Pe aceeași temă
Avansul francizei Al Qaeda spre Bagdad și contracția masivă a teritoriului controlat de guvernul central a generat peste Atlantic un veritabil tsunami mediatic, în scopul identificării marelui țap ispășitor. Cine este așadar vinovat de pierderea Irakului? Maliki, Obama, Petraeus?
Spre sfârșitul lui 2006, Irakul se afla în plin război civil, în esență o competiție pentru supraviețuire identitară între comunitățile confesionale. Forțele guvernamentale, supraextinse, cu moralul la pământ, deveniseră victima logicii sectare, fiind incapabile să asigure credibil securitatea comunității sunnite. Recursul la miliții private era la ordinea zilei. Vidul de securitate i-a aruncat pe insurgenții sunniți în brațele Al Qaeda, percepută atunci drept singura forță protectoare care putea să le asigure securitatea. Iată contextul în care generalul Petraeus își începe campania de contrainsurgență, al cărei obiectiv era acela de a proteja „teritoriul“ uman, comunitățile. Era singura cale pentru reducerea climatului de teamă existenţială, de altfel motorul care alimenta spirala violenței. Nimeni nu se aştepta ca suplimentarea cu 20.000 de militari să producă miracole. Totuși, „o soluție politică nu putea exista, atât timp cât nivelul violenței nu era coborât la o cotă tolerabilă. (…) Suplimentarea a fost în parte gândită să reducă decisiv nivelul violenței etno-sectare pentru a crea spațiul politic necesar partajării resurselor și a puterii“, avea să mărturisească Peter Mansoor, mâna dreaptă a generalului Petraeus. Ulterior, strategia lui Petraeus a readus societatea irakiană din mijlocul războiului civil pe tărâmul politicii. Nu era o soluție miraculoasă, nu avea cum să vindece peste noapte rănile profunde care divizaseră până atunci societatea locală. Dar a câștigat timp pentru a permite diverselor facțiuni să ajungă în poziția de a-și rezolva problemele prin negociere și compromis politic. A creat un spațiu de manevră diplomatică pentru ca politicienii locali să-și rezolve diferendele și să ajungă la un consens pe problemele cheie ale viitorului contract social (împărțirea puterii, a resurselor, dar și redefinirea unui echilibru între comunitățile constitutive). În cele din urmă, cheia stabilizării pe termen lung a Irakului nu se afla la Washington. Dimpotrivă, tot mai mult, din 2011 (momentul retragerii forțelor americane din Irak), aceasta a stat în mâna Bagdadului, a premierului Maliki și a depins de capacitatea majorității șiite de a se reconcilia cu minoritatea sunnită.
Recuperarea foștilor insurgenți de la marginea sistemului politic, reintegrarea lor în spațiul mainstream și conturarea unui compromis politic pentru calmarea acelor motivații care îi făcuseră să se revolte devenea etapa crucială. O arată și istoria comparată a campaniilor de contrainsurgență. În esență, scopul era acela de a elimina bazinul de susținere populară existent la firul ierbii. Toate aceste nuanțe devin încă și mai acute în societățile marcate de clivaje, unde fricile ontologice trebuiau amortizate prin asistență economică, reprezentare politică sau poziții strategice în birocrația statului. Totul se reducea la imperativul de a convinge publicul țintă să sprijine o nouă ordine politică, devenind în același timp un actor direct interesat de perpetuarea sa.
Aceasta este secvența în care regimul premierului Maliki eșuează lamentabil, ignorând mare parte dintre lecțiile stabilizării din 2007/2008. Atunci, suplimentarea forţelor americane a fost o variabilă necesară, dar nu suficientă pentru a avea efecte sistemice. A fost nevoie de o sinergie prin cooptarea actorilor cheie - triburile sunnite din Al Anbar – și care astăzi reprezintă coloana vertebrală a progresului fulminant înregistrat de SIIS în cursa spre Bagdad. Dacă ne uităm la centrele urbane aflate acum pe harta SIIS, vedem Tal Afar, Fallujah, chiar Ramadi, adică exact orașele aflate în 2006/2007 în epicentrul „trezirilor“ din Anbar, al revoltei triburilor sunnite împotriva terorii practicate de Al Qaeda. „Al Qaeda nu putea să cucerească triburile odată ce acestea se adunaseră laolaltă“, îşi aminteşte generalul John Allen. Este o lecție care astăzi se întoarce împotriva lui Maliki. Ofensiva SIIS spre Bagdad a devenit posibilă doar pe fondul refacerii alianței tactice dintre franciza Al Qaeda și triburile sunnite. Întrebarea este cum s-a ajuns din nou la formarea ei? În parte, pentru că, după retragerea forțelor americane din Irak, premierul Maliki a revenit la o logică sectară și a făcut totul pentru a-i aliena din nou pe sunniți, împingându-i la periferia sistemului politic și în brațele unei Al Qaeda reenergizate și refăcute în no man’s land-ul dintre Siria și Irak. Cu certitudine, exportul de militanți Al Qaeda din Siria a schimbat datele problemei și în Irakul vecin, capitalizându-se la maximum frustrările acumulate de triburile sunnite față de un Bagdad predător. Retragerea prematură americană, forțată de ceasul politic al Washingtonului, a avut și ea rolul său. „Prezența noastră s-a sfârșit înainte ca facțiunile politice să construiască un echilibru care să asigure stabilitatea întregului. Nu am stat suficient de mult pentru a lăsa un context în care Maliki să fie perceput drept un prim-ministru al tuturor irakienilor, nu doar ca șeful unui guvern șiit“, ne-a spus generalul John Allen. //