Pe aceeași temă
Proiectul foarte ambiţios al unei „uniuni economice profunde şi reale, bazată pe o uniune politică“, proiect menit să consolideze UE, lansat de preşedintele Comisiei Europene (CE), José Manuel Barroso şi detaliat de documente ale CE, s-a izbit deja de obstacole serioase, constituite din divergenţe de opinii care separă Parisul şi Berlinul, ca şi din reticenţa Suediei, ţară ce afirmă că şi alte state europene au reţineri faţă de anumite elemente ale planurilor de reformă propuse de Barroso.
La 12 septembrie a.c., preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Durão Barroso, a prezentat la Strasbourg, în cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European, un text intitulat Discurs privind starea Uniunii în 2012. Acesta conţine atât o interesantă evaluare a rezultatelor pozitive şi a neîmplinirilor UE, cât şi un extrem de ambiţios proiect politic privind viitorul Uniunii. În condiţiile în care UE „continuă să fie în criză“, cu precizarea că „este vorba nu numai de o criză financiară şi economică şi de o criză socială, ci şi de o criză politică, o criză de încredere“, Barroso afirmă că „Europa are nevoie de o nouă direcţie“. Aceasta înseamnă, între altele, „că nu mai trebuie să încercăm să răspundem întrebărilor din viitor cu ajutorul instrumentelor din trecut“. În esenţă, afirmă preşedintele CE, actuala situaţie globală „necesită o mai mare unitate la nivel european“, iar „o mai mare unitate necesită o mai mare integrare“, după cum „o mai mare integrare necesită mai multă democraţie la nivel european“.
Dată fiind situaţia dificilă, în care „este momentul să se pună capăt răspunsurilor fragmentate şi soluţiilor de compromis“, Barroso propune „un pact decisiv“, care „va stabiliza uniunea economică şi monetară, va stimula creşterea economică“. Mai concret, preşedintele CE propune „realizarea unei uniuni economice profunde şi reale, bazate pe o uniune politică“. Aceasta înseamnă obligaţia de a realiza numeroase obiective foarte clare: „să desăvârşim piaţa unică“; „să fim mai ambiţioşi în privinţa educaţiei, cercetării, inovaţiei şi ştiinţei“; „să ne utilizăm mai eficient resursele“; „să întărim coeziunea socială“; „să creăm o uniune bancară şi o uniune fiscală, precum şi mecanismele instituţionale şi politice aferente acestora“, ca şi „un mecanism de supraveghere unic european“, mecanism care „reprezintă piatra de temelie a uniunii bancare“. În cadrul respectivului mecanism „este vorba de o supraveghere pentru toate băncile din zona euro“, iar „Banca Centrală Europeană va avea un rol central“. În ceea ce priveşte uniunea politică la nivel european, Barroso a afirmat că „va trebui să evoluăm către o federaţie de state naţionale. Avem nevoie de o astfel de federaţie. Acesta este orizontul nostru politic“. El a vorbit şi despre faptul că „nu putem continua să încercăm să depăşim problemele europene numai cu soluţii naţionale“, cât şi despre faptul că obiectivul întăririi cooperării între Parlamentul European şi parlamentele naţionale nu poate fi realizat „fără consolidarea partidelor politice europene“. Barroso a mai precizat şi că „un mod important de a aprofunda dezbaterea politică paneuropeană ar fi ca partidele politice europene să îşi prezinte“, fiecare, câte „un candidat la funcţia de preşedinte al Comisiei la alegerile pentru Parlamentul European“, care urmează să aibă loc în 2014.
Tot la 12 septembrie, Comisia Europeană dădea publicităţii un document consistent, intitulat Comunicare a Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu. Foaie de parcurs către o uniune bancară. Textul în cauză sublinia că măsurile adoptate până acum „nu sunt suficiente pentru a reacţiona eficient în faţa ameninţărilor la adresa stabilităţii financiare“ şi, că, tocmai de aceea, „Comisia a solicitat crearea unei uniuni bancare pentru a construi o bază mai solidă pentru sectorul bancar şi pentru a reinstaura încrederea în moneda euro, totul ca parte a unei viziuni pe termen lung asupra integrării economice şi bugetare. Transferul supravegherii bancare la nivel european este un element esenţial al acestui proces“.
Ideea adâncirii şi completării profunde a integrării europene nu este deloc una nouă. La sfârşitul lui iunie a.c, de exemplu, Viviane Reding publica, în calitatea sa de vicepreşedinte al Comisiei Europene, o scrisoare deschisă în care afirma că: „destinaţia noastră în anii ce vin este clară: dacă vrem să menţinem şi să întărim poziţia Europei în lume, trebuie să transformăm Uniunea Economică şi Monetară într-o puternică Federaţie Politică Europeană“, relatează The Register, subliniind că proiectul lui Reding îndemna explicit la o imitare deliberată a modelului constituit de structurile federale din Statele Unite ale Americii.
Planurile privind un plus semnificativ de integrare şi unitate în cadrul UE au generat deja reacţii diverse, adesea intens contradictorii. La doar două zile după cel mai recent discurs al lui Barroso, Reuters relata, la 14 septembrie, că, în cadrul reuniunii din Cipru a miniştrilor de Finanţe ai ţărilor din UE, punctele de vedere ale Germaniei şi Franţei s-au aflat în coliziune directă. În timp ce Pierre Moscovici, ministrul de Finanţe de la Paris, a afirmat că „putem şi trebuie să avansăm rapid“, precum şi că „nu trebuie să pierdem timp în rezolvarea crizei din zona euro“, Wolfgang Schäuble, omologul său german, afirma că un ritm prea rapid al reformelor propuse de Comisie generează o anumită îngrijorare, fiindcă „ar putea genera aşteptări… pe care nu le poţi aduce la îndeplinire“. Demnitarul german a sugerat şi că data de 1 ianuarie 2013 ca moment din care să înceapă aplicarea mecanismului prin care Banca Centrală Europeană ar urma să supervizeze activitatea a peste 6.000 de bănci din ţările zonei euro este una prea timpurie. Întrebat de presă dacă susţine opinia lui Schäuble, Moscovici a replicat, sec: „Nu!“. Dar nu doar diferenţele de opinii care separă Franţa şi Germania generează serioase semne de întrebare legate de perspectivele uniunii bancare la nivel european. Suedia este, şi ea, extrem de sceptică. Tot cu ocazia reuniunii din Cipru a miniştrilor de Finanţe din ţările UE, relatează Reuters, Anders Borg, ministrul de resort de la Stockholm, a declarat că, atâta vreme cât ţara sa nu face parte din uniunea bancară, Suedia nu poate accepta controlul Băncii Centrale Europene; şi aceasta fiindcă, spunea Borg, „nu avem drept de vot“. Demnitarul suedez sublinia astfel, într-o manieră pe care o considerăm a fi justificată, că nu pot exista îndatoriri şi obligaţii care să nu fie complementare dreptului de a participa la procesul de luare a deciziilor. De asemenea, Borg a declarat: „contribuabilii noştri ar trebui să nu fie afectaţi de problemele băncilor din alte state“. Referindu-se la momentul în care mecanismul de supraveghere ce urmează să ofere puteri sporite BCE ar trebui să intre în funcţiune, Borg a afirmat că ar fi „nerealist şi nepotrivit“ ca astfel de măsuri să fie aplicate încă de la începutul lui 2013. Demnitarul suedez a afirmat şi că există „mai multe ţări îngrijorate“ din rândul statelor ce fac parte din zona euro, precum şi că sunt „puţine ţările din afara zonei euro care cred că e o soluţie echilibrată“.
Dacă astfel de divergenţe vor continua să existe, pare limpede, chiar şi pentru cei care nu sunt contaminaţi de porniri eurosceptice (care par a fi tot mai la modă), că există şanse mari ca planul ambiţios propus de Barroso să naufragieze. Menţionăm aici şi faptul că nu doar eşecul complet al uniunii bancare, ci şi o amânare notabilă a sa, sau a oricărei alte componente a planului de reforme propus de Barroso ar putea genera consecinţe complet nefavorabile UE, dintr-un motiv foarte simplu: statele din restul lumii n-au niciun motiv să aştepte, ca nişte docili pacienţi anesteziaţi, momentul în care Europa îşi va rezolva cumva spinoasele disensiuni interne. Dimpotrivă, orice eşec al politicilor menite să consolideze şi să revigoreze rapid proiectul european, ca şi orice încetinire a ritmului reformelor necesare pentru a genera o Uniune mai puternică pe arena globală vor oferi numeroase ferestre de oportunitate altor actori ai scenei internaţionale. Şi, să nu uităm, vorbim aici despre state şi organizaţii regionale, care, în realitate, sunt competitori (sau rivali, ca să formulăm mai simplu) redutabili ai Uniunii Europene.
* Florin Diaconu este conferenţiar la FSPUB şi cercetător la IDR.