Sondajele de opinie din SUA, situatie similara cu cea de dinaintea votului pentru Brexit

E.b. | 09.11.2016

Victoria lui Donald Trumpla algerile pretidentiale din SUA a fost o surpriza majora si din cauza "orbirii colective" a caselor de sondare a opiniei publice.

Pe aceeași temă

 

 

O analiza realizata de The Telegraph, prelut de HotNews.ro arata ca, in mod uimitor, doar sondajele realizate de Los Angeles Times si o companie specializata l-au dat constant castigator pe Trump. Situatia e similara cu cea inregistrata in Marea Britanie inainte de votul pentru Brexit.

 

Potrivit The Telegraph, care citeaza cele 93 de sondaje agregate de-a lungul intregii campanii de site-ul specializat Real Clear Politics, doar zece sondaje l-au dat pe Trump invingator in fata contracandidatei democrate Hillary Clinton. 10 din 93, in perioada 8 octombrie - 8 noiembrie. Ei bine, dintre cele zece corecte, noua apartin LA Times, iar unul a fost facut de Fox News, televiziune de stiri cu vederi conservatoare.

 

In cele din urma, Trump a castigat 48.2% din votul popular, iar Hillary Clinton - 47.2%.

 

Mai multe analize publicate de-a lungul campaniei in presa din SUA au atras atentia asupra fenomenului sociologic cunoscut drept "spirala tacerii"; el se manifesta atunci cand segmente semnificative din societate refuza sa-si faca publice intentiile de vot din cauza fricii de excludere sociala.


Cazul Brexit

 

O eroare similara, in grup, a fost inregistrata si in cazul sondajelor privind intentia de vot a cetatenilor britanici la referendumul din 23 iunie, care urma sa decida iesirea sau ramanerea in UE.

 

Astfel, din cele 168 de sondaje la nivel national realizate de diverse institutii de sondare a opiniei publice, mai putin de o treime (55) au prognozat rezultatul corect, potrivit unei analize The Guardian.

 

Rezultatul final al referendumului a fost de 51,9% pentru Brexit si 48,1% pentru ramanerea in UE. Doar 16 sondaje din totalul de 168 au prevazut o asemenea diferenta in favoarea taberei Brexit.

 

Situatia s-a perpetuat si in ultima saptamana dinaintea votului, cand doar doua sondaje din sase (realizate de companiile TNS si Opinium) au prognozat rezultatul corect.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22