Pe aceeași temă
Ocuparea Peninsulei Crimeea pune UE într-o situație incomodă, cu opțiuni dificile, în fața celei mai grave crize din ultimii 20 de ani. În același timp, Europa se vede criticată pentru lentoare și timiditatea deciziilor sale, cel puțin în comparație cu SUA.
Liderii europeni au decis să acționeze treptat, în trei pași adaptați la evoluția situației din Ucraina. Primul pas a constat în condamnarea agresiunii Rusiei, chemarea la dialog a celor două țări și suspendarea dialogului cu Moscova pe o serie de dosare. În același timp, Bruxellesul a anunțat oferirea unui ajutor financiar Ucrainei, atât direct, cât și prin eliminarea de tarife comerciale.
Dat fiind refuzul repetat al Moscovei de a începe negocieri cu Kievul, UE este pregătită să treacă la al doilea pas, impunerea de sancțiuni. Zilele acestea diplomați europeni negociază lista persoanelor cărora li se vor aplica restricții de călătorie și înghețarea activelor. Dacă deciziile de politică externă ale SUA sunt cele ale unui singur executiv, în UE deciziile similare sunt luate în urma negocierilor între 28 de părți, un proces mai lent și mai supus compromisului. Acest caz nu este o excepție. Țări mai îndepărtate geografic și tradițional mai prietenoase cu Rusia, precum Cipru, Grecia, Italia și Spania, susțin ideea sancționării unui număr redus de persoane și concentrarea pe cei implicați direct în evenimentele din Crimeea. În schimb, marile puteri diplomatice ale UE și statele din Europa Centrală și de Est susțin aplicarea de sancțiuni, inclusiv asupra unor miniștri ruși și oligarhi apropiați regimului. Al treilea pas, constând în sancțiuni economice, ar urma să fie declanșat de o continuare a destabilizării Ucrainei de către Rusia.
În mod clar, europenii nu își doresc sancțiuni economice și speră încă la o soluție diplomatică. Rusia este cel mai mare vecin al UE și al treilea partener comercial, comerțul cu aceasta reprezentând 9,7% din comerțul Uniunii. Unele state europene au relații comerciale foarte strânse cu Rusia. În Germania, 300.000 de slujbe depind de comerțul cu Rusia, care este și cel mai mare furnizor energetic. Astfel, economia UE este mult mai integrată cu cea a Rusiei decât este cea americană, SUA neconfruntându-se cu interesele și constrângerile economice ale UE.
Și modul în care este înțeleasă soluționarea acestei crize diferă uneori între cele două maluri ale Atlanticului. Intervenția Rusiei a provocat multe analogii cu ocuparea de către Reich-ul german a Regiunii Sudete și Acordul de la München, dar în Germania o analogie foarte prezentă în spațiul public este cea cu anul 1914 și izbucnirea primului război mondial în urma unui incident relativ limitat. Această paralelă este mult mai prezentă în Europa decât peste ocean, SUA fiind de altfel mai puțin afectată de prima conflagrație mondială. Astfel, dacă München-ul îndeamnă la lipsă de compromis în fața agresiunii, 1914 cheamă la prudență.
Cu toate acestea, încălcarea normelor internaționale de către Rusia este atât de flagrantă, încât Europa realizează că nu își poate permite să nu ia atitudine. Paradoxal însă, din cauza unei istorii de relații bilaterale cu Rusia și a unei politici externe comune slab dezvoltate, deseori europenii nu par să realizeze adevărata putere pe care o pot avea împreună. UE este primul partener comercial al Rusiei, atrăgând aproape jumătate din exporturile acesteia. Mai mult, Rusia este dependentă de investițiile și tehnologia occidentală, iar o retragere a acestora ar avea efecte economice negative pe termen lung. Chiar și dependența Europei de gazul rusesc nu este atât de dramatică pe cât este deseori prezentată. Aproximativ un sfert din mixul energetic folosit în UE se bazează pe gaz, iar gazul rusesc înseamnă mai puțin de un sfert din acest gaz total, ceea ce face ca mai puțin de 6% din mixul energetic european să fie bazat pe importul de gaz rusesc. Statele membre UE sunt, de altfel, mult mai bine conectate decât au fost în timpul crizei gazului din iarna 2009, iar anotimpul cald va duce la o scădere a consumului. De cealaltă parte, gazul rusesc exportat în UE asigură mai mult de jumătate din bugetul Rusiei. Astfel, este evident că Rusia este mult mai dependentă economic de UE decât invers.
Cu toate acestea, nu este deloc sigur că aceste potențiale costuri economice ale invaziei, datorate sancțiunilor occidentale, dar și costurilor economice ale ocupației, atât directe (costuri militare și pentru susținerea economică a Crimeei), cât și indirecte (plecarea capitalului de pe piața rusă) îl vor determina pe Putin să dea înapoi. Președintele rus pare hotărât să suporte aceste pierderi, văzând în integrarea Crimeei în Federația Rusă o reparație istorică. În cazul în care Rusia va recunoaște independența sau va integra Crimeea în propriul teritoriu, este de așteptat ca reacția UE să fie mai dură decât dacă Moscova doar va recunoaște referendumul, dar nu și independența acestei regiuni, păstrând-o într-o situație ambiguă, precum cea în care se află Transnistria. Cheile sunt în mâna președintelui Putin. Rămâne de văzut dacă reacția Europei va fi pe măsură.
* Paul Ivan este analist la European Policy Centre (EPC), un think tank independent din Bruxelles, și expert afiliat Centrului Român de Polici Europene (CRPE).