Pe aceeași temă
La 100 de ani de la inaugurarea Canalului Panama, în mai 2014, ar trebui să înceapă lucrările la „Marele Canal“ din Nicaragua, care va fi construit de o companie din Hong Kong (HK Nicaragua Canal Development Investment Co. Limited - HKND Group) creată acum mai puțin de un an şi care a comunicat că proiectul se va realiza cu finanțare privată şi fără implicarea guvernului chinez.
Congresul din Nicaragua a aprobat pe 13 iunie o lege care concesionează pentru 50 de ani firmei HKND Group construirea „Gran Canal“, al cărui cost a fost estimat la 40.000 de milioane de dolari; proiectul include un canal mai amplu decât cel din Panama (82 de km), cu două porturi de apă profundă, un oleoduct, două zone de comerț liber, un tren şi un aeroport internațional1.
Iniţiativa de a crea un canal în Nicaragua nu este recentă. De fapt, teritoriul acestei țări a reprezentat prima opțiune în secolul XIX, înainte de alegerea rutei din Panama. Ziarul peruan El Comercio amintea că Nicaragua era sabotată în 1902 de cei care susțineau proiectul alternativ, pe cel din Panama, şi care au trimis senatorilor nord-americani o fotografie cu vulcanul Momotombo din Nicaragua din care ieşea fum. Astfel, în 1904 SUA începeau şantierul Canalului Panama inaugurat în 1914 şi care a rămas până în 1999 sub suveranitate nord-americană, aşa cum prevedea un articol din prima Constituție a ultimului stat latino-american care şi-a câştigat independența cu „ajutor“ nord-american în 1903.
Votul de acum trei săptămâni a fost interpretat de opoziția din Nicaragua drept un nou gest de condamnat al preşedintelui Daniel Ortega. Acesta, aflat la al doilea mandat din actualul său regim2, şi-a asigurat controlul principalelor instituții politice şi şi-ar dori o moştenire solidă a mandatelor sale. Ortega este acuzat în principal de concesionarea pe un termen foarte lung a teritoriului național unei companii străine, fără o consultare prealabilă a cetățenilor.
Nicaragua, una dintre cele mai sărace țări ale Americii Latine, are o populație de doar 6 milioane, din care peste 30% trăiesc în extremă sărăcie. Țara are o istorie marcată de intervenții ale SUA în politica locală. Astfel, gestul lui Ortega trebuie văzut şi ca o încercare de a rupe monopolul stabilit timp de un secol de către SUA asupra rutei interoceanice din Panama. Conform guvernului de la Managua, dezvoltarea economică care ar acompania validarea proiectului Marelui Canal ar rezolva multe dintre problemele țării. Se estimează o creştere economică de 10-15% în următorii doi ani, faţă de 4-5%, cât ar fi fără acest proiect.
Exproprierile incluse în acordul cadru sunt deja criticate şi în ceea ce priveşte impactul asupra comunităților rama şi creolă; trebuie evocată şi opoziția Columbiei la proiect, după ce o decizie a Curții Internaționale de la Haga a acordat către Managua o serie de insule, care au fost administrate timp de 84 de ani de Columbia, țară care acuză China că ar fi în spatele deciziei.
Pe lângă criticile aduse proiectului ca atare, domină în relatările privind decizia Congresului scepticismul în ceea ce priveşte construcția veritabilă a Canalului. Mulți comentatori nord-americani estimează că acesta nu se va construi, amintind, de exemplu, că aprobarea de către Congres nu semnifică identificarea investitorilor necesari3. Pe lângă chestiunea financiară, un expert al Canalului Panama citează dificultățile de construcție: orice rută ar fi urmată, ar trebui să taie prin Lacul Nicaragua, pe care se află o insulă cu un vulcan activ. Costul pentru mediu ar fi de asemenea foarte important, apreciază asociațiile de protecție a mediului. În primul rând, Lacul Nicaragua conține 120 de specii de animale, crocodili şi este principala sursă de apă dulce pentru cetățenii țării. Iar existența unui alt canal atât de aproape de cel din Panama nu ar fi viabilă. //
Note:
1. Conform contractului, proprietarul firmei, Wang, va plăti către Nicaragua până la 10 milioane de dolari pe an din primul an în care canalul va funcționa, ca tarif de concesiune, reînnoibil 50 de ani. Începând cu al unsprezecelea an, Nicaragua va deveni proprietară a 10% din companie, urmând să ajungă la 100% în 100 de ani.
2. Reales în 2011 pentru un al doilea mandat, până în 2016, Daniel Ortega este liderul legendarului Front Sandinist de Eliberare Națională, care câştiga puterea prin forță în 1979 şi guverna timp de 10 ani, după ce reuşise să înlăture de la putere „dinastia Somoza“, care guvernase autoritar timp de 43 de ani (1936-’79).
3. Geoff Thale, program director al Washington Office on Latin America, un grup de apărare a drepturilor omului, citat de New York Times, Nicaragua Approves Building Its Own Canal, de Damien Cave (13 iunie 1013).