Pe aceeași temă
Manuel Valls este un catalan care vrea să devină președintele Franței și care pentru asta a adoptat o rețetă care s-a dovedit de succes pentru Nicolas Sarkozy.
Franța are un nou prim-ministru, dar adevărata veste e că François Hollande, după înfrângerea socialiștilor în alegerile municipale, a fost nevoit să-și numească un adevărat prim-ministru, după ce precedentul fusese invizibil, ilizibil și fără „valoare adăugată“. Se păstrează tradiția ca președintele Franței să-și sacrifice cel mai loial colaborator atunci când intră în tulburențe electorale majore. Hollande bătea deja recorduri de impopularitate, bilanțul său nereușind să convingă decât o cincime din francezi, dar înfrângerea de la scrutinul derulat pe 23 și 30 martie a amplificat degringolada Partidului Socialist. Păstrarea Parisului este excepția, iar pierderea a jumătate dintre orașele importante deținute până atunci a dus la o victorie a centrului-dreapta fără precedent pe tot parcursul celei de a V-a Republici.
Preşedintele francez François Hollande şi premierul Manuel Valls |
Este un vot de blam dat Partidului Socialist, care de doi ani deținea, pentru prima dată, puterea la toate nivelurile: municipal, regional, cele două Camere ale parlamentului și Executiv. După înfrângerea de la locale, matematic au fost pierdute și alegerile din toamnă pentru Senat, care sunt indirecte, centrul-dreapta fiind asigurat de recucerirea Camerei superioare. Deși Senatul cântărește neglijabil în ecuația puterii, el va trebui adăugat unui an electoral dezastruos pentru majoritatea socialistă, europenele din 25 mai anunțându-se a fi o altă înfrângere majoră. De aici și strategia riscantă a lui Hollande. Alegerea momentului schimbării de guvern și chiar persoana noului prim-ministru sunt semnul că șeful statului francez se afla cu spatele la zid și a trebuit să ia cea mai dificilă decizie din viața sa politică – aceea de a ceda o parte din putere unui fost rival la nominalizarea pentru prezidențiale, cineva din altă generație, care se bucură de simpatie pentru că reprezintă tot ceea ce Hollande nu știe să fie: autoritate, capacitate de decizie, hiperactivism politic și discurs mult dincolo de granițele doctrinare socialiste. Hollande a fost votat pentru că reprezenta un model de președinte normal, sintagmă care s-a dovedit un oximoron după acești primi doi ani pierduți ai mandatului prezidențial. În același timp, Manuel Valls este simpatizat pentru calități care fac din acesta o variantă de centru-stânga a lui Nicolas Sarkozy. Cu greu puteam avea o ilustrare mai frapantă a eșecului hollandismului.
Va începe deci un nou tip de coabitare. Dar cine este Valls? Născut la Barcelona în 1962, la 7 ani părinții săi se mută în Franța ca refugiați politici. Își ia cetățenia franceză abia la 20 de ani, asta după ce devenise deja militant PS. Este astfel primul prim-ministru al Franței provenit din imigrație. Pe de altă parte, este un produs destul de tipic al selecției cadrelor din interiorul unei formațiuni politice care, atunci când el devenea membru, era cel mai important partid francez. Are o licență în istorie și se dedică unei cariere politice din anii 1980, când devine deja ales local. De la început este atras de personalitatea mai moderată a lui Michel Rocard, în detrimentul machiavellicului Mitterrand. Va rămâne totdeauna un consecvent partizan al curentelor mai centriste ale familiei sale politice. O va susține astfel pe Segolène Royal, apoi pe Dominique Strauss-Kahn, fostul candidat cu puternică tentă social-liberală. De altfel, după ce DSK va fi implicat în scandalul de la Sofitel din New York, Valls se va prezenta în 2011 la alegerile primare din PS având discursul cel mai liberal, inclusiv prin faptul că a îndrăznit să propună modificarea semnificativă a legii reducerii timpului de lucru la 35 de ore pe săptămână, lege care rămâne un tabu al stângii. Cei 6% obținuți atunci spun ceva despre popularitatea ideilor sale printre militanții stângii, dar eșecul acesta era unul asumat, candidatura de atunci reușind să-l propulseze pentru viitor în postura de prezidențiabil. Adică, implicit, de posibil rival al lui Hollande în 2017, după ce a fost purtătorul său de cuvânt în campania victorioasă din 2012. Numirea de săptămâna trecută face această eventualitate mai puțin probabilă, dar nu imposibilă.
Singurul moment în care consecvența centristă a lui Valls este pusă sub semnul întrebării are loc în 2004-2005, atunci când militează pentru ca socialiștii să se opună aprobării prin referendum a Tratatului Constituțional european. Deși PS va susține oficial „da“-ul, „nu“-ul va obține majoritatea în 2005, ceea ce a și dus la eșecul proiectului respectiv. Poziția lui Valls de atunci poate fi semnificativă nu numai pentru raporturile de acum încolo ale Parisului cu Bruxellesul, ci și pentru a înțelege că popularitatea sa, atât în electoratul de stânga, cât și în cel de dreapta, nu este lipsită de o doză de euroscepticism.
D |
acă rezumăm, Manuel Valls este un catalan care vrea să devină președintele Franței și care pentru asta a adoptat o rețetă care s-a dovedit de succes pentru Nicolas Sarkozy, inclusiv trecerea pe la strategicul Minister de Interne și accentul pus pe comunicare. Deocamdată, bilanțul acțiunii guvernamentale a lui Valls la Interne nu a convins, iar discursul său radical din 2011, când susținea multe dintre criticile dreptei la adresa dogmelor economice ale PS, rămâne ultraminoritar în partidul său.
Votul de încredere din Adunarea Națională va fi dat în această săptămână, iar, dacă rezultatul lui nu poate aduce surprize, asta este și pentru că noul prim-ministru a trebuit să facă un număr important de concesii, echipa guvernamentală fiind una mult restrânsă, dar în care apar numai doi miniștri noi, unul dintre aceștia fiind Segolène Royal, fosta parteneră de viață a lui Hollande. De altfel, socialiștii nu dispun în Adunarea Națională decât de o majoritate de un singur vot. Cuplul executiv Hollande-Valls a trebuit să împace numeroasele curente din partid, sarcină îngreunată de faptul că Verzii au părăsit majoritatea guvernamentală, motivând distanța ideologică față de noul prim-ministru.
Valls a fost numit ca șef al guvernului, dar nu a primit cu adevărat un nou guvern, fiind bine încadrat cu rivali interni și cu fideli ai președintelui, marja sa de manevră fiind limitată drastic de logica prezidențială după care funcționeză toate instituțiile statului francez. El însuși este conștient de riscul ca acesta să fie începutul declinului carierei sale politice. Dar adevăratul pericol pentru Valls vine din situația economică a unei Franțe care nu își respectă propriile ține de deficit, nu a tăiat costurile administrației și bate în fiecare an recordul la creșterea impozitelor. Noul Executiv promite inversarea acestei tendințe, ceea ce este și un mod de a recunoaște că politica economică de până acum a fost un eșec. Culmea este că recunoașterea implicită a acestui eșec merge împreună cu pretenția de a cere Comisiei noi concesii, inclusiv la nivelul amânării respectării criteriilor Pactului de Stabilitate, mai ales cele privitoare la reducerea deficitului. De altfel, semnalele publice pe care Hollande le dă Bruxellesului rămân îngrijorătoare. Prin intervenția sa televizată de săptămâna trecută acesta pare să dea noului guvern mandatul unui braț de fier cu instituțiile europene, ceea ce este certificat și de numirea radicalului colbertist Arnaud Monteborg la Ministerul Economiei.
N |
oul cuplu Hollande-Valls nu se va lupta numai cu dreapta, ci și cu mulțimea de adversari din interiorul stângii și chiar în interiorul partidului socialist. Aceștia din urmă sunt furioși pe Hollande din cauza impopularității sale și privesc cu suspiciune libertatea pe care și-o ia Valls față de dogmele socialiste, libertate care a mers până la susținerea ideii că partidul trebuie să-și schimbe numele. Actualul prim-ministru observa într-un interviu faptul că după 1945 stânga franceză nu a reușit să guverneze mai mult de cinci ani la rând. Pariul lui Valls este că numai o reformă radicală a partidului său poate înfrânge această fatalitate istorică. Pariul nemărturisit al lui Hollande este ca popularitatea lui Valls să-i permită să câștige un nou mandat.
Dar, dincolo de calculele politice, Europa continuă să privească îngrijorată la o Franță a cărei linie nu este deloc clară. Pe de o parte, Pactul de Responsabilitate anunțat la începutul anului, care prevede scăderi de impozite, precum și schimbarea de guvern, care accelereză ieșirea lui Hollande din logica stângistă a campaniei sale electorale din 2012, sunt de bun augur. Pe de altă parte, ecuația puterii executive devine ilizibilă, iar această impredictibilitate este prost văzută atât de creditorii, cât și de partenerii politici externi. În primele luni, noul prim-ministru va contribui mecanic la creșterea încrederii în puterea socialistă, dar este fără precedent un parteneriat între un președinte la 20% și un prim-ministru care în ultima perioadă a oscilat între 40-60% de opinii favorabile. Acest dezechilibru poate, teoretic, duce la o evoluție importantă a raporturilor instituționale și personale între președinte și cel numit de Le Point „Copreședintele“, consecințele fiind greu de anticipat. O imagine mai clară a acestui nou tip de coabitare o vom avea după europene, când vom asista probabil la o remaniere. Deocamdată, Hollande a luat o decizie curajoasă numai pentru că părea că nu mai are nimic de pierdut, în timp ce Valls aduce un salutar suflu nou la vârful statului francez și al partidului de guvernământ. //