Pe aceeași temă
Decizia devine efectivă a venit după două zile de negocieri între înalte oficialități americane și chineze care n-au reușit să stabilească un acord de ultim moment care să pună capăt războiui comercial declanșat acum 10 luni între cele mai mari economii din lume.
Vicepremierul cinez Liu He, reprezentantul pentru comerț al SUA, Robert Lighthizer și secretarul de stat Steven Mnuchin au avut joi discuții de 90 de minute, care vor continua vineri.
Ministerul Comerțului a declarat că negocierile continuă și că „speră ca Statele Unite să se întâlnească la jumătatea drumului și că eforturile comune ar putea conduce la un acord care să rezolve problemele dintre cele două țări”.
Pentru că până vineri nu s-a ajuns la nicio concluzie, Departamentul vamal și de securitate a frontierelor al SUA a impus noua taxă pentru toate bunurile care pleacă din China după niezul nopții.
Mărfurile care se află care au apucat să părăsească porturile și aeroporturile chinezești înainte de miezul nopții vor fi taxate la fel ca înainte cu 10%, a declarat purtătoare de cuvânt a departamentul vămilor, citată de Reuters.
Perioada de grație nu a fost aplicată celor trei runde anterioare de taxe aplicate anul trecut pe mărfurile din China, care au avut perioade de preaviz mult mai lungi cu cel puțin trei săptămâni înainte de intrarea în vigoare a taxelor vamale.
„Cum transportul pe mare durează câteva zile, „aceasta poate crea o fereastră neoficială care poate să se întinde până la două săptămâni, în care negocierile continuă, interval în care se poate ajunge la un acord”, scrie într-o notă pentru investitori Banca Goldman Sachs.
De această dată, Trump i-a anunțat pe importatori cu mai puțin de cinci zile în avans cu privire la decizia de majorare a taxelor vamale la 25% pentru produsele Made in China care însumează 200 miliarde de dolari.
Bursele din SUA și Asia au scăzut după intrarea în vigoare a noilor tarife, investitorii fiind îngrijorați de un război comercial prelungit care ar inversa creșterea economică la nivel global.
Michael Taylor, directorul executiv și ofițer de credit pentru Asia-Pacific la Moody's Investors Service, a declarat că decizia SUA a agravat incertitudinea în comerțul mondial, și a adăugat că tensiunile dintre SUA și China au afectat negativ sentimentul la nivel global.
„Tarifele mai mari ar putea conduce, de asemenea, la nivel global, la recalcularea activelor de risc, la condiții de finanțare mai stricte și la o creștere mai lentă”, a spus Taylor.
Cel mai mare sector de import din China afectat de majorarea ratei este o categorie de modemuri de internet, routere și alte dispozitive de transmisie de date, în valoare de 20 de miliarde de dolari, urmată de plăci de circuite imprimate în valoare de aproximativ 12 miliarde de dolari, utilizate într-o gamă largă de produse fabricate în S.U.A.
Cel mai important sector industrial din China afectat de majorarea taxei sunt modemurile de internet, routere și alte dispozitive pentru transmise de date, în valoare de 20 de miliarde de dolari, urmată de plăcile de bază și circuite integrate în valoare de 12 miliarde de dolari, și care intră în componența a foarte multe produse fabricate în SUA.
De asemenea, alte categorii importante, precum mobila, instalațiile de iluminat, piese auto, aspiratoare și materiale de construcție se regăsesc pe lista bunurilor cărora li se va aplica suprataxa penalizatoare la import.
Gary Shapiro, directorul executiv al Asociației pentru Tehnologia Consumatorilor, a declarat că tarifele majorate vor fi plătite de consumatorii și întreprinderile americane, nu de China, așa cum afirmă Trump.
„Sectorul nostru industrial este responsabil pentru 18 milioane de locuri de muncă în SUA – dar majorarea taxelor vamale va fi un dezastru”, a declarat Shapiro, citat de Reuters.
„Tarifele deja în vigoare au costat sectorul tehnologic american 1 miliard de dolari în plus față de luna octombrie. Aceasta poate fac diferența între viața și moartea unei IMM care nu poate absorbi costurile suplimentare”, a mai spus Schapiro.
Economiștii și consultanții din industrie au afirmat că ar putea dura trei sau patru luni până când consumatorii americani să simtă efectele de la majorarea tarifelor, dar comercianții cu amănuntul nu vor avea altă opțiune decât să crească prețul pe o gamă largă de produse pentru a acoperi costurile în creștere la importuri
Chiar și fără războiul comercial, relațiile chino-americane au continuat să se deterioreze, odată cu tensiunile dintre cele două țări din Marea Chinei de Sud, a Taiwanului, a respectării drepturilor omului și a planului Chinei de a recrea vechiul Drum al Mătăsii, numit Inițiativa Belt and Road.