Pe aceeași temă
A fost summit-ul marilor aşteptări şi apoi al marilor dezamăgiri. Din Ţara Galilor nimeni nu a plecat acasă chiar cu ce ceruse. Cu toate acestea, reuniunea şi documentele finale au fost un exerciţiu aproape impecabil de diplomaţie. Liderii Alianţei au reuşit, printr-o mobilizare minimă, să reasigure ţările din flancul estic al NATO, să dea garanţii statelor partenere ale Alianţei, să ameninţe Rusia fără să o provoace, dar şi să dea Statelor Unite şi Marii Britanii ce îşi doreau - o coaliţie şi mijloace (măcar scripturale) în lupta conta jihadiştilor.
Spectacolul diplomaţiei
Dincolo de limbajul militaro-diplomatic al declaraţiei finale există mai multe realităţi negociate cu grijă. Teoretic, Ucraina ar trebui să fie foarte dezamăgită de ceea ce (nu) primeşte. Ajutorul militar de 15 milioane de euro nu înseamnă aproape nimic, având în vedere cu ce armată se confruntă. Nici pe plan politic nu ar avea de ce să se bucure, cum nu are de ce să se bucure nici Georgia. Nu vor exista baze militare, nu au primit unda verde pentru aderarea la NATO. Nu primesc arme pentru că, din ce spune secretarul general NATO, Alianţa nu deţine aceste capabilităţi. Nu există voinţă politică, în fapt, pentru aşa ceva. Tot teoretic, statele baltice şi Polonia, atât de îngrijorate de acţiunile Rusiei, ar trebui să îşi facă mari probleme că nu au obţinut bazele cerute.
Lucrurile nu stau tocmai aşa, pentru că multe decizii au fost luate la nivel bilateral, chiar dacă sub umbrela Alianţei.
În nucleu, mesajul transmis Rusiei e unul de tip stick and carrot. Nu sunt anunţate baze militare noi ale NATO (ar încălca Actul Fondator NATO-Rusia). Nu este însă nici denunţat documentul. Este preferată o soluţie foarte subtilă. Mai exact, crearea unui „vârf de lance“, o forţă de reacţie ultrarapidă de câteva mii de militari, care să dispună însă de infrastructură prestabilită. Între timp, NATO va coordona reformele apărării din state partenere precum Ucraina, Georgia ori Republica Moldova. Statele NATO vor face exerciţii militare împreună cu acestea. Fără a face pasul pe hârtie, aceste state fac totuşi pasul esenţial pentru aderarea la NATO: reformarea apărării şi modernizarea armatelor. Iar mesajul subtil către Moscova e direct legat: aceste state nu intră în NATO acum, dar o vor putea face oricând, dacă Rusia nu îşi revizuieşte poziţia.
Mai e un aspect extrem de important. Statele NATO se angajează să ajungă la faimosul 2% din PIB alocat pentru apărare. O cincime din aceşti bani se vor duce de acum, obligatoriu, pentru echipare. Cu alte cuvinte, o creştere a investiţiilor în industria de apărare, într-un moment în care Europa nu a ieşit încă din criza economică. Va fi şi una dintre obligaţiile României - Traian Băsescu spunea la acest capitol că „libertatea nu e gratis“. Va prinde bine economiei sau nu ori va prinde bine economiei altora – vom vedea.
La nivel de export, oficial, Alianţa nu s-a angajat să trimită arme Ucrainei. Nu are cum, spre deosebire de statele membre, care pot face asta la nivel individual. Aşa a clarificat Anders Fogh Rasmussen declaraţia (voită sau neintenţionată) a preşedintelui ucrainean, când acesta vorbise de promisiunea unor state NATO de a trimite ţării sale echipament letal. Cert este că Occidentul evită şi pe acest palier să provoace Rusia. Pârghia de presiune asupra Federaţiei Ruse este şi trebuie să rămână cea a sancţiunilor economice decise de Uniunea Europeană. Iată discursul folosit de toţi oficialii NATO care au vorbit la summit-ul de la Newport. Dar asta nu înseamnă că Ucraina nu va primi ajutor prin acorduri bilaterale.
România a venit şi ea cu o listă la summit. Ce a obţinut e angajamentul unei prezenţe NATO mai intense pe teritoriul său. Aşa-numitul Readiness Action Plan adoptat măreşte prezenţa militară alternativă şi continuă a Alianţei şi pe teritoriul României. Asta nu se traduce în înfiinţarea unei baze NATO propriu-zise, ci că rotaţia de trupe şi capacităţi se va intensifica. Va exista probabil şi un comandament regional în ţara noastră, care să acopere România şi Bulgaria. Un atu speculat corect de România este cel al personalului calificat în domeniul apărării cibernetice. Din acest motiv, Bucureştiul s-a oferit să gestioneze un fond mutual pentru securitatea cibernetică a Ucrainei. Țara noastră va fi naţiune-cadru pentru programul de securitate cibernetică a ţării vecine.
România şi-a jucat destul de bine cartea. Nu devine, aşa cum previziona Stratfor, un pol regional de securitate. Dar face un pas mare în direcţia asta.
În ansamblu, sunt paşi limitaţi la nivel oficial. Declaraţia summit-ului poate fi întoarsă pe toate părţile şi criticată. Presa americană scrie chiar că „Ucraina a fost abandonată“. Ucraina nu avea cum să primească garanţii de securitate aşa cum au primit statele baltice sau Polonia. Şi nu ştim ce s-a negociat în spatele uşilor închise, la nivel bilateral. Reacţia Moscovei la nivel oficial era previzibilă: prezenţa sporită a NATO la graniţele Rusiei şi exerciţiile comune cu Ucraina au fost denunţate drept o „pură provocare“ (Alexandr Gruşko, reprezentantul Rusiei la NATO). Nu a avut însă o reacţie dincolo de nivelul verbal. Pentru moment, liderii NATO au reuşit să potolească pe toată lumea. Important este ce decizii concrete va lua NATO, dacă îşi va ţine promisiunile în cazul în care Moscova va continua să testeze capacitatea şi voinţa de răspuns a Alianţei. //
Reasigurarea de catifea
Cel puțin dintr-o perspectivă simbolică, summit-ul din Țara Galilor a avut rolul de a readuce dezbaterea din Alianță în registrul inițial care a consacrat-o din primul moment al intrării pe scena istoriei, acela al apărării colective. În cele din urmă, acțiunile Rusiei de modificare a frontierelor prin forță, încălcarea regulilor și principiilor securității europene au condus la revitalizarea unei dimensiuni ușor desuete (apărarea teritorială) într-o Europă cuprinsă mental de inerția „sfârșitului istoriei“. În 1949, menirea NATO era foarte plastic rezumată de primul secretar al NATO ca fiind aceea de a-i „menține pe ruși afară, pe americani înăuntru și pe germani sub control“. Acum, primele două componente, de a-i ține pe ruși la distanță și pe americani în Europa, rămân la fel de valide, însă sub urgența contextului de astăzi se mai adăugă și cea de reasigurare a Flancului Estic. Așadar, cât de departe a mers și cât de bine a performat summit-ul în această ultimă misiune?
A fost o reuniune unde a triumfat compromisul jumătăților de măsură. Nu a fost nici pe departe pivotul geografic așteptat după schimbarea statu-quo-ului teritorial în Europa. Dar se răspunde în parte temerilor celor mai expuși dintre aliați și care înainte de summit semnalau că „diviziunea de facto a Alianței între vechiul NATO, unde există trupe aliate și infrastructură, și noul NATO, unde nu există aproape nimic, este nesustenabilă“ (în cuvintele ministrului polonez al Apărării). În consecință, statele membre au decis menținerea măsurilor de reasigurare în marja Actului Fondator NATO-Rusia. Cu alte cuvinte, s-au activat prevederile destinate implementării garanțiilor de Articol 5 pentru Flancul Estic, care prevăd că apărarea colectivă se va îndeplini nu prin staționarea permanentă și substanțială de forțe combatante, ci printr-o capacitate de realimentare în caz de urgență. Pe acest fond, promisiunea centrală a formării unui „vârf de lance“ de câteva mii de militari, în interiorul Forței de Răspuns a NATO. Între timp, prin așa-numitul Readiness Action Plan, aliații se vor asigura de faptul că această avangardă va dispune de gradul de pregătire și alertă operațională pentru a putea fi proiectată în câteva zile pe Flancul Estic. Însă, efectiv, pe Flancul Estic se va pregăti doar infrastructura adecvată formată din eventualele facilități de primire, se vor prepoziționa echipamente și provizii și se vor crea centre avansate de comandă și control.
Pe de altă parte, nu putem să nu remarcăm faptul că NATO aplică acum prevederi gândite să fie implementate la nivelul anului 1997, într-un mediu de securitate permisiv, care vizualiza Rusia ca partener. Și asta în condițiile în care, în epocă, interpretarea oficialilor de atunci era aceea că Actul Fondator „nu limitează autoritatea ultimă a NATO de a desfășura trupe pentru a-și îndeplini angajamentele față de noile state membre“, în cuvintele lui Madeleine Albright. Dar dacă Actul Fondator „nu impune restricții asupra doctrinei, strategiei și a desfășurărilor NATO“ (ambasadorul Thomas Pickering), atunci toate acestea sugerează lipsa consensului politic la nivelul Consiliului Alianței de a merge dincolo de o interpretare limitată, care a dominat summit-ul. Or, aici rezidă marea problemă a pachetului de reasigurare a Flancului Estic. Oricât de performant ar fi vârful de lance promis, decizia desfășurării și folosirii sale este condiționată politic de percepțiile diverselor state membre, care pot să difere în mod considerabil, anulând orice viteză de reacție rapidă. Fisurile sunt deja evidente. Este o realitate care i-a făcut pe mulți experți să se îndoiască de utilitatea „unor forțe multinaționale care nu sunt niciodată folosite, pentru că liderii politici nu pot cădea niciodată de acord când și cum să le folosească“, spune profesorul britanic Julien Lindley French. De aceea, semnalul unei forțe expediționare care poate să ajungă prea târziu nu poate fi echivalent cu mesajul de descurajare transmis de o forță redusă, dar care este staționată permanent pe teritoriul expus. Și acest lucru cu atât mai mult, cu cât ne aflăm într-un mediu de securitate, unde „capacitățile antiacces și de interdicție regională“ ale Rusiei au potențialul de a ține la distanță un efort de realimentare a Flancului Estic.
Credibilitatea măsurilor de reasigurare oferite în Țara Galilor depinde în ultimă instanță de operaționalizarea efectivă a vârfului de lance promis și mai ales de determinarea politică a aliaților de a o folosi. Or, pe această ultimă dimensiune mai este mult de lucrat. Chiar în timpul summit-ului, distanța dintre state precum Cehia sau Ungaria și zona nordică s-a dovedit a fi imensă. Aceste distanțe pot paraliza viteza de reacție politică a NATO și chiar pune Alianța în fața faptelor deja consumate și imposibil de întors. Chiar și după acest summit prezentat în termeni atât de triumfaliști, cuvintele lui Ron Asmus ne vor urmări încă pentru multă vreme: „Cu cât crezi mai mult în Vest și în solidaritatea occidentală, cu atât mai puțin ai nevoie de hardware. Dacă nu crezi în Occident, atunci ai nevoie de semnale clare că forțele sale vor veni în apărarea ta“. //