Modernizarea militară poloneză - un model și pentru România?

Octavian Manea | 28.04.2015

SHARE 2

Pe aceeași temă

Geografia vulnerabilității, revizionismul Rusiei, scutul american, centrele de comandă și control ale NATO sunt forțe regionale care împing Polonia și România în aceeași direcție.

 

Decizia Varșoviei de a cumpăra baterii de ra­che­te Patriot anunțată pe parcursul săp­tă­mâ­nii trecute spune multe despre politica de se­cu­ritate națională a Poloniei. E mai mult de­cât o simplă tranzacție co­mer­cială. Ea reflectă o ori­en­tare strategică. Se investește într-o relație specială de apă­rare. Opțiunea pentru Pa­tri­ot-uri completează preferința pentru alte produse ultra­sen­sibile din arhitectura de­fen­si­vă poloneză – precum avi­oa­nele F-16, rachetele de croa­zieră aer-sol de tip JASSM sau sistemul de apărare an­ti­balistică (Aegis), căutate tot peste Ocean. În treacăt fie spus, Polonia urmărește de mai bi­ne de șapte ani să-și dezvolte un sistem pro­priu de apărare aeriană și antirachetă (AMD). A fost una dintre condițiile cerute de Varșovia pentru acceptarea celebrului scut antibalistic dorit de Administrația Bush și modificat sub Obama. Ulterior, tot ce s-a obținut a fost des­fășurarea temporară, în regim rotațional, a unei baterii Patriot care să participe la an­tre­na­mente alături de polonezi. Pe fond însă, sis­te­mele Patriot (un contract de 5 miliarde de dolari) de astăzi fac parte dintr-un program ex­tins de investiții în rachete an­tinavă pentru paza de coas­tă, submarine, drone, elicop­te­re și tancuri în valoare de apro­xi­mativ 45 de miliarde de dolari.

 

Toate aceste programe de în­zestrare au loc pe fondul unor mișcări seismice în peisajul ten­dințelor defensive. Nu cu mult timp în urmă, se vorbea de impactul de­vas­tator al puterilor BRIC asupra geopoliticii glo­bale. Ceva similar se întâmplă acum și în teh­nologia de apărare: răspândirea sistemelor antiacces și de interdicție regională (umbrele dense de arme inteligente - A2/AD). În ultimii ani, acro­nimul A2/AD a fost aplicat pentru a des­crie preponderent tendințele din Extremul Orient unde China dezvoltă de peste un de­ce­niu sis­teme de contraintervenție care, odată ma­tu­ri­zate, ar putea ține la distanță orice în­cer­care americană de alimentare cu forțe con­ven­țio­na­le a Taiwanului, spre exemplu. Din 1945, SUA au fost puterea expediționară prin excelență, ca­pabile să-și catapulteze forțele oriunde în lu­me. Mai mult, capacitatea de in­serție a tru­pelor în orice teatru de operațiuni nu cu­noș­tea rival. Dar, astăzi, toate aceste rea­lități se află sub semnul întrebării. Nu mai pot fi luate de-a gata. Sistemele A2/AD pot să prevină ca o putere din afară, exterioară re­giunii, să mai ajungă în teatrul de operațiuni și, dacă totuși reușește acest lucru, libertatea sa de ma­ne­vră ar putea fi decisiv limitată. În această in­terpretare, geografia controlului se modifică dra­matic. Citite într-o astfel de che­ie, ga­ran­țiile asumate în cadrul summit-ului NATO din Țara Galilor – promisiunea de a des­fășura în 48 de ore o forță de superreacție ra­pidă pen­tru a întări Flancul Estic – capătă o cu totul altă perspectivă. „Antiaccesul nu mai este exc­lusiv o afacere asiatică. (...) Po­ten­țialul Ru­siei de a intra în competiție pentru teritoriul din Estul Europei poate chiar depăși ca­pa­ci­ta­tea Chinei de a ține forțele ame­ri­ca­ne la mii de mile distanță de coastă. (...) Ves­tul trebuie să se pregătească pentru un sce­nariu în care îi este blocat accesul la statele de pe flancul es­tic al NATO suficient de mult timp pentru a impune realități teritoriale poate imposibil de întors“, spuneau Richard Fontaine și Julie Smith într-un articol publicat la începutul lui aprilie în Defense One.

 

Însă chiar aceasta pare să fie și fotografia ope­rațională care determină opțiunile poloneze. Po­lonia se pregătește să devină ea însăși un ac­tor A2/AD, capabilă să absoarbă primele lo­vi­turi până la venirea „cavalariei euro­atlan­ti­ce“. E un instantaneu care ar trebui atent ana­­lizat și la București, pe măsură ce Ro­mâ­nia se pre­gă­tește să aloce o parte din viitorii 2% din PIB destinați apărării unor programe importante de înzestrare și, mai ales, în con­textul în ca­re, cel puțin la nivel de discurs, exis­tă un in­teres sporit pentru o relație pri­vi­legiată de se­cu­ri­ta­te între puterile pivot ale flancului estic. Geo­grafia vulnerabilității, re­vi­zionismul Rusiei, scu­tul american, centrele de comandă și con­trol ale NATO sunt forțe re­gio­nale care ne îm­ping în aceeași direcție. Este imposibil să nu dis­tin­gem conturul unei fun­dații comune în­tre cele două state și care, în timp, se pot tran­sforma chiar în veritabile avan­posturi an­ti­acces, inter­operabile. Este însă nevoie de mul­tă voință politică și discernământ strategic.

TAGS:

Comentarii 0

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22