Pe aceeași temă
In 17 Iulie 2014, cursa MH17 de la Amsterdam la Kuala Lumpur a cazut din cer deasupra spatiului aerian ucrainean. La momentul impactului toti cei 298 de pasageri au fost declarati morti. La scurt timp dupa acest moment a aparut informatia potrivit careia aeronava nu a cazut pur si simplu, ci a fost doborata cu tehnica militara. Lucrurile se legau, in conditiile in care avionul zbura deasupra zonei disputate de fortele guvernamentale ucrainene si separatistii pro-rusi din regiunile estice Donetsk si Lugansk.
De la acel moment, derularea evenimentelor s-a supus unui model: Occidentul acuza fortele separatiste sustinute de Moscova, iar la randul sau Kremlinul afirma ca avionul ar fi fost doborat de fortele Kievului.
O ancheta internationala a fost lansata pentru depistarea cauzelor si a responsabililor, insa pana la acest moment – la aproape un an si jumatate de la doborarea MH17 – nu avem o decizie clara. Cumva e de inteles, tinand cont ca rusii au facut tot posibilul sa impiedice desfasurarea anchetei.
Blocaj rusesc la ONU
In 30 Iulie 2015, o rezolutie ONU privind infiintarea unui tribunal independent care sa ancheteze doborarea cursei MH17 a cazut la vot. Asta dupa ce ambasadorul Rusiei la Natiunile Unite, Vilati Ciurkin, a blocat prin veto activarea unei asemenea actiuni internationale.
Olanda, Malaezia si Australia au cerut formarea unui tribunal international independent care sa clarifice aceasta situatie, acest tribunal urmand sa reprezinte si o modalitate de a constrange Rusia sa coopereze mai mult cu anchetatorii si sa se implice in gasirea vinovatilor.
Doua treimi dintre pasagerii avionului doborat erau cetateni olandezi, alti 27 erau australieni. Potrivit unui comunicat al Kremlinului din 22 iulie, Putin a "explicat pozitia Rusiei privind initiativele premature şi contraproductive ale unor tari, inclusiv ale Olandei, referitoare la infiintarea unui tribunal international". Comunicatul a criticat de asemenea relatarile politizate ale presei privind tragedia aviatica.
Un raport oficial se afla in curs de aparitie si nu arata bine pentru rusi
In 12 August 2015, anchetatorii olandezi anuntau ca au gasit fragmente ce arata a fi de provenienta ruseasca. Mai exact, ceea ce le-au trezit un “interes special” olandezilor arata a racheta sol-aer BUK aflata in dotarea fortelor militare ruse. Astfel de fragmente, sustine Comisia de ancheta olandeza, au fost reperate la locul prabusirii avionului.
Ieri, noi informatii au fost lansate in spatiul public. O Organizatie Nonguvernamentala britanica sustine ca, intr-adevar, o racheta ruseasca sol-aer BUK a doborat cursa MH17, in 17 Iulie 2014.
Bellingcat, ONG care analizeaza informatii disponibile pe Internet, arata intr-un raport publicat in 8 Octombrie 2015 ca sistemul antiaerian BUK implicat in incident poate fi urmarit pe traseul facut in acea perioada, potrivit Radio Free Europe.
Astfel, sustine ONG-ul britanic, sistemul rusesc a circulat in acel interval de timp din orasul rusesc Kursk catre un teren din apropierea orasului ucrainean Snizne, in regiunea separatista Donetsk. Asta s-a intamplat chiar in ziua in care cursa MH17 a cazut, mai arata sursa citata.
O zi mai tarziu, cu doar trei rachete din incarcatura normala de patru, sistemul BUK a fost reperat in regiunea separatista Lugansk, in apropierea granitei cu Rusia, mai arata raportul Bellingcat.
Fondatorul si directorul Bellingcat, Eliot Higgins: “Toata investigatia derulata in ultimele 18 luni arata o concluzie destul de ferma ca armata rusa a asigurat lansatorul de rachete care a doborat cursa MH17 si ca racheta a fost lansata din apropierea orasului Snizne”. Higgins sustine ca a reperat si unitatea militara care a dislocat sistemul BUK: Brigada 53.
Informatiile Bellingcat au fost transmise mai departe catre autoritatile care investigheaza incidentul. De altfel, un raport oficial al Echipei Internationale de Investigatie asupra prabusirii cursei MH17 urmeaza a fi publicat in 13 Octombrie.