Pe aceeași temă
Democratizarea armelor inteligente împinge revizionismul contemporan într-o zonă de imunitate la adăpostul căreia pot fi derulate tot felul de agresiuni hibride.
Sistemele antiacces și de interdicție regională (A2/AD) - un fel de barieră cinetică menită să țină un adversar la distanță, pentru cei familiarizați cu filmul Ender’s Game - nu mai sunt doar niște repere asiatice. Este o concluzie asumată de tot mai mulți specialiști. Nu mai vorbim de o realitate asociată exclusiv spațiilor adiacente Mărilor Chinei de Sud și de Est, ci de o paradigmă îmbrățișată de mai toate puterile revizioniste ale momentului. „Capabilitățile pe care China și Rusia le dezvoltă sunt similare“, avertiza recent și generalul Martin Dempsey, șeful Statului Major Inter-Arme al Statelor Unite. Este „o grilă omniprezentă pentru descrierea evoluțiilor militare din aceste regiuni“, ne spune Stephen Blank, unul dintre experții American Foreign Policy Council. Toate acestea devin variabile care afectează în egală măsură Europa. Impactul asupra Flancului Estic al NATO este evident.
Criza modelului tradițional
„Capacitatea Americii de a-și proiecta puterea covârșitoare oriunde în lume este acum amenințată“, observa The Economist la începutul verii. Monopolul militar deținut de SUA se erodează. Nu mai e privilegiul unei singure puteri. Armele inteligente se democratizează. De ani buni, potențialii adversari ai SUA investesc în sisteme de sens contrar a căror menire e de a contrabalansa avantajele, tehnologice și operaționale, care până recent ofereau Washingtonului capacitatea de a-și propulsa prezența globală. Lecțiile internalizate ale „revoluției din afacerile militare“ (RMA) și care se află la baza unor succese operaționale memorabile precum „Furtuna Deșertului“ (1991, împotriva Irakului), războiul aerian împotriva Serbiei (1999) sau operațiunea „Șoc și Groază“ (2003, tot împotriva Irakului) au creat un efect de bumerang. Ele oferă adversarilor posibilitatea de a contesta supremația militară americană prin investiții masive în sisteme antidot de neutralizare a avantajelor care transformă SUA într-o putere expediționară. Spre exemplu, China dezvoltă propria umbrelă antiacces și de interdicție regională (submarine și avioane de atac dotate cu rachete antinavă, straturi dense de rachete terestre, sisteme electronice, cibernetice și antisatelit menite să paralizeze echipamentele de comandă și control ale competiției) pentru a ține la distanță America de ceea ce consideră „străinătatea apropiată“, sfera să de interes geopolitic (Taiwanul sau Marea Chinei de Sud). Dar care sunt implicațiile acestor tendințe pentru celelalte regiuni și, în special, pentru Marea Neagră?
Forţe ale NATO în Polonia, în cadrul exerciţiului BALTOPS 2015 (foto: NATO)
Pe fond, avem o criză a modelului tradițional de proiectare a puterii. Iar acest lucru generează consecințe inclusiv pentru NATO și mai ales pentru pachetul de reasigurare strategică a Flancului Estic adoptat anul trecut la summit-ul NATO din Țara Galilor. Sistemele A2/AD pot să împiedice o putere din afară, exterioară regiunii, să mai ajungă în teatrul de operațiuni și dacă, totuși, reușește acest lucru, libertatea sa de manevră să poată fi drastic limitată. În această interpretare, geografia controlului se modifică dramatic. Citite într-o astfel de cheie, garanțiile asumate în cadrul summit-ului din Țara Galilor – promisiunea de a desfășura în 48 de ore o forță de reacție superrapidă pentru a întări Flancul Estic – capătă o cu totul altă perspectivă. Practic, dezvoltarea unor „capacități de contraintervenție“ (pentru a utiliza terminologia chineză) care pot să întârzie și să țină la distanță întăririle NATO destinate Flancului Estic este „obiectivul fundamental al achizițiilor militare și al strategiei militare ruse“, ne spune Stephen Blank. În zona baltică, Moscova poate să folosească în avantajul său tirania geografiei: perdelele de rachete ofensive, precum și sistemul de apărare aeriană desfășurat în Kaliningrad „vor face foarte dificil pentru SUA și puterea aeriană aliată să opereze deasupra statelor baltice. Iar forțele terestre americane sunt obișnuite să funcționeze în condiții de supremație aeriană, ceea ce pune sub semnul întrebării un întreg concept operațional“. Inserția în teatrul de operațiuni a forțelor de reacție rapidă – promisiunea esențială a summit-ului NATO de anul trecut, destinată să-i reasigure pe aliații estici – devine astfel problematică, incertă. „Accesul NATO la întreaga regiune a Mării Baltice devine costisitor“, crede Christopher Chivvis de la RAND Corporation. Iar din momentul în care balanța se înclină decisiv în favoarea costurilor prea mari, atunci unii dintre aliați ar putea fi descurajați în implementarea garanțiilor de apărare colectivă, paralizând răspunsul NATO.
Păcatul originar
Pe de altă parte, NATO conservă încă din anii ’90 o distribuție care reflectă aliniamentul Războiului Rece, cu un centru de greutate aflat încă fizic ancorat preponderent în Vechea Europă. Unii observatori consideră acest lucru drept „păcatul originar“ al extinderii NATO. Sigur, summit-ul din Țara Galilor a anunțat măsuri timide prin care Alianța stabilește capete de pod (sub forma unor centre de comandă și control și a unor centre de primire a forțelor de reacție rapidă) pe Flancul Estic. Iar recent unii aliați și-au anunțat disponibilitatea de a prepoziționa echipament greu în statele baltice, Polonia sau România. Dar chiar și așa, postura Alianței rămâne una bazată pe „apărarea în adâncime“, lăsând flancurile expuse. Or, într-o epocă în care sistemele A2/AD anunță noua normalitate, astfel de breșe pot încuraja oportunismul imperiului de la Est, care pare să fi învățat în Ucraina o lecție esențială: când Rusia controlează o bucată de teritoriu, nimeni în Vest nu va îndrăzni să riște războiul pentru întoarcerea la statu-quo-ante. Și, în acest context, oare chiar este de neimaginat un scenariu în care, sub o perdea convențională densă de arme antiacces și de interdicție regională, Moscova orchestrează o campanie subconvențională, hibridă, ambiguă pentru a testa dacă „regele (NATO) este gol“? În cele din urmă, umbrela A2/AD poate să confere un nivel sporit de imunitate sub care o putere revizionistă poate să-și exercite discreționar potențialul de a semăna dezordine regională. Altfel, este ceva ce în istoria militară nu prea îndepărtată s-a mai văzut. În 1973, „egiptenii au traversat Canalul Suez, în Peninsula Sinai, sub o uriașă umbrelă aeriană defensivă care a provocat pierderi serioase forțelor israeliene. Și, pentru o vreme, au obținut un succes tactic și operațional care, ulterior, a condus la rezultatul de la Camp David. (...) conceptul se află acolo, în sensul că se pot crea bariere antiaeriene și antimaritime folosind mijloace convenționale, la adăpostul cărora pot înainta forțe navale sau terestre. Într-un fel, este ceea ce face Beijingul în Marea Chinei de Sud“, ne spune Stephen Blank. Modelul poate merge și mai departe. Astfel, puterile revizioniste pot imagina combinații creative și eficiente prin care speculează breșele existente, mixând sistemele A2/AD cu formule subconvenționale de proiectare a puterii, iar agresiunea, în special cea de natură subconvențională, hibridă, insidioasă, prin tehnici de „salami-slicing“, aflată la frontiera dintre civil și militar, devine mult mai probabilă. „Aceste combinații pot fi aplicate diferențiat, în funcție de circumstanțe și obiective specifice în orice moment, fie că vorbim de Georgia, de Ucraina sau poate în țările baltice sau Moldova, pe viitor. Capacitățile A2/AD le permit să țină la distanță forțele militare convenționale și în același timp să proiecteze o umbrelă sub care pot folosi capacitățile lor subconvenționale“, consideră Jim Thomas, analist în cadrul Center for Strategic and Budgetary Assesments.
„Kaliningradul Sudului“
Nu în ultimul rând, Marea Neagră și Marea Baltică intră într-o etapă potențial tumultuoasă. Accesul la „spațiile comune“ se află în pericol – este concluzia care se desprinde din lectura Strategiei de Securitate Națională a Administratiei Obama, publicată la începutul anului, după o scanare atentă a tendințelor globale. Totodată, Washingtonul anunță interesul durabil în conservarea libertății de navigație și respinge revendicările agresive asupra domeniului maritim.
Anexarea Crimeei și desfășurarea de capabilități A2/AD în peninsulă împing Marea Neagră într-o direcție similară, într-o zonă în care bunurile comune regionale, securitatea maritimă și accesul devin incerte. „Strategiile de tip A2/AD preocupă toate națiunile, pentru că au un impact asupra libertății de navigație și asupra Convenției asupra Dreptului Mării. Este relativ ușor să construiești un sistem care îți restricționează sau interzice accesul, având în vedere câte lucruri se găsesc astăzi pe piață, inclusiv drone subacvatice, mine, submarine, rachete de croazieră antinavă“, ne-a declarat vice-amiralul James G. Foggo III (comandantul Forțelor Navale de Atac și de Suport NATO), sub comanda căruia tocmai s-a desfășurat unul dintre cele mai importante exerciții ale NATO, BALTOPS 2015.
Un raport recent al Parlamentului European vorbea despre desfășurarea de rachete antinavă care poate atinge Strâmtoarea Bosfor, de bombardiere cu rază lungă de acțiune purtătoare de rachete de croazieră și de o aviație de vânătoare care poate controla „aproximativ trei sferturi din spațiul aerian al bazinului Mării Negre“. Practic, în Crimeea, care după anexare devine un veritabil „Kaliningrad al Sudului“ (cum adecvat sugera raportul PE), Rusia își consolidează capacitatea operațională de a impune o zonă de interdicție aeriană, de a obstrucționa traficul maritim și de a ține NATO la distanță. „Este evident faptul că rușii vor să transforme Marea Neagră într-o Mare Nostrum și să ne întrerupă accesul la aceasta“, ne spune Stephen Blank.
Proliferarea regiunilor A2/AD impune noi imperative euro-atlantice. România, celelalte state NATO de pe Flancul Estic și Alianța în ansamblul său trebuie să-și dezvolte propria strategie de contrabalansare. Cu atât mai mult, într-o conjunctură geopolitică volatilă, în care capabilitățile și intențiile revizioniste ale Moscovei (în special sub doctrina Putin) par să se alinieze. Statele din avangarda estică a Alianţei „trebuie să devină imposibil de digerat“, ne spune Jim Thomas. Sau ceea ce Wess Mitchell numește „o pastilă amară“, dezvoltând o umbrelă de descurajare care să transmită adversarului că eventualele costuri vor fi infinit mai mari decât beneficiile anticipate.
Acest text a fost dezvoltat în cadrul proiectului Marea Neagră în Epoca Anti-Accesului, iniţiat de think tank-ul Romania Energy Center (ROEC) cofinanțat de NATO. Pentru mai multe informaţii, accesați www.roec.biz/bsad.