Pe aceeași temă
Pe 10 decembrie, Hugo Chávez a anunţat, la plecarea sa la Havana, unde a fost operat pentru o reapariţie a cancerului, că, dacă nu se întoarce în Venezuela în timp util (înainte de 10 ianuarie 2013) pentru asumarea celui de-al patrulea mandat câştigat în octombrie, vor fi organizate noi alegeri. Succesorul său desemnat este actualul ministru de Externe şi vicepreşedinte Nicolás Maduro, un fost şofer de autobuz devenit sindicalist şi apropiat al actualului preşedinte încă de la prima lovitură de stat eşuată din 1992.
Prima dispariţie a lui Hugo Chávez de pe scena publică datează din iunie 2011, când, în timpul unei vizite în Cuba, a provocat pentru prima dată o discuţie serioasă despre posibila sa successiune şi, într-un sens mai larg, despre tipul de regim impus în Venezuela în ultimii 14 ani. Reapariţia sa la Caracas, după ce, pe 30 iunie, recunoscuse într-o înregistrare video transmisă din Cuba că urmează un tratament după ce i-a fost extirpată o tumoare canceroasă, a surprins din nou pe toată lumea. Un semn că foarte carismaticul preşedinte nu e gata să renunţe la putere. Trebuie reamintit că cancerul a mai pus probleme serioase şi altor lideri latino-americani precum Dilma Rousseff, preşedinta Braziliei, sau recent demisului Fernando Lugo din Paraguay, ambii tratându–se la Sao Paulo. Rousseff i-a oferit şi lui Chávez ajutorul, acesta preferând însă Cuba (şi datorită uşurinţei de a controla informaţia). Nu trebuie uitat nici că Fidel Castro a trebuit să renunţe la putere în urmă cu 6 ani din aceeaşi cauză.
În paralel cu tratamentele medicale care l-au ţinut departe de Venezuela, Chávez n-a renunţat să se reprezinte pentru un al patrulea mandat1 în octombrie 2012, fapt ce îi este permis în urma ultimei rescrieri constituţionale, aprobată printr-un referendum în februarie 2009. Deşi alegerile din octombrie 2012 au văzut consolidarea opoziţiei într-o mare alianţă, Chávez şi-a menţinut scorul lui obişnuit de peste 50% (54,4% de data aceasta, cu o participare de 80%).
Posibili succesori
Ideologic, regimul Chávez (1998-2012) a migrat de la bolivarianism (principii foarte vagi împrumutate de la idolul Simon Bolivar, lider al independenţei latino-americane) la socialismul de secol XXI anunţat începând cu 2005 (un amestec de naţionalism, democraţie participativă, cooperativism etc.), dar stilul prezidenţial, chavismo, este cel mai adesea caracteristica principală.
Datorită stilului său carismatic, Chávez a împiedicat apariţia unui succesor clar în interiorul regimului. Îmbolnăvirea sa subită în 2011 a provocat discuţii extinse despre succesiunea sa. Trei tipuri de succesori au apărut în acele zile pe buzele tuturor.
Mai întâi, a fost vorba de un scenariu cubanez care privilegiază transferul de putere către un membru al familiei. Primul despre care s-a discutat a fost fratele său Adán (guvernator, fost ambasador în Cuba), care a şi făcut o serie de declaraţii belicoase care au prins bine în zilele de panică instaurată de absenţa fără explicaţii din 2011. Cea de-a doua pe listă a fost fiica sa Maria Gabriela, apropiată de tatăl său şi deja prezentată ca o posibilă succesoare (lucru nu tocmai atipic în America latină – vezi cazul peruan şi recentul eşec la prezidenţiale al fiicei lui Alberto Fujimori, Keiko). De altfel, puterea este o afacere de familie pentru Chávez, aşa cum ne arată dominaţia completă pe linie paternă pe care aceştia o exercită în statul de baştină Barinas.
Guvernul a fost cel de-al doilea bazin analizat ca posibil furnizor al următorului preşedinte: pe lângă actualul succesor desemnat, ministrul de Externe Nicolás Maduro, a fost vorba şi de fostul vicepreşedinte Elías Jaua sau de ministrul Energiei Rafael Ramírez (preşedinte şi al foarte importantei companii de stat Petróleos de Venezuela, PDVSA). Un posibil candidat la succesiune ar putea fi şi preşedintele Adunării Naţionale, Diosdado Cabello. În fine, partidul oficial a fost şi el analizat. Partidul Socialist Unit al Venezuelei (PSUV) – continuator al precedentelor MBR 200 (Mişcarea Revoluţionară Bolivariană – 200) şi MVR (Mişcarea celei de-a Cincea Republici) – este mai degrabă un partid personal format în jurul carismei liderului decât un partid veritabil, instituţionalizat şi capabil să asigure succesiunea. Cu toate acestea, există mici disidenţe în interiorul partidului ce au fost subliniate ca posibile semne ale unor fracturi în cazul prelungirii absenţei lui Chávez.
Alternativa opoziţiei
Pe de altă parte, opoziţia la regimul lui Chávez, după ce ani de-a rândul a fost incapabilă să propună o soluţie comună (peste 10 candidaţi la prezidenţialele din 2006 şi absentând de la legislative, fapt ce i-a oferit lui Chávez dominaţia absolută în forul legislativ precedent), a părut în sfârşit pregătită să ofere alternativa în 2012 printru-un candidat unic al Mesa de la Unidad Democrática, Henrique Capriles, care a obţinut 44,4% din voturi. La precedentele alegeri legislative din toamna lui 2010 opoziţia a câştigat un număr însemnat de mandate (64 din 167). Cu două săptămâni înaintea inaugurării noii Adunări, parlamentul a aprobat însă o lege care îi acorda lui Chávez dreptul de a guverna prin decrete timp de 18 luni, anulând deci câştigul opoziţiei. Viitorul candidat al opoziţiei, în eventualitatea unor alegeri în 2013, rămâne un mister, având în vedere că duminică, 16 decembrie, au avut loc alegeri regionale şi Capriles se prezintă candidat la postul de guvernator al statului Miranda.
Efecte în zonă
Lider al aşa-numitei Noua Stângă, ce reuneşte preşedinţi precum Evo Morales (Bolivia), Rafael Correa (Ecuador) sau Daniel Ortega (Nicaragua), dispariţia lui Chávez ar putea provoca probleme şi aliaţilor săi din zonă. Principalele efecte pe care le-ar putea avea înlocuirea lui Chávez privesc însă Cuba, care este dependentă de petrolul venezuelean (ce a substituit ajutorul vital sovietic). Chávez a făcut din alianţa sa cu fraţii Castro un element fundamental al regimului său, primind în schimbul petrolului ajutorul medicilor şi al altor specialişti cubanezi, fundamental în cadrul variatelor sale programe sociale („misiones sociales“).
Chávez a rescris alianţele regionale şi a făcut din SUA, cel puţin la nivel retoric, inamicul privilegiat. Din punct de vedere comercial însă, SUA rămân un partener favorit şi unul dintre principalii importatori ai petrolului venezuelean chiar şi astăzi (1 milion de barili pe zi). După ajutorul acordat de SUA opoziţiei ce l-a înlăturat de la putere printr-un puci, în aprilie 2002, Chávez şi-a dorit într-un mod mult mai decis diversificarea relaţiilor externe şi comerciale. Privilegiul a fost acordat în special acelor ţări care nu sunt aliate ale SUA: Iranul, Rusia, Libia, dar şi China. Numeroase tratate comerciale au fost semnate, dar puţine proiecte au fost duse la bun sfârşit în urma noilor alianţe.
Modelul propus de Chávez a fost într-o mare măsură adoptat şi de aliaţii săi politici. Primul pas a fost acela de a rescrie Constituţia şi de a impune deci un nou regim. După alte alegeri pentru a inaugura noul regim, legi de naţionalizare au acompaniat proiectul politic chavist. Una dintre primele companii naţionalizate de Chávez a fost PDVSA. Cu ajutorul fondurilor obţinute de PDVSA au fost finanţate programele sociale destinate în principal celor mai defavorizaţi cetăţeni. Politicile redistributive privesc în special educaţia şi sănătatea (cu date care arată progrese importante), defavorizând însă clasa mijlocie. În Venezuela există deja destul de multe lipsuri, precum ne arată desele întreruperi în furnizarea de curent, absenţa anumitor produse de pe piaţă, în ciuda organizării unei linii de stat de distribuţie alimentară (Mercal). Resursele importante obţinute din exploatarea petrolului nu sunt însă suficiente pentru bunăstarea cetăţenilor, astfel că guvernul se şi împrumută de la noii săi parteneri.
Se poate spune că regimul Chávez a urmat o tranziţie atât politică, de la regimul de la Punto Fijo (1958-1998), cât şi una economică, ambele mergând în sensul etatizării din ce în ce mai importante. Corupţia, clientelismul (se vorbeşte de aşa-numiţii boligarhi, combinând Bolivar cu oligarh), dar şi violenţa endemică în zonele urbane contribuie la un bilanţ nu tocmai optimist al ultimilor 14 ani. //
Nota:
1. Primul mandat a fost inaugurat în 1999, al doilea după alegerile noii constituante din 2000 şi un al treilea mandat după alegerile din decembrie 2006.