Pe aceeași temă
Fostul ambasador Kanji Tsushima, „cel mai roman dintre japonezi“, cum spunea despre el prietenul lui Mihnea Berindei, s-a reintors in Japonia. Dupa zeci de ani petrecuti in lume, inclusiv in Romania, el isi redescopera tara. Incepand cu acest numar, revista 22 are bucuria de a prezenta cititorilor ei cate o „carte postala din Japonia“, semnata de noul ei colaborator, Kanji Tsushima. (Revista 22)
Aproape doua luni au trecut de cand am sosit in JaÂpoÂnia. Si o luna dupa ce am primit aprobarea de pensioÂnaÂre la miÂnisÂtru. Desi trist ca a trebuit sa parasesc RoÂmaÂnia, m-a buÂcuÂrat in schimb intoarcerea in tara mea, altfel faimoasa prin meticulozitate si seriozitate in orice lucru. Cred ca penÂtru romani aceasta meticulozitate si seÂriozitate treÂbuÂie sa fie sufocante. De exemplu, pe peron, in statia de meÂtrou, in trei sau in cinci minute ajunÂge un sir de vaÂgoaÂne trase de o locomotiva unul langa altul si, de obiÂcei, aproape intotdeauna la timp. Cand intarzie, poate mai mult de cinci minute, un anÂgaÂjat se scuza si distriÂbuÂie certificate de intarziere, pentru ca salariatii sa explice de ce au intarziat. Ii auzeam des pe romanii care se inÂÂtorÂÂceau din Japonia cum povesteau deÂspre punctuaÂliÂtaÂtea metroului, ca dovada de cat de meticulosi sunt jaÂpoÂnezii. Acum, cand am revenit in Japonia, situatia nu s-a schimbat, dar, fata de cum era inaÂinte in Tokyo si in alte parti in Japonia, ceva este diferit. Intarzierile s-au inmulÂtit. Dar asta nu din cauza saÂboÂtaÂjului lucratorilor de meÂtrou sau de tren, ci pentru ca s-au inmultit accidentele umaÂne pe sinele metroului sau ale altor trenuri. Daca se intampla un accident uman, chiar pe linia de tren pe care o folosesti, atunci ore intregi inÂÂtarÂzii ca sa ajungi la serÂviciu. Daca se intampla acciÂdenÂtul pe alta linie legata de cea pe care o folosesti, de obiÂcei, intarzierea este de la cinci la zece minute. Insa ce ma surprinde este faptul ca se intampla cam frecvent aseÂmenea intarzieri, mai mult decat inainte. Se pare ca desÂtul de des sunt oaÂmeni care se arunca sau sar jos, pe sine, chiar in moÂmenÂtul cand soseste trenul in statie. Unii se sinucid. Altii sar pe sine doar pentru a perturba trecerea sigura a treÂnuÂrilor, amuzandu-se sa vada cum se agita oamenii. AcÂcidentele umane pe calea ferata, inÂcluÂsiv la metrou, sunt, in majoritatea cazurilor, sinucideri. Nu stiu de ce, dar se intampla des zilele astea.
Stiu ca rata sinuciderilor in Japonia este foarte mare, cea mai mare dintre tarile dezvoltate, trecand de 32.000 anul trecut. Mai putin fata de Rusia, dar dublu fata de SUA si de trei ori mai mult decat in Anglia. Chiar parlaÂmenÂtul a adoptat in 2006 o legislatie menita sa reduca numarul de sinucideri, iar guvernul, in 2007, a decis sa reÂduca, pana in 2016, la 20% numarul sinuciderilor inÂÂreÂgisÂtrate in 2005. Strainii care locuiesc in Japonia au difeÂrite opinii, dar aproape toti spun ca japonezii sunt prea stresati si e nevoie de dialog intre oameni sau prieteni.
In ultimii ani, romanul Kanikosen (Cannery Boat, in engleza. In romana trebuie sa fie Vaporul cu conserve de crabi), scris de marxistul Takiji Kobayashi inainte de razboi, a devenit best-seller in Japonia si este cumparat de foarte multi tineri. Kobayashi a trait intre 1903 si 1933. A murit foarte tanar, pentru ca n-a putut rezista la torÂtura severa a Politiei Speciale din Tokyo. El a fost memÂbru al Uniunii Scriitorilor Proletari de atunci, iar in 1931 a devenit membru al Partidului Comunist din JapoÂnia, ilegal atunci. A scris romanul Kanikosen inainte de a deveni comunist si a descris situatia mizerabila a munÂciÂtorilor care trudeau pe vas la prelucrarea crabilor pesÂcuiti in marea nordica, langa Hokkaido si Rusia. Este un roman in care autorul pledeaza pentru unirea muncitoÂriÂlor tineri, care trebuie sa-si revendice drepturile pentru imÂÂbunatatirea vietilor lor. Daca ar fi numai atat, romanul asta nu ar trebui sa fie vandut ca best-seller in ultimii ani. De ce acum literatura proletara? Ciudatenia asta a fost printre primele noutati care m-au intampinat la reinÂÂtoarcerea mea in Japonia. Nedumerirea e mare, mai ales pentru mine, care cunosteam renasterea miscarii „proletare“ din Romania. Dar sa stiti ca scriitorul KobaÂyashi, desi era comunist, era si inca este o persoana resÂpectata in Japonia, iar eu i-am admirat mereu curajul de a continua sa fie comunist in acea vreme dificila pentru inÂtelectualii de dinaintea razboiului, cand toata intelecÂtuaÂlitatea de stanga se forta sa se converteasca pentru a sprijini cauza razboiului. Numai Partidul Comunist din JaÂponia avea la acea vreme curajul sa se impotriveasca tendintei generale. Kobayashi a fost unul dintre cei mai seÂriosi si persoana cea mai influenta in partid, pana cand a fost tradat de colegul lui, care l-a predat politiei, si, in ziua arestarii, a murit in urma torturilor. Existenta unor asemenea persoane, care au murit refuzand sa se converteasca, este foarte rara in Japonia. Pesemne ca Kobayashi este un caz unic in Japonia. Dar tinerii japoÂnezi care se ingramadesc acum la romanul lui nu sunt enÂtuziasmati de atitudinea lui intransigenta. Ei sunt coÂpleÂsiti de sentimentul de compatimire fata de muncitorii de pe vas, care munceau din greu. Tinerii care nu pot luÂcra ca salariati legitimi sau cei care pot lucra numai triÂmisi din partea companiei de recrutare, fara sa se bucuÂre de asigurarile sociale, deci aproape la negru, simt emÂpatie cand citesc romanul Kanikosen. Acei tineri entuÂziasmati de literatura proletara sunt mai degraba „freeters“. „Freeter“ este o expresie de creatie japoneza, cum ar fi „japanenglish“, care inseamna acei tineri care vor sa lucreze, dar nu pot gasi o slujba legitima sau ofiÂciala si, de aceea, sunt multumiti cu muncile neoficiale sau ilegitime, de pe urma carora nu au dreptul la asiÂguÂrari sociale; in schimb, pot pleca oricand vor. Sunt acei oaÂmeni cu varste intre 15 si 30 de ani. Ulterior, unii au noroc si obtin un loc de munca legitim, capatand o poziÂtie mai sigura. Dar asemenea cazuri sunt rare. Un astfel de stil de munca temporara, ca „outsourcing“, s-a rasÂpanÂdit odata cu neoliberalismul. Compania de recrutare este mijlocitor. Ideologia adorationista de bani care a dat nastere actualei crize financiare a raspandit stilul „freeter“. Acesti freeters, care simt o simpatie adanca fata de muncitorii de pe Vaporul cu conserve de crabi, incep sa se simta exploatati.