Pe aceeași temă
Libia prezintă particularități care ar putea induce un traseu diferit de Egipt sau Tunisia. Nu în ultimul rând, datorită politicii de smart power și sprijinului internațional pentru succesul revoluției. Primul pas decisiv al tranziției vor fi alegerile.
Ultima dată când am vizitat Tripoli, orașul era înțesat de portrete supradimensionate ale Fratelui Lider. Se aniversau 42 de ani ai regimului Gaddafi. Se glorifica aparenta soliditate a unui regim care perpetua ipocrit șarada conducerii directe de către popor, sub îndrumarea unui ghid călăuzit de o Carte Verde. La 6 luni după eliberarea Libiei, Tripoli este împânzit de graffiti care celebrează victoria revoluției de la 17 februarie, îl ridiculizează pe fostul lider sau glorifică sacrificiul martirilor și anunță libertatea dobândită. Este o formă, adesea de o calitate artistică uimitoare, de exprimare a libertății și sentimentelor în perioada postautoritară.
Reședința din capitală a Ghidului revoluției perpetue libiene a fost distrusă de bombardamentele NATO și asaltul grupărilor rebele. Printre ruinele dezolante ale clădirilor ce odată îi adăposteau pe privilegiații regimului, vizitatorii curioși pot vedea pe ziduri un Merçi la France!. Pot zări cu ușurință și un mesaj scris mare, aparent în grabă, dar vizibil apăsat: God Bless America!. A priori surprinzător pentru o regiune unde, în genere, atitudinea față de SUA se conjugă cu verbe ce transmit sentimente diferite.
Libienii invocă amar, dar şi cu volubilitate cele opt luni dificile de război civil. Conced unanim că, fără NATO, succesul revoltei împotriva regimului dictatorial ar fi fost incert și costurile umane și materiale împovărătoare. Libienii privesc acum cu atenție spre drama siriană departe de deznodământ. În Siria, sprijinul internațional se rezumă la regimul de sancțiuni impus Damascului și o misiune ONU de monitorizare târzie și cu impact limitat. Noul steag al Libiei stă în semn de solidaritate alături de cel al Siriei pe străzi din Tripoli.
Navigarea printre sentimente și percepții
Sprijinul comunității internaționale pentru Libia nu a fost uitat. Rezoluția Consiliului de Securitate al ONU care a impus un embargo de import de armament, o zonă de interdicție aeriană și a decis protejarea „prin orice mijloace“ a populației civile a survenit anul trecut în plină contraofensivă victorioasă a forțelor gaddafiste împotriva fiefului revoluției din Benghazi.
În Zawiya, unul dintre orașele revoluționare din vestul țării, un localnic mi-a spus, arătând spre o clădire năruită: „NATO și cu mine am distrus clădirea asta“. Ar fi văzut în timpul luptelor de stradă că trupele lui Gaddafi își instalaseră un avanpost acolo. Cunoștea persoana de contact NATO în oraș și a transmis informația care, odată verificată, a adus în câteva minute o rachetă NATO. Misrata, alt oraș revoluționar asediat îndelung de trupele guvernamentale, stă mărturie, prin rănile încă deschise ale clădirilor distruse și imaginile martirilor expuse pe străzi, a iraționalității unui regim care își atacă propria populație, pe care o acuză de năluciri teroriste și trădare subversivă.
Gaddafi a amenițat că îi va nimici ca pe niște șobolani pe cei ce i se opun. Într-un regim autocratic amenințat în însăși supraviețuirea sa, nu avem niciun motiv să nu îl credem pe cuvânt. În fapt, mii de libieni au murit în timpul conflictului sau sunt dați dispăruți. Așa cum e cazul în Siria acum. O tragedie umanitară s-ar fi putut produce, dacă formațiunile loiale lui Gaddafi ar fi cucerit Benghazi. Revolta ar fi putut fi înăbușită în estul țării și alte orașe nu ar mai fi îndrăznit să se răscoale. Este ceea ce comunitatea internațională a prevenit prin acțiune. Iar libienii și-au continuat lupta, dovedind că regimuri opresive, societăți închise nu pot supraviețui la nesfârșit, iar aspirațiile spre libertate și demnitate sunt universale.
Responsabilitatea de a proteja (pe civili în fața unui guvern opresiv) și intervenția umanitară sunt concepte care au fost invocate în timpul intervențiilor din Balcani și al conflictului din Sudan / Darfur. Au fost invocate și în Libia, dar nu au fost activate în Siria. Problema acestor concepte este că sunt percepute de unii actori internaționali ca lăsând loc de abuziv prin interpretări interesate, nefiind codificate în dreptul internațional. Prin urmare, nu există o înțelegere comună a acestora și o susținere generală din partea statelor membre ONU. Într-o situație similară se află și conceptul de acțiune preventivă de autoapărare, revelat de cazurile Afganistan și Irak. Dar cutuma nu creează automat norma în relațiile internaționale sau dreptul internațional public.
Marines versus smart power
În anii ‘60, Tom Lehrer înfiera intervenționismul american prin compoziția Send the Marines. Ideea centrală era că, oricând se află în dubiu, guvernul american trimite, chiar înainte de apel la ONU, faimoșii pușcași marini să impună o conduită acceptabilă, până „pe coastele din Tripoli, dar nu și în Mississippoli“: „Căci puterea ţine loc de dreptate / Iar până când lumina va răzbate / Şi vor putea alege pe cineva care ne place / Ei trebuie protejaţi / Şi toate drepturile lor respectate“. Comunitatea internațională nu ar putea cataloga intervențiile drept agresiuni, pentru că ar avea loc în numele protecției drepturilor omului.
Atitudinea SUA în Libia a fost cât se poate de diferită. Având în minte atât experiențele din ultimii zece ani din Afganistan și Irak și percepțiile din lumea arabă, cât și fenomenul mai amplu și recent al Primăverii Arabe, cu reverberațiile sale regionale, SUA au adoptat o poziție prudentă, dar nu pasivă. Washingtonul nu s-a plasat vizibil în fruntea acțiunii internaționale în Libia. A încurajat organizațiile regionale și internaționale (e.g. ONU, UE, NATO, Liga Statelor Arabe) și actori statali precum Franța, Marea Britanie, Qatar, Emiratele Arabe Unite să se implice, asigurând în același timp discret, dar constant sprijinul diplomatic, logistic și strategic pentru coerența acțiunilor partenerilor.
Este o ilustrare a ceea ce Administrația Obama, Hillary Clinton în special, numește smart power. Aceasta ar fi, de fapt, o expresie a combinării hard power (forța militară) cu soft power (pârghiile de intervenție noncoercitive nonmilitare, i.e. diplomația, influența economică și culturală, programele de asistență etc), concept propus prima dată de Joseph Nye, în 2004. Mesajul de pe zidul din Bab Al Aziziya, în Tripoli, nu validează neapărat teoria, dar îi confirmă ex post logica.
În esență, puterea folosită inteligent presupune adaptare și adecvare a instrumentelor pentru a servi eficient obiectivelor strategice pe termen lung. Aceasta implică, în prealabil, o analiză a contextului general, a rezultatelor estimate și a modalităților potrivite de a le obține. Cu alte cuvinte, este o aplicare a sfatului adresat de Machiavelli celor ce conduc: trebuie să știi când să fii vulpe și când să fii leu. Dar, dacă pentru Machiavelli acțiunile trebuie să fie subordonate doar prezervării și extinderii puterii, pentru o democrație care vrea să își păstreze capacitatea de influență globală, imperativele morale, principiile și valorile trebuie să ghideze acțiunea în mod necesar, pentru a nu eroda iremediabil fundamentele atractivității, legitimității și credibilității modelului propriu.
Viața în tranziție este plină de întrepătrunderi și în Libia. Magazine cu ultimele colecții vestimentare și mobilă minimalistă occidentală conviețuiesc alături de tarabele volante, tineri pe rotile fac zig-zaguri pe lângă femei acoperite cu niqab și bătrâni în costume tradiționale. Capre pașnice se zăresc în plantații de măslini, alături de tancuri probabil ascunse pe vremuri de radarele NATO, în timp ce mașini de lux se întrec pe autostrăzi învecinate cu camionete Mitsubishi care au supraviețuit nu doar regimului trecut. Tranziția în sine este o întretăiere a timpurilor și o răspântie de drumuri potențiale.
Tocmai pentru că tranziția este sinonimă cu neliniști, frâmântări și incertitudini, oamenii tind spre stabilitate și predictibilitate. Formațiunile politice care vin cu mesaje de lege și ordine, siguranță și liniște vor fi mai amplu auzite decât cele care accentuează libertatea deja câștigată.
În Algeria, islamiștii au obținut scoruri modeste la alegerile din aprilie. O excepție în regiune. Formațiunile politice apropiate de președintele Bouteflika au obținut scoruri confortabile. Mesajul central cu care au câștigat a fost că Primăvara Arabă a adus haos, dezordine și radicalism islamic. Alegerile libere recente din Egipt și Tunisia au consemnat victoria islamiștilor. Și în Maroc aceștia au înregistrat rezultate bune. Realitatea, după 20 de luni de Primăvară Arabă, este că guvernele legitime rezultate în urma alegerilor libere sunt dominate de islamiști. În Egipt, mulți tineri revoluționari se întreabă asupra sensului revoluției și procesului democratic în sine, dacă au de ales în turul doi al alegerilor prezidențiale între un exponent al fostului regim și un reprezentant al Frăției Musulmane.
Departe totuși de alegerea „cuiva care ne place“ sau intervenția pușcașilor marini. S-ar putea auzi voci care chiar să conteste înclinația SUA de leading from behind, solicitând intervenții mai hotărâte. Ceea ce este puțin probabil, având în vedere criza economică și apropiatele alegeri din SUA. Cooperarea cu islamiștii pare inevitabilă, atâta timp cât forțele liberale și laice sunt fragmentate și partidele religioase știu să transmită mesaje cu rezonanță profundă. Întrebarea este cum vor performa la guvernare și dacă vor ceda puterea, când se vor eroda până la următorul ciclu electoral.
În ciuda unor semnale centrifuge regionale, a persistenței milițiilor și a grupării formațiunilor islamiste, Libia este o țară promițătoare pentru cultivarea democrației pe sol arab. Optimismul moderat ar putea fi confirmat de legile organice și viitoarea Constituție, dacă vor consemna deschidere economică, toleranță politică și spirit consultativ, încurajarea participării civice și responsabilitatea guvernamentală. Drumul este însă lung. Primul pas vor fi apropiatele alegeri.
Opiniile exprimate în acest articol îl angajează pe autor exclusiv în calitate personală.