La vie en merde

Traian Ungureanu | 10.01.2015

SHARE 23

Pe aceeași temă

Violenţa religioasă sau motivată religios e, până la urmă, un dogmatism care cuplează perfect cu orice alt dogmatism. Iar tăcerea impusă de la un cap la altul al Occidentului de Marii Preoţi ai multiculturalismului, corectitudinii politice, socialismului, anticolonialismului şi ai atâtor alte forme de ură de sine e tot un dogmatism. Amândouă sunt religii eşuate în bigotism şi amândouă au unul şi acelaşi inamic: Libertatea.

 

Dacă nu ţinem să devenim caricaturi, am face mai bine să uităm de caricaturi şi de limitele caricaturii. Ar trebui să în­ţelegem, în frunte cu Cristian Tudor Po­pescu, că vorba după care gusturile nu se discută s-a schimbat şi spune, mai nou, că gusturile se execută! Nu. Asaltul islamic de la Paris nu are legătură cu ca­ricaturile publicate în nefericitul Charlie Hebdo. Sau are. Dar numai dacă îi so­co­tim caricaturişti şi pe miile de mii de americani, spanioli, englezi, indonezieni, israelieni, marocani, algerieni ucişi la întâmplare, în numele Islamului.

 

 

Atacurile de la Paris au început în redacţia Charlie Hebdo doar pentru că ucigaşii aveau nevoie de un pretext şi de o semnătură. În rest, orice dis­cuţie pendulează între naivitate şi pros­tie savantă. După atâţia ani de discuţie mustind de isteţime avem nevoie de claritate. În lipsa ei, riscăm să trăim cele do­uă erori care sting o civilizaţie: să nu ne înţelegem adversarul şi să nu ne în­ţelegem pe noi.

 

Orice jurnalist e dator să înţeleagă că mă­celul jurnalistic de la Paris are un con­text. Nimic nu poate şterge unicitatea aces­tei grozăvii, încoronată de abjecţia scenei în care un viteaz mascat se abate din drum pentru a împuşca în cap un poliţist rănit, căzut, în agonie, pe tro­tuar. Însă fiecare dintre ororile ultimilor mai bine de 20 de ani are o unicitate res­pingătoare. Oricât de şocant, atacul de la Charlie Hebdo nu e o premieră, ci un bis în abis. Sigur, avem toate motivele să vedem în acest act de barbarie o ilustrare directă a urii faţă de expresia liberă. În fond, de la apariţia omului cu un stylus şi o tăbliţă în mână, definiţia barbariei e egală cu suma mijloacelor folosite pentru a sfărâma tăbliţa şi a reteza mâna care scrie. Însă concluzia sfâşietoare după ca­re libertatea de expresie a fost împinsă pe eşafod nu e suficientă. Căci atacul îm­potriva satirei din paginile Charlie Heb­do are un context, adică vine după atâtea şi atâtea asasinate în masă. Comise în nu­mele cui? Răspunsul întârzie sau e evitat. Nimeni nu vrea să spună Islam pentru că nimeni nu îndrăzneşte să înfrunte şan­ta­jul moral şi autocenzura impuse de la un cap la altul al Occidentului de ceva ce tre­ce drept respect pentru alte cul­turi. Fără un răspuns răspicat, Occi­den­tul ră­mâ­ne în situaţia paralizantă în care e si­lit să se apere de un inamic fără nu­me. În­văţaţi captivi ai duhurilor uitate în bi­blioteci, dar şi figuri militante care ţin să ne reeduce de pe ecran ne spun în­truna că adevăratul Islam a fost trădat, că vio­len­ţa şi intoleranţa nu au legătură cu în­vă­ţă­tura islamică, că tot ce credem în cli­pele în care tremurăm în metrou la apa­riţia unei siluete înfăşurate în hijab e o nă­ză­rire rasistă. Bine. Dar atunci ce fa­cem cu re­voluţiile anti-progres, dic­ta­tu­rile, cen­zura, degradarea, execuţiile, mu­tilările, fri­ca de şcoli, sila de femei, iz­go­nirea me­dicilor şi a vaccinurilor, in­ter­dic­ţia ima­gi­nilor foto şi a muzicii care se ţin lanţ şi ştreang în lumea de confesiune islamică? Cum se numeşte originea lor co­mună? O răstălmăcire a Islamului? Poa­te. Vă mai aduceţi aminte de replica de­cembristă des­pre întinarea idealurilor so­cialiste? Dar de teoria occidentală care ce­re dreptul la o nouă încercare, pentru că marxismul e o teorie perfectă mereu aplicată greşit?

 

 

Nu trebuie să uităm că lucrurile n-au stat vreodată altfel: ori­ce religie e ce fac oamenii din ea. Putem discuta despre Is­lam radical sau rău înţeles sau fun­damentalist, dar nu putem evita bănuiala că e ceva în neregulă cu Islamul şi, mai ales, cu drept-credincioşii lui. Kitsch­ul socio-economic servit zilnic de analiza me­diilor de informare şi politice e un re­but. Marginalizarea, sărăcia, lipsa de şan­se, rasismul obligatoriu al eu­ro­pe­nilor nu explică nimic. Și alţii sunt să­raci, orop­siţi şi călcaţi în picioare, dar nu se ocupă cu decapitări, bombe şi găuriri de ziarişti. Cine aşteaptă prima răscoală în­tr-un China Town sau prima bombă ro­mâno-bulgară la Londra va muri de bă­trâneţe sau frustrare.

 

 

Adevărul contează şi, tocmai din acest motiv, e cea mai mare putere sau cel mai mare păcat al lumii. Aici, şi nu în altă parte, stă curajul care a transformat în cadavre caricaturiştii de la Charile Hebdo. Acest mic şi antipatic grup de stângişti vitriolici a dus mai departe firul uitat al gazetăriei pam­fle­tare europene care râdea gros de mo­nar­hia britanică, pe când gazetele se făceau în pivniţe londoneze de secol XVIII, şi de tronul francez, pe când independenţa se re­fugiase în Olanda şi tipărea gazete ilus­trate pe banii patricienilor din Ams­ter­damul secolului XVII. Dacă lecţia lor nu e înţeleasă, cărăm ca fraierii placarde cu „Je suis Charlie!“. Nu e de ajuns să mergi la miting, să arăţi că „Je suis Char­lie!“ şi să crezi că te întorci acasă erou. După care, de a doua zi, Je suis speriat şi conformist. Democraţia şi adevărul nu se grădinăresc pe la demonstraţii după în­că un cap tăiat şi încă un ziarist ciu­ruit. Acolo putem fi toţi democraţi şi cu­rajoşi pe gratis. Democraţia şi adevărul se cultivă zilnic. Spunând ce crezi că e adevărat în faţa şefului de birou, în faţa consensului luminat, la cafenea şi în în­trunirile publice la care eşti chemat să îţi dai cu părerea, dacă asta e meseria pe care ai ales-o. Asta au făcut ziariştii de la Charlie Hebdo. Mesajul lor e, deja, uitat. Nicio televiziune britanică n-a îndrăznit să îşi ilustreze reportajele cu caricaturile publicate în Charlie Hebdo. Frica dom­neşte şi va domni mai departe. Suntem în faţa posibilităţii distincte ca societatea civilă, de care facem atâta caz la de­cer­nări de premii şi lauri, să înceteze să func­ţioneze în chiar lumea care i-a dat naştere. Inamicul extern poate conta pe inamicul intern. Violenţa religioasă sau motivată religios e, până la urmă, un dog­matism care cuplează perfect cu ori­ce alt dogmatism. Iar tăcerea impusă de la un cap la altul al Occidentului de Ma­rii Preoţi ai multiculturalismului, corec­titudinii politice, socialismului, an­ti­co­lo­nialismului şi ai atâtor alte forme de ură de sine e tot un dogmatism. Amândouă sunt religii eşuate în bigotism şi amân­do­uă au unul şi acelaşi inamic: Libertatea.

 

Pentru cine nu înţelege sensul ultim al acestui cuvânt, trebuie repetat că li­ber­tatea presupune şi caricaturi extreme în pagina de ziar, şi alegeri libere şi dreptul de a fi altfel, şi măsura şi răspunderea propriilor acţiuni, dar e mai mult decât toate la un loc. Libertatea, aşa cum a clă­dit-o lumea care a început cu - pardon! - Pericle, Roma şi tradiţia iudeo-creş­ti­nă, e un fel de viaţă în care oamenii au cu­rajul să trăiască fără dresură şi să râdă de pro­priul curaj. Asta a fost ţinta uci­ga­şilor de caricaturişti şi aşa arată războiul de­clan­şat, dinăuntru şi dinafară, îm­po­triva Occi­dentului. Adevărul e că liber­ta­tea a fost, dintotdeauna, insuportabilă şi a ridicat împotrivă urgii, disperări şi cul­turi pro­mi­ţătoare de supunere, linişte şi moarte funcţională cu oameni în viaţă. Suntem în mijlocul unei noi încercări şi nu tre­buie să greşim confundând unul sau altul dintre aspectele libertăţii cu li­bertatea în­săşi. Nu ne mai putem per­mi­te să ne as­cundem după cuvinte sau să cău­tăm adă­post în spatele teoriilor po­li­ticoase. Li­bertatea nu se negociază şi nu poate trăi cu agrementul inamicilor. Ci­neva în­cear­că să stabilească prin forţă cum trăim, ce avem voie să spunem şi cât avem voie să gândim. Cum se nu­meş­te, cum loveşte şi pe cine loveşte acel ci­neva nu contează. Ziariştii de la Charlie Heb­do nu erau teo­logi şi nu despicau po­le­mic versetele Co­ra­nului. Ziariştii de la Char­lie Hebdo râ­deau de nişte brute în­fă­şu­ra­te în versete islamice şi au fost ucişi toc­mai pentru că au dovedit o libertate in­su­portabilă.

 

 

Evenimentele de la Paris s-au în­cheiat, vineri seară, într-o baie de sânge. Va mai urma. Ce e de făcut? Exact ce am refuzat până acum. Va fi extraordinar de greu, pentru că va trebui să rostim ade­vărul după ce ne-am obişnuit să îl as­tupăm cu atâtea şi atâtea formule plăcute şi convenabile. Franţa e o ţară cu cinci milioane de musulmani şi cu un excelent aparat de securitate depăşit de enor­mi­tatea situaţiei cu care se confruntă. Uşu­rinţa cu care o mână de terorişti de ex­tracţie internă s-au mişcat sub presiunea a 90.000 de poliţişti şi militari spune mult. Adevărul e că marile concentrări musulmane urbane din Franţa au ieşit de sub controlul statului francez. De aici înai­nte, soluţia presupune revocări de ce­tă­ţenie, expulzări şi alte măsuri radicale care vor scandaliza corul bien pensant. Norma de civilizaţie occidentală trebuie impusă, nu împotriva musulmanilor, ci cu sprijinul acelei mari majorităţi care vrea, pur şi simplu, să trăiască în Franţa, pentru că Franţa nu e Yemen.

 

Avem de ales. O viaţă responsabilă, cu­ra­joasă, uneori dificilă şi deloc egală cu La vie en rose. Sau o viaţă de clişee, frică şi la­şitate perfect egală cu La vie en merde.  

 

P.S. Unde e marele erou Eric Snowden? Ar fi mare nevoie de pilda lui de curaj îm­potriva monstrului american care în­cearcă să ne controleze viaţa.

Comentarii 23

Sandu Potrivitu - 02-03-2015

Dom'le, d-vs. sunteti un tip destept! Ati sesizat ceva uluitor de comun dar lucrurile comune le pot spune doar cei foarte destepti care nu se tem de ironii; cam acelasi lucru e si cu patriotismul! Dar... cand se vedea clar ca 'mnealui Traian si 'mneaei Elena is cum is cine ne impunea tacere si ne arunca in abisul nondemocratiei si a incorectului politic? Sa-i redam?! Pai da: Macovei, azi dizidenta si satula de euro la B., Traian, azi euro-s banii-n cont, Baconski, scaldatorul din Paris si umbra tatalui, Preda, azi exemplu lingaului gaunos si...

Răspunde

Fabrice Anselmo - 01-19-2015

Domnule,! va vad, cu ochii mintii, pren Temesoara trecand dispretiutor la toate si indiferent la valvataia noii lumi care v-a aruncat den tren si huruie 'nainte neluand seama la victime dara azi va felicitez; Incrementa atque decrementa... dzicea un mare savant si un netalentat domn al Moldovei care,domn, aliindu-se cu Petru cel Mare a stapanit la Iasi doar 11 luni: sic transit... Si, drept al meu stimat pecuvantator, va intreb: au izgonirea Sadamului si a Gadafiului nu contribuit-au si astea la dezlantuirea haosului in lume? iara Evropa si tot Apusul nu culeg furtuna dupa semintele vantului? Salutem dat, maiores!

Răspunde

Liviu din Timisoara - 01-16-2015

CARE ADEVAR ? Ca simbolurile considerate sacre de catre niste zeci de milioane de oameni pot fi terfelite, doar ca sa aratam cat de "curajosi" suntem ? Sau ca sa ni se vanda bine ziarul ? In afara de fundamentalisti sunt atatia anonimi care trebuie sa accepte " libertatea de expresie" de tipul asta.Ei nu-l vor jigni niciodata pe Iisus, fiindca iau in serios asa ceva! Libertatea mea se sfarseste acolo unde incepe libertatea celuilalt.

Răspunde

Mishu - 01-16-2015

Clar! Adevarul trebuie rostit cu tot curajul, pana nu e prea tarziu. Aveti perfecta dreptate, dle Ungureanu. Subscriu!

Răspunde

Anton Marius - 01-12-2015

Este una a scrie negru pe alb si este altceva a gindi numai in alb si negru, fara a mai aduce vorba de coloratura. Intre alb si negru sint o multime de nuante de gri si vine mai apoi curcubeul cu mile de nuante pe care le poti obtine amestecind culorile. Problema este atit de complexa incit o abordare simpla face mai mult rau decit bine. Drumul este de la analiza la sinteza si nu invers. Daca analizam sinteza a nu ne miram ca acostam in portul lui Orban, CV Tudor sau LE Pen si pasim pe cheiul lui Ceausescu. O caricatura unde jos scrie "Fara cuvinte" spune mai multa decit un Roman, dar parerile simpliste ne lasa "Fara cuvinte", de obicei sint pur si simplu retorice, fara continut.

Răspunde

revista22fil - 01-12-2015

Exista "o cultura care o respinge pe cealalta, ceea ce intr-un final duce la violenta si moarte. Avem un ecou trist in masacrul tragic de la Paris", a spus Papa corpului diplomatic de la Vatican. Acest lucru il stie acum intreaga lume! Se asteapta, din partea inteleptului si cinstitului Francisc, sa faca, in continuare, pasul salvator : sa propuna (inceapa) o serie de intalniri cu conducatorii celorlalte religii monoteiste importante - iudaism, islamism -, si sa convina cu acestia un program de apropiere a lor, de corectare a marilor diferente care le separa si, mai ales, un comportament civic, democratic al acestora, bazat pe respectarea diferentelor de opinii. Daca ar fi toti conducatorii acestor religii intelepti si cinstiti, adevarati iubitori ai credinciosilor, ar trebui sa convina ca religiile si cartile 'sfinte' respective au fost, initial, creatii ale puterii mintii oamenilor, deci care este indicat sa fie corectate, imbunatatite, modernizate, pe calea unificarii acestora, eliberandu-le de misticism, de ipoteze nerealiste, de partea referitoare la minuni, la existenta diavolului, la 'crede si nu cerceta', etc. Intelegerea dintre capii bisericilor ar trebui sa ia in considerare si stadiul actual al descoperirilor fundamentate (verificate) stiintific. 'Cartea' rezultata din intelegerile dintre cele trei religii trebue sa contina invataturile principale referitoare la bunul comportament dintre toti oamenii (inclusiv cele extrase din actualele carti 'sfinte', la respectul reciproc, egalitatea deplina in drepturi si datorii, a tuturor oamenilor, indiferent de rasa, de sex, de locul lor pe pamant. Cartea ar trebui sa aiba si indrumare-anexa, cu reguli unitare care sa stea la baza educarii copiilor, a oamenilor de toate varstele, menite sa le deschida mintea si sufletul, sa ii apropie (cu deplina incredere) unii de altii. O asemenea Carte ar trebui sa fie si baza conceptiilor politice pasnice, care sa ii apropie (imblanzeazsca) pe oameni si in domeniul politic.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 01-12-2015

Foarte mare atentie la frustrari ... ele aduc razbunare si anarhie. Ele au decapitat nobilimea franceza, nobilimea rusa, ele l-au adus la putere pe Hitler ( nu Hitler inspaimanta ci milioanele de brate intinse, lacrimile femeilor si copiilor mangaiati pe cap de catre acesta ). Fundamentalismul agresiv este o expresie a frustrarii. MARE atentie la toate motivele si focarele de frustrare. Nu uitati ca si pe teritoriile locuite majoritar de rusi care apartin Ucrainei exista victime si stiti foarte bine ca prin preajma nu mai e vorba doar de AKM-uri sau AG-uri care se descarca impulsiv... Regretele tardive ar fi inutile la fel ca acuzele sau opiniile post-factum. Inainte de a vorbi, trebuie sa incarcam sa gandim la consecinte, nu ?Vorba aia din batrani: " Gura bate curu "

Răspunde

MIRCEA - 01-11-2015

@profesoru Cauza economica nu prea sta in picioare. Cei care au lovit turnurile gemene erau absolventi cu studii superioare, situatii materiale foarte bune. Deci daca alte cauze nu indraznim macar sa discutam , putem afirma ca masacrul recent din Franta a fost comis de 3 tineri zapaciti. Si viata merge inainte si , vorba marelui filozof Gheorghe Hagi, " speram sa fie bine ca sa nu fie rau."

Răspunde

oSorin - 01-11-2015

cum sa nu fie teroristi turci ??? unul dintre ei chiar a incercat sa-l ucida pe Papa Ioan Paul al II-lea ... si chiar zilele astea la Stambul -

Răspunde

CHARLIE - 01-11-2015

Cand Sarkozy a fost ministru de interne el s'a referit la mediul in care cresteau asasinii din periferia Parisului drept :la racaille. Bineinteles el a fost clasficat drept racist.

Răspunde

Fibonacci - 01-11-2015

Daca permiteti !" Parerea maestrului Ion Cristoiu in EvZ:GANDUL LUI CRISTOIU. O imbecilitate motata: solidarizarea cu cei de la Charlie Hebdo!Autor: Ion Cristoiu | duminică, 11 ianuarie 2015 . " P.S. Daca d-l Cristoiu ar fi fost coleg cu ziarsitii de la Charlie Hebdo, de mult se termina cu ei ! Si ca sa vedeti pana unde merge josnicia acestui individ, uitati ce scrie el dupa asasinatul barbar:" Bag seama ca unii dintre caricaturistii de la Charlie Hebdo aveau companioane sau pe romanește concubine." ! Asta este problema !! Iar amaratul de Cristoiu face ...lambada !

Răspunde

revista22fil - 01-11-2015

Este aceasta redare mai citibila? ro.wikipedia.org/wiki/Jihad --------- Extras : (ii) Dar al-Harb (reședința Războiului), restul lumii, care se împarte în două: - Ahl al-Kitab – „Poporul Cărții”, format din Evrei și Creștini;[15] - Mushrikun – politeiștii, idolatrii (sau kafirun - păgânii). Cei dintâi păstrează o revelație adevărată, chiar dacă incompletă sau nedesăvârșită, de aceea beneficiază de toleranță, cu condiția să accepte statutul de subordonați (dhimmi[16]) și să plătească un tribut (jizya). Acesta este sensul în care este interpretat îndeobște versetul: „Luptați-vă împotriva celor ce nu cred în Dumnezeu și în ziua de apoi și nu opresc ceea ce a oprit Dumnezeu și nu mărturisesc mărturia adevărată – dintre cei cărora li s-a dat Scriptura (s. n.) – până ce nu dau tributul (jizya) din mână și sunt umiliți” (IX, 29).[17] Există versete în Coran chiar mai binevoitoare față de harbis decât acesta. De exemplu: „Cei ce cred, fie Iudei, fie Creștini, fie Sabei, dacă numai cred în Dumnezeu și fac bine vor primi răsplata lor de la Domnul lor și nu va veni frică peste ei și nu se vor întrista.” (II, 59)[18] „Credem în Dumnezeu și în ceea ce ni s-a trimis nouă și s-a trimis lui Avraam, Ismael, Isaac, Iacob și semințiilor și ce s-a dat și lui Moise, lui Iisus și profeților din partea Domnului lor. Nu facem deosebire cu ei; suntem doar moslemi.” (III, 78)[19] Totuși, aversiunea lui Mahomed față de Evrei și de Creștini nu poate fi pusă la îndoială: „Într-adevăr, Mesia Iisus, fiul Mariei, este un trimis al lui Dumnezeu și cuvântul Său pe care l-a pus în Maria și duhul Său. Credeți în Dumnezeu și în trimisul Său și nu spuneți nimic despre Treime… Dumnezeu e doar un unic Dumnezeu… El să aibă un fiu?” (IV, 169)[20] „Zic jidovii: Ezra este fiul lui Dumnezeu și Nazarinenii zic: Mesia este fiul lui Dumnezeu! Acesta este cuvântul lor în gurile lor… Bată-i Dumnezeu. Cât sunt de proști!” (IX, 30)[21] În ce privește pe mushrikun, aici lucrurile sunt ceva mai dure, aceștia având cel mult trei alternative – îmbrățișarea credinței musulmane, sclavia sau moartea[22]. „Dacă întâlniți necredincioși, jos cu gâturile, până ce i-ați măcelărit, și legați tare cătușele lor! Și după aceea sau îndurare, sau răscumpărare, până ce a depus războiul sarcina sa.” (XLVII, 4 sq.)[23]. … Bată-i Dumnezeu. Cât sunt de proști!” (IX, 30)[21] În ce privește pe mushrikun, aici lucrurile sunt ceva mai dure, aceștia având cel mult trei alternative – îmbrățișarea credinței musulmane, sclavia sau moartea[22]. „Dacă întâlniți necredincioși, jos cu gâturile, până ce i-ați măcelărit, și legați tare cătușele lor! Și după aceea sau îndurare, sau răscumpărare, până ce a depus războiul sarcina sa.” (XLVII, 4 sq.)[23]'. ---- Coment.: Jihadul (lupta), conform Coranului est

Răspunde

FLORIAN D. MIREA - 01-11-2015

INTOLERANTA SI TOLERANTA EXCESIVA SUNT CAIZELE ADANCI ALE STARII DE CRIZA PE CARE O TRAVERSEAZA SOCIETATEA FRANCEZA. FRANCEZII AU CE AU SEMANAT. SE PARE CA DE LA BUCURESTI ACEASTA REALITATE TRISTA SE VEDE MAI CLAR. LUAREA DE ATITUDINE A LUI TRAIAN UNGUREANU AR TREBUI SA AJUNGA PE MASA AMBASADORULUI FRANCEZ DE LA BUCURESTI SI CHIAR PE MASA PRESEDINTELUI FRANTEI. DAR VOR TINE SEAMA NISTE OAMENI CU IDEOLOGIE SOCIALISTA DE ACEST GRAV SEMNAL DE ALARMA TRAS LA BUCURESTI?

Răspunde

mihail dumache - 01-11-2015

Excelent articol! Intr-adevar, lumea noastra este paralizata (in numele multiculturalismului, corectitudinii politice, anticolonialismului, socialismului marxist, ecologismului si a altor isme, al unui sens al educatiei in spiritul unui relativism obscur si devalorizant) de faptul ca este obligata sa se apere in fata unui inamic fara nume (este islamul, este fundamentalismul islamic, este integrismul islamic, este terorismul de tip jihadist islamic?) dar care are totusi ceva in comun (termenul islam). Deci, problema civilizatiei noastre este religia islamica, iar solutia o da autorul, pentru Franta (si, ca model de urmat si pentru Romania, in viitorul apropiat): marile concentrari musulmane urbane, iesite de sub controlul statului francez trebuie readuse sub autoritatea statului, singur in masura sa foloseasca violenta impotriva celor care nu respecta legea. Ramane de vazut cat va fi respectat statul de drept. Din pacate, aceasta urgenta social-politica ar putea fi inteleasa in sens democratic printr-o victorie electorala a partidelor nationaliste, antieuropene, antidemocratice, populiste (Frontul National, deja are notorietate, ca si liderul sau Marie le Pen). Depinde inca de noi, dar timpul nu e in favoarea noastra.

Răspunde

Theodor Marcean - 01-11-2015

Orfanii arabi crescuti in orfelinatele franceze nu au o soarta diferita de orfanii romani care pleaca,la majorat,din orfelinate,fara o meserie si fara un loc de munca.Societatea se revolta impotriva unor refuzati de societate,care au gasit,intamplator sau nu, o cauza care sa ii motiveze suplimentar impotriva cruzimii "concetatenilor".De aceea,manifestatia condusa de sefi de stat,de la Paris,mi se pare recunoastrerea neputintei liderilor politici de a imagina o societate in care se poate integra oricine.Nu m-as mira sa aud ca au avut victime,aceste demonstratii.

Răspunde

profesoru - 01-11-2015

@MIRCEA Raspund cererii tale - justificate - de evidentiere a cauzelor terorismului islamist. Cauza principala e nationalismul. Teroristii compara tarile esuate din care provin ei sau parintii lor - saracie, coruptie, oprimare - cu tarile occidentale in care traiesc. Si ajung la concluzia (eronata) ca situatia dezastruoasa din tarile de origine este vina Occidentului care intervine militar, economic si politic, le exploateaza si nu le lasa sa se dezvolte. De-aia nu exista teroristi turci: Turcia e o tara puternica, relativ prospera si libera, membra NATO. Turcii nu au complexe.// O alta cauza ar fi complexele personale. Unii dintre tinerii musulmani consdera ce mai bine sa fie eroi martiri decat vanzatori de pizza. Lupta pentru o cauza ii face sa se simta importanti.

Răspunde

Felix - 01-11-2015

E un soi de contradictie interna aici. 1. Sau caricaturile au oferit doar un pretext asasinilor, care omoara sute de mii de oameni pe toate meleagurile, atunci insa discutia despre libertate si limitele ei nu are de-a face cu asasinatul. 2. Sau e vrba de discutia despre libertate aici, si atunci cei de la Charlie au fost omorati pentru caricaturi, si deci nu e vorba de un pretext. Personal impartasesc pozitia 1, nu mi-e clar ce pozitie are de fapt autorul.

Răspunde

MIRCEA - 01-11-2015

@profesoru Vad ca afirmati cu multa siguranta non-cauzele. Puteti insa sa afirmati macar o cauza a acestor tipuri de atentate, in care vin indivizi si-ti trag gloante-n cap zbierand Alah Akbar, pentru un desen sau o vorba? Identificarea cat mai precisa a cauzelor ne pot conduce mai usor spre gasirea de solutii pentru inlaturarea efectelor.

Răspunde

stoica ovidiu - 01-11-2015

Bine argumentat , bine aplicat , bravo TRU .

Răspunde

revista22fil - 01-11-2015

Va rog sa cititi : ro.wikipedia.org/wiki/Jihad --------- Extras : (ii) Dar al-Harb (reședința Războiului), restul lumii, care se împarte în două: - Ahl al-Kitab – „Poporul Cărții”, format din Evrei și Creștini;[15] - Mushrikun – politeiștii, idolatrii (sau kafirun - păgânii). Cei dintâi păstrează o revelație adevărată, chiar dacă incompletă sau nedesăvârșită, de aceea beneficiază de toleranță, cu condiția să accepte statutul de subordonați (dhimmi[16]) și să plătească un tribut (jizya). Acesta este sensul în care este interpretat îndeobște versetul: „Luptați-vă împotriva celor ce nu cred în Dumnezeu și în ziua de apoi și nu opresc ceea ce a oprit Dumnezeu și nu mărturisesc mărturia adevărată – dintre cei cărora li s-a dat Scriptura (s. n.) – până ce nu dau tributul (jizya) din mână și sunt umiliți” (IX, 29).[17] Există versete în Coran chiar mai binevoitoare față de harbis decât acesta. De exemplu: „Cei ce cred, fie Iudei, fie Creștini, fie Sabei, dacă numai cred în Dumnezeu și fac bine vor primi răsplata lor de la Domnul lor și nu va veni frică peste ei și nu se vor întrista.” (II, 59)[18] „Credem în Dumnezeu și în ceea ce ni s-a trimis nouă și s-a trimis lui Avraam, Ismael, Isaac, Iacob și semințiilor și ce s-a dat și lui Moise, lui Iisus și profeților din partea Domnului lor. Nu facem deosebire cu ei; suntem doar moslemi.” (III, 78)[19] Totuși, aversiunea lui Mahomed față de Evrei și de Creștini nu poate fi pusă la îndoială: „Într-adevăr, Mesia Iisus, fiul Mariei, este un trimis al lui Dumnezeu și cuvântul Său pe care l-a pus în Maria și duhul Său. Credeți în Dumnezeu și în trimisul Său și nu spuneți nimic despre Treime… Dumnezeu e doar un unic Dumnezeu… El să aibă un fiu?” (IV, 169)[20] „Zic jidovii: Ezra este fiul lui Dumnezeu și Nazarinenii zic: Mesia este fiul lui Dumnezeu! Acesta este cuvântul lor în gurile lor… Bată-i Dumnezeu. Cât sunt de proști!” (IX, 30)[21] În ce privește pe mushrikun, aici lucrurile sunt ceva mai dure, aceștia având cel mult trei alternative – îmbrățișarea credinței musulmane, sclavia sau moartea[22]. „Dacă întâlniți necredincioși, jos cu gâturile, până ce i-ați măcelărit, și legați tare cătușele lor! Și după aceea sau îndurare, sau răscumpărare, până ce a depus războiul sarcina sa.” (XLVII, 4 sq.)[23]. … Bată-i Dumnezeu. Cât sunt de proști!” (IX, 30)[21] În ce privește pe mushrikun, aici lucrurile sunt ceva mai dure, aceștia având cel mult trei alternative – îmbrățișarea credinței musulmane, sclavia sau moartea[22]. „Dacă întâlniți necredincioși, jos cu gâturile, până ce i-ați măcelărit, și legați tare cătușele lor! Și după aceea sau îndurare, sau răscumpărare, până ce a depus războiul sarcina sa.” (XLVII, 4 sq.)[23]'. ---- Coment.: Jihadul (lupta), conform Coranului este una 'majora'

Răspunde

Daniel - 01-11-2015

Exceptional ...

Răspunde

revista22fil - 01-10-2015

Traian Ungureanu, ziaristul excelent, curajos, pe care il ascultam seara de seara, la BBC, ne-a dat, si de aceasta data, o lectie de jurnalism militant. Un astfel de articol ar trebui sa fie 'disecat' in scolile de jurnalism, ca model pentru cei ce vor sa se dedice acestei profesii. Jurnalisti de talia lui Traian Ungureanu merita sa faca parte din 'a patra putere a statului'. El lasa urme adanci pe unde trece. Are o minte clara. De aceea reuseste sa puna punctul pe 'i' de fiecare data. Sa il felicitam si sa ii multumim!

Răspunde

profesoru - 01-10-2015

Problema nu e religia islamica. Crimele legionarilor nu erau cauzate de religia ortodoxa. Organizatiile musulmane au condamnat atentatul, inclusiv Universitatea Al-Azhar din Cairo - cea mai importanta instanta teologica sunnita.// Chinezii, romanii, bulgarii nu comit atentate, dar nici turcii din Germania, albanezii, bosniacii.// Dupa atentate mass-media occidentale ar trebui sa aiba rubrici permanente de caricaturi cu Mahomed. Pentru apararea libertatii de exprimare si pentru a "banaliza" religia islamica. Pentru ca musulmanii radicali sa inteleaga ca publicarea unor caricaturi cu Profetul nu e sfarsitul lumii.// Fortele de ordine trebuie sa actioneze mult mai decis impotriva clericilor si organizatiilor care promoveaza terorismul si violenta.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22