Pe aceeași temă
Criza din Ucraina a declanşat dezbaterea momentului în interiorul NATO. Pentru multe dintre statele membre, Crimeea trebuie să semnaleze o schimbare de paradigmă. Este un context care impune o repoziţionare simbolică a NATO dincolo de „Pasul Fulda“, în Noua Europă. În cele din urmă, aceasta este una dintre restanţele istorice ale Alianţei. Câţi dintre noi realizează că de 24 de ani nucleul tare, centrul gravitaţional, infrastructura militară a NATO a rămas anchilozate în geografia Războiului Rece şi că nu s-au mişcat un pas către Est? O repoziţionare în Noua Europă ar corecta „păcatul originar“, moştenit din prima rundă de extindere, al unei Alianţe care, deşi promitea o securitate indivizibilă, în realitate, au perpetuat o frontieră europeană vulnerabilă, expusă şi acoperită doar parţial de serviciile de apărare colectivă oferite nucleului tradiţional al membrilor.
În continuare, vă prezentăm un raport care îşi propune să modeleze această dezbatere în Washington şi pe flancul estic. Raportul este realizat sub egida Center for European Policy Analysis (CEPA), din Washington DC. Autorii principali sunt Edward Lucas şi Wess Mitchell, fiind secondaţi de o echipă formată din Peter B. Doran, Jakub Grygiel, Robert Kron, Octavian Manea, Andrew A. Michta şi Keith C. Smith. (O.M.)
Anexarea Crimeei este o provocare directă asupra ordinii de securitate post-Război Rece din Europa. Schimbând prin forţă frontierele unui stat suveran vecin, Rusia a slăbit fundaţia aranjamentului teritorial post-1989. Mai mult, a readus calculul geopolitic la frontiera estică a Europei. Statele Europei Centrale şi de Est sunt tot mai preocupate de o agresiune militară rusă. În plus, se îndoiesc tot mai mult de credibilitatea NATO. În absenţa unui răspuns ferm, aceste temeri riscă să fragmenteze Alianţa şi să genereze şi mai multă instabilitate pe flancul estic.
Timp de 65 de ani, NATO a menţinut pacea în Europa. În timpul Războiului Rece, a descurajat un atac sovietic extins. În epoca post-1989, a ajutat la stabilizarea şi reformarea statelor din fostul Pact de la Varşovia. După 2001, a mers în ofensivă pentru a răspunde unei ameninţări aflate foarte departe de teritoriul Europei. Astăzi, riscurile la adresa NATO s-au schimbat din nou, o ameninţare militară a Rusiei redevenind posibilă. Ca de fiecare dată în trecut, NATO trebuie să se adapteze creativ pentru a răspunde noului context.
Rădăcinile vulnerabilităţii
Plasarea între mările continentale a expus istoric centura de state mici şi mijlocii dintre Marea Baltică şi Marea Neagră unei clasice dileme de securitate. Acest „blestem“ geografic a fost suspendat doar în momentul colapsului imperiului sovietic. Ulterior, integrarea lor în NATO şi UE le-a adus în cele mai puternice cluburi militare şi economice din lume.
Şi totuşi, statele Europei de Est au rămas până astăzi ţinta tacticilor coercitive ale Kremlinului: de la diplomaţia agresivă şi şantajul energetic până la măsuri punitive de război economic, atacuri cibernetice şi chiar ameninţări nucleare. Astfel de tactici au precedat extinderea NATO, dar s-au intensificat după integrare. Cauzele sunt multiple: revenirea unei politici externe revanşarde sub Putin; scăderea prezenţei militare americane în Europa; împotmolirea proiectului politic european.
Mai întâi, războiul din Georgia a ilustrat impunitatea şi viteza cu care armata rusă poate schimba realităţile politice regionale dintr-un spaţiu aflat în afara protecţiei occidentale. După august 2008, statele Europei de Est au căutat să investească în formule de securitate alternative, de la modernizare militară (Polonia) şi coordonare defensivă regională (vezi Grupul de la Vişegrad şi Grupul Nordico-Baltic) până la consolidarea legăturilor cu puteri din afara regiunii (apropierea Poloniei de Germania şi Suedia). Reorientarea graduală a politicii externe americane spre alte regiuni (aşa numitul „pivot“) a întărit această tendinţă; în plus, Administraţia Obama a preferat resetarea şi consolidarea legăturilor cu Rusia în defavoarea Europei de Est.
Acum, criza din Ucraina a validat preocupările statelor din Europa Centrală şi de Est faţă de Rusia, ridicând şi mai multe semne de întrebare faţă de slăbiciunea Vestului. Criza a fost în mod special relevantă pentru statele baltice, pe fondul asemănărilor geografice şi demografice (minorităţile ruse numără 321.000 în Estonia şi 556.000 în Lituania).
Puterea enormă a NATO ar trebui să fie folosită pentru a neutraliza estul Europei ca spaţiu al competiţiei militare. |
O Alianţă pe două niveluri
Retroactiv, comportamentul NATO a alimentat insecuritatea noilor state membre. Sub Actul Fondator NATO-Rusia din 1997, premergător primului val de extindere, Alianţa a semnat o declaraţie comună (cei „trei nu“), afirmând că nu are intenţia, planurile şi motivaţia pentru a desfăşura infrastructura militară semnificativă, inclusiv arme nucleare tactice, pe teritoriul Europei de Est.
Deşi li s-a dat garanţia articolului 5 (esenţa angajamentului NATO), statele Europei de Est au primit puţine „întruchipări“ vizibile ale acestei garanţii. Pe scurt, securitatea lor se bazează mai mult pe încredere decât pe „musculatură“ militară.
De facto, în timp, vorbim de conturarea unei realităţi strategice pe două niveluri: din totalul de 3 milioane de militari cât are NATO, dintre care 1,5 milioane în Europa, mai puţin de 10% sunt localizaţi în Europa Centrală şi de Est; din totalul de 28 de instalaţii militare principale, 23 sunt plasate în Vestul Europei şi doar 5 în Est; din cei 66.217 militari americani aflaţi în Europa, 66.081 sunt localizaţi în Vestul Europei şi doar 136 în Est; în cele din urmă, din cele 200 de arme nucleare tactice existente în Europa, niciuna nu se află pe teritoriul Europei Centrale şi de Est.
Desigur, în timp, au fost adoptate câteva măsuri pentru a corecta acest dezechilibru. În 2004, când statele baltice au intrat în Alianţă, a fost lansată imediat o misiune de poliţie aeriană deasupra teritoriului lor. Mai mult, în 2009, Alianţa a înlăturat un tabu redactând primele planuri de apărare teritorială a Poloniei şi a statelor baltice. În 2012, Statele Unite au desfăşurat un detaşament aerian format din avioane F-16 şi C-130 la Łask, în Polonia. În 2013, Alianţa a derulat exerciţiul Steadfast Jazz pe teritoriul Poloniei şi al statelor baltice - primul mare exerciţiu de apărare colectivă din regiune. Apoi, în martie 2014, în timpul apogeului crizei din Ucraina, Washingtonul şi-a suplimentat prezenţa în regiune prin transferul a 12 avioane F-16 şi a 300 de militari în Polonia şi al 6 aparate F-15 în zona statelor baltice.
Toate aceste măsuri transmit un mesaj important, deşi sunt mai degrabă simbolice. Statele Europei de Est rămân vulnerabile în faţa tacticilor Moscovei. Vorbim preponderent de formule de blitzkrieg, care pun Vestul în faţa unor noi realităţi teritoriale imposibil de întors de către o Alianţă fragmentată politic. Incursiunile militare din Georgia şi Ucraina urmează acelaşi tipar. Ambele au demonstrat că faza primară a unui conflict este crucială în determinarea rezultatului final. Luând în calcul timpul necesar desfăşurării de trupe din Vestul Europei sau America de Nord, astfel de tactici neutralizează în mare măsură garanţia oferită sub articolul 5. Vulnerabilitatea creată de astfel de întârzieri semnalează nevoia unei poziţionări preventive de forţe defensive.
Deşi Rusia este mai slabă decât NATO ca întreg, este totuşi mult mai puternică decât armatele din Europa Centrală şi de Est. Dezechilibrul este izbitor. Cheltuielile de apărare ale NATO se ridică la 1.000 de miliarde de dolari - jumătate din PIB-ul Rusiei şi o sumă de aproape 9 ori mai mare decât bugetul militar anual al Rusiei. Dar Rusia este un gigant pe lângă armatele din Europa de Est: Rusia cheltuieşte 4,6% din PIB (116 miliarde dolari) pe apărare, faţă de 1,9% (9,3 miliarde dolari) în cazul Poloniei şi faţă de media de 1,1% (în jur de 18 miliarde) pentru întreaga regiune. Cu aproape 1 milion de oameni sub arme, armata rusă este de 10 ori mai mare decât cea mai mare şi mai capabilă armată din Europa Centrală - Polonia (100.000) – şi de 3 mai mare decât forţele combinate din întreaga Europă de Est (290.000). Şi în categoria avioanelor de luptă, avantajul Rusiei este covârşitor, cu 1.793 avioane de luptă faţă de 112 în Polonia şi 327 în întreaga regiune.
Aceste dezechilibre au toate şansele să se adâncească în viitorul apropiat, pe măsură ce modernizarea militară rusă se accelerează. În următorii 10 ani, Rusia va cheltui aproape 700 de miliarde de dolari (o sumă echivalentă cu bugetul anual al SUA) pentru investiţii în upgrade militar. Cuplată cu perspectiva dezarmării de facto a Europei postcriză, vedem o tendinţă care a început deja să schimbe echilibrul de putere în regiune.
Avioane F-16 ale armatei poloneze în timpul Steadfast Jazz 2013, primul exerciţiu al NATO de apărare colectivă din Europa Centrală şi de Est. |
Limitele descurajării
NATO are două probleme majore în Est. Prima este aceea că „descurajarea extinsă“ (nucleară) are o utilitate tot mai limitată în confruntarea cu ameninţările specifice peisajului militar regional din secolul XXI. Articolul 5 şi umbrela nucleară (oferită de Statele Unite şi Marea Britanie) sunt inadecvate tacticilor folosite în Crimeea (foarte localizate, de mică intensitate şi „chirurgicale“) - complet opuse modului în care NATO este construit sau predispus politic să reacţioneze. În plus, Alianţa nu are o strategie eficientă de apărare împotriva blocadelor energetice, a sancţiunilor economice sau a războiului de propagandă, pilonii tactici pe care Rusia îi foloseşte în regiune.
În al doilea rând, tiparul achiziţiilor militare sugerează inovaţii doctrinare şi tehnologice menite să ţină la distanţă / să decupleze capacitatea fizică a NATO de a apăra statele est-europene, în eventualitatea unui atac. Planurile actuale de modernizare existente la nivelul armatei ruse pun accent pe aşa-numitele capacităţi „antiacces şi de interdicţie regională“, arme avansate şi inteligente, gândite să prevină posibilitatea ca întăririle NATO să ajungă în statele de frontieră, consolidând decisiv superioritatea militară rusă locală.
Aceste schimbări au deteriorat capacitatea NATO de a descuraja şi apăra statele Europei Centrale şi de Est, altfel scopul esenţial al Alianţei. Într-un scenariu nu foarte îndepărtat, ele pot împiedica răspunsul NATO în eventualitatea unei incursiuni armate în colţul cel mai expus al Europei de Est: statele baltice. Un astfel de scenariu ar putea să pornească de la incidente înscenate de Moscova, implicând etnicii ruşi ca pretext pentru invocarea doctrinei Medvedev („dreptul“ de a-i proteja pe ruşii din afara frontierelor). Acţionând pe baza acestei doctrine, Rusia ar putea merge până la declanşarea de asalturi terestre şi amfibii pentru a ocupa un port baltic sau o enclavă care să conecteze Kaliningradul cu Belarusul.
În mod natural, astfel de acţiuni ar forţa statele baltice să ceară Alianţei să răspundă militar. Dar după o incursiune militară cu obiective teritoriale limitate, Moscova ar putea repeta tactic scenariile din Georgia şi Ucraina, când şi-a oprit avansul militar pentru a lăsa timpul şi circumstanţele politice să îi valideze poziţia. Sperând să evite escaladarea ostilităţilor, unii membri ai Alianţei ar putea fi înclinaţi să accepte oferta Moscovei înainte ca NATO să reacţioneze.
Tot în acest sens, o preocupare majoră pentru baltici rămâne faptul că NATO ar putea fi împiedicat să răspundă, ca urmare a politcii interne a Alianţei. Sub articolul 4, statele membre pot cere consultări de urgenţă când, „în opinia unuia dintre ele, integritatea teritorială, independenţa politică şi securitatea“ Alianţei sunt ameninţate. Astfel, o decizie de susţinere sub articolul 4 la nivelul Consiliului Nord-Atlantic poate fi blocată de membrii care sunt în dezacord cu statul ameninţat sau nu împărtăşesc evaluările sale faţă de ameninţările de securitate. În 2003, spre exemplu, cererea Turciei de apărare aeriană a fost refuzată din cauza rezistenţei membrilor NATO care se opuneau invaziei SUA în Irak. O repetare a unui astfel de scenariu, implicând însă şi Rusia, ar putea să paralizeze Alianţa înainte ca articolul 5 să fie invocat. Oricare dintre aceste scenarii ar marca sfârşitul stabilităţii geopolitice în Europa contemporană şi al mitului NATO de alianţă politică şi militară eficientă.
Preţul unei Europe de Est vulnerabile
Anxietăţile acumulate în Europa Centrală şi de Est dăunează regiunii, Alianţei şi Statelor Unite, indiferent de intenţiile militare ale Rusiei pe termen mediu. Costurile politice şi strategice includ:
Fragmentarea NATO şi a UE. Incertitudinea creează dezbinare. Numai statele ale căror nevoi primare de securitate sunt pe deplin satisfăcute ajung la un nivel suficient de încredere pentru a investi într-o politică normală, de cooperare. Pe măsură ce aceste nevoi rămân fără răspuns, statele vulnerabile devin tot mai vulcanice, mai predispuse generării de crize politice. Comportamentul lor contrastează fundamental cu cel al statelor membre care se simt la adăpost.
Interoperabilitate militară redusă. Statele din Europa Centrală şi de Est s-au aflat printre cei mai generoşi contributori în operaţiunile NATO şi ale SUA, infirmând perspectiva unui eventual comportament de tip „free rider“. Însă nevoia tot mai mare de apărare teritorială le va tenta pe aceste state să suprainvestească în capacităţi limitate, de sine stătătoare, aflate în afara nevoilor de ansamblu ale Alianţei, risipind beneficiile acumulate în timpul misiunii ISAF şi degradând interoperabilitatea cu ceilalţi membri.
Un naţionalism regional tot mai activ. Absenţa unor asigurări de securitate convingătoare poate alimenta intervenţia statului în economie, mai ales în apărare şi energie. Acest lucru ar putea afecta competitivitatea şi creşterea economică - fundamentul ultim al securităţii pe termen lung.
O forţă de atracţie redusă a Vestului. Aliaţii nesiguri nu sunt tocmai modele demne de urmat. Evoluţiile din Europa Centrală şi de Est sunt atent urmărite de statele din spaţiul exsovietic, dar şi de aliaţii SUA din alte regiuni vulnerabile. Umbrela extinsă de angajamentele de securitate oferită Europei Centrale şi de Est, bazată pe încredere reciprocă, devine un fel de barometru al credibilităţii Vestului în spaţiul postsovietic. Dacă legăturile de securitate sunt percepute ca fiind slabe şi nesigure într-un moment al redeşteptării Rusiei, elitele politice din celelalte regiuni vor fi mult mai puţin tentate să îşi asume riscurile promovării unor agende politice occidentale.
Invitaţie la agresiune. Poate cel mai important, un flanc estic slăbit din punct de vedere militar măreşte riscurile agresiunii ruse. Războiul din Georgia şi criza din Crimeea au demonstrat dorinţa şi capacitatea lui Putin de a redesena frontierele în avantajul Rusiei. Moscova ar putea în curând să ameninţe statele baltice. NATO nu ia suficiente măsuri pentru a contracara această ameninţare.
În martie 2014, distrugătorul american USS Truxtun a fost trimis în Marea Neagră pentru întărirea flacului estic al NATO. |
Ce-i de făcut?
Puterea enormă a NATO ar trebui să fie folosită pentru a neutraliza estul Europei ca spaţiu al competiţiei militare. Pe de o parte, avem nevoie de o consolidare a sistemului de descurajare pentru a reduce riscul unei eventuale mişcări impulsive împotriva statelor baltice. Pe de altă parte, trebuie să îmbunătăţim şansele de apărare a Europei de Est prin consolidarea capacităţilor necesare în contrabalansarea tacticilor ofensive ale Moscovei.
Până acum, majoritatea eforturilor de reasigurare a securităţii statelor din Europa de Est au fost gesturi ad-hoc, implicând desfăşurarea unor avioane de luptă uşor de adus în scenă, dar la fel de uşor de retras. Pe scurt, este nevoie de o creştere a prezenţei militare a SUA în regiune. Staţionarea unei unităţi terestre (una dintre cele două BCT – Brigade Combat Team americane din Europa) în Polonia ar fi un bun început.
Se impune totodată dezvoltarea unei strategii antiacces, de interdicţie regională la nivelul Europei de Est. Statele Unite lucrează împreună cu aliaţii săi din Pacific la măsuri defensive de neutralizare a capacităţilor Beijingului de proiectare a puterii în regiune. NATO ar trebui să aplice o reţetă similară în Europa de Est. Miza ar fi transformarea statelor de frontieră în veritabili „arici“ dotaţi cu arme sofisticate, ce ar ridica costul oricărei agresiuni, conservându-se însă şi potenţialul de acces al forţelor NATO în eventualitatea unei crize. În ansamblu, NATO ar trebui să facă disponibile forţe de reacţie rapidă pentru ranforsarea flancului estic, stimulând în paralel investiţiile statelor locale în capacităţi A2/AD (antiacces şi de interdicţie regională).
Pilonul central al unei astfel de strategii ar fi dezvoltarea unui scut antirachetă de apărare aeriană (AMD - Air Missile Defense). Spre exemplu, capacităţile antiaeriene poloneze sunt de pe vremea comunismului şi sunt ineficiente în faţa sistemelor de rachete moderne de tip Iskander pe care Rusia le are în Kaliningrad. Polonia investeşte astăzi într-un astfel de sistem, însă, până la finalizarea lui, Washingtonul ar putea suplini absenţa acestuia prin furnizarea de baterii Patriot operaţionale. Totodată, devine imperativă corectarea dezechilibrului existent pe flancul estic din perspectiva avioanelor de luptă. Detaşamentul american din Łask ar putea fi transformat într-un hub de coordonare regională a unui program de rotaţii, reunind forţe aeriene din Grupul de la Vişegrad, România şi US Air Force. Mai mult, componenta 52nd Fighter Wing a US Air Force ar putea să se îndrepte spre România, şi nu spre baza de la Aviano, aşa cum este planificat în prezent.
Infrastructura inegal distribuită a NATO în Noua Europă este sugestiv simbolizată prin concentrarea geografică a celor mai importante sisteme de comandă şi control ale Alianţei (cu alte cuvinte, a „sistemului nervos“ al NATO) exclusiv în Vechea Europă. Relocarea unor facilităţi semnificative de pe teritoriul vechilor state membre în Europa Centrală şi de Est ar transmite un semnal clar că regiunea a devenit parte integrantă a NATO, şi nu doar un apendice al unei Alianţe al cărui centru gravitaţional se află în Vest.
Nu în ultimul rând, criza din Crimeea este o oportunitate pentru a regândi planurile de retragere a armelor nucleare tactice ale SUA din Europa, dar şi pentru a revizui moratoriul autoimpus de a nu stoca astfel de arme în Europa de Est. Transferul selectiv al unui număr redus de arme nucleare tactice din Germania, unde există o rezistenţă tot mai mare faţă de prezenţa lor, ar consolida capacitatea de reasigurare şi de descurajare a NATO în Europa de Est.
În ansamblu, miza este aceea de a face o mutare decisivă acum, cât lecţiile din Crimeea sunt încă proaspete şi Alianţa rămâne concentrată pe revizionismul Rusiei. Trebuie corectat golul strategic perpetuat pe flancul estic încă din anii ‘90. O astfel de mişcare ar semnala Rusiei şi altor state revizioniste că, deşi Kremlinul are puterea să schimbe statu-quo-ul teritorial în imediata apropiere a frontierelor sale, totuşi ordinea post-1991 din Europa nu poate fi pusă în discuţie şi nu este deschisă revizuirii. Ar arăta totodată că SUA au capacitatea de a-şi sincroniza discursul faţă de Moscova cu acţiuni strategice prudente menite să descurajeze Rusia şi să-i protejeze pe aliaţii NATO.
Adaptare de OCTAVIAN MANEA după Central European Security After Crimea: The Case for Strengthening NATO’s Eastern Defenses, martie 2014.