Pe aceeași temă
Viața și moartea lui Nelson Mandela ne spun multe lucruri interesante despre nevoia de simboluri a modernității globalizate în care trăim. Zilele acestea, multiplicarea omagiilor aduse „părintelui Africii de Sud“ este etapa finală a unui lung proces de sanctificare. E cu adevărat extraordinar destinul copilului de culoare care a avut ghinionul să se nască într-o Africă de Sud din ce în ce mai rasistă și a ajuns părintele unei națiuni multirasiale. Dar această poveste extraordinară este numai soclul care face posibilă o statuie menită să încarneze valorile, pasiunile și pericolele societății globale.
În noaptea de joi, 5 decembrie, la ora când principalele televiziuni de știri internaționale și-au întrerupt programele pentru a da în direct anunțul făcut de actualul președinte al Africii de Sud, Jacob Zuma, știrea morții lui Nelson Mandela putea fi cunoscută pe alte căi, dar nu trebuia să devină numai subiectul unui banal breaking-news. Caracterul ritualic al anunțului și doliul global instituționalizat pun în evidență măsura în care Mandela devenise deja un simbol care scapă Africii de Sud, care depășește și statura de „mândrie a întregului continent african“, pentru a fi îmbrățișat de toți liderii politici și de toate societățile care se simt parte a lumii mondializate.
Sursă de legitimare pentru unii, resursă inepuizabilă de speranță pentru alții, legenda Mandela conține, ca orice legendă, un adevăr dincolo de realitatea și detaliile istorice. Esențial este însă faptul că acest adevăr se înrădăcinează într-o reală confruntare între un om și lumea în care s-a născut.
Mandela a fost un revoluționar. Unul care, după lupta în ilegalitate, după 27 de ani de închisoare, până la urmă a învins. Este ultimul revoluționar învingător al secolului XX și pentru asta capacitatea sa de a-i inspira pe membrii societăților civile din lumea întreagă este numai la început. Simbol al curajului, simbol al legitimării violenței în contextul discriminării rasiale, Mandela devine arhitectul reconcilierii după eliberarea sa, în 1990.
Nelson Mandela (1918 - 2013) |
Astfel, remarcabila sa charismă i-a permis să încarneze principii contradictorii. Revoluționar devenit lider politic, apoi simbol al nonviolenței și pacificării unei societăți aflate sub amenințarea războiului civil. Aceasta este și una dintre cheile universalizării lecției sale. Pentru statele lumii aflate în tranziție de la regimuri vinovate de încălcări sistematice ale drepturilor omului, cazul sud-african a avut și are forța modelului. Comisia pentru Reconciliere și Adevăr, înființată în 1995, a reușit să redefinească raportul cu trecutul recent prin mărturiile publice ale victimelor, dar și prin cele ale călăilor. Prețul tranziției pacifice și al adevărului nu a fost mic: amnistierea vinovaților care au mărturisit. Mandela a făcut posibilă acceptarea acestui proces de către radicalul ANC (Congresul Național African), reușind să combine în mod fericit realpolitik-ul cu valoarea morală a adevărului și cu valoarea spirituală a iertării. Adept al unor idealuri comuniste, a impus o linie politică ce combina discursul politic şi cel moral, ca şi anticomunistul Havel, cu care împarte parcursul din închisoare în postura de şef de stat reconciliator.
Poate că nu este inutil să înțelegem dificultatea acestui exercițiu, făcând apel la memoria noastră recentă. Este bine să ne aducem aminte că, aproximativ în aceeași perioadă a anilor 1990, liderii țării noastre opuneau adevărul reconcilierii și își păstrau puterea prin specularea divergențelor între diverse categorii de români. Este greu să nu ne gândim cum ar fi arătat România dacă un Corneliu Coposu ar fi putut garanta o autentică reconciliere. Dar pentru o reconciliere trebuie să fie cel puțin doi. În cazul sud-african, ieșirea din apartheid a fost începută de preşedintele Frederik de Klerk, cu care Mandela a negociat după eliberarea sa în 1990 și cu care a împărțit Premiul Nobel pentru Pace din 1993.
Revenind la valoarea de simbol universal a fostului președinte sud-african, merită subliniat faptul că acesta hrănește un mit relativ recent: schimbarea revoluționară nonviolentă. De altfel, Gandhi a fost unul dintre principalele repere ale lui Mandela. Acest mit reconciliază setea de schimbare din societățile civile cu o la fel de răspândită respingere a violenței. Cazul schimbării regimului de apartheid de la Pretoria, ca și căderea unor regimuri totalitare și autoritare la sfârșitul secolului XX par să justifice acest model. Adevărul istoric este evident mai nuanțat, dar în mod interesant el ne întoarce la problema globalizării. Într-o lume a interdependenței economice, militare și politice, schimbările de regim sunt o rezultantă a unor forțe care de cele mai multe ori depășesc un context intern specific. Astfel, trecerea puterii se face adesea pe cale nonviolentă, delicată și plină de pericole fiind perioada tranziției. Societatea internațională poate contribui decisiv la o schimbare pașnică de regim, dar sarcina tranziției cade în primul rând pe umerii noilor lideri politici. În cei cinci ani de mandat (1994-1999), Mandela reușește să promoveze un dificil proces de reconciliere și să consolideze noul regim democratic. Iar acesta a fost și rezultatul unei tranziții a lui Mandela însuși, de la eroul rezistenței și simbolul intransigenței la actorul unor serii de compromisuri niciodată integral acceptate de mișcarea pe care a condus-o din 1991, ANC-ul dominat de concepțiile marxist-leniniste. În plus, dincolo de simbol, Mandela cel real a fost și beneficiarul unui context geopolitic marcat de sfârșitul Războiului Rece. Dar sensul oportunității și știința compromisului nu fac decât să pună și mai bine în valoare dimensiunea de lider moral pe care a căpătat-o liderul sud-african. Venită din suferință, din discursul împotriva urii și răzbunării și din capacitatea efectivă de a susține logica reconcilierii, această statură contrastează cu dimensiunea dominant tehnocratică a liderilor politici cu care a fost contemporan la nivel internaţional. Formați la școlile elitelor, dar cu o experiență de viață limitată, omagiul lor unanim de azi este și rezultatul căutării unei cauţiuni morale.
Nelson Mandela a intrat în nemurire pe poarta din față a unei lumi globalizate care își caută simbolurile, care are nevoie de oameni capabili să încarneze valorile comune. Religia laică a drepturilor omului și-a găsit în mod fericit încarnarea în fostul deţinut numărul 46.664. Dezvrăjirea lumii este, iată, o iluzie. Blândul și înțeleptul Mandela de la sfârșitul lungii sale vieți esențializează modul cum vrem să acceptăm acest destin în memoria noastră colectivă. Dar zilele acestea poate ar trebui mai ales să ne amintim de puritatea cu valoare universală a copilului de culoare născut într-o lume care nu-i dădea nicio șansă. Pe 15 decembrie se va întoarce în satul copilăriei sale, Qunu, pentru a fi înmormântat sub privirile întregii lumi.