Pe aceeași temă
Rivalul contemporan al regimul democratic este mirajul statului puternic și al cetățeanului satisfăcut. Riscul major al Primăverii arabe este ca libertățile cetățenești să nu devină ofrandă pe altarul ieșirii din instabilitate și ineficiența guvernării de tranziție.
Peste 1.000 de puncte de control în Tripoli, frontierele închise, avioane de luptă survolând intimidant, diverse miliții „afiliate“ autorităților pe străzi, oameni care fac provizii ca pentru un asediu, curse internaționale de avion anulate, dezbateri și zvonuri despre pericole iminente... În încordarea generală, aproape că uiți interogarea care să dezlege situațiunea. De ce toate acestea? Paradoxal, doar aparent, pentru sărbătorirea a doi ani de la revoluția libiană. O aniversare care arată, ironic, ca o baricadare, înainte de eveniment. Doar multitudinea de steaguri mici şi mari de pe clădiri și mașini ar invoca sărbătoarea.
Pentru a prelungi senzația de bizar a unui observator extern neavizat, subiectul fricii pare a fi teama de propria imagine în oglindă. Ca și cum populației libiene i-ar fi frică de sine. Mai e vorba, desigur, și de teama noilor guvernanți față de propriii cetățeni. O situație, în esență, fundamental apropiată de cea din epoca regimului autoritar, răsturnat după opt luni de confruntări sângeroase.
Motivul măsurilor de securitate este în fapt gestionarea in extremis a dezamăgirii. Iar dezamăgirea provine în întreaga sferă a Primăverii arabe din aceea că o nouă primăvară calendaristică, a doua, nu va aduce rezultatele postrevoluționare așteptate. Și nu e vorba doar de nerăbdarea necumpătată a populației de a atinge prematur fructele libertății, ci și de neputința sau inabilitatea noilor lideri de a oferi speranța și semnele unor îmbunătățiri tangibile.
Tentația tergiversării și reflexul impunerii
Politicienii libieni par mai curând preocupați de alocarea contractelor profitabile și de prelungirea rămânerii la putere, prin amânarea procesului politic de transfer de la guvernarea de tranziție la una constituțională. În loc de investiții strategice care să genereze prosperitate, veniturile din petrol au fost folosite pentru a distribui alocații și ajutoare familiilor, într-un demers care seamănă cu întărirea dependenței față de stat de pe vremea lui Gaddafi, prin cumpărarea păcii sociale. Lipsa securității și cotidianizarea violențelor, lipsa locurilor de muncă și locuințelor, absența investițiilor în infrastructură, persistența legilor din regimul răsturnat și discordia neconstructivă a politicienilor, iată motivele care îi fac pe oameni să iasă încă pe străzile din Cairo, Tripoli, Benghazi sau Tunis.
Până la urmă, aniversarea celor doi ani de la revoluție nu a adus în Libia incidentele temute. Dar starea de nemulțumire persistă, ca și în celelalte două țări vecine. Doi ani după revoluție pare să fie un termen sensibil pentru anumite limite ale răbdării și în Tunisia și Egipt, cuprinse de febra mișcărilor protestatare.
Tunisia nu are nici după doi ani o nouă Constituție. Guvernul dominat de islamiști trenează în starea de interimat. Calendarul politic de tranziție este amânat și în Libia, unde, deși islamiștii nu au câștigat alegerile, pot să frâneze procesul de transformare, sperând că vor fi mai târziu beneficiarii nemulțumirilor populației. Procesul de redactare a Constituției nu a început încă.
Spre deosebire de Libia și Tunisia, în Egipt nu tergiversarea este problema, ci, dimpotrivă, acțiunile pripite și în forță. Islamiștii radicali, de pe pozițiile legitimității electorale date de câștigarea alegerilor, vor să își impună propria viziune asupra societății, uitând că esența democrației este tocmai pluripartidismul și alternanța la guvernare.
Procesul de deprindere și învățare ia timp, ca și în Estul european după 1989. Lipsa culturii dialogului, a deprinderii ascultării și reflexul dobândit în regimul anterior de a impune, nu de a decide prin consultare este o problemă generală în societățile postautoritare. Tentația contrarevoluționară nu este nici ea nouă în istorie.
Tunisia postrevoluționară este locul în care un politician din opoziție este împușcat și o tânără violată de polițiști este considerată vinovată de șefii instituțiilor care ar trebui să conducă ancheta, pe motiv că nu era înveșmântată adecvat. Este locul în care partidul Ennahda (partidul islamist la guvernare) cochetează cu ideea „inovativă“, dar profund conservator-religioasă că egalitatea sexelor poate fi înlocuită cu complementaritatea sexelor: o formă prin care constituțional s-ar dori consacrarea, eufemistică, a femeilor în sfera activității căminului. Demonstrațiile și contrademonstrațiile din marile orașe egiptene indică o polarizare ireconciliabilă între facțiuni, amintind, desigur, cu particularități culturale și regionale, de clivajul insurmontabil din anii ‘90, în România, dintre „neocomuniști“ și „democrați“. Și în Libia, forma de expresie în spațiul public este presiunea prin forță fizică: miliții ocupă pentru câteva zile aeroportul internațional pentru a obține satisfacție pentru revendicările lor, foști revoluționari ocupă biroul primului ministru și intră frecvent în hemiciclul forului legislativ, oprind recent dezbaterile pe marginea bugetului național.
Nerăbdări, neputințe, neîmpliniri
Stigmatul de instabilitate și haos planează asupra Libiei după asasinarea ambasadorului american, anul trecut, în Benghazi. Dacă un film despre criza ostaticilor din Ambasada americană din Teheran captează imaginarul colectiv la trei decenii de la evenimente, dramaticul și recentul eveniment din Benghazi, cu sediile Ambasadei americane în flăcări, va face fără îndoială subiectul atenției Hollywoodului și al Oscarurilor. În fond, după ce patru ambasadori americani au fost asasinați în anii ‘70, ultimul în Afganistan - în același an cu revoluția islamică din Iran, din 1979 -, în ultimii 34 de ani niciun ambasador american nu mai murise in the line of duty. Companiile străine ezită să revină în Libia, ca și în Irakul mașinilor capcană și al violenței diverselor miliții, imediat după răsturnarea lui Saddam Hussein.
Sunt și semne bune ale imunității democratice crescânde în fața corpilor străini: asasinarea politicianului din opoziția tunisiană a generat cele mai ample proteste postrevoluționare și au condus la căderea guvernului. Iar, în Egipt, încercarea de a adoptă Legea fundamentală fără consultare, prin impunerea viziunii islamiste, a trezit reacția societății civile. Chiar și în Libia, asasinarea ambasadorului american a fost urmată de demonstrații ale libienilor de exprimare a regretului și acțiuni împotriva organizației islamiste suspectate de atac. Dar costurile rămân mari. Concentrarea pe disputele politice (naturale, după ani de conducere unică) consumă energii care se doresc alocate reconstrucției economice și bunăstării sociale. De aici, nemulțumirea populară generală. În plus, edificator, gruparea teroristă responsabilă, după toate aparențele, de atacul asupra sediilor diplomatice americane a revenit în Benghazi și acţionează la lumina zilei.
În fond, nerăbdarea, de înțeles psihologic, a cetățenilor din țările în tranziție este dublată de o altă nerăbdare, de neînțeles rațional, a comunității internaționale. Media, politicieni, oameni de afaceri, cetățeni din întreaga lume se întreabă dacă Primăvara arabă a adus ceva bun. Pe fundalul oferit de tabloul întrebării – cu răspuns deja indus - se văd, îngroșate, bărbile salafiștilor, kalașnicoavele jihadiștilor și agitația aparent necurmată a străzii arabe. Învățămintele cazurilor precedente de tranziție par să nu fi fost asimilate. Oare ar trebui, într-adevăr, să se aștepte cineva ca, după doi ani de la eliberarea de sub regimuri autoritare, reconcilierea să aibă loc, partidele politice să învețe jocul democratic, societatea civilă să fie matură, instituțiile eficiente, principiile și valorile asimilate?
În recenta campanie electorală din SUA, a fost adus argumentul că Washingtonul și aliații nu ar fi trebuit să intervină în Libia (când Gaddafi avansa victorios pentru a zdrobi revoluția pornită în Benghazi). Intervenția ar fi generat efectul nedorit al uciderii ambasadorului american. Se uită circumstanțele: nu libienii l-au omorât pe ambasadorul Stevens, ci o grupare radicală, teroristă, care operează pe teritoriul libian profitând de vidul de autoritate. Se trece sub tăcere și contextul general: poate era mai comod pentru Occident să gestioneze relațiile cu regimul Mubarak, Gaddafi și Ben Ali, dar nu era așa și pentru populația privată de drepturi și speranțe din aceste țări.
Devierea: hibridul ca scurtătură
Tendințele conservatoare și tradiționaliste formează stratul profund al societăților arabe. Ele pot fi exacerbate, prin amalgamare cu naționalism politic, radicalism religios și populism care aruncă vina pe străini, ca reacție față de ceea ce este perceput ca o deficiență a democrației de a produce stabilitate și prosperitate. Asocierea cu anomia unei libertăți destabilizatoare a democrației, de proveniență occidentală, poate deschide cale liberă alternativelor.
În ciuda previziunilor lui Fukuyama, democrația continuă să aibă rivali. Și-a pus la index o serie de concurenți, dar cel puțin un hibrid se prezintă drept alternativă viabilă. Regimul democratic are forță de atracție, indiscutabil. Dar tranziția democratică este dificilă pentru că presupune dialog, negocieri și, prin urmare, reforme lente și transformări graduale. Regimul „statului puternic“ pare a fi cea mai tentantă și încercată scurtătură temporală. Doar că nu duce, în circumstanțele tranzițiilor, în aceeași direcție.
Președinta Consiliului Național pentru Comerț Exterior din Maroc sintetiza recent într-un interviu „regândirea intervenției publice“ în numele eficienței și „asigurării creșterii economice care să asigure bunăstarea populației (...) De altfel, anumite economii emergente combină capitalismul privat cu capitalismul de stat și realizează rezultate apreciabile“. Concluzia este: „Economie liberă, dar cu stat puternic“. Ar fi vorba, deci, de instituții puternice, însoțite de o oarecare deschidere politică și economică de ale căror roade de bunăstare ar beneficia, într-o oarecare măsură, și populația. Prețul nu este însă controlul de către o mică oligarhie și limitarea libertăților individuale, în numele eficienței?
Modelul turc, care a adus o admirată dezvoltare economică, are și el limitele sale. Dirijismul și democrația controlată sunt experimente în curs în China, Rusia și alte țări din Asia: în creuzetul societății intră, nu fără succes, un amestec de libertăți și rețele de dominare și control. Par să asigure o minimă împlinire personală după perioade de instabilitate și privațiuni. Provocarea lor pare a fi dacă nu vor „degenera“, după o vreme, în mai multă deschidere și libertăți, pe măsură ce populația va aspira la mai mult. Pentru Egipt, Tunisia și Libia pot fi rețete ademenitoare de stabilizare pe termen scurt, cu păstrarea aparențelor unor forme democratice, aclimatizate vremurilor și ajustate cultural.
Criza financiară mondială nu a făcut decât să încurajeze ideea statului intervenționist și să legitimizeze un stat cu rol de a menține stabilitatea macro-economică prin, inter alia, controlul inflației, politică bugetară riguroasă, cadru legislativ și reglementări clare. În democrațiile consolidate, o astfel de abordare a unui stat cu rol de armonizare cu sens public a acțiunilor actorilor economici ar putea echilibra un laissez-faire cu potențial de dezechilibrare mondială, așa cum am văzut recent, pe măsura globalizării și interdependențelor. În țările în tranziție însă, pericolele unui stat acaparator nu sunt minore, mai ales în condițiile sentimentului salvator pe care îl poate induce în marea de incertitudini și avataruri inerente ale tranziției.
O astfel de evoluție, a priori descurajată de condiționalitățile asistenței internaționale, nu ar face decât să le confirme celor deja convinși că nu există „convertire“ seculară politică posibilă în lumea arabă: democrația ar fi, quod erat demonstrandum, incompatibilă cu lumea arabă. Iar, în lumea arabă, în ciuda mirajului Vestului și ardorii tinerei generații pentru efectele democrației, noii politicieni îi pot face pe concetățeni să redescopere o presupusă alteritate pervertitoare și corupătoare: o expresie, mascată, a externalizării culpei și o stratagemă politică clasică de evitare a asumării propriilor eșecuri.
Nouă paradigmă sau istorie veche
Instituțiile tranziției sunt inevitabil slabe. Unele instituții democratice trebuie create de la zero. Cele deja existente trebuie reformate. Restructurarea lor ia timp și necesită o strategie pe termen lung. Funcționarii cu deprinderi din vechiul regim nu vor să se evidențieze, dar sunt gata să treacă în orice barcă le va garanta plutirea prin menținerea pozițiilor la cârmă sau la rame. Noii angajați nu au, de multe ori, pregătirea necesară. Oricum, entuziasmul lor inițial va fi temperat de șefi, care vor dori să facă cât mai puțin, pe principiul că cine face poate greși. Astfel, incertitudinea politică generală tinde să amorțească până la inhibare acțiunea instituțională.
În Libia, islamiștii din opoziție joacă, sub niqab-ul moderației, cartea amânării și piedicilor, sperând că valul nemulțumirilor îi va purta pe creasta puterii. Exprimările partidice ale Islamului politic, Ennahda în Tunisia și Frăția Musulmană în Egipt, au conjugat ineficient verbele acțiunii guvernamentale. Totuși, ineficiența gestionării treburilor publice nu echivalează cu neputința funciară a islamiștilor de a intra în jocul democratic. Salafiștii sau grupările islamiste la putere din cele două țări au avut pentru prima dată șansa să dovedească la putere că pot să guverneze și să genereze prin politici publice ceea ce promit când sunt în opoziție (de pe poziții ilegaliste înainte). Cum era de așteptat, lucru deloc ușor. Ca și în Europa de Est la începutul tranziției, primele guverne postrevoluționare fie iau decizii utile, dar nepopulare, fie sunt ezitante și încearcă să tergiverseze. Efectul este același: vor fi înlocuite. Iar după o vreme vor reveni la putere (cu unii lideri schimbați și programe rescrise pe vechile tăblițe sau noi pergamente politice programatice). Aceasta, dacă sistemul democratic al alternanței va fi menținut.
Seduși de nectarul puterii, islamiștii aflați la guvernare ar putea încerca să rămână la putere sub formele oferite de un „etatism luminat“. Dacă impulsul va fi înfrânt, ciclul islamiști deveniți pragmatici - seculariști naționaliști ar putea deveni (nu clivajul dreapta-stânga) noua paradigmă a alternanței politice în lumea atinsă de Primăvara arabă. Totuși, Islamul politic aflat la guvernare în tranzițiile arabe din Nordul Africii oscilează încă între a deveni pragmatic, asemenea rotativelor guvernării care asigură o perenitate în spațiul politic (dar nu la guvernare), sau a se rigidiza, asemenea cedrului imers în mediul acvatic pentru a dura la putere.
Tripoli, 26 februarie 2013