Pe aceeași temă
Violenţa religioasă sau motivată religios e, până la urmă, un dogmatism care cuplează perfect cu orice alt dogmatism. Iar tăcerea impusă de la un cap la altul al Occidentului de Marii Preoţi ai multiculturalismului, corectitudinii politice, socialismului, anticolonialismului şi ai atâtor alte forme de ură de sine e tot un dogmatism. Amândouă sunt religii eşuate în bigotism şi amândouă au unul şi acelaşi inamic: Libertatea.
Dacă nu ţinem să devenim caricaturi, am face mai bine să uităm de caricaturi şi de limitele caricaturii. Ar trebui să înţelegem, în frunte cu Cristian Tudor Popescu, că vorba după care gusturile nu se discută s-a schimbat şi spune, mai nou, că gusturile se execută! Nu. Asaltul islamic de la Paris nu are legătură cu caricaturile publicate în nefericitul Charlie Hebdo. Sau are. Dar numai dacă îi socotim caricaturişti şi pe miile de mii de americani, spanioli, englezi, indonezieni, israelieni, marocani, algerieni ucişi la întâmplare, în numele Islamului.
Atacurile de la Paris au început în redacţia Charlie Hebdo doar pentru că ucigaşii aveau nevoie de un pretext şi de o semnătură. În rest, orice discuţie pendulează între naivitate şi prostie savantă. După atâţia ani de discuţie mustind de isteţime avem nevoie de claritate. În lipsa ei, riscăm să trăim cele două erori care sting o civilizaţie: să nu ne înţelegem adversarul şi să nu ne înţelegem pe noi.
Orice jurnalist e dator să înţeleagă că măcelul jurnalistic de la Paris are un context. Nimic nu poate şterge unicitatea acestei grozăvii, încoronată de abjecţia scenei în care un viteaz mascat se abate din drum pentru a împuşca în cap un poliţist rănit, căzut, în agonie, pe trotuar. Însă fiecare dintre ororile ultimilor mai bine de 20 de ani are o unicitate respingătoare. Oricât de şocant, atacul de la Charlie Hebdo nu e o premieră, ci un bis în abis. Sigur, avem toate motivele să vedem în acest act de barbarie o ilustrare directă a urii faţă de expresia liberă. În fond, de la apariţia omului cu un stylus şi o tăbliţă în mână, definiţia barbariei e egală cu suma mijloacelor folosite pentru a sfărâma tăbliţa şi a reteza mâna care scrie. Însă concluzia sfâşietoare după care libertatea de expresie a fost împinsă pe eşafod nu e suficientă. Căci atacul împotriva satirei din paginile Charlie Hebdo are un context, adică vine după atâtea şi atâtea asasinate în masă. Comise în numele cui? Răspunsul întârzie sau e evitat. Nimeni nu vrea să spună Islam pentru că nimeni nu îndrăzneşte să înfrunte şantajul moral şi autocenzura impuse de la un cap la altul al Occidentului de ceva ce trece drept respect pentru alte culturi. Fără un răspuns răspicat, Occidentul rămâne în situaţia paralizantă în care e silit să se apere de un inamic fără nume. Învăţaţi captivi ai duhurilor uitate în biblioteci, dar şi figuri militante care ţin să ne reeduce de pe ecran ne spun întruna că adevăratul Islam a fost trădat, că violenţa şi intoleranţa nu au legătură cu învăţătura islamică, că tot ce credem în clipele în care tremurăm în metrou la apariţia unei siluete înfăşurate în hijab e o năzărire rasistă. Bine. Dar atunci ce facem cu revoluţiile anti-progres, dictaturile, cenzura, degradarea, execuţiile, mutilările, frica de şcoli, sila de femei, izgonirea medicilor şi a vaccinurilor, interdicţia imaginilor foto şi a muzicii care se ţin lanţ şi ştreang în lumea de confesiune islamică? Cum se numeşte originea lor comună? O răstălmăcire a Islamului? Poate. Vă mai aduceţi aminte de replica decembristă despre întinarea idealurilor socialiste? Dar de teoria occidentală care cere dreptul la o nouă încercare, pentru că marxismul e o teorie perfectă mereu aplicată greşit?
Nu trebuie să uităm că lucrurile n-au stat vreodată altfel: orice religie e ce fac oamenii din ea. Putem discuta despre Islam radical sau rău înţeles sau fundamentalist, dar nu putem evita bănuiala că e ceva în neregulă cu Islamul şi, mai ales, cu drept-credincioşii lui. Kitschul socio-economic servit zilnic de analiza mediilor de informare şi politice e un rebut. Marginalizarea, sărăcia, lipsa de şanse, rasismul obligatoriu al europenilor nu explică nimic. Și alţii sunt săraci, oropsiţi şi călcaţi în picioare, dar nu se ocupă cu decapitări, bombe şi găuriri de ziarişti. Cine aşteaptă prima răscoală într-un China Town sau prima bombă româno-bulgară la Londra va muri de bătrâneţe sau frustrare.
Adevărul contează şi, tocmai din acest motiv, e cea mai mare putere sau cel mai mare păcat al lumii. Aici, şi nu în altă parte, stă curajul care a transformat în cadavre caricaturiştii de la Charile Hebdo. Acest mic şi antipatic grup de stângişti vitriolici a dus mai departe firul uitat al gazetăriei pamfletare europene care râdea gros de monarhia britanică, pe când gazetele se făceau în pivniţe londoneze de secol XVIII, şi de tronul francez, pe când independenţa se refugiase în Olanda şi tipărea gazete ilustrate pe banii patricienilor din Amsterdamul secolului XVII. Dacă lecţia lor nu e înţeleasă, cărăm ca fraierii placarde cu „Je suis Charlie!“. Nu e de ajuns să mergi la miting, să arăţi că „Je suis Charlie!“ şi să crezi că te întorci acasă erou. După care, de a doua zi, Je suis speriat şi conformist. Democraţia şi adevărul nu se grădinăresc pe la demonstraţii după încă un cap tăiat şi încă un ziarist ciuruit. Acolo putem fi toţi democraţi şi curajoşi pe gratis. Democraţia şi adevărul se cultivă zilnic. Spunând ce crezi că e adevărat în faţa şefului de birou, în faţa consensului luminat, la cafenea şi în întrunirile publice la care eşti chemat să îţi dai cu părerea, dacă asta e meseria pe care ai ales-o. Asta au făcut ziariştii de la Charlie Hebdo. Mesajul lor e, deja, uitat. Nicio televiziune britanică n-a îndrăznit să îşi ilustreze reportajele cu caricaturile publicate în Charlie Hebdo. Frica domneşte şi va domni mai departe. Suntem în faţa posibilităţii distincte ca societatea civilă, de care facem atâta caz la decernări de premii şi lauri, să înceteze să funcţioneze în chiar lumea care i-a dat naştere. Inamicul extern poate conta pe inamicul intern. Violenţa religioasă sau motivată religios e, până la urmă, un dogmatism care cuplează perfect cu orice alt dogmatism. Iar tăcerea impusă de la un cap la altul al Occidentului de Marii Preoţi ai multiculturalismului, corectitudinii politice, socialismului, anticolonialismului şi ai atâtor alte forme de ură de sine e tot un dogmatism. Amândouă sunt religii eşuate în bigotism şi amândouă au unul şi acelaşi inamic: Libertatea.
Pentru cine nu înţelege sensul ultim al acestui cuvânt, trebuie repetat că libertatea presupune şi caricaturi extreme în pagina de ziar, şi alegeri libere şi dreptul de a fi altfel, şi măsura şi răspunderea propriilor acţiuni, dar e mai mult decât toate la un loc. Libertatea, aşa cum a clădit-o lumea care a început cu - pardon! - Pericle, Roma şi tradiţia iudeo-creştină, e un fel de viaţă în care oamenii au curajul să trăiască fără dresură şi să râdă de propriul curaj. Asta a fost ţinta ucigaşilor de caricaturişti şi aşa arată războiul declanşat, dinăuntru şi dinafară, împotriva Occidentului. Adevărul e că libertatea a fost, dintotdeauna, insuportabilă şi a ridicat împotrivă urgii, disperări şi culturi promiţătoare de supunere, linişte şi moarte funcţională cu oameni în viaţă. Suntem în mijlocul unei noi încercări şi nu trebuie să greşim confundând unul sau altul dintre aspectele libertăţii cu libertatea însăşi. Nu ne mai putem permite să ne ascundem după cuvinte sau să căutăm adăpost în spatele teoriilor politicoase. Libertatea nu se negociază şi nu poate trăi cu agrementul inamicilor. Cineva încearcă să stabilească prin forţă cum trăim, ce avem voie să spunem şi cât avem voie să gândim. Cum se numeşte, cum loveşte şi pe cine loveşte acel cineva nu contează. Ziariştii de la Charlie Hebdo nu erau teologi şi nu despicau polemic versetele Coranului. Ziariştii de la Charlie Hebdo râdeau de nişte brute înfăşurate în versete islamice şi au fost ucişi tocmai pentru că au dovedit o libertate insuportabilă.
Evenimentele de la Paris s-au încheiat, vineri seară, într-o baie de sânge. Va mai urma. Ce e de făcut? Exact ce am refuzat până acum. Va fi extraordinar de greu, pentru că va trebui să rostim adevărul după ce ne-am obişnuit să îl astupăm cu atâtea şi atâtea formule plăcute şi convenabile. Franţa e o ţară cu cinci milioane de musulmani şi cu un excelent aparat de securitate depăşit de enormitatea situaţiei cu care se confruntă. Uşurinţa cu care o mână de terorişti de extracţie internă s-au mişcat sub presiunea a 90.000 de poliţişti şi militari spune mult. Adevărul e că marile concentrări musulmane urbane din Franţa au ieşit de sub controlul statului francez. De aici înainte, soluţia presupune revocări de cetăţenie, expulzări şi alte măsuri radicale care vor scandaliza corul bien pensant. Norma de civilizaţie occidentală trebuie impusă, nu împotriva musulmanilor, ci cu sprijinul acelei mari majorităţi care vrea, pur şi simplu, să trăiască în Franţa, pentru că Franţa nu e Yemen.
Avem de ales. O viaţă responsabilă, curajoasă, uneori dificilă şi deloc egală cu La vie en rose. Sau o viaţă de clişee, frică şi laşitate perfect egală cu La vie en merde.
P.S. Unde e marele erou Eric Snowden? Ar fi mare nevoie de pilda lui de curaj împotriva monstrului american care încearcă să ne controleze viaţa.