Pe aceeași temă
Europa își recalibrează strategia pentru dezvoltare economică. A fost resuscitată ideea potrivit căreia cercetarea este motorul unei dezvoltări economice necesare pentru ca Europa să își păstreze poziția economică globală. Ca urmare, investiția în inovație, cunoscută sub numele Innovation Union, a intrat pe lista priorităților strategiei pentru dezvoltare europeană. Cât de potrivită este o asemenea agendă pentru stimularea cercetării într-o țară săracă precum România? Cât este de potrivită pentru a încuraja cercetarea în general și devoltarea economică promisă?
Cercetătorii români pot concura pentru cele 80 miliarde de euro pe care Uniunea Europeană îi oferă ca sprijin financiar prin Orizont 2020, programul european de susținere a inovației. Orizont 2020 se adresează tuturor domeniilor științifice, de la nanotehnologii la știinţele sociale și umane. Programul cuprinde competiții deja bine cunoscute, precum Marie Curie, precum și platforma pilot lansată anul acesta, Fast Track to Innovation. Scopul este promovarea cooperării dintre mediul de cercetare și industrie, care să stimuleze creșterea economică și crearea de noi locuri de muncă. Prin urmare, proiectele câștigătoare sunt în general cele care fac dovada capacităţii de a produce inovație prin publicarea în reviste științifice, obținerea de brevete și aplicații în economie.
Orizont 2020 este programul european de susținere a inovației.
Conform evaluărilor Direcției Generale pentru Cercetare și Inovație (DGCI) a UE, România are indici scăzuți ai producerii de inovație și ponderii cunoașterii în economie. Acești indici o plasează la sfârșitul clasamentului european și mondial, alături de Portugalia, Spania, Grecia, Croația, Bulgaria, Țările Baltice, Polonia ori Turcia. Cauza principală pentru slaba performanță în inovație a României este lipsa de sprijin din partea mediilor public și privat.
Sistemul românesc de cercetare este în majoritate public. Resursele investite în cercetare și nivelul inovației depind astfel de viziunea unui stat cu resurse reduse. Pe de o parte, se constată semne încurajatoare, precum numărul mare de absolvenți în domenii științifice și tehnologice. Există, de asemenea, domenii în care cercetarea românească a început să își facă prezența la nivel internațional: știinţa materialelor, tehnologia informației, științele umane, nanotehnologiile, tehnologiile de construcție. Pe de altă parte, însă, concluziile cercetării din aceste domenii, cu foarte puține excepții (tehnologia informației), nu s-au transpus la nivel de industrie și nu au condus la obținerea de brevete.
Situația din cercetare este cauzată, pe lângă lipsa de viziune a statului român pentru reformarea cercetării naționale, și de absența companiilor multinaționale românești care să investească în cercetare. La nivelul mediului privat, nicio firmă românească nu se află printre primele 1.000 de companii europene care investesc în cercetare. Companiile mari românești au un profil low-tech, în industria alimentară, agricultură sau construcții, și un interes scăzut de a investi în cercetarea high-tech, considerată esențială pentru creșterea economică. Corporațiile multinaționale străine care operează în România își desfășoară operațiile de cercetare în țara de origine.
Încercând să răspundă agendei europene și problemelor cercetării naționale, în octombrie 2014 guvernul român a aprobat Strategia Națională pentru Cercetare și Dezvoltare, pregătită de Ministerul Educației împreună cu organizații din mediile academic și economic. Strategia aderă formal la programul european de susținere a inovației și se angajează să sprijine domenii științifice cu relevanță economică, în care România are deja un avantaj comparativ, și pe cele cu relevanță publică. În prima categorie guvernul enumeră bioeconomia, tehnologia informației, securitate societală, energie și mediu și nanotehnologii, iar în cea de a doua, sănătatea, patrimoniul și identitatea culturală și noile tehnologii.
Promițătoare teoretic, această strategie națională are numai cinci ani la dispoziție pentru a crea un eșafodaj instituțional și politic pentru cercetare și pentru a obține deja rezultate. În ciuda acestui termen limită, infrastructura românească pentru o asemenea strategie nu este finalizată nici la nivel de politici fiscale și de finanțare, nici la nivel legislativ, ca, de pildă, cu privire la drepturile de proprietate intelectuală.
Profilul de țară redactat de DGCI nu semnalează însă faptul că România ar putea fi mai bine reprezentată la nivelul formulării de politici pentru inovație, în special în cadrul grupurilor de experți ai programului Orizont 2020. Aceste grupuri participă nu numai la evaluarea de proiecte, ci și la pregătirea și implementarea de politici de cercetare. În prezent, șapte oameni de știință români sunt înregistrați în cele 18 grupuri consultative, iar dintre cei șapte numai patru sunt afiliați la instituții de cercetare românești. România nu are experți în grupuri precum Europa într-o lume în schimbare, Nanotehnologiile ori Societățile în siguranță. Aceste grupuri presupun expertiză în domenii precum cele menționate ca prioritare în Strategia Națională de Cercetare și în care rata publicării de articole de către cercetătorii români este în creștere.
Chestiunea reprezentării intereselor unei țări și a unor domenii științifice în grupurile de experți și consultanți relevă probleme de mai mare amploare ale strategiei europene pentru inovație. În primul rând, inițiativa europeană ridică suspiciuni privind succesul racordării politicilor naționale și europene și al unei dezvoltări științifice și economice constante în întreaga Uniune. Cu alte cuvinte, programul Orizont 2020 perpetuează diviziunea dintre țările sărace și cele bogate, dintre cele care au avantaje comparative în high-tech sau în low-tech. Proiectele de cercetare premiate sunt, de regulă, cele care prezintă deja rezultate și dovada colaborării între cercetare și industrie. Așadar, proiectele care se califică pentru finanțare europeană și care obțin vizibilitate printre actorii economici sunt cele care au beneficiat deja de sprijin financiar public sau privat și au putut produce rezultate. Acesta este cazul mai ales în țările bogate, profilate deja pe high-tech.
La nivel științific, organizarea programului Orizont 2020 în jurul unor teme cadru precum leadership industrial, sănătate, energie, schimbare climatică ori societate inovatoare favorizează anumite subiecte și domenii și defavorizează altele. Or, cunoașterea și cercetarea care propulsează dezvoltarea pe termen lung nu se bazează numai pe domeniile și tehnologiile cu relevanță aparent imediată. Orizont 2020 adâncește în plus diviziunea dintre științele „reale“, care au o aplicabilitate vizibilă sau imediată în economie, și științele sociale ori umane, care dobândesc un loc secundar. Acestea pot obține resurse în măsura în care pot valida direcțiile europene de cercetare.
Orizont 2020 transformă, de asemenea, organizarea cercetării de la un model administrativ la unul managerial care poate produce probleme în viitor. Formulat în contextul crizei economice, programul urmărește găsirea de soluții pentru performanță economică în detrimentul altor priorități, precum diminuarea inegalităților globale. Ca urmare, modelul managerial pe care Orizont 2020 îl promovează în cercetare pune accentul pe competitivitate, eficiență și rezultate cuantificabile. Ceea ce neglijează acest nou model de organizare este faptul că transferul criteriilor de evaluare și mecanismelor pieței libere în cercetare nu facilitează în mod automat inovația și dezvoltarea. Analiști ai cunoașterii au explicat, de altfel, faptul că piața poate elimina ori marginaliza invențiile care amenință mecanismele existente pentru profit, deși aceste invenții au potențialul de a stimula dezvoltarea.
Programul Orizont 2020 oferă resurse binevenite pentru cercetarea europeană. Totuși, accentul pe competitivitate și aplicabilitate în economie și diviziunea între domenii științifice care definesc acest program se pot dovedi contraproductive pe termen lung. România poate beneficia de resursele europene în măsura în care își articulează o viziune de lungă durată asupra cercetării. O viziune care să abordeze, dar să nu se limiteze la prioritățile oferite de Orizont 2020.
* Ștefania Costache (PhD) este istoric și cercetător extern la Universitatea Groningen.