Pe aceeași temă
Ce se întâmplă în Uniunea Europeană? „O grămadă“ ar fi răspunsul la îndemână. La Bruxelles şi în marile cancelarii occidentale,
se caută soluţii la criza euro, dar se duce şi un război extrem de dur. Miza este direcţia în care va evolua Europa.
Instituţiile europene îşi redefinesc modul de funcţionare şi rolul în arhitectura comunitară. Cel mai recent exemplu este cel al Băncii Centrale Europene (BCE). Preşedintele instituţiei, Mario Draghi, a anunţat că BCE va cumpăra nelimitat titluri de stat de pe piaţa secundară, până când criza va fi trecut. Mario Draghi a îndeplinit aşteptările de suprafaţă, şi-a depăşit atribuţiile prevăzute prin tratatele Uniunii şi a cumpărat, la un preţ extrem de mare, nişte timp comunităţii europene.
Amânarea unei soluţii permanente va fi de scurtă durată. Italia e pe drumul cel bun către o recesiune de proporţii. Anul acesta, economia ţării se va contracta, conform estimărilor CEDO, cu 2,4%. În Spania, şomajul în rândul tinerilor depăşeşte 50%, băncile abia mai respiră sub povara activelor toxice şi a pieţei imobiliare la pământ. Economia Greciei a scăzut cu 20% faţă de anul trecut, guvernul de la Atena cere amânări pentru a-şi putea respecta angajamentele, dar se loveşte de refuzuri. În acest context, anunţul BCE nu rezolvă problemele structurale cu care se confruntă aceste ţări, iar instituţia se află în conflict deschis cu banca centrală a Germaniei.
La Berlin, spiritele sunt încinse. Toate măsurile pe termen scurt, printre care şi posibilitatea de salvare a ţărilor în dificultate cu fonduri din Mecanismul Permanent de Stabilitate (ESM), sunt privite ca o înfrângere a politicii germane. Pe de-o parte, toate sumele vehiculate mai mult sau mai puţin explicit înseamnă o povară pentru contribuabilul german – singurul care poate susţine în termeni reali aceste vărsări de capital. Pe de altă parte, cancelarul Angela Merkel are o problemă în ceea ce priveşte alianţele sale europene. În urmă cu doar câteva luni, Germania dicta pe un ton drastic direcţia în care Europa ar trebui să se îndrepte. La ultimul summit al Consiliului European, s-a conturat însă o nouă constelaţie politică (Franţa – Italia – Spania), care a reuşit să forţeze mâna cancelarului Merkel pentru a adopta noua reglementare ESM. În această situaţie, în care Berlinul nu mai reuşeşte să dicteze agenda pe termen scurt, politica germană se concentrează pe modificarea tratatelor europene, în sensul configurării unei uniuni politice în Europa. Cu alte cuvinte, dacă oricum mutualizarea datoriilor europene pare de neoprit, măcar să existe un cadru legal care să guverneze noua formă de organizare a Europei.
În Franţa, preşedintele François Hollande tace şi face. Trage sforile cu Mario Monti şi Mariano Rajoy şi îşi impune încet-încet viziunea colectivistă asupra Europei. Pe plan intern, Hollande are însă probleme mari după raportul Curţii de Conturi, care i-a dat toate planurile peste cap. Preşedintele socialist se vede nevoit să adopte măsuri contrare promisiunilor sale din campanie. Taie cheltuieli şi impune austeritate. Deşi se voia opusul lui Sarkozy, Hollande a ajuns în aceeaşi situaţie: speranţa sa e câştigul pe plan european în detrimentul politicii interne.
Care este poziţia României în această constelaţie europeană? Niciuna. Are Guvernul României o viziune despre cum vor fi afectaţi românii de viitorul Europei? Nu. Dimpotrivă, parcă misiunea Executivului de la Bucureşti este să se comporte ca şi cum ţara n-ar face parte din UE. Contextul dificil în care se află UE explică foarte bine reacţiile europenilor la adresa Bucureştiului. În timpul crizei politice, tonurile extrem de dure ale Vestului ne spuneau că derapaje democratice în statele membre sunt ultimul lucru de care Uniunea are nevoie. Mesajele venite după reinstalarea în funcţie a preşedintelui arată că Europa nu-şi mai pierde timpul cu România. Miniştri de Externe anulează vizite la Bucureşti pentru că nu vor să legitimeze un guvern care a forţat limitele legalităţii. Pe de altă parte, ne transmit că România nu mai este un partener credibil şi că, dacă va vrea să fie în UE, trebuie să urmeze direcţia decisă fără să crâcnească. În plan politic, mutarea congresului socialiştilor europeni de la Bucureşti este lesne de înţeles prin deficitul de imagine de care ar fi suferit lansarea strategiei de stânga pentru alegerile europene din 2014. Popularii europeni se văd câştigători ai luptei pentru democraţie, aşa că iarăşi e uşor de înţeles de ce ei îşi vor lansa platforma în România.
La cinci ani de la aderarea la UE, România nu mai poate vorbi, cel puţin o perioadă, despre adâncirea integrării sale. În prezent, ţara noastră este izolată pe plan politic, pe plan diplomatic şi se confruntă şi cu preţul luptei politice pe plan economic. Aderarea la Schengen nici nu intră în discuţie. Alte concesii nu vor fi acordate, pentru că lipseşte încrederea. Recâştigarea unei poziţii favorabile pe plan european cere eforturi din partea tuturor: majoritate parlamentară, opoziţie, preşedinte şi guvern. Ajunge cu vorbăria! Faptele ultimelor luni au adus România în izolare. Tot faptele sunt cheia ieşirii din această stare. //