Pe aceeași temă
România are alocate aproape 27 de milioane de euro, din Fondul european pentru securitatea Uniunii Europene, pentru gestionarea frontierelor.
Noul Regulament Schengen introduce obligația pentru statele membre de a verifica în bazele de date relevante fiecare persoană care intră sau iese din Uniunea Europeană, indiferent dacă este sau nu cetățean UE.
Pentru aceste verificări vor fi folosite:
- bazele de date Schengen (Sistemul de Informații Schengen),
- EURODAC (formată din amprente),
- Europol, baza de date a Interpol privind documentele de călătorie furate și pierdute
- alte baze de date europene, naționale și internaționale.
Controalele sistematice vor fi obligatorii la toate tipurile de granițe: terestre, maritime, aeriene.
Statele UE care încă nu au capacitatea de a cumpăra și pune în funcțiune echipamentele tehnice pentru scanarea rapidă a actelor de identitate și verificarea lor în bazele de date, ceea ce ar putea încetini semnificativ fluxul de călători, pot beneficia de o perioadă de tranziție de 6 luni, în care se pot efectua derogări de la regula controalelor sistematice la frontierele aeriene, și care se poate prelungi, în situații excepționale, cu 18 luni.
La frontierele terestre și maritime, tot cu scopul de a fluidiza traficul și numai pe perioade scurte, verificarea fiecărei persoane poate fi înlocuită cu verificări țintite, adică numai verificarea persoanelor față de care există informații și suspiciuni.
Odată adoptat de Parlamentul European și de Consiliu, noul Regulament Schengen intră în vigoare în termen de 20 de zile de la publicarea în Gazeta Oficială a Uniunii Europene și se aplică direct, nefiind necesară transpunerea acestuia în legislația statelor membre.
Dezbaterea asupra noului Regulament Schengen a avut loc miercuri, 15 februarie 2017, Monica Macovei fiind cea care a prezentat Parlamentului European modificările aduse la Regulament.
Intervenția inegrală a eurodeputatului Monica Macovei:
“Dacă vrem siguranță înăuntrul Uniunii Europene, atunci trebuie să securizăm granițele externe ale Uniunii Europene. Și asta am făcut prin noul Regulament Schengen, Regulament comun al Parlamentului European și al Consiliului, prin care întărim granițele externe, întărim verificările la granițele externe ale Uniunii Europene.
Ce aduce nou acest Regulament? Verificarea persoanelor care intră și ies în Uniunea Europeană, prin orice graniță externă a Uniunii Europene, în bazele de date. Asta înseamnă o schimbare a situației de astăzi, în care cetățenii Uniunii Europene nu sunt verificați la intrare și la ieșire, din zona Schengen, iar cetățenii care nu aparțin UE, ci sunt din state terțe, sunt verificați numai la intrare, și nu și la ieșire. Ceea ce schimbăm este ca toată lumea – și cetățeni UE, și cetățeni non-UE – va fi verificată și la intrare, și la ieșire. Nu vorbim numai de spațiul Schengen, ci de întreaga Uniune Europeană, de granița externă a Uniunii Europene.
Vor fi verificați în bazele de date. Bazele de date obligatoriu de folosit de către statele membre sunt, potrivit acestei propuneri de Regulament, baza de date-informații Schengen, baza de date privind documentele pierdute sau furate a INTERPOL. De asemenea, Regulamentul prevede verificarea în orice altă bază de date europeană relevantă. Ar putea fi: baza de date VISA sau, pe viitor, pentru că încă nu s-a adoptat, baza de date a persoanelor care intră sau ies din Uniunea Europeană.
Aceste baze de date trebuie să fie pline de informații complete, corecte și transmise imediat de statele membre. Fac din nou un apel către statele membre, pentru că toată această cooperare și toată această construcție pe care noi o facem depinde de rapiditatea și de acuratețea datelor pe care le trimit în bazele de date, pentru că statele membre sunt cele care alimentează bazele de date. Deci, au o mare răspundere să trimită rapid, complet și corect informațiile.
Verificarea fiecărei persoane are și câteva excepții, tocmai pentru a nu îngreuna traficul la frontieră. Pentru frontierele terestră și maritimă există posibilitatea ca oricând, atunci când este un trafic foarte mare de călători, cei care trec frontiera, să se ceară să se facă controale țintite, pe bază de informații, deci să fie controlate doar anumite persoane. Să fie verificate în bazele de date doar anumite persoane pentru care există informații. Evident, acest lucru poate fi făcut cu acordul Comisiei și după o evaluare a riscurilor.
Pentru granițele aeriene există o perioadă de tranziție de 6 luni de zile, în care statele membre sunt obligate să-și achiziționeze toate echipamentele necesare pentru aceste verificări. Echipamente și pregătirea persoanelor care lucrează în aeroporturi. Această perioadă de 6 luni poate fi mărită până la 18 luni de către Comisie, atunci când se cere acest lucru de un stat membru pentru anumite aeroporturi. Nu e necesar, de exemplu, să ceri pentru toate aeroporturile dintr-o țară. Aici trebuie să dovedești că încă mai ai probleme structurale și probleme de tehnică.
Cum va fi făcut acest control, ca să înțeleagă toată lumea: este, practic, o scanare a documentului de călătorie, a pașaportului și, dacă într‑una din aceste baze de date apare o informație despre persoana respectivă, atunci pe ecranul celui care controlează apare informația și persoana respectivă trece în alte verificări. Nu e vorba de o verificare rând de rând în bazele de date. Este o singură interfață unde îți apare un steguleț roșu dacă găsești acel nume într-una din bazele de date menționate, ceea ce înseamnă că nu ar trebui să dureze mult această verificare în bazele de date.
Pentru toate aceste echipamente și pentru tot acest training există un fond european pentru securitate internă, care se află la Comisie, la Directoratul General pentru Migrație și Afaceri Interne, DG HOME, și din care statele membre vor primi bani pentru a cumpăra aceste echipamente și pentru training.
Acest Regulament, această Propunere de Regulament – sper ca mâine (joi, 16 februarie 2017, n.n.) să fie votată și să fie Regulament – se completează cu alte prevederi, pe lângă cele din Directiva privind combaterea terorismului, despre care am discutat mai devreme și pe care o votăm mâine: (1) prevăd echipe mobile, care să poată să vină în ajutor, dacă este nevoie, la o graniță externă imediat sau (2) prevăd ca, din statele membre care se află în interiorul Uniunii și nu au graniță externă de apărat, să trimită personal corespunzător să ajute statele membre care sunt la granița Uniunii. Adică să fie un efort comun de apărare a granițelor noastre.
Aș vrea să mulțumesc tuturor colegilor pentru colaborare, pentru cum am lucrat. Nu a fost un drum scurt, nu a fost un drum ușor, dar am ajuns să ne înțelegem, cu înțelepciune, și să facem un Regulament, spun eu, bun pentru cetățenii Uniunii Europene. Este foarte important cum va fi aplicat de statele membre și cum va fi pus de oamenii de la frontieră în practică”.