Pe aceeași temă
De când Moscova a oprit acordul privind exportul cerealelor prin porturile ucrainene la Marea Neagră, Rusia a atacat instalațiile de depozitare a cerealelor din Odesa și a avertizat că toate navele care se îndreaptă spre porturile ucrainene vor fi considerate potențiali transportatori de echipamente militare.
Prețul grâului a crescut miercuri și din nou joi când Ministerul Apărării de la Kiev a declarat că orice nave care se îndreptă porturile porturile rusești și cele din zonele ucrainene ocupate de trupele Kremlinului sunt, de asemenea, ținte legitime.
Amenințarea crescândă la adresa comerțului vital pe Marea Neagră crește riscul de volatilitate pe piețele globale pentru toate mărfurile, de la petrol și alimente de bază până la îngrășăminte. Atacul Rusiei asupra Ucrainei a perturbat deja grav exporturile din Ucraina, un mare producător de cereale și uleiuri vegetale.
Ucraina a atacat anterior nave rusești în Marea Neagră, scufundând nava amiral a marinei ruse crucișătorul Moskva cu o rachetă antinavă Neptune, la scurt timp după declanșarea invaziei ruse.
De asemenea, a scufundat o navă de desant și a avariat o alta în portul Berdiansk în martie 2022, iar rachetele ucrainene au atacat principala linie de aprovizionare a Rusiei pentru Crimeea, podul peste strâmtoarea Kerci.
„Soarta crucișatorului Moskva demonstrează că forțele de apărare ale Ucrainei au mijloacele necesare pentru a respinge agresiunea rusă pe mare”, a spus Ministerul Apărării al Ucrainei.
Marea Neagră găzduiește, de asemenea, un important terminal petrolier rusesc, cu capacitatea de peste o jumătate de milion de barili pe zi de țiței în portul Novorossiysk, care este, de asemenea, un port cheie pentru exportul de îngrășăminte, cereale și cărbuni. Prețurile petrolului au variat puțin, ceea ce sugerează că piața nu se gândește la perspectiva unei perturbări.
Rusia are, de asemenea, mai multe terminale de export pentru produse petroliere rafinate în apropiere de Taman, vizavi de estul Crimeei. Datele monitorizate de Bloomberg arată că 28 de petroliere, majoritatea transportoare de volume mai mici așteaptă intrarea în radă..
Alexander Kulikov, Chief Executive Officer la compania de navlosire Sea Lines Ltd din St-Petersburg, a declarat că portul Novorossiysk a funcționat joi normal ca de obicei. Trecerea prin strâmtoarea Kerci a fost închisă de la explozia podului Crimeea și nu este clar când se va redeschide, a spus el. El are două nave care așteaptă să treacă prin strâmtoarea Kerci dinspre sud. Un purtător de cuvânt al portului Novorossiysk nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Nu a fost imediat clar cât de realistă va fi amenințarea ucraineană. De asemenea, Ministerul rus al Apărării nu a specificat cum va proceda în cazul navelor care încearcă să intre în porturile ucrainene.
Pe de altă parte, capacitățile de apărare ale Rusiei în nordul Mării Negre și în Marea Azov sunt considerabile. Acestea includ o flotă de nave de război, inclusiv crucișătoare dotate cu lansatoare de rachete și radare concepute pentru a oferi o umbrelă de protecție împotriva atacurilor din aer, precum și marea bază militară din Crimeea de la Sevastopol.
Rachetele cu cea mai mare rază lungă de acțiune pe care le are Ucraina sunt Harpoons și Storm Shadows furnizate de Marea Britanie. Ambele au distanțele maxime mult sub capacitatea de a lovi Novorossiysk. Acest lucru va complica orice eforturi ucrainene de a lovi petrolierele din zonă.
Ucraina a dezvoltat, de asemenea, un număr mic de drone aeriene mult mai puțin puternice decât rachetele cu rază lungă de acțiune, care ar fi putut fi folosite în atacurile în mare măsură simbolice asupra Moscovei, din luna mai.
Lipsită de o flotă militară, Kievul a folosit drone maritime în atacurile asupra navelor rusești, dintre care majoritatea au fost distruse de focul de artilerie. Însă cu escorta asigurată de marina militară navele comerciale rusești comerciale ar fi în siguranță.
„Au demonstrat în mai multe moduri că pot pune în pericol transportul maritim rusesc în moduri care i-au surprins pe ruși, așa că ar putea fi posibil”, a spus Nick Childs, cercetător principal pentru forțele navale și securitate maritimă la Institutul Internațional de Studii Strategice, un think tank londonez. „Întrebarea este dacă aceasta face parte dintr-o retorică a declarațiilor războinice, pentru a pune presiune pe partea adversă să permită acordul pentru cereale, așa cum am văzut în trecut.”
De asemenea, rușii ar putea crede, potrivit lui Childs, combinația de atacuri pe timpul noapții asupra porturilor și terminalelor de cereale ucrainene, împreună cu amenințările de a ataca transporturile comerciale va fi suficientă pentru a crea o blocada de facto, fără a fi nevoie să scufunde efectiv vreun vas.
Atacurile asupra petrolierelor încărcate ar comporta, de asemenea, riscul unui dezastru ecologic, care ar putea declanșa o reacție nedorită din partea comunității internaționale.