Pe aceeași temă
În epopeea răpirii premierului în funcție din Libia, relevantă a fost utilizarea termenilor care au descris acțiunea: „arest“, „răpire“, „capturare“, „ridicare“... Unii invocă legalitatea, alții forța pură. Cine poate ordona arestarea unui premier în funcție și în ce condiții? Întrebarea pare legitimă, dar nu este în contextul libian interogația cheie.
Filmul unei răpiri de premier care a nedumerit opinia publică internațională, stârnind legitima întrebare „cum e posibil“, include ridicarea în miezul nopții din cel mai bine păzit hotel din Tripoli, fără niciun foc de armă, a premierului Ali Zeidan de către câteva zeci de revoluționari, dintr-o unitate a Ministerului de Interne. Mandatul de arestare vânturat s-a dovedit a fi falsificat. Nu este foarte clar cine a planificat sau aprobat operațiunea.
Unii spun că mișcarea ar fi fost pregătită din timp. Alții că pretextul l-a constituit reacția negativă a populației față de răpirea unui libian după rugăciunea dintr-o moschee din Tripoli. Acesta era acuzat de terorism și a fost transferat imediat în custodia armatei americane. Pentru mulți libieni faptul că un cetățean poate fi răpit din propria țară este o atingere la suveranitatea Libiei și încă un exemplu al disoluției statului. Indignarea a fost sporită de declarațiile unor oficiali americani că guvernul libian era la curent cu operațiunea.
Dilema fundamentală este dacă, în a acționa împotriva unor teroriști pentru a-i împiedica să lovească din nou, SUA nu provoacă seisme locale cu reverberații ample. Întrebarea este valabilă atât pentru execuții extrajudiciare, cât și pentru operațiuni de extragere dintr-o țară. Are de-a face cu răspunderea pentru propriile acte și evitarea consecințelor nedorite. Scopul imediat poate fi atins eficient, precum în cazul operațiunii din Libia, dar, asemenea momentului final din filmul California Dreamin’ al lui Nemescu, ce lași în urmă ca o consecință a actelor tale poate fi cel puțin la fel de important. Dincolo de ușurarea de a ști capturat un terorist internațional, într-o istorie ipotetică, dacă ridicarea sa de pe străzile din Tripoli ar fi fost momentul care ar fi declanșat preluarea puterii de radicali islamiști și eșuarea experimentului democratic din Libia, atunci, la nivel național, acțiunea ar fi fost la fel de justificată? Într-un caz recent, un ostatic occcidental a fost executat de gruparea teroristă care îl răpise pentru că, în mod irațional, s-a răspândit credința că unii occidentali au cipuri implantate care le semnalizează sateliților poziția, iar dronele sunt direcționate spre acel loc. Desigur, nu acesta este scopul dronelor, dar acesta poate fi unul dintre efectele utilizării lor.
Conivența dintre grupări armate și politicieni nu e nouă. Mișcări politice irlandeze sau basce au creat, pentru a-și susține cauza, grupări armate. În Irak, partidele politice kurde, șiite și sunite pun presiune în negocierile politice prin intermediul propriilor grupări armate amenințând sau folosind violența. Diferența față de Libia este că partidele controlează în genere brațele armate, iar scopul final este unul politic.
În Libia, mecanica și sensul procesului sunt inversate. Milițiile nu au fost în genere parte a procesului politic postrevoluționar. Însă își caută aliați politici. Aliați, nu protectori. Sfera politică nu este în stare să controleze, dar este destul de fragilizată ca să fie victima milițiilor dacă nu le dă curs solicitărilor. Periodic, biroul premierului, ministere sau clădirea Parlamentului sunt ocupate sau asediate de miliții nemulțumite. Legi sunt adoptate sub amenințarea armelor. Mijlocul de presiune favorit este ocuparea clădirilor sau răpirea oficialilor. De regulă, funcționează. De aceea, paradoxal, sentimentul de perplexitate nu a existat în Libia la aflarea veștii răpirii premierului. A existat desigur îngrijorare, incertitudine, confuzie, dar nu stupefacție sau panică. Normalitatea se redefinește în contextul temporal și spațial.
Legitimitatea revoluționară – cimentată de veniturile cumulate atât din subsidiile și plățile guvernametale, cât și din activitățile ilegale ale milițiilor – prevalează în fața celei politice. Ca și cum a fi revoluționar devine o ocupație și revoluția intră în stare de perpetuitate. În alt context și la o altă magnitudine, una dintre cele mai importante instituții în Iran este cea a Gardienilor Revoluției. Revoluția trebuie protejată începând cu 1979, dar nimeni nu pare să poată proteja societatea de revoluționari instituționalizați drept de profesie continuu vigilenți. De altfel, și politica Mexicului a fost dominată decenii de Partidul Instituțional Revoluționar.
Ipotezele și scenariile răpirii au oscilat între o acțiune nesăbuită și un coup d’état ratat. De fapt, dacă reacțiile nu ar fi fost clar de condamnare, nu este sigur că deznodământul nu ar fi fost altul. Tactica este comună la nivel mai mic: lansezi zvonul că adopți o lege, evaluezi reacția „pieței“ și, dacă nu întâmpini rezistență, mergi mai departe. Reacția a fost de solidaritate a cabinetului și liderilor libieni cu premierul. Esențial a fost, desigur, și faptul că se pare că alte miliții din Tripoli au luat cu asalt locul unde se afla premierul și l-au eliberat. Și aceste miliții erau asociate cu Ministerul de Interne. Asociate, nu integrate. Prin urmare, miliții se pare predominant cu membrii din Misurata și Zawiya, două orașe revoluționare cheie în rebeliunea împotriva fostului regim, l-au răpit pe premier, în timp ce alte brigăzi revoluționare, preponderent din două cartiere din Tripoli, l-au eliberat.
Reacția premierului libian a fost cumpătată. Nu a acuzat pe nimeni direct, a încercat să inducă calm. A sugerat însă că o astfel de operațiune atât de amplă și îndrăzneață nu putea fi planificată și executată de un grup mic și izolat, dar nu a amenințat. Premierul Zeidan trebuie însă să folosească momentul ca să soluționeze problema milițiilor. Poate într-un mod asemănător, dar desigur fără metode atât de radicale, celui folosit de Cezar după ce a fost răpit de pirați: a găsit calea să eradicheze pirateria din Marea Egee. Pentru asta, însă, trebuie să ai sprijin și resurse. Sprijin ar exista din partea populației exasperate de atrofierea autorităților postrevoluțioanre după atotputernicia lor în regimul autoritar al lui Gaddafi. Instrumentele de acțiune sunt limitate: guvernul și parlamentul sunt momentan prizonierele grupărilor militare. Primul indiciu va fi dacă cei care l-au ridicat în toiul nopții din camera sa de hotel vor fi aduși în fața justiției. Dacă nu, sentimentul impunității va fi întărit: poți să răpești un premier în funcție, chiar și doar pentru pentru 6 ore, și să nu pățești nimic.
Opiniile exprimate de autor în acest articol îl angajează doar în nume personal.