Pe aceeași temă
Astfel, companiile de asigurări vor percepe prime crescute de risc de război care îi vor determina pe armatori să nu mai asigure navele din cauza costurilor ridicate.
Conform agenției Bloomberg, surse din interiorul companiilor maritime au declarat că asiguratorii percep prime de asigurare până la 10% din valoarea navei și a încărcăturii pentru vasele care navighează în Marea Neagră. Prin urmare, din cauza primelor atât de mari, companiile renunță să mai achiziționeze produse energetice, oțel, îngrășăminte și produse agricole din porturile de la Marea Neagră.
Practic, asigurarea depășește costul de închiriere a navei în sine. De exemplu, un tanc petrolier de 50 de milioane de dolari, încărcat cu 1 milion de barili de petrol, trebuie să plătească prime de asigurare de aproximativ 5 milioane de dolari – cu aproape 1,5 milioane de dolari peste prețul transportului, susține Bloomberg.
Principalele preocupări ale asigurătorilor sunt minele navale, atacurile cu rachete și perchiziționarea navelor de către Rusia sau Ucraina din cauza „amenințărilor la securitatea națională”. Până acum, Turcia a anunțat că a descoperit și distrus două mine navale care pluteau în derivă pe mare, iar România, una.
Pe coastele Mării Negre, se află multe porturi (Constanța, unul dintre cele mai mari) prin care se tranzitează mari cantități de petrol, cărbune, oțel și produse agricole spre piețe din întreaga lume.
Datele Bloomberg arată, de exemplu, că închirierea unui tanc petrolier pentru transportul unui milion de barili de petrol din portul de la Marea Neagră, Novorosisk, până în Italia, ar costa uzual aproximativ 700.000 de dolari. Prețul a crescut însă la 3,5 milioane de dolari din cauza primelor de risc de război. Diferența mare de preț a făcut ca navele să nu mai poată fi asigurate și a descurajat companiile să mai navigheze în zonă. Acest lucru va continua să perturbe exporturile din regiune și să limiteze aprovizionarea globală cu mărfuri; astfel că prețurile mărfurilor se vor menține ridicate pentru mai mult timp.