Pe aceeași temă
Potrivit datelor furnizate de Kpler, o companie de analiză a piețelor de mărfuri, exporturile maritine de petrol ale Rusiei au scăzut marți cu aproape 500.000 de barili pe zi, adică 16% comparativ cu media zilnică din noiembrie 3,08 milioane bpz, scrie Wall Street Journal.
Totodată, TankerTrackers.com, care urmărește mișcările navelor folosind semnale și imagini captate prin satelit, a anunțat că exporturile de țiței ale Rusiei au scăzut cu aproape 50%. Cele mai afectate fiind rutele maritime care pleacă din porturile Mării Negre și Baltica, unde s-au înregistrat cele mai mari scăderi.
Potrivit lui Samir Madani, cofondatorul TankerTrackers.com, aceasta este o scădere notabilă mai degrabă decât una temporară: „Exporturile rusești s-au micșorat constant până acum. Cele mai mari probleme sunt în Marea Neagră și Marea Baltică. Regiunile Pacificului și Arctic rămân neafectate, cel puțin deocamdată”.
Analiștii de la StanChart au anticipat că producția de țiței a Rusiei va scădea puternic anul viitor, subliniind că principala necunoscută este dacă Rusia poate transporta petrol către clienții săi principali (inclusiv având încheiate asigurările adecvate) fără a utiliza serviciile UE sau alte servicii furnizate de statele G7.
Potrivit StanChart, Rusia a achiziționat o flotă de petroliere „fantomă” suficient de mare de la începutul invaziei în Ucraina, pe care o poate folosi pentru a transporta cea mai mare parte din cantitățile contractate. Cu toate acestea, analiștii notează că dificultățile asigurării navelor este probabil să provoace probleme semnificative. Această situație îi face pe analiști să prezică că producția rusă de țiței va scădea probabil cu 1,44 milioane de barili pe zi în 2023, datorită unei penurii progresive de echipamente de înaltă calitate și a lipsei de acces la companiile internaționale de servicii.
În același timp, asistăm la un blocaj în Strâmtoarea Bosfor datorită unei dispute între asigurătorii maritimi și autoritățile locale cauzate de noile sancțiuni și a plafonului de preț.
Numărul petrolierelor din Marea Neagră care așteaptă inspecțiile autorităților turce a crescut cu încă cinci în cursul nopții. Astfel, s-a format deja o coadă de 16 petroliere care așteaptă să treacă prin strâmtoarea Bosfor spre Marea Mediterană, potrivit BBC.
Oficialii occidentali și turci continuă să negocieze măsuri care să contribuie la reducerea cozilor pentru trecerea navelor prin strâmtoarea Mării Negre, apărute după ce Occidentul a impus un embargo asupra transportului maritim de petrol rusesc.
Pe 5 decembrie, în Uniunea Europeană a intrat în vigoare un embargo asupra petrolului rusesc livrat pe mare. Din aceeași zi, țările G7, Uniunea Europeană și Australia au introdus un plafon de preț pentru petrolul rusesc de 60 de dolari pe baril – livrările la un preț mai mare de acesta nu pot fi asigurate de companiile acestor țări, iar acestea controlează de fapt întreaga piață mondială.
În plus, de la începutul acestei luni, Turcia a introdus propriile măsuri, cerând armatorilor să dovedească disponibilitatea unei asigurări care să acopere trecerea unui petrolier prin strâmtoare sau staționarea în porturile turcești.
Alte cinci petroliere de peste 200 de metri lungime, care se îndreaptă spre Mediterana, s-au apropiat de intrarea nordică a Bosforului, pe lângă cele 11 care au ancorat acolo cu o zi înainte, a precizat agenția maritimă Tribeca. Potrivit agenției, nicio navă nu a primit până acum permisiunea de a trece.
Mai la sud, la intrarea în Dardanele, alte nouă petroliere așteaptă permisiunea de a-și continua drumul spre sud, cu trei mai puține decât în ziua precedentă.