Pe aceeași temă
Situatia din Caucazul de Sud continua sa determine evolutii diplomatice semnificative. Pe 12 septembrie, presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy, si omologul sau rus, Dmitri Medvedev, au adoptat un plan si un calendar strict de implementare a acordului de incetare a focului asumat anterior, la 12 august. In consecinta, Rusia a anuntat ca isi va retrage fortele de mentinere a pacii din cele 5 amplasamente de pe linia Poti-Sinaki in maximum 7 zile, incepand cu data de 8 septembrie. Retragerea trupelor rusesti pe amplasamentele de dinainte de 7 august se va face in cel mult 10 zile de la desfasurarea in zona a echipelor de monitorizare internationala, inclusiv a celor 200 de observatori apartinand UE. In declaratiile sale, presedintele Sarkozy a anuntat ca intentioneaza suplimentarea misiunii UE cu pana la 500 de observatori. Rusia se obliga sa-si retraga trupele cel tarziu pana la data de 1 octombrie 2008, insa numai in contextul in care UE va da garantii de securitate Abhaziei si Osetiei de Sud ca nu vor fi atacate de trupele georgiene. Potrivit oficialilor rusi, intr-o scrisoare adresata presedintelui Rusiei, presedintele Saakasvili s-a angajat ca Georgia nu va recurge la forta militara impotriva enclavelor separatiste. Incepand cu 15 octombrie, la Geneva vor fi initiate negocieri privind reglementarea celorlalte probleme ramase in litigiu intre Georgia si Rusia. In interiorul enclavelor separatiste vor ramane functionale misiunile OSCE si ONU, care sunt, potrivit ministrului rus de Externe Lavrov, partial formate din "cetateni rusi".
Pe de alta parte, asistam la o crestere a tensiunilor dintre Moscova si Occident, in masura in care Rusia a amenintat din nou public statele care vor gazdui elemente ale scutului american antiracheta: "Nu pot exclude faptul ca ar putea fi alese ca tinte pentru o parte dintre rachetele noastre intercontinentale locurile in care sunt amplasate elemente ale scutului antiracheta din Polonia si Cehia, dar si alte potentiale gazde ale acestuia", a declarat, la 10 septembrie, seful fortelor strategice ruse, Nikolai Solovtov, citat de Interfax si Itar-Tass. Totodata, in plin Summit Ucraina-UE, Kievul a fost acuzat de catre Moscova ca adopta politici "neprietenoase" fata de Rusia, continuand demersurile de integrare in NATO, in ciuda vointei poporului ucrainean.
Ce trebuie sa invatam din criza georgiana?
Rusia nu poate fi lasata sa retraseze prin forta frontierele Europei si nu poate ramane nepedepsita pentru actiunile sale din Georgia. Totusi, raspunsul UE a fost unul complet neadecvat. Eforturile inutile, chiar umilitoare, ale Frantei arata in realitate la ce ne putem astepta de la o politica externa si de aparare comunitara: un conciliatorism franco-german bazat pe o politica a celui mai mic numitor comun. Dimpotriva, Occidentul trebuie sa demonstreze ca poate sa descurajeze in mod credibil o Rusie dispusa sa incerce politici similare, dar mai extinse si mult mai periculoase pentru securitatea europeana. La acest moment, consecintele anuntate de catre liderii europeni vor avea un impact redus asupra Moscovei. Prin Georgia, Rusia a stabilit un precedent care poate semnala disponibilitatea si credinta Moscovei in recursul la forta pentru apararea minoritatilor ruse din celelalte state. Sa nu uitam ca o astfel de doctrina a condus la declansarea celor doua razboaie mondiale (initiate in Europa continentala). Conflictul violent nu este inca de domeniul trecutului si, cu cat Europa se va echipa mai repede, demonstrandu-si capacitatea de a se confrunta cu o Rusie potential revizionista, cu atat mai bine.
UE a gestionat aceasta criza cu mediocritate. Sarkozy a negociat o incetare a focului care a reflectat conditiile Moscovei, lipsita de mecanisme de implementare, ceea ce a si dat Rusiei posibilitatea aplicarii si respectarii acordului dupa bunul sau plac. Lasand Rusiei posibilitatea incalcarii acordului de incetare a focului, UE a transmis mesajul ca cel mai rau lucru care se poate intampla este o palma simbolica si ca, pe fond, actiunile sale vor ramane nepedepsite. Daca Europa ar fi dorit sa-si demonstreze puterea si leadership-ul, ar fi trebuit sa lase coordonarea crizei in seama unuia dintre statele din Europa Centrala si de Est care intelege mult mai bine regiunea. In acest sens, pozitia comuna a presedintilor Statelor Baltice si Poloniei se deosebeste in mod fundamental de diplomatia esuata si hipersoft asumata de catre Franta si Germania. Conflictul ruso-georgian a conturat o Europa divizata in special in ceea ce priveste intrebarea cum sa gestionam relatia cu o astfel de Rusie: pe de o parte, avem statele din Europa Centrala si de Est si statele nordice, iar, de cealalta parte, avem Europa continentala condusa de Franta si Germania.
Intr-o reuniune extraordinara a ministrilor de Externe, NATO a decis la 19 august anumite masuri menite a demonstra solidaritatea fata de Georgia. Pe fond insa, aceste masuri colective nu pot afecta Rusia in mod semnificativ. De altfel, ambasadorul Moscovei la NATO a ridiculizat rezultatul reuniunii, considerand ca "muntele a nascut un soricel". Un raspuns mult mai robust ar fi trebuit sa fie accelerarea acordarii MAP-ului Ucrainei si Georgiei, dar totusi imposibil in conditiile unei Europe divizate. Sa ne amintim ca Moscova a presat cu succes Germania, determinand-o sa formeze o coalitie care sa blocheze acordarea MAP-ului acestor state, in timpul Summit-ului de la Bucuresti. In intentia de a nu provoca Rusia si de a o concilia, cancelarul Angela Merkel a coordonat o coalitie germano-franceza care a blocat acordarea MAP-ului Georgiei pana cel putin in decembrie 2008.
Reafirmarea primatului NATO
Care sunt consecintele evenimentelor din Caucazul de Sud asupra UE si a NATO?
Inca de la inceputul crizei, sub conducerea presedintelui Frantei, Nicolas Sarkozy, UE a respins aprioric orice optiune de natura militara, initiind negocierile cu Moscova de pe o pozitie vulnerabila. Moscova a exploatat fara scrupule slabiciunea diplomatiei lui Sarkozy, incalcand, cu orice ocazie oferita, acordul de incetare a focului, totul culminand cu recunoasterea unilaterala a independentei enclavelor separatiste. Prin recunoasterea Abhaziei si a Osetiei de Sud, Rusia incearca stabilirea unui precedent de retrasare a frontierelor prin forta. Insa raspunsul UE a fost atat de demn de mila, ceea ce a determinat Moscova sa creada ca actiunea sa este nu doar acceptabila, tolerabila, ci normala.
Este momentul sa contemplam si alte optiuni de solutionare a crizei si sa revizuim mecanismele de securitate si aparare ale Europei. UE a pretins controlul crizei, marginalizand premeditat rolul NATO in scopul expunerii publice a performantei presedintiei UE. Esuand la toate nivelurile in demersul sau, UE ar trebui sa abandoneze visul unei identitati militare independente si chiar sa determine statele constitutive sa reinvesteasca in Alianta Nord-Atlantica.
Argumentul popular conform caruia rationalitatea fondatoare a NATO nu se mai justifica - "de a-i mentine pe americani inauntru, pe germani sub control si pe rusi in afara" - a fost anulat de actiunile impotriva Georgiei. Desi amenintarile principale sunt de natura asimetrica, totusi pericolul unei confruntari militare traditionale nu a disparut. Europa trebuie sa fie capabila sa desfasoare ambele tipuri de operatiuni. Structurile decizionale care determina cum si unde vor fi deplasate resursele militare ale Europei sunt esentiale pentru viitorul Aliantei transatlantice.
In perspectiva aniversarii a 60 de ani de la infiintare, NATO are nevoie de un nou concept strategic si de o redefinire a relatiilor dintre Alianta si UE. Daca Summit-ul de la Strasbourg-Kehl isi propune sa clarifice aceasta relatie, demersul nu poate viza o consolidare inutila a identitatii militare a UE, ci, dimpotriva, trebuie sa afirme in mod explicit primatul NATO in spatiul de securitate euroatlantic.
Ce trebuie sa urmarim in relatia imediata cu Rusia? Ce mijloace coercitive avem la dispozitie?
Statele Unite trebuie sa se asigure ca orice eventuala rezolutie adoptata in Consiliul de Securitate exprima interesele sale si ale Georgiei. Statele Unite trebuie sa anunte public ca isi vor folosi dreptul de veto fata de orice rezolutie care esueaza sa garanteze 3 conditii esentiale: 1) sa afirme integritatea teritoriala si suveranitatea Georgiei; 2) Rusia trebuie sa-si retraga de urgenta intregul personal militar de pe teritoriul Georgiei; 3) trupele de mentinere a pacii rusesti sa fie inlocuite de forte OSCE, UE sau ONU (si care sa nu fie formate din soldati georgieni sau rusi).
UE trebuie sa fie pregatita sa-si foloseasca parghiile economice pentru a constrange Moscova. Franta trebuie sa ii convinga pe ceilalti membri ai UE sa adopte masuri concrete impotriva Rusiei: retragerea sprijinului pentru obtinerea statutului de membru in OMC (Organizatia Mondiala a Comertului); suspendarea participarii Rusiei la reuniunile G8; retragerea sprijinului pentru organizarea JO de iarna din 2014, programate sa se desfasoare la Soci, la 20 km de granita ruso-georgiana; suspendarea negocierilor privind incheierea unui parteneriat care sa guverneze relatiile comerciale si investitionale dintre Rusia si UE, pana cand Moscova nu isi va revizui fundamental politicile.
Adoptarea acestor masuri ar semnala Moscovei ca Occidentul, in ansamblul sau, este pregatit sa sanctioneze actiunile sale din Georgia, inclusiv recunosterea ilegala a independentei enclavelor separatiste. In plus, una dintre consecintele imediate ale unei pozitii unitare si concertate occidentale ar conduce, pe termen lung, la subminarea strategiei Moscovei de a diviza Vestul.
* Analist de politici publice euroatlantice la Heritage Foundation, Washington D.C.
Interviu realizat de Octavian Manea