Facebook: Ferma de troli a Kremlinului, amplificarea urii si atac impotriva democratiilor

E.b. | 07.09.2017

O mare companie de comunicare sociala anunta in mod oficial, in premiera, ca reprezentanti ai Kremlinului au cumparat publicitate pentru a promova mesaje populiste in timpul campaniei electorale din SUA.

Pe aceeași temă

 

 

Facebook, cea mai mare platforma de social media din lume, a anuntat ca a identificat peste 500 de conturi care au cumparat publicitate si promovare in valoare de 100.000 de dolari pentru a raspandi mesaje rasiste, impotriva comunitatii LGBT, impotriva controlului armelor si impotriva imigratiei.

 

Alex Stamos, seful sistemelor de securitate de la Facebook, a scris in comunicatul oficial trimis comisiei parlamentare de ancheta din SUA ca "aceasta campanie pare sa fi fost concentrata pentru a amplifica tensiunile sociale si pentru a promova anumite idei politice".

 

Campania a fost administrata de o "ferma de troli" care are legatura cu Kremlinul, numita Internet Research Agency.

 

Acesta este doar varful icebergului. Daca reprezentantii Facebook au descoperit dupa un an o astfel de actiune coordonata de Moscova, trebuie spus ca astfel de campanii se desfasoara si s-au desfasurat in toate statele Uniunii Europene, arata ziare.com.

 

In Romania au fost listate mai mult de 70 de site-uri de stiri false care fac exact acelasi lucru: "amplifica tensiunile sociale si promoveaza idei politice toxice". Aceeasi strategie descrisa astazi de administratorii de la Facebook a fost aplicata in Romania, in Marea Britanie si in toate statele membre ale Uniunii Europene.

 

O noutate prezenta in raportul facut de Facebook pentru senatorii si reprezentantii americani e aceea ca se poate face o legatura intre zonele geografice in care au fost promovate intens astfel de mesaje si strategia de campanie a lui Donald Trump. Existenta unei corelatii intre cele doua campanii ar reprezenta un indiciu in ce priveste coordonarea dintre Kremlin si echipa de campanie a actualului presedinte american.

 

"Ne ramane noua sa studiem daca exista o astfel de corelatie intre cele doua campanii si in ce mod s-au coordonat", a spus Adam B. Schiff, reprezentant al Partidului Democrat in comisia de investigatie, citat de Washington Post. Acesta a adaugat ca datele primite de la Facebook sunt extrem de importante, dar lasa multe intrebari fara raspuns in acest moment. Cea mai importanta intrebare fiind aceea legata de impactul si profunzimea campaniei asupra opiniei publice.

 

"Nu cred ca acesta e ultimul cuvant al celor de la Facebook in ce priveste aceasta investigatie cu privire la campaniile politice de pe retelele sociale" coordonate de la Moscova, a adaugat Adam B. Schiff, citat de New York Times.

 

 

 

Tinta: NATO

 

 

"In mod clar, Facebook nu vrea sa devina un arbitru a ceea ce este adevarat si ceea ce este fals pe retelele sociale, dar cei de acolo au o mare responsabilitate civica in a-si informa utilizatorii in cazul in care sunt manipulati de un actor strain interesat", a mai declarat democratul Schiff.

 

Este pentru prima data cand Facebook recunoaste oficial ca platforma sociala a fost folosita pentru a transmite concentrat si tintit un anumit tip de mesaje politice. Suspiciunile au existat si mai multi jurnalisti au anuntat public inca de la inceputul anului 2016 ca Moscova foloseste retelele sociale pentru a distruge NATO, Uniunea Europeana si SUA. Aceste suspiciuni sunt confirmate astazi de fapte. Echipa de campanie a lui Donald Trump s-a intalnit in mai multe randuri cu reprezentanti ai lui Vladimir Putin, iar o ancheta FBI e in plina desfasurare pentru a face lumina in acest caz.

 

Mai nou, razboiul hibrid dus de Rusia in ce priveste dezinformarea a capatat o noua forma. Articole false si toxice sunt facute sa arate ca si cum ar fi fost publicate de site-uri credibile si importante, pentru ca apoi sa fie promovate intens pe retele sociale. S-a intamplat in campania electorala din Franta cu articole facute sa arate ca si cum ar fi fost publicate de Le Soir, un important cotidian belgian de limba franceza, dar acelasi lucru s-a intamplat si in Marea Britanie cu articole facute sa arate precum cele publicate de The Guardian.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22