Pe aceeași temă
Demisia Cabinetului Alexis Tsipras și, foarte probabil, convocarea alegerilor legislative anticipate reprezintă un pericol pentru stabilitatea politică a Greciei, dar aceasta nu le împiedică să fie unica soluție acceptabilă din punct de vedere democratic. Prin faptul că, de această dată, opțiunile de politică publică – inclusiv ieșirea țării din zona euro – vor fi discutate deschis, noul scrutin va putea repara câte ceva din răul produs în ianuarie.
Din punctul meu de vedere, marea problemă a acelui scrutin nu este aceea că Syriza, coaliția de extrema stângă care a obținut victoria, a făcut promisiuni iresponsabile. Fenomenul este des întâlnit în democrațiile disfuncționale, cum este cea elenă. Marea problemă ține de faptul că o bună parte dintre activiștii și membrii Syriza au intrat în campanie și apoi la guvernare cu o agendă ascunsă: conștienți de faptul că populația nu ar fi susținut ieșirea din zona euro ca preț al încetării politicilor de austeritate, acești militanți au dorit ca Grexit-ul să se producă pe fondul eșecului negocierilor cu creditorii internaționali. Astfel, ei ar fi fost scutiți de nevoia de a și-l asuma și ar fi putut da vina pentru acest deznodământ pe partenerii din zona euro, pe instituțiile financiare, pe oricine altcineva.
N-avem de unde să știm care au fost intențiile inițiale ale lui Alexis Tsipras, nici ce pondere au deținut, în timp, adepții ieșirii. Opiniile oamenilor se schimbă, între timp, mai ales sub presiuni și constrângeri venite din mediul politic. Comportamentul lui Tsipras din ultimele luni ar susține, totuși, ideea că premierul nu a fost – sau, după un timp, a încetat să fie – un adept al ieșirii. La fel, ar fi rezonabil să presupunem că alături de el rămân acele segmente ale extremei stângi care doresc rămânerea țării în zona euro.
Pe de altă parte, am putea presupune că gruparea care a părăsit Syriza și este pe cale să creeze partidul Unitatea Populară își va asuma deschis opțiunea Grexit, iar alegătorii care vor vota această formațiune își vor exprima clar preferința pentru acest deznodământ. Desigur, Unitatea Populară nu va fi singurul partid care îl va predica, întrucât tema este populară și în rândul extremei drepte. Dar balanța de putere ce va rezulta din alegeri ne va spune mult mai clar, printre altele, cât de mare este susținerea pentru reforme structurale și cât de semnificativă este dorința de revenire la drahmă. Totodată, dacă ne referim strict la tabăra antieuro, vom putea vedea cât de atractiv este paradisul comunist (Unitatea Populară, Partidul Comunist – KKE) prin comparație cu cel naționalist-populist (Grecii Independenți) sau fascist (Zori Aurii).
Lipsa de onestitate a politicienilor și lipsa de luciditate a multor cetățeni (până într-un punct, explicabilă prin șocurile economice și politice la care au fost supuși în ultimii cinci–șase ani) au condus, în ianuarie, la un rezultat despre care nu putem fi siguri că reflecta „înțelegerea luminată“ a alternativelor de politică publică – un criteriu pe care teoreticienii democrației îl consideră important pentru ca procesul politic dintr-o anumită comunitate să poată fi numit democratic. Noul scrutin ar putea remedia câte ceva, pe această dimensiune.
Desigur, toată această discuție despre alegeri are sens doar dacă nici Noua Democrație, nici cel de-al treilea grup politic din Parlament nu reușesc să formeze o majoritate. Interesant este faptul că, prin ruperea Syriza, cel de-al treilea grup din Parlament a devenit tocmai Unitatea Populară, condus de fostul ministru al „Reconstrucției productive“, Mediului și Energiei, Panagiotis Lafazanis. Vom vedea, eventual, cum va fi interpretată Constituția greacă în această privință: are dreptul să primească mandatul de a forma guvernul o formațiune ce nu a trecut ca atare proba alegerilor, ci provine din scindarea altei grupări?
În momentul finalizării acestui text, mandatul se află în posesia Noii Democrații, care încearcă să evite dizolvarea Parlamentului. Șansele sunt, însă, foarte mici, dată fiind configurația politică a forului legislativ actual.
Premierul grec Alexis Tsipras şi-a anunţat demisia săptămâna trecută.
Până acum, partenerii europeni nu s-au arătat prea nemulțumiți de declanșarea procesului ce va conduce, probabil, la alegeri anticipate. Sigur că scrutinul va duce la o anumită încetinire a adoptării reformelor, însă nici nu existau prea mari iluzii în această privință. Pentru guvernele creditoare, aflate sub presiunea propriilor cetățeni, e important să obțină o imagine clară asupra scenei politice ateniene, în special în privința sprijinului pentru politicile de austeritate. După scrutin, însă, ar trebui să ne așteptăm la o presiune discretă, dar puternică, în favoarea creării unei coaliții proreforme. Nu va fi deloc ușor, pentru că nici Noua Democrație (centru-dreapta, parte din grupul Partidului Popular European), nici PASOK (membru în grupul Partidului Socialiștilor Europeni) nu vor accepta prea ușor să colaboreze cu Tsipras. Poate că o mai mare flexibilitate ar fi de așteptat din partea formațiunii de centru-stânga To Potami, mai puțin angrenată în schimburile extrem de dure din ultima vreme.
În fine, multe vor depinde de performanța electorală a Syriza, după ce Guvernul Tsipras și-a încălcat marea promisiune electorală, precum și angajamentele asumate înaintea referendumului din 5 iulie. E rezonabil să presupunem că Syriza a optat pentru alegeri rapide pentru că liderii ei sunt conștienți de riscul unor pierderi masive, pe măsură ce guvernul ar trebui să aplice măsurile de austeritate. Nu știm, însă, cât de mari vor fi costurile deja facturate, în urma celor opt luni de guvernare. În lipsa unor sondaje preelectorale – ele vor începe să apară, probabil, în zilele următoare –, nu ne putem baza prea mult pe datele care indică menținerea unui grad semnificativ de popularitate pentru premierul Tsipras.
Totuși, probabil că Syriza mizează pe șansa de a rămâne prima clasată și după votul din septembrie, ceea ce i-ar aduce și o primă electorală semnificativă, în baza legislației electorale din Grecia. În aceste condiții, gruparea d-lui Tsipras ar fi nucleul indispensabil al oricărei coaliții proreforme. Dacă extrema stângă și extrema dreaptă anti-UE vor obține scoruri mari, așa cum e de așteptat să se întâmple, va crește presiunea asupra Noii Democrații și a celorlalte formațiuni moderate, în direcția unei forme de colaborare cu Syriza. Așadar, în esență, premierul încearcă să conserve poziția centrală a formațiunii sale pe eșichierul politic elen.
Variabila timp este bine speculată de premier, în sensul că plasarea alegerilor în septembrie îi dă timp să facă epurări în rândul propriei formațiuni, dar nu le permite rebelilor din Unitatea Populară să progreseze prea mult în privința organizării. Cum duelul între Syriza și Unitatea Populară este, probabil, cel mai interesant front al bătăliei electorale, fixarea unei date apropiate îi dezavantajează net pe dizidenți.
Altfel, luna septembrie este bună pentru Syriza și pentru că principalul adversar, Noua Democrație, se află încă sub o conducere interimară – în frunte cu Vangelis Meimarakis, fost ministru al Apărării și președinte al Parlamentului – și se vede confruntată cu nevoia de a găsi urgent o formulă de leadership care să beneficieze de legitimitate internă și de popularitate în rândul electoratului. Apoi, este clar că Noua Democrație nu a ieșit încă din purgatoriul electoral în care au împins-o eșecurile guvernamentale anterioare. Și mai acută este această senzație în cazul formațiunii socialiste tradiționale, PASOK, care va deveni adversarul natural al Syriza, în cazul în care aceasta din urmă intră în zona moderată a stângii.
Așadar, au existat destule motive pentru care încercarea d-lui Tsipras de a forța alegeri anticipate are sens și îi poate aduce beneficii. Nu trebuie uitat, însă, faptul că, într-o atmosferă atât de încărcată precum cea existentă astăzi în Grecia, alegerile reprezintă și un risc. Evitată până acum – inclusiv în campania electorală anterioară –, violența rămâne pericolul cel mai grav. Chiar dacă și de data aceasta vor lipsi manifestările de violență fizică, ar trebui să ne așteptăm la un nivel ridicat de toxicitate în discursul public, în primul rând din cauza extremiștilor de dreapta și de stânga. Xenofobia poate deveni un pericol în plus, mai ales pe fondul valurilor de refugiați care au ajuns și continuă să ajungă pe teritoriul grec. Demagogia populistă este mereu un pericol și un agent coroziv pentru democrație, indiferent cât de frumoase sunt ambalajele în care este livrată. Abordările conspiraționiste sunt o veche problemă în dezbaterea politică elenă și este de așteptat ca ele să fie, acum, mai numeroase și mai dure decât în ianuarie. Iar lista poate continua, cu condiția să nu uităm de elementul cel mai important: un electorat deprimat, incluzând o generație tânără lipsită de speranță.
Nu este posibilă democrația fără reflectarea corectă a opțiunilor populare, indiferent cum și pe cale s-au constituit, indiferent cât sunt de întemeiate. Din acest punct de vedere, este bine că grecii au posibilitatea de a recompensa și de a sancționa pe cine cred ei de cuviință. Prin acțiunile din ultima vreme ale guvernului, țara s-a reînscris – cu ocolișuri, zbateri și sacrificii – pe coordonatele reformelor structurale. Este dreptul cetățenilor de a o lăsa pe acest drum sau de a o scoate și de a căuta orizonturi noi, periculoase, dacă nu chiar întunecate.