Scenariile Rusiei pentru Transnistria

Anatolii Baronin | 24.03.2015

Pe aceeași temă

Autosustenabilitatea, infiltrarea şi destabilizarea sunt posibile scenarii ruseşti pentru Transnistria.

 

 

Criza economică și cea de politică externă ge­nerate de acțiunile Moscovei în Ucraina au ac­ce­lerat procesul soluționării situației din Trans­nistria. Moscova a redus semnificativ vo­lumul finanțării. Injecțiile financiare din Ab­hazia și Osetia de Sud au fost și ele ajustate, dar impactul lor a fost mai puțin resimțit. În Transnistria, fondul de plăți și asistența socială se bazează pe bani rusești, în măsura în care toate beneficiile au fost conservate din vremea URSS.

Transnistria este un stat separatist, astfel că agenții economici care funcționează sub ju­risdicția Rusiei au devenit și ei ținta sanc­țiu­nilor impuse Rusiei. Drept rezulat, Tiraspolul își pierde piețele și are nevoie disperată de in­vestiții. În plus, Ucraina și Moldova înăs­presc reglementările vamale.

 

Scenariul autosustenabilității:

Moscova în­țelege că sistemul transnistrean e de fapt o gaură neagră. Modelul de ad­mi­nis­trare a economiei, nivelul de obscu­ri­ta­te, re­la­țiile economice netransparente și fap­tul că for­marea acestui stat este ne­re­cu­nos­cută, toa­te acestea îi afectează capacitatea de ex­port și perspectiva de a se autosusține.

La 31 ianuarie 2015, pachetul majoritar al pro­du­­cătorului de fier și oțel din Rîbnița a fost trans­ferat autorităților transnistrene. Afacerea este cumva unică, pentru că înainte s-a vă­zut un proces mai degrabă invers: proprietatea de stat a fost transferată către agenți privați. Detaliile comerciale nu au fost date pu­bli­ci­tă­ții. Se cunoaște însă că Tiraspolul a primit par­tea care îi revenea omului rus de afaceri Ali­șer Usmanov.

Liderul de la Tiraspol, Evgheni Șevciuk, a pro­mis că va face tot posibilul pentru a menține fa­brica funcțională, păstrând inclusiv an­ga­ja­ții. Estimările arată că în jur de 2.500 de oa­meni lucrează aici, fiind una dintre sursele che­ie ale bugetului. 95% din producția sa es­te ex­por­tată și în țări UE, printre altele. Aceas­tă miș­care nu este altceva decât o opor­tu­ni­tate ofe­rită Tiraspolului de a-și construi pro­priul mo­del, de a transparentiza economia, re­du­când astfel dependența de subvențiile ru­sești. Pe fond însă, chiar dacă Tiraspolul are șansa de a crește performanța competitivă a com­ple­xului, beneficiind de prețuri privilegiate la gaz, este puțin probabil că autoritățile vor reu­și să ofere un management eficient. De ace­ea, perspectivele acestui scenariu sunt re­du­se.

 

Scenariul destabilizării:

Moscova ar putea destabiliza situația din Trans­nistria, întorcând conflictul înghețat la fa­za sa activă.  Acest lucru poate fi obținut prin fa­bri­carea unei crize economice și sociale la Ti­ras­pol în același timp în care există și o pre­tinsă invazie militară a teritoriului trans­nistrean. Având în vedere controlul rusesc asupra pre­sei din Transnistria, criza eco­no­mi­că va fi pre­zentată drept o consecință a po­li­ticilor ne­prie­tenoase ale Chișinăului și Kie­vu­lui, urmată de o invazie camuflată a forțelor Federației.

Recent, estimările asupra unei posibile invazii mi­litare ucrainene în Transnistria au devenit tot mai frecvente în presa rusă. Forțele non­gu­vernamentale din Ucraina lansează mesaje similare. Există dovezi că Rusia modelează sce­na media pentru a genera un conflict pe teritoriul Transnistriei și al Găgăuziei. Un ast­fel de scenariu ar permite Moscovei să des­chidă un al doilea front în imediata apropiere a granițelor UE, să amestece Ucraina și chiar să distragă atenția Europei și Statelor Unite de la situația din Donețsk și Lugansk, for­țân­du-le să accepte o pace favorabilă Krem­li­nului. Mai mult, un astfel de scenariu ar per­mite Moscovei să escaladeze la sud de Odes­sa și chiar i-ar da ocazia de a lupta pentru Odessa forțând un avans spre Crimeea. Șev­ciuk a vorbit în mod repetat despre dezi­de­ra­tul unei frontiere comune cu teritoriul Fe­de­rației Ruse.

 

Scenariul infiltrării:

Se prea poate ca Moscova să abandoneze Trans­nistria, în cazul în care situația din jurul Federației se deteriorează. Dar acest lucru se va întâmpla doar în condiții de autonomie in­te­grală și păstrând integritatea leadearship-ului local. „Transnistria ar putea să devină o zonă cu statut special, parte din Moldova, spune Grigori Karasin, numărul doi în Ministerul Rus de Externe. Încercarea de a infiltra Trans­nis­tria în sistemul guvernamental actual din Mol­dova ar putea pune capăt parcursului său eu­ropean. Dacă scenariul este implementat, un plus de 0,4 milioane de cetățeni transnistreni vor fi integrați în sistemul electoral din Mol­do­va totalizând în jur de 2,7 milioane de oa­meni. În consecință, electoratul transnistrean ar avea o putere electorală de 12,9%. Acest lu­cru ar oferi oportunitatea de a răsturna ba­lanța de putere în favoarea forțelor proruse și ar crește probabilitatea formării unor guverne proruse la Chișinău care vor bloca procesul de integrare europeană și apropierea de Ro­mânia. Pe termen mediu, scenariul „calului tro­ian“ este o posibilitate foarte plauzibilă.

 

* Anatolii Baronin este directorul Grupului de Analiză Da Vinci.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22