Pe aceeași temă
Ungaria nu mai este de mult percepută ca o emblemă a succesului tranziției postcomuniste. Dimpotrivă, ea a devenit oaia neagră: pare mai aproape de Moscova decât de Bruxelles sau Washington.
Bătălia pentru „inimi și minți“ în Europa Centrală și de Est este departe de a fi luat sfârșit. Integrarea în Uniunea Europeană și NATO a fostelor state comuniste nu înseamnă și încheierea proiectului modernizării și al democratizării lor. Din multe puncte de vedere, toată această experiență a integrării se aseamănă cu intervenționismul post-9/11, în sensul în care nu este suficient să ai propriu-zis o operațiune reușită în primele câteva zile sau luni, pentru a vorbi de un succes strategic pe termen lung. De multe ori poate fi vorba de un progres de etapă, operațional, al cărui sens poate să fie pervertit ulterior. Măsura succesului intervenționismului de după 11 septembrie, dar și cel al anilor ’90 stă în capacitatea de a influența la firul ierbii dinamica societală, opțiunile elitelor politice locale în etapa postconflict. De cele mai multe ori, însă, această cursă a cărei stație terminus ține de ireversibilitatea stabilizării este pierdută în etapa postconflict. Este drama comună a Afganistanului, a Irakului și mai nou a Libiei. „Am eșuat în a ne dezvolta suficient capacitatea de a influența structurile decizionale și de guvernare ale altor state“, ne spune John Nagl, un atent observator al acestor operațiuni de stabilizare. Este și problema Europei Centrale și de Est, unde la 25 de ani de la revoluțiile din 1989 ne confruntăm cu pericolul democrației iliberale.
În ultimele săptămâni, relațiile dintre Ungaria și Statele Unite au atins un punct critic, de avarie. Pe 23 septembrie, într-un discurs ținut la New York sub egida Fundației Clinton, președintele Obama asocia simbolic Ungaria unui grup de state deloc de invidiat: „din Rusia până în China și Venezuela, vedem o represiune neobosită, care stigmatizează opoziția legitimă ca fiind subversivă. În Azerbaidjan, legile fac imposibilă existența ONG-urilor. În Ungaria și Egipt, vedem o intimidare fățișă împotriva societății civile“. Ungaria nu mai este de mult percepută ca o emblemă a succesului tranziției postcomuniste. Dimpotrivă, ea a devenit oaia neagră. Se vorbește chiar de excluderea sa din „comunitatea democrațiilor“. Într-un moment în care Polonia îl oferă pe președintele Consiliului European, Ungaria pare mai degrabă sedusă de un alt drum, de o altă civilizație politică. Să ne amintim de episodul din vară, când Viktor Orbán făcea la Tușnad apologia democrației iliberale, în esența sa o electocrație lipsită de componenta liberală, dezbrăcată de mecanismele de checks and balances, cu instituții captive și un echilibru al puterilor neutralizat, fără garanția alternanței politice. „Or, când nu ai garanția transferului de putere sau a controlului asupra puterii politice, va fi greu să aperi drepturile fundamentale“, spune Kim Lane Scheppele, profesor la Universitatea Princeton, care și concluzionează că Ungaria nu mai are o Constituție liberală.
Apogeul retoric a fost atins prin discursul Victoriei Nuland, cel mai înalt oficial al Departamentului de Stat pe probleme europene, în deschiderea unui forum strategic reunind elite decizionale din Europa Centrală și de Est. Mesajul adresat regiunii a fost acela că moștenirea anului 1989 se află în pericol. Iar marea amenințare nu este Rusia, ci este în primul rând internă, ține de reculul democrației și al libertății, pe fondul unor elite locale corupte de alte valori. „Astăzi îi întreb pe acești lideri: cum pot să doarmă sub plapuma oferită de Articolul 5 al NATO noaptea, fiind promotorii democrației iliberale pe timpul zilei? Îi întreb același lucru pe cei care îi protejează pe politicienii corupți, care ocolesc parlamentul când le convine. (…) Ei creează găuri negre prin care subminează securitatea, libertatea și prosperitatea națiunilor lor“, spunea Nuland la începutul lui octombrie. Era o chestiune de timp până când guvernul american avea să declanșeze primele măsuri punitive împotriva Budapestei. Mai mult, momentul ales a fost unul special în avanpremiera vizitei ministrului ungar de Externe la Washington. De remarcat că acesta nu a fost primit de omologul său, ci de Nuland. Un gest cu o încărcătură simbolică sugestivă. În consecință, Washingtonul a decis să interzică intrarea pe teritoriul Americii a unor oficiali și apropiați ai guvernului suspectați de corupție. Măsurile au fost adoptate sub Proclamația Prezidențială 7750, un element din legislația anticleptocrație adoptat în ianuarie 2004, care îi vizează pe acei foști sau actuali oficiali străini suspectați de deturnare de fonduri publice sau interferența cu procese cheie (electorale sau juridice) de natură să afecteze grav interesele naționale ale SUA, adică „stabilitatea instituțiilor democratice și a națiunilor“. Exact ceea ce spune și Nuland.
În cele din urmă, ne aflăm în fața unui precedent care poate fi aplicat și în cazul României, a unui instrument de stigmatizare a baronilor politici, a unei pârghii cu dinți, care poate schimba motivațiile elitelor decizionale locale. //
CITIȚI ȘI