Pe aceeași temă
Păstrând proporțiile, actualul preşedinte al SUA, Barack Obama, se confruntă astăzi cu provocări pe undeva similare cu cele întâlnite în anii ‘60 de J.F. Kennedy.
În câteva ocazii simbolice, președintele Kennedy pare să fi exercitat o influență profundă asupra Administrației Obama. Discursul de la Berlin, dar și rolul pe care Kennedy l-a jucat în revoluția drepturilor civile americane sunt două repere utilizate constant de Obama în discursurile sale de politică externă. Dar mai există un unghi mai puțin explorat și vizibil: pozițiile relativ similare ale celor două administrații în fața agresiunilor nontradiționale, subterane, a campaniilor de subversiune.
Kennedy: mișcarea anticolonială și ofensiva comunistă
La puțin timp după inaugurarea mandatului său, în 1961, Kennedy este forțat să se confrunte cu o extindere a influenței comuniste în Lumea a Treia. În sudul Asiei (Laos și Vietnam), în America Latină (Cuba) și în Africa (Congo), guverne pro-occidentale se aflau sub asalt. Discursul din ianuarie 1961 al lui Hrușciov anunța un veritabil șablon operațional și metodologic, replicat ulterior în mai multe teatre regionale. Astfel, prin vocea lui Hrușciov, URSS își arată disponibilitatea și era pregătită să sprijine „războaie naționale de eliberare“, considerate drept „războaiele juste“ și totodată o datorie „sacră“.
Accentul cădea pe prepararea atentă a condițiilor sociale care, în cele din urmă, îi vor împinge pe „oameni să pună mâna pe arme“ într-o „autentică“ revoltă pentru „implementarea dreptului lor la autodeterminare, pentru independență socială și dezvoltare națională“. Este o temă care îl va preocupa in extenso pe Kennedy, fiind totodată și unul dintre principalele reproșuri pe care i le-a adus predecesorului său, generalul Dwight Eisenhower, în timpul competiției electorale - faptul că nu a pregătit suficient America să facă față campaniilor de subversiune.
J.E. Kennedy și Barack Obama |
În martie 1961, Kennedy atenționa Congresul că „securitatea lumii libere nu este amenințată doar de atacurile nucleare, ci și de ciuguliturile care au loc la periferie… de forțele de subversiune, infiltrare, intimidare, de agresiunea indirectă, camuflată, de revoluțiile interne, de șantajul diplomatic sau de războiul de gherilă“. Ulterior, Kennedy va codifica necesitatea articulării unui răspuns ferm împotriva acestui nou tip de conflict în fața cadeților de la West Point (6 iunie 1962): „Acesta este un altfel de război, nou în intensitate, antic în originea sa - războiul gherilelor, al insurgenților, asasinilor, războiul prin infiltrare în loc de agresiune, căutând victoria prin erodarea și epuizarea inamicului. Este o formă unică adaptată așa-numitelor războaie de eliberare pentru a submina eforturile acestor state noi și sărace de a-și menține libertatea recent obținută. Se hrănește din tulburări economice și conflicte etnice“. Antidotul nu era văzut ca fiind unul preponderent militar, ci mai degrabă instituțional. Dimpotrivă, comuniștii speculau dislocarea vechilor structuri, bolile tranziției spre modernitate, mai exact existența unui stat insuficient dezvoltat ca mașinărie administrativă, cu obiective coloniale și loialități precare la firul ierbii. La bază, problema rămânea politică și nu putea fi tratată decât politic. Era nevoie așadar de definirea unui proiect național local care să mobilizeze „inimile și mințile“ oamenilor. Apoi reformele economice (ample programe de nationbuilding) aveau în timp să elimine și să coopteze în interiorul noii ordini energiile „revoluționare“, antisistem. În tot acest proces, rolul Americii avea să devină acela al echipării noilor state cu instituții moderne, viguroase, care să reflecte practicile de ultimă oră în materie de bună guvernare. Subversiunea comunistă era percepută ca o problemă de administrație publică, iar tratamentul propus viza consolidarea infrastructurii tipice unui stat modern care să conecteze provincia de centrul furnizor de servicii, inclusiv securitate. Iată cum avea să rezume Walter Rostow, în epocă, un celebru profesor de economie de la MIT, devenit consilier pe probleme de securitate națională, filosofia Administrației Kennedy: „Independența acestor state nu poate fi susținută doar prin mijloace militare. Trebuie construite societăți moderne și suntem pregătiți să ajutăm să le construim“. În același timp însă, efortul american nu putea să rămână decât unul indirect, de susținere a guvernului local în sectoarele instituționale strategice: „Un război de gherilă trebuie purtat de cel aflat la fața locului. (…) este o afacere intimă, purtat nu neapărat cu arme, ci în mințile celor care trăiesc în sate, prin spiritul și politicile celor care conduc guvernul local. Un outsider nu poate câștiga de unul singur un război de gherilă. Dar poate ajuta la crearea condițiilor în care acesta poate fi câștigat. Suntem deciși să ajutăm la distrugerea acestei boli internaționale care este războiul de gherilă, proiectat, inițiat și alimentat din afară“. Acesta este și contextul în care Kennedy va proclama principiul care îi va ghida intervenționismul limitat în Lumea a Treia: „Este războiul lor. Ei sunt cei care trebuie să îl câștige sau să îl piardă. Noi nu putem decât să îi ajutăm“.
Obama: statebuilding light
Păstrând proporțiile, și Obama se confruntă astăzi cu provocări pe undeva similare. Cu câteva săptămâni în urmă, el articula în fața cadeților de la West Point o viziune de politică externă în care terorismul rămânea principala amenințare pentru interesele Statelor Unite. Însă răspunsul nu poate consta în invadarea fiecărei țări, unde rețelele teroriste dispun de un cap de pod. „Ar fi naiv și nesustenabil“, spune Obama. Mai mult, se arată foarte prudent în ceea ce privește utilizarea forței militare: „Doar pentru că dispunem de cel mai bun ciocan nu înseamnă că fiecare problemă este un cui“. La fel ca și Kennedy, Obama pleda pentru extinderea instrumentelor ce pot fi utilizate dincolo de impulsul imediat al utilizării puterii militare, accentuând rolul „diplomației și al dezvoltării, al sancțiunilor și al izolării, al dreptului internațional“. De departe, însă, modalitatea preferată pentru a ține în șah toate aceste insurgențe locale era prin intermediul parteneriatelor locale menite să consolideze capacitățile instituționale ale statelor aflate în prima linie - Libia, Mali, Somalia sau Yemen. În acest sens, Obama a cerut Congresului validarea unui Counterterrorism Partnerships Fund cu o valoare aproximativ de 5 miliarde de dolari, care să dezvolte o rețea de parteneriate răspândite din Sahel și până în Asia de Sud. Ulterior, când Irakul a devenit preocuparea breaking-news-urilor, pe fondul spectaculoaselor cuceriri teritoriale ale ISIL în zonele sunnite, condiția minimală cerută de Obama pentru acordarea de ajutoare suplimentare forțelor de securitate a fost aceea ca Guvernul Maliki să-și probeze disponibilitatea de a ajunge la un compromis cu rebelii, arătând că este gata să renunțe la politicile sectare pentru a le oferi comunităților sunnite o miză în succesul Irakului, nu doar în eșecul său. „În Irak problema nu este una preponderent militară. (…) Cred că orice observator obiectiv recunoaște că, în absența unor acomodări între facțiunile din interiorul Irakului, acțiunile militare ale SUA sau ale oricărei alte puteri nu vor putea soluționa problemele pe termen lung“, avea să spună Obama. Se revine astfel la perspectiva, împărtășită și de Administrația Kennedy:cheia acestor conflicte, unde componenta subversivă este dominantă, rămâne politică și depinde de voința guvernului local de a stinge energiile insurgente, eliminând fundamentele sale sociale. De aici accentul pe reconciliere, cooptare și recuperare în interiorul sistemului, a comunităților sunnite marginalizate și care, în esență, reprezintă sursa puterii și a renașterii ISIL.
Nu în ultimul rând, o amenințare difuză prinde contur la periferia estică a NATO, în Ucraina. În esența sa este o formă atipică de agresiune, diferită de ceea ce înțelegem în sens tradițional prin invazie teritorială și care prioritizează „acțiunile subversive care slăbesc textura unei societăți“ (în formularea lui Robert Kaplan). Sub așa-numita „doctrină Gherasimov“, inspirată în mare parte de Primăverile Arabe, Kremlinul pare să fi ajuns la concluzia că rolul mijloacelor nonmilitare (instrumente economice, politice și informaționale în strictă coordonare cu „fermentul revoluționar“ de la firul ierbii) în atingerea obiectivelor politice și strategice depășește eficiența forței militare convenționale. Absența dezvoltării economice și sociale, răspândirea corupției, ineficiența administrației publice, tensiunile etnice sunt materia primă ideală pentru noua generație de război a Moscovei. Dar dacă privim lucrurile din această perspectivă, concluzia nu poate fi alta decât că antidotul stă tot în modernizarea instituțională, atât de dragă lui Kennedy. Astfel se explică și canalizarea unei importante părți a miliardului de dolari anunțat de Obama la Varșovia pentru reasigurarea flancului estic în capacitatea instituțională a Ucrainei, Moldovei și a Georgiei. Și așa cum a precizat Chuck Hagel la Bruxelles, înainte să ajungă la București, ideea este aceea de a ajuta guvernul Ucrainei să-și consolideze instituțiile, pentru că, în cele din urmă, „pe măsură ce națiunile își construiesc propriile capacități, propriile abilități de a se apăra, de a se susține și de a guverna, asta este ceea ce face diferența“. //