Pe aceeași temă
Gruparea teroristă Al-Qaeda, prin acțiunile sale din ultimii ani, a determinat o regândire a modului în care ne angajăm și în cele mai banale acțiuni, fiecare eveniment fiind analizat prin prisma vulnerabilităților de securitate. În contextul expansiunii Statului Islamic, se discută din ce în ce mai mult impactul acesteia pe termen lung.
În contextul amenințării Al-Qaeda din ultimii ani, fiecare element mai mult sau mai puțin frecvent din cotidianul nostru a căpătat o nouă dimensiune și funcționează după noi reguli, indiferent că este vorba de o banală călătorie cu avionul sau importante decizii de politică externă. Privită drept organizația care a dat o nouă dimensiune ideii de terorism, Statul Islamic (SI) a reușit într-o perioadă scurtă de timp să umbrească acțiunile altor entități similare, inclusiv Al-Qaeda, atât prin atrocitățile comise, rapiditatea cu care s-a dezvoltat, cât și prin strategiile sale de promovare. Și nu doar s-a impus de o manieră fizică fără precedent în zonele pe care le-a cucerit, dar a acționat și în alte direcții care, până acum, au fost elemente secundare pe lista ambițiilor altor organizații teroriste: programe școlare pentru zonele controlate care să reflecte preceptele religioase radicale, reguli stricte de funcționare administrative, „legi“ care regularizează activitățile economice și relațiile sociale și chiar un „sistem“ juridic dominat de pedepse capitale. Toate aceste elemente contribuie la eforturile de consolidare a Califatului Islamic, a cărui înființare a fost anunțată la sfârșitul lunii iunie de către liderul organizației, autoproclamatul calif Abu Bakr al-Baghdadi.
O nouă eră a luptei împotriva terorismului
În momentul în care a fost anunțată înființarea Califatului Islamic, purtătorul de cuvânt al grupării teroriste prevestea și intrarea într-o nouă „eră a jihadismului internațional“. Acțiunile ulterioare ale grupării au confirmat acest lucru, abominabilul clip video care prezintă decapitarea jurnalistului american James Foley demonstrează demența și lipsa de orice urmă de umanitate a militanților SI. O nouă eră a jihadismului internațional prevestea și Al-Qaeda în urmă cu mai bine de un deceniu, generând reacții pe măsură din partea comunității internaționale, care a transformat ideea de securitate și luptă împotriva terorismului în scopurile principale ale ultimilor ani.
În 2014, însă, SI dovedește că a învățat din greșelile comise de alte grupări teroriste, strategiile sale demonstrând o structură și o organizare mult mai bine puse la punct, impunând și moduri de combatere pe măsura provocărilor. Statele din regiune par a nu se mai baza în exclusivitate pe ajutorul actorilor occidentali – acest lucru nu înseamnă o diminuare a contribuției acestora – și au realizat că, pe termen lung, combaterea SI și prevenirea apariției unor grupări asemănătoare trebuie să înceapă din interior. Este evident că atracția populației din regiune față de SI este consecința perceperii mișcării drept o soluție pentru nemulțumirile pe care aceasta le are, indiferent că este vorba de religie, clasă politică, situație materială etc. În prima instanță, statele direct afectate de expansiunea SI au optat pentru înăsprirea legislației care îi pedepsește pe cei care se alătură grupărilor extremiste și sancționează orice sprijin oferit acestor organizații. Arabia Saudită, de exemplu, este în plin proces de actualizare a legislației privind combaterea terorismului prin creșterea pedepselor aplicate persoanelor care se asociază cu aceste grupări.
Pe de altă parte, dincolo de scopul nobil al garantării siguranței cetățenilor, reacția extrem de dură a statelor din regiune față de fenomenul terorist are și laturi negative în plan intern. Pericolul reprezentat de SI oferă o motivație în plus pentru a consolida și mai mult caracterul polițienesc al statelor din regiune, tema luptei împotriva terorismului fiind adeseori invocată pentru a reduce la tăcere grupările de opoziție, îndepărtând și mai mult perspectiva procesului de reformă și democratizare, atât de așteptate și necesare în lumea arabă.
Și în plan internațional, se observă tendința de a lăsa statele din regiune să își rezolve singure conflictele, fără a interveni în mod direct, în mod particular în Irak, unde autoritățile sunt considerate vinovate pentru amploarea SI. Guvernul german condus de cancelarul Merkel a anunțat recent intenția de a furniza armament autorităților de la Bagdad, alăturându-se altor state europene care au adoptat măsuri similare, precum Franța și Italia. La Washington, chiar dacă liderul de la Casa Albă a anunțat, la 7 august, decizia de a autoriza operațiuni militare în Irak împotriva SI și a acorda asistență guvernului irakian și forțelor kurde, se promovează ideea că aceste măsuri nu reprezintă atragerea SUA într-un alt război și că implicarea forțelor americane nu va duce la o reîntoarcere în Irak.
Abu Bakr al-Baghdadi, autoproclamatul lider al Califatului Islamic |
Efectul de domino al Statului Islamic
Faptul că SI a dat o nouă dimensiune conceptului de terorism va inspira și alte grupuri să imite demersurile și strategiile mișcării conduse de Al-Baghdadi. Așa cum în prezent se vorbește despre Al-Qaeda din Peninsula Arabă sau din Magreb, există perspectiva periculoasă ca grupări teroriste din lumea arabă să se inspire din acțiunile SI și chiar să se afilieze acestei organizații, prin comiterea de acte teroriste de amploare.
Pe de altă parte, SI a atras deja critica unor grupuri similare, în frunte cu Al-Qaeda. Această reacție nu este generată de o reconversie ideologică care schimbă radical profilul acestora, ci de faptul că își simt amenințate poziția și capacitățile de a atrage fonduri și susținători. O competiție între grupările teroriste ar adânci și mai mult criza de securitate din regiune, efectele unor astfel de rivalități nelimitându-se la barierele geografice ale regiunii, controlată în momentul de față de SI.
În pofida impactului destabilizator al SI și a aparentei lipse de soluții împotriva acestei grupări, există și elemente pe care anumite voci le prezintă drept semne ale unui curent moderat pe cale să apară în regiune drept reacție anti-SI. În ultimele săptămâni, s-au observat nu doar stabilirea unui dialog, dar și împărtășirea acelorași opinii de către unii actori regionali, care, până de curând, refuzau orice apropiere (cel puțin la nivel public). Această schimbare de poziție a apărut în contextul crizei politice recente de la Bagdad, când șeful guvernului irakian de la aceea dată, Nuri Al-Maliki, refuza să predea ștafeta lui Haider Al-Abadi, nominalizat de președintele statului pentru formarea noului Executiv, urmare a alegerilor parlamentare din aprilie 2014. Implicarea Arabiei Saudite și a Iranului, care și-au declarat public susținerea față de Al-Abadi, a dus la deblocarea impasului politic de la Bagdad și a dat semnalul unei potențiale reconcilieri regionale. Această acțiune concertată nu înseamnă însă și o asociere pe alte fronturi, cum este cel din Siria, unde nici monarhia saudită și nici liderii iranieni nu vor înceta susținerea grupărilor de opoziție și, respectiv, a recent realesului președinte sirian Bashar Al-Assad. În plus, ultimele demersuri împotriva SI au determinat o altă apropiere cel puțin la fel de neobișnuită, cea dintre SUA și Iran. Cel din urmă a demonstrat în ultima perioadă o mai mare disponibilitate de a intra în dialog cu puterile occidentale, fapt ce ar putea influența pozitiv negocierile în dosarul nuclear iranian.
Moderație, noul cuvânt de ordine la nivel regional?
Cotidianul de limbă arabă Al-Hayat publica recent un articol despre impactul SI asupra sunnismului. Jihadismul promovat de Al-Baghdadi ar putea avea efectul unui catalizator și ar determina apariția unui curent moderat sunnit. Însă un asemenea demers nu este condiționat doar de modul în care SI folosește religia pentru a își legitimiza acțiunile, aceasta motivându-și inițial demersurile prin faptul că încearcă să salveze comunitatea sunnită din Irak de hegemonia șiită, încurajată de fostul premier irakian Al-Maliki.
Apariția curentului moderat sunnit, benefic, fără îndoială, trebuie să fie rezultatul unui efort general, coordonat de acei lideri islamici, precum Arabia Saudită, care au capacitatea de a impune astfel de direcții. Luând de exemplu cazul Arabiei Saudite, Riadul este cunoscut pentru promovarea wahhabismului și impunerea preceptelor islamice, așa cum erau ele cunoscute în timpul profetului Muhammad. Este greu de crezut că regatul din Golf va renunța la aceste demersuri, care au contribuit la procesul de formare a statului saudit. Pe de altă parte, curentul sunnit moderat trebuie să ducă și la o regândire a locului pe care comunitățile șiite îl ocupă în statele unde la conducere se află sunniți, precum în monarhiile din Golf (Bahrain și Arabia Saudită). Limitările impuse acestei comunități atât de către Riad, cât și Manama și care au devenit parte integrală a modului deficitar de comuniune interconfesională sunt o piedică reală în procesul de promovare a unui curent moderat sunnit.
SI nu este o organizație teroristă care a apărut peste noapte, ea fiind de mult în atenția multor guverne. Cu toate acestea, 2014 reprezintă anul în care SI a „lua prin surprindere“ prin rapiditatea și eficiența cu care și-a extins influența. Pe termen lung, expansiunea SI ar putea fi blocată, în schimb, pe termen scurt, atrocitățile comise nu pot fi uitate nici chiar de cei pentru care „noua eră a jihadismului“ face parte doar din programul de știri. //