Exporturile de cereale ale Ucrainei s-au înjumătățit față de aceeași perioadă a anului trecut

L. G. | 12.05.2022

Exporturile de cereale ale Ucrainei au scăzut în luna mai cu peste jumătate comparativ cu aceeași perioadă din 2021, arată datele Ministerului Agriculturii de la Kiev, transmite Reuters.

Pe aceeași temă

Conform sursei citate, între 1 și 12 mai, Ucraina a exportat 667.000 tone de cereale. Comparativ, înainte de invazia Rusiei, din Ucraina se exportau lunar aproape 6 milioane de tone de cereale. Scăderea livrărilor celui de al șaselea producător mondial a generat scumpirea materiilor prime în întreaga lume.

Până acum, în sezonul agricol 2020/2021, Ucraina a exportat 46,17 milioane tone de cereale, arată datele Ministerului Agriculturii, faţă de 39,65 milioane tone în sezonul anterior.

Volumele de export din 2021/2022 includ 18,53 milioane tone de grâu, 21,50 milioane tone de porumb şi 5,68 milioane tone de orz.

Pentru a veni în sprijinul fermierilor ucraineni, Comisia Europeană a anunțat joi că va colabora cu guvernele statelor membre pentru a ajuta Ucraina să exporte cantitățile imense de cereale blocate în porturile de la Marea Neagră de către navele de război ale Rusiei, relatează Reuters.

„20 de milioane de tone de cereale trebuie să părăsească Ucraina în mai puțin de trei luni folosind infrastructura Uniunii Europene. Aceasta este o provocare uriașă, așa că este esențial să optimizăm lanțurile logistice, să punem în aplicare noi rute și să evităm, pe cât posibil, blocajele", a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

Porturi blocate

Însă, în absența transportului maritim problemele de logistică sunt uriașe și imposibil de rezolvat într-un timp scurt. Exportul grânelor pe calea ferată este dificilă deoarece ecartamentul șinelor de cale ferată din statele ex-sovietice este mai mare decât standardul european, ceea ce impune transferul mărfii în alte vagoane la granită.

Comisia Europeană a propus ca să fie puse la dispoziție mai multe vehicule rutiere și feroviare și înființarea unui platforme logistice pentru a repartiza resursele de transport gratuit, însă efectul acetor măsuri va fi minor.

Trebuie ținut cont că 98% din recolta de cereale a Ucraine era încăractă în porturile de la Marea Neagră, în prezent controlate sau blocate de ruși.

Din cauza lipsei de legături terestre (feroviare și auto) cu restul Europei, moștenire din perioada când era republică sovietică, doar o mică parte din recoltă poate fi exportată pe calea ferată, lipsind vagoanele, instalațiile de încărcare și personalul care să le deservească.

În plus, costurile de transport pe uscat sunt mult mai mari decât în cazul transportului maritim. În cei 30 de ani de la declararea independentei Ucraina ecartamentul căilor ferate a rămas cel de pe perioada Uniunii Sovietice, ceea ce limitează drastic capacitatea de export.

Întreruperea exporturilor Ucrainei a determinat țări precum China, Egipt, Turcia și Indonezia, care depind mult de importurile de cereale din Ucraina, să se reorienteze pentru a găsi rute alternative de aprovizionare, altfel riscând să rămână fără alimente, au avertizat agențiile care se ocupă cu ajutoarele umanitare.

Chiar și după ce Rusia a anunțat că își va reduce operațiunile militare din Ucraina, în special în zona Kievului și a Cernihivului, pentru a-și concentra atacurile asupra estului țării, blocada prelungită a porturilor din sud continuă să fie o problemă majoră pentru Ucraina.

Pruducția de grâu, înjumătățită

Exporturile de cereale sunt o piatră de temelie a economiei Ucrainei, însumând 12,2 miliarde de dolari în 2021, și reprezintă aproape o cincime din toate exporturile țării, potrivit datelor oficiale.

În sezonul 2020/2021, Ucraina a fost al patrulea mare exportator global de porumb şi al şaselea mare exportator de grâu, conform datelor Consiliului Internaţional al Cerealelor.

Fermierii ucraineni, care au obținut o recoltă de cereale foarte bună anul trecut, spun că producția de grâu ar putea fi redusă la jumătate, în cel mai bun caz. Trupele ruse au țintit în mod repetat instalațiile de depozitare a cerealelor din estul Ucrainei, potrivit declarației unui oficial american.

Kievul și Moscova s-au acuzat reciproc că au pus mine în Marea Neagră, un alt pericol pentru transportul comercial, ceea ce a făcut ca asigurarea navelor să fie practic imposibilă.

Războiul a dat peste cap sectorul agricol al țării și „a distrus drumurile, căile ferate și gările Ucrainei care facilitează transportul terestru”, a declarat un oficial american pentru Reuters. „Pe măsură ce războiul lui Putin continuă, tot mai multe terenuri arabile din Ucraina sunt distruse de tancuri, obuze și mine antipersonale rusești”, ceea ce poate să prelungească criza alimentară mult timp de acum încolo.

Ucraina și Rusia sunt mari exportatori de grâu; împreună, cele două țări reprezintă o treime din exporturile mondiale și aproape toate trec prin Marea Neagră.

Din cauza diferenței de 10 centimetri a ecartamentului șinelor folosite în rețeaua feroviară europeană și cea de tip rusesc folosită și în Ucraina, personalul feroviar trebuie să ridice vagoanele cu un cric și să schimbe manual șasiul pentru a se potrivi pe șinele poloneze, a explicat Tîkaciov.

Altfel, aceștia ar putea încărca cerealele din vagoanele ucrainene în vagoane poloneze – un proces care poate dura până la jumătate de oră pentru fiecare vagon în parte.

Costuri foarte mari pentru transport

Kievul este în discuții cu România privind transportul mărfurilor sale agricole prin portul Constanța, potrivit comunicatului din 30 martie al Ministerului Agriculturii din Ucraina. Înțelegerea ar presupune transportul cerealelor cu trenurile de marfă către porturile de la Dunăre și apoi încărcarea lor în barje cu destinația Constanța, au spus oficiali din industrie.

Odată ajunse în portul românesc de la Marea Neagră, cerealele vor trebui transferate pe vase de mare gabarit pentru a fi transportate în toată lumea. Întreg procesul este unul foarte complex și costisitor.

Potrivit unei firme de consultață din Ucraina, costul transferului cerealelor ucrainene până în portul Constanța ar urma să coste între 120 și 150 de euro pe tonă. Înainte de război, comercianții plăteau între 20 și 40 de dolari pe tonă pentru a transporta marfa în porturile ucrainene de la Marea Neagră.

Orice speranță de a redeschide porturile a fost spulberată weekendul trecut. Duminică, rachetele rusești au lovit portul din Nikolaev și au lovit instalațiile petroliere din apropiere de Odesa, potrivit oficialilor locali.

Ministerul Apărării din Rusia a spus că rachetele sale au distrus o rafinărie petrolieră și trei depozite de combustibili de lângă Odesa, care ar fost folosite pentru a aproviziona trupele ucrainene care apără orașul Nikolaev.

Guvernul ucrainean a spus că este îngrijorat de situația proviziilor alimentare, cu toate că ar avea destul rezerve pentru următorii trei ani. Luna trecută, Ucraina a oprit exporturile de secară, ovăz, mei, hrișcă, sare zahăr, carne și animale. Guvernul a spus că va permite totuși exporturile de porumb și ulei de floarea soarelui.

Un manager de la una dintre principalele comapanii străine de exporturi de mărfuri care operează în Ucraina a spus că, chiar dacă țara ar reuși să își mărească capacitatea de exporturi agricole de la 700.000 de tone pe lună la 1 milion prin România, ar fi doar „o picătură de apă într-un ocean”.

„S-ar putea să ajungem la 10-15% din capacitatea efectivă necesară”, a spus managerul. „Cred că riscurile pentru economie sunt uriașe”.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22