'Gran Canal' chinez din Nicaragua

Caterina Preda | 09.07.2013

Pe aceeași temă

La 100 de ani de la inaugurarea Canalului Panama, în mai 2014, ar trebui să înceapă lucrările la „Marele Canal“ din Nicaragua, care va fi construit de o companie din Hong Kong (HK Nicaragua Canal Development Investment Co. Limited - HKND Group) creată acum mai puțin de un an şi care a comunicat că proiectul se va realiza cu finanțare privată şi fără implicarea guvernului chinez.

Congresul din Nicaragua a aprobat pe 13 iunie o lege care concesionează pentru 50 de ani fir­mei HKND Group construirea „Gran Canal“, al cărui cost a fost estimat la 40.000 de mi­lioane de dolari; proiectul in­clude un canal mai amplu de­cât cel din Panama (82 de km), cu două porturi de apă pro­fundă, un oleoduct, două zo­ne de comerț liber, un tren şi un aeroport internațional1.

Iniţiativa de a crea un canal în Nicaragua nu este recentă. De fapt, teritoriul acestei țări a reprezentat prima opțiune în secolul XIX, înainte de ale­gerea rutei din Panama. Ziarul peruan El Co­mercio amintea că Nicaragua era sabotată în 1902 de cei care susțineau proiectul al­ter­na­tiv, pe cel din Pa­nama, şi care au trimis se­natorilor nord-ame­ricani o fotografie cu vul­ca­nul Momotombo din Nicaragua din care ie­şea fum. Astfel, în 1904 SUA începeau şan­ti­e­rul Canalului Panama inau­gurat în 1914 şi care a rămas până în 1999 sub suveranitate nord-americană, aşa cum prevedea un articol din prima Constituție a ultimului stat latino-ame­rican care şi-a câş­ti­gat independența cu „aju­tor“ nord-american în 1903.

Votul de acum trei săptămâni a fost in­ter­pre­tat de opoziția din Nicaragua drept un nou gest de con­dam­nat al pre­şe­dintelui Daniel Or­tega. Acesta, aflat la al doilea mandat din actualul său re­gim2, şi-a asi­gu­rat controlul principalelor ins­tituții politice şi şi-ar dori o moştenire so­lidă a mandatelor sale. Ortega este acuzat în principal de con­cesionarea pe un termen foarte lung a teritoriului na­țional unei companii străine, fără o consultare pre­a­labilă a cetățenilor.

Nicaragua, una dintre cele mai sărace țări ale Americii Latine, are o populație de doar 6 mi­lioane, din care peste 30% trăiesc în ex­tre­mă sărăcie. Țara are o istorie marcată de in­ter­venții ale SUA în politica locală. Astfel, ges­tul lui Ortega trebuie văzut şi ca o încercare de a rupe monopolul stabilit timp de un secol de către SUA asupra rutei interoceanice din Pa­na­ma. Conform guvernului de la Managua, dez­­voltarea economică care ar acompania va­li­darea proiectului Marelui Canal ar rezolva mul­te dintre problemele țării. Se estimează o creş­tere economică de 10-15% în următorii doi ani, faţă de 4-5%, cât ar fi fără acest proiect.

Exproprierile incluse în acordul cadru sunt deja criticate şi în ceea ce priveşte impactul asupra comunităților rama şi creolă; trebuie evocată şi opoziția Columbiei la proiect, după ce o decizie a Curții Internaționale de la Haga a acordat către Managua o serie de insule, ca­re au fost administrate timp de 84 de ani de Columbia, țară care acuză China că ar fi în spa­­tele deciziei.

Pe lângă criticile aduse proiectului ca atare, do­mină în relatările privind decizia Con­gre­su­lui scepticismul în ceea ce priveşte cons­truc­ția veritabilă a Canalului. Mulți comentatori nord-americani estimează că acesta nu se va construi, amintind, de exemplu, că aprobarea de către Congres nu semnifică identificarea in­vestitorilor necesari3. Pe lângă chestiunea fi­nanciară, un expert al Canalului Panama ci­tea­ză dificultățile de construcție: orice rută ar fi urmată, ar trebui să taie prin Lacul Nicaragua, pe care se află o insulă cu un vulcan activ. Cos­tul pentru mediu ar fi de asemenea foarte important, apreciază asociațiile de protecție a mediului. În primul rând, Lacul Nicaragua con­ține 120 de specii de animale, crocodili şi este principala sursă de apă dulce pentru cetățenii țării. Iar existența unui alt canal atât de aproape de cel din Panama nu ar fi viabilă. //

 

Note:

1. Conform contractului, proprietarul firmei, Wang, va plăti către Nicaragua până la 10 milioane de dolari pe an din primul an în care canalul va funcționa, ca tarif de concesiune, reînnoibil 50 de ani. Începând cu al unsprezecelea an, Nicaragua va deveni proprietară a 10% din companie, urmând să ajungă la 100% în 100 de ani.

2. Reales în 2011 pentru un al doilea mandat, până în 2016, Daniel Ortega este liderul legendarului Front Sandinist de Eliberare Națională, care câştiga puterea prin forță în 1979 şi guverna timp de 10 ani, după ce reuşise să înlăture de la putere „dinastia Somoza“, care guvernase autoritar timp de 43 de ani (1936-’79).

3. Geoff Thale, program director al Washington Office on Latin America, un grup de apărare a drepturilor omului, citat de New York Times, Nicaragua Approves Building Its Own Canal, de Damien Cave (13 iunie 1013).

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22