Pe aceeași temă
Scrutinul din 16 noiembrie confirmă succesul „modelului românesc“
de dialog și integrare politică a minorităților în Europa Centrală și de Est.
Pe 22 decembrie, când noul președinte ales al României, Klaus Iohannis, își va prelua mandatul de la Traian Băsescu, se va confrunta cu un set de provocări radical diferite de cele ale predecesorului său. România este profund ancorată în Occident și are un parteneriat strategic ferm cu SUA. Combaterea corupției a cunoscut în ultimul an o intensificare fără precedent, demonstrată prin condamnarea lui Dan Voiculescu în dosarul privatizării ICA, anchetarea lui Mircea Băsescu pentru trafic de influență, anchetarea fostului șef al DIICOT Alina Bica și demararea de DNA a două anchete „mamut“ în dosarele EADS și Microsoft, în care sunt implicați zeci de parlamentari și foști și actuali miniștri. Klaus Iohannis „a convins“ parlamentul să încuviințeze urmărirea penală, arestarea sau perchezițiile în cazurile mai multor membri ai Legislativului vizați de anchetele DNA, care erau blocate de procedura parlamentară. Respingerea nefericitei Legi a amnistiei și grațierii reprezintă un alt semnal puternic că România condusă de Klaus Iohannis nu va șterge cu buretele progresele înregistrate în combaterea corupției în ultimul deceniu.
În plan extern, Iohannis va trebui să schimbe percepția României în ceea ce privește sistemul politic și situația economică. Cozile imense la ambasadele, consulatele și institutele culturale românești din Franța, Marea Britanie, Germania, Italia și Belgia au demonstrat cancelariilor occidentale că România, la 25 de ani de la căderea comunismului, este incapabilă să organizeze scrutinuri libere și corecte. Scenele cu miile de români furioși că nu și-au putut exercita dreptul de vot au mobilizat atât electoratul român din țară, dar au șocat guvernele europene și le-au convins, dincolo de orice urmă de îndoială, că Guvernul României, condus de Victor Ponta, a încercat fraudarea alegerilor, prin suprimarea votului diasporei. În mod evident vor exista presiuni din partea Franței, Germaniei, Marii Britanii și a Italiei pentru reformă electorală.
Ironia face însă ca alegerile în urma cărora Klaus Iohannis a devenit șef al statului să reafirme credibilitatea României într-un context regional dificil pentru democrație. Miile de români care au format cozi interminabile la reprezentanțele diplomatice ale României din Europa și participarea record la alegerile prezidențiale au demonstrat totuși că țara este departe de a cădea în paradigma maghiară. În vară, la Băile Tușnad, Viktor Orbán proclama eșecul democrației liberale – iată însă că șocul politic al victoriei lui Klaus Iohannis îl contrazice și ar putea să depășească granițele României. Pentru a contrabalansa reculul democrației, Iohannis trebuie să includă pe agenda sa de politică externă, ca prioritate, promovarea valorilor democratice la nivel regional.
Alegerea unui etnic german reprezintă un plus pentru democrația românească, cu efecte benefice pentru prestigiul internațional al statului român. Scrutinul din 16 noiembrie 2014 confirmă astfel succesul „modelului românesc“ de dialog și integrare politică a minorităților în Europa Centrală și de Est. Faptul că președintele României pentru următorii cinci ani este german (sas) reprezintă și un act de reparație istorică, accidentală desigur, în raport cu politica statului român de „tranzacționare“ pe valută forte a sașilor, în timpul regimului comunist, și are toate șansele să crească entuziasmul Berlinului pentru România. Originea etnică a lui Klaus Iohannis va fi atu în relațiile cu Germania și va consolida moștenirea politică în relațiile dintre București și Berlin lăsată de Traian Băsescu. Alegerea sa se poate traduce într-o sporire a investițiilor germane în România. Candidatul ACL face parte din aceeași familie politică europeană ca Angela Merkel și în campanie s-a bucurat de sprijinul a CDU/CSU.
În plan european, apariția unui al doilea lider „german“ în Europa poate schimba echilibrul de forțe din cadrul UE. România ar putea să sprijine mai mult în următorii ani pozițiile Germaniei, iar Franța s-ar putea trezi astfel cu o Românie mai reticentă să-i sprijine pozițiile. Succesul lui Iohannis în România ar putea, de asemenea, îmbunătăți imaginea Berlinului în sud și sud-estul continentul, unde politicile de austeritate germane sunt impopulare.
România are reputația unui stat atlantist în această parte a Europei, aspect subliniat de găzduirea sistemului antirachetă american, a unui comandament NATO și a bazei americane de la Mihail Kogălniceanu. În contextul agresiunii rusești împotriva Ucrainei, această orientare a devenit mult mai pregnantă, România cerând o desfășurare de forțe a NATO și planuri de contingență pentru flancul estic al Alianței, pentru descurajarea revizionismului rusesc. Klaus Iohannis, atât prin programul său politic, cât și prin declarațiile publice din timpul campaniei prezidențiale, a lăsat să se înțeleagă că va continua orientarea atlantistă a României și că va dezvolta mai departe parteneriatul strategic cu SUA.