Pe aceeași temă
Pentru unii comentatori, alternativele premierului israelian enunțate în Congresul SUA sunt demne de lumea lui Peter Pan. Alții văd, dimpotrivă, un Churchill contemporan.
Discursul premierului Beniamin Netanyahu, desfășurat pe 3 martie în aplauzele Congresului american, a fost unul cu parfum electoral (în definitv, se afla la două săptămâni distanță de alegerile din Israel), cu încărcătură politică, menit să monteze și să convingă un public mai degrabă partizan de toxicitatea acordului în curs de negociere între Iran și formatul P5+1 (membrii permanenți din Consiliul de Securitate plus Germania). Există un consens de fond între Statele Unite și Israel, între Administrația Obama și Guvernul Netanyahu, față de obiectivul urmărit: un Iran care să nu dețină arme nucleare. „Cel mai mare pericol pentru lumea noastră constă în mariajul dintre Islamul militant și armele nucleare“, puncta Netanyahu în discursul de marțea trecută. Altfel, un laitmotiv care a dominat constant și poziția Casei Albe sub echipa Obama. Însă divorțul dintre cele două părți intervine pe tărâmul politicilor publice, al execuției strategiei care să conducă la îndeplinirea obiectivului dorit. Netanyahu este convins că viitorul acord este garanția „că Iranul va dezvolta arme nucleare. (...) De asta este atât de rău. Nu blochează calea Iranului spre arma nucleară, ci o bătătorește“. Concluzia sa se fundamentează pe convingerea că tratatul va permite Iranului, sub control internațional, conservarea unei semnificative infrastructuri nucleare și că, odată expirat (peste 10 sau 15 ani), Teheranul își va relua vechile obiceiuri. Pe acest fond vine și sugestia care are toate șansele să detoneze eforturile diplomatice de acum. Orice ridicare a sancțiunilor trebuie, în opinia premierului israelian, condiționată de „schimbarea la față“ a Teheranului: să renunțe la agresarea vecinilor; să oprească sprijinul terorismului în lume; să înceteze amenințările care vorbesc despre anihilarea statului Israel. Netanyahu privește toate aceste elemente în sens maximal, la pachet, ca fiind interdependente.
Dimpotrivă, lectura Administrației Obama este diferită și propune o decuplare a problemelor. Elementul care ar maximiza toate cele trei dimensiuni reliefate de Netanyahu este arma nucleară. O umbrelă nucleară ar putea funcționa ca un imbold, determinând Iranul să-și asume riscuri suplimentare, forțând multiple crize regionale și fiind dispus să meargă până pe „marginea prăpastiei“, devenind încă și mai agresiv în regiune. Deja amprentele sale neconvenționale se văd pretutindeni: în Siria, în sprijinul lui Assad, în Irak, în Liban via Hezbollah și, desigur, în Yemen. De aceea însă și pariul Administrației Obama de a se concentra prioritar pe miezul tare: dosarul nuclear. O eventuală neutralizare, chiar temporară, a sa, prin mecanisme internaționale de control și monitorizare invazive, ar schimba decisiv datele problemei. Însă insistența de a merge pe o logică maximală, de tipul totul sau nimic, ar putea avea drept victimă colaterală consensul existent la nivelul formatului P5+1. S-ar disipa astfel presiunea care în mare parte se află în spatele sancțiunilor care au adus și menținut Iranul la masa negocierilor. Este ca și cum, în timpul Războiului Rece, i s-ar fi cerut Kremlinului ca, în schimbul negocierilor privind controlul armelor strategice, acesta trebuia mai întâi să „renunțe la susținerea insurgenților comuniști și la vederile sale marxist-leninste“, spune Fred Kaplan în Slate Magazine. Iar pentru Fareed Zakaria, propunerile premierului israelian sunt realizabile doar în lumea lui Peter Pan și în „Țara de Nicăieri“.
Oricum, Netanyahu vorbește cu aceeași certitudine pe care o afișa și înainte de noiembrie 2013, când denunța acordul interimar cu Teheranul (cel care va expira foarte curând) ca fiind teribil de dăunător pentru interesele Israelului și ale lumii. Dar rezultatele arată o cu totul altă realitate: înghețarea procesului de îmbogățire a uraniului peste nivelul de 5%; acces fără precedent în laboratoarele de cercetare și producție, inclusiv cele clandestine, precum Natanz și Fordow; transformarea stocului de aproape 200 de kg de uraniu îmbogățit la 20%. Cu alte cuvinte, mare parte din progresul care îl făcea pe Netanyahu să vorbească explicit, în noiembrie 2012, pe scena Națiunilor Unite despre o linie roșie pe care Israelul nu o poate tolera a fost inversat. Fără constrângerile existente astăzi, programul iranian ar fi putut continua la turația de dinainte de 2014, aducându-ne pe „marginea prăpastiei“.
Pentru Obama, configurația minimală a viitorului acord trebuie să lase Statelor Unite și Israelului un timp de reacție de cel puțin un an înainte ca Iranul, ieșit din constrângerile convenite, să poată produce o armă nucleară (să fie capabil să implementeze așa-numitul scenariu de tip „breakout“). Acordul ar trebui asumat pentru cel puțin un deceniu. Și totul s-ar baza pe un regim de acces și monitorizare la sânge, cuplat cu reducerea semnificativă a numărului de centrifuge operaționale (de la 10.000 funcționale astăzi, undeva sub jumătate), dar și a cantității de uraniu ușor îmbogățit de care dispune Iranul.