Pe aceeași temă
Cea mai mare îngrijorare este că embargoul occidental tot mai eficace poate împinge Moscova către recursul la forța militară. S-a ajuns la o situaţie imprezivibilă, cu mize majore de securitate, economice şi strategice. De-escaladarea necesită responsabilitate, înțelepciune și pricepere diplomatică.
La 29 iulie, Consiliul European anunţa un nou val de sancţiuni împotriva Rusiei, ca răspuns la susținerea acordată separatiștilor proruși din estul Ucrainei. După îndelungi ezitări, UE s-a alăturat SUA în aplicarea unor măsuri de embargo: restricţii de acces la pieţele vestice de capital pentru băncile ruseşti, care sunt peste 50% în proprietatea statului; interdicţia comerţului cu echipament militar; restricţii de export în Rusia a anumitor tehnologii de petrol și gaze. Lista interdicțiilor își are propriile excepții greu de justificat, precum cea a contractelor militare deja existente. Astfel, Franţa are permisiunea să finalizeze afacerea portelicopterelor Mistral.
Restricţiile financiare s-au înăsprit odată cu includerea a încă trei bănci rusești pe lista neagră a Departamentului de Stat al SUA: Banca Moscovei, Banca Agricolă a Rusiei și VTB Bank. Companiile americane nu pot tranzacționa produse financiare cu maturitate de peste 90 de zile ale acestor instituții financiare.
Biroul de Industrie și Securitate al SUA a impus restricţii transferului de tehnologie „destinată explorării sau producţiei la o adâncime mai mare de 150 m în platoul continental arctic sau proiectelor de dezvoltare a argilelor gazifere cu potenţial de producţie de petrol și gaze în Rusia“. Dependenţa UE de gazul rusesc explică de ce Gazprom nu a fost vizat de sancţiuni.
Ţinând cont că Rusia este al doilea producător de petrol din lume după Arabia Saudită şi al doilea producător de gaze după SUA, ideea de a izola Rusia de pieţele energetice globale este nerealistă. În plus, percepția însăși de succes al unei astfel de strategii ar avea efecte perverse: preţul petrolului ar creşte rapid cu zeci de dolari pe baril, fapt ce ar determina o reintrare în recesiune a statelor industrializate, în vreme ce Rusia și-ar recupera pierderile pe piețe alternative. În fapt, pieţele petroliere prezintă deja un anume grad de nervozitate: pe 4 august, din cauza violențelor din Libia şi a luptelor din Irak, țițeiul West Texas Intermediate (WTI) cu livrare în septembrie a crescut cu 41 cenţi la 98,29 de dolari pe baril pe bursa new-yorkeză, în timp ce țițeiul Brent a crescut cu 57 cenţi la 105,41 de dolari pe baril pe bursa din Londra.
Sancţiunile împotriva Rosneft (cea mai mare companie rusească de petrol și gaze) şi Novatek (cea mai mare companie privată de gaze) le-a blocat accesul la piețele americane de capital pe termen lung (mai mult de 90 zile). Acest fapt va exercita o presiune asupra proiectele în desfășurare, precum proiectul Yamal LNG al Novatek, parteneriatul Rosneft cu Exxon Mobil în Marea Kara sau dezvoltarea zăcământului petrolier Bazhenov în vestul Siberiei.
În afară de Exxon, BP, Total, Royal Dutch Shell, ENI şi Statoil au semnat sau încă negociază diverse contracte de petrol și gaze în Rusia. Total, deţinătorul a 18% din acţiunile Novatek, a renunţat la creşterea participaţiei la Novatek în ziua doborârii avionul malaezian, dar nu a oprit operaţiunile la Yamal LNG.
Arbitrajele în cazul Yukos
La 28 iulie, Moscova a primit o nouă lovitură odată cu verdictul Curții Permanente de Arbitraj (CPA) de la Haga. CPA a decis ca statul rus să plătească 50 miliarde dolari ca despăgubiri acţionarilor Yukos. Decizia a fost luată unanim la 18 iulie de cei trei judecători, dintre care unul a fost numit de Rusia. Suma reprezintă circa 10% din bugetul de stat al Rusiei.
Instanța a decis că autorităţile ruse au atacat Yukos din „motive politice“, iar „tribunalele din Rusia s-au supus voinței autorităților executive de a falimenta Yukos, de a-i trece activele la o companie controlată de stat și de a încarcera o persoană care se contura ca un competitor politic“.
În 2003, Yukos era cea mai mare companie de petrol din Rusia, cu o producţie de aproape 2 milioane de barili pe zi. Mihail Hodorkovski, CEO-ul Yukos și cel mai bogat oligarh al Rusiei la acea dată, a fost arestat în octombrie 2003 (la câteva luni după ce l-a criticat public pe Putin) și a fost acuzat de fraudă fiscală. A fost condamnat la nouă ani de închisoare în 2005 și și-a executat pedeapsa până în decembrie 2013. Activele companiei au fost îngheţate sub acuzația de evaziune fiscală, iar statul a cerut 27 de miliarde de dolari drept plată retroactivă. Întrucât suma nu a fost plătită, activele au fost confiscate şi scoase la licitaţie. Yuganskneftgas, cea mai profitabilă filială, a fost vândută în 2004 pentru 9 miliarde de dolari unei entităţi obscure, ce a fost achiziționată la scurt timp de Rosneft.
Dar au și fost confirmate suspiciuni: judecătorii au constatat că Yukos nu a fost pe deplin transparentă în declararea obligațiilor fiscale: „drept rezultat al comportamentului impropriu material și semnificativ al reclamanţilor, ... au contribuit cu 25% la prejudiciul pe care l-au suferit drept rezultat al distrugerii Yukos de către pârât“. Prin urmare, CPA a eliminat un sfert din valoarea atribuită companiei. Reclamantul este GML (Group Menatep Limited), fostul deținător al Yukos. Leonid Nevzlin e cel mai important acţionar (70%) al GML. Hodorkovski și-a cedat acţiunile lui Nevzlin în 2005, înainte de a fi condamnat.
Moscova trebuie să plătească până la 15 ianuarie 2015. Decizia e finală şi nu poate fi atacată cu recurs. Totuşi, Rusia poate deschide un nou caz în justiția civilă olandeză, în încercarea de a anula sentința arbitrală.
Neplata compensațiilor ar deschide reclamanţilor posibilitatea legală de sechestrare a activelor ruseşti din străinătate. Ca reacţie probabilă, proprietățile occidentale din Rusia vor fi confiscate. Dintre companiile petroliere internaţionale, cea mai expusă e BP, care deține 19,75% din Rosneft.
O altă sentință privind Yukos a fost dată la 31 iulie de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO). Decizia acordă acționarilor compensații de 1,9 miliarde de euro din cele 38 de miliarde cerute în 2004. Mărimea sumei e fără precedent în domeniul drepturilor omului. Curtea a considerat că guvernul rus a acţionat spre a diminua valoarea companiei prin impunerea unei poveri fiscale excesive şi prin aranjarea unei licitaţii trucate a Yuganskneftgas.
Cum era de aşteptat, guvernul rus a criticat decizia de la CEDO. Potrivit Ministerului de Justiție, sentința nu este un exemplu de „evaluare corectă și nepărtinitoare“ – iar critica nu e total lipsită de temei: în septembrie 2011, CEDO decisese că nu existau indicii de acţiune ilegală a guvernului împotriva Yukos. Curtea a statuat atunci că datoriile fiscale ale companiei fost stabilite ca urmare a „acțiunii legitime“ a guvernul rus de a combate evaziunea. Dar acea sentință nu s-a pronunțat cu privire la compensațiile materiale solicitate de acționari.
Aceste decizii arbitrale pot constitui un precedent pentru noi solicitări la adresa statul rus. Ministrul ucrainean al Energiei, Iurii Prodan, a declarat la 28 iulie că anexarea Crimeei de Rusia a cauzat pierderi de 300 de miliarde de dolari pentru Ucraina, „ţinând cont de toate activele energetice ucrainene din Crimeea“. Estimarea e grosieră și include 2 miliarde de metri cubi de gaze confiscate statului ucrainean prin sechestrarea companiei Chornomornonaftogaz, producţia de gaze din Crimeea la momentul anexării, precum şi bonusurile de semnătură, promisiunile de investiţii şi producţia viitoare din offshore-ul Mării Negre.
Reacţiile Rusiei
Ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a declarat că Moscova nu intenţionează să impună măsuri de tip „ochi pentru ochi“ contra sancţiunilor occidentale. Totuși, embargoul a afectat serios economia Rusiei. Rubla a căzut cu 9% în fața dolarului în acest an, bursa de la Moscova este în continuă scădere, fuga de capital de la începerea crizei ucrainene a atins zeci de miliarde de dolari, iar investiţiile străine directe aproape că au înghețat.
La 7 august, Moscova a anunțat măsuri de retorsiune, interzicând pentru un an importul de peşte, carne, legume, fructe, lapte, dar și de alte produse procesate din SUA, UE, Australia, Canada şi Norvegia. În condiţiile în care Rusia e cea mai mare piaţă de exporturi agricole pentru UE, exportatorii europeni vor fi, cu siguranță, afectaţi. La rându-i, Rusia importă peste 40% din necesarul de alimente, astfel că economia va trebui să suporte reajustări dure.
În alte sectoare, tactica „ochi pentru ochi“ s-a dovedit a avea o dinamică imprevizibilă: sub noile sancţiuni europene, acordul de leasing şi contractul de asigurare al operatorului low-cost Dobrolyot (filială a Aeroflot) au fost anulate. Dobrolyot, care avea zboruri de la Moscova la Simferopol, a anunţat suspendarea tuturor zborurilor începând cu 4 august. Ca retorsiune, Cabinetul lui Dimitri Medvedev are în vedere interdicţia de survol a aeronavelor americane şi europene pe rutele siberiene. Medvedev a adăugat că interdicţiile s-ar putea lărgi la industriile auto, de aeronave şi de construcţii navale.
Totuşi, cea mai mare îngrijorare este că embargoul occidental tot mai eficace poate împinge Moscova către recursul la forța militară. În ultimele săptămâni, Rusia a concentrat în jur de 20.000 de militari – infanterie, blindate, artilerie și dispozitive antiaeriene – lângă graniţa cu Ucraina. Oficialii NATO sunt preocupați că, pe fondul recentelor incursiuni reușite ale Kievului împotriva separatiştilor, Kremlinul va decide o intervenţie directă în Ucraina sub forma unei operațiuni de „menținere a păcii“. Evident, s-a ajuns la o situaţie imprezivibilă, cu mize majore de securitate, economice şi strategice. De-escaladarea necesită responsabilitate, înțelepciune și pricepere diplomatică.
* Universitatea din București & Energy Policy Group