Pe aceeași temă
De ce anumite comunități etnice sau religioase reușesc să se integreze în societate și să prospere, în timp ce altele rămân tributare sărăciei și violenței? Iată o întrebare importantă, dar greu de pus, pentru că încalcă principiile sacrosancte ale corectitudinii politice.
Eric Dyson e profesor de sociologie la prestigioasa universitate americană Georgetown. Cu câteva zile în urmă, într-un articol publicat în The New York Times, el apăra acțiunile violente din Baltimore (mașini incendiate, proprietăți distruse - între care și câteva adăposturi pentru bătrâni) întreprinse pe fondul unor proteste legate de moartea în captivitate a unui cetățean de culoare, Freddie Gray, arestat de poliție. „De ce tinerii de culoare își distrug propriile comunități?“, se întreabă Dyson. „De ce nu ar face-o?“, răspunde tot el. „Fără cărămizile auncate și fără clădirile incendiate nu am fi în stare să înțelegem deznădejdea cu care acești tineri privesc viitorul“. Așa că profesorul de la Georgetown ne îndeamnă să privim cu „curiozitate plină de compasiune“ toate aceste „întâmplări“.
Nu e singurul incident de acest fel. Am avut vara trecută proteste asemănătoare la Ferguson, tot după ce un tânăr de culoare a fost împușcat de un polițist. Deosebirea este că, în timp ce polițistul din Ferguson era alb, acum, în Baltimore, cei şase polițiști implicați în decesul lui Freddie Gray sunt trei albi și trei de culoare, ceea ce ar trebui, cel puțin în teorie, să diminueze considerabil dimensiunea rasială a conflictului de acolo. O precizare necesară: cei doi tineri decedați nu erau modele de comportament public. Cel din Ferguson, cu puțin timp înainte de a fi abordat de polițist, tocmai jefuise un magazin din vecinătate. Și Freddie Gray are în spate o întreagă istorie de probleme, fiind reținut în repetate rânduri pentru posesie de droguri. Sigur, asta nu scuză comportamentul brutal al poliției, și sunt destule alte acuze în acest sens, dar oferă totuși o informație de context relevantă.
Articolul lui Dyson din The New York Times a stârnit multe comentarii. Unele aprobatoare, dar și multe altele acide. „Ideea că opinia publică ar trebui să reacționeze cu o curiozitate plină de compasiune atunci când unii cetățeni incendiază și distrug cartierele în care locuiesc, în loc de indignare şi dezgust, arată cât de rupt de realitate este autorul articolului“, scrie un cititor. Cheia de abordare rasială, foarte prezentă în relatări şi în materiale de opinie, este și ea destul de greu de susținut în acest caz. La fel și cea politică: președintele Obama (la Baltimore, scorul său electoral este de 88 de procente) a condamnat violențele, dar i-a acuzat pe republicani că l-au împiedicat să introducă măsuri care să îmbunătățească lucrurile. Însă democrații controlează orașul de 50 de ani, iar în prezent cei de culoare ocupă toate pozițiile cheie din administrația locală (primar, procuror general, șeful poliției).
Dar de ce vorbim despre toate aceste lucruri? Au ele vreo relevanță pentru România? Ei bine, surprinzător, au. Să ne gândim la chestiunea romilor, dar și la practica extinsă de a cumpăra bunăvoința electoratului cu tot felul de „cadouri sociale“. În acest punct, discuția capătă o dimensiune ideologică. Liberalii din America şi stânga din Europa cred că în principal statul este cel care trebuie să rezolve problemele sociale în astfel de comunități. Eric Dyson, dar și diverși activiști de culoare, precum congresmanul Al Sharpton (cel care a lansat sloganul „No Justice, No Peace“, îndemnând la nesupunere civică), acuză rata extrem de mare a șomajului printre tinerii de culoare din orașe ca Ferguson sau Baltimore (între 30 și 50 de procente) și absenteismul foarte ridicat din sistemul școlar pentru comunitatea de culoare (49%).
Sunt realități deprimante, desigur. Dar e discutabil dacă soluția statului generos, pe care ei o promovează cu aprindere, este răspunsul miraculos. Sună bine să spui că trebuie investit mai mult în educație, dar dacă jumătate dintre părinți nu-și trimit copiii la școală sau dacă standardele şcolare sunt extrem de scăzute, așa cum se întâmplă adesea și la noi în zonele rurale, mai mulți bani nu înseamnă automat mai bine. Dacă principala temă expusă public este doar aceea că trebuie să alocăm mai mult unor categorii sociale fără a analiza și impactul real al acestor măsuri, fără a vedea dacă nu cumva avem o problemă cu sistemul de valori din aceste comunități, nu e de mirare că membrii acestora vor aștepta la nesfârşit niște soluții din afară, din văzduh, fără a se implica personal mai deloc în rezolvarea problemelor cu care se confruntă. Marota acestor discuții este aceea că „sistemul e de vină“, că el trebuie schimbat. E tipul de platitudini, auzite des și la noi, care fac o bună impresie, dar nu rezolvă în fapt nimic. În acest fel, evităm o discuție serioasă legată de responsabilitățile concrete pe care le are fiecare persoană dintr-o comunitate față de ceea ce se întâmplă în jurul său.
Discuția e mai largă. De ce anumite comunități etnice sau religioase reușesc să se integreze în societate și să prospere, în timp ce altele rămân tributare sărăciei și violenței? Iată o întrebare importantă, dar greu de pus, pentru că încalcă principiile sacrosancte ale corectitudinii politice. Iar mass-media îşi asumă de regulă, de voie sau de nevoie, astfel de limitări. Punctele de vedere opuse, sau chiar mai nuanțate, sunt de cele mai multe ori explicit descurajate. De exemplu, faptul că s-a dezvăluit că tânărul de culoare împușcat în Ferguson jefuise un magazin înainte de a fi oprit de polițist a fost considerat de o serie întreagă de comentatori și activiști drept o „provocare“. Cu acest mod de a gândi e greu să înțelegi cu adevărat problemele și cu atât mai puțin să le găsești o rezolvare de fond.