Pe aceeași temă
Independenta regiunii autonome sarbe Kosovo si evenimentele din august-septembrie 2008 din Caucaz au declansat noi discutii la Chisinau, Kiev si Moscova, in legatura cu dosarul transnistrean si viitorul acestei regiuni. Unul dintre motivele pentru care autoritatile moldovene (ca si cele georgiene, ucrainene sau azere) nu s-au grabit sa recunoasca independenta regiunii Kosovo a fost tocmai temerea ca acest pas ar putea servi rusilor drept pretext pentru a justifica recunoasterea unilaterala a independentei regiunilor separatiste din tarile GUAM 1.
Politicienii si comentatorii politici rusi nu-si ascundeau satisfactia in legatura cu “precedentul Kosovo”, anticipand, cu o uimitoare precizie, suita evenimentelor la care urma sa ne asteptam in regiunea Marii Negre. Spre deosebire de Kosovo, cu care cazul transnistrean avea mai putine asemanari atat de forma, cat si de continut, Osetia de Sud era un dosar care avea multe asemanari cu conflictul din estul Republicii Moldova. Multi politologi din spatiul ex-sovietic gaseau similitudini frapante, anume intre cazul transnistrean si cel sud-osetin. Cunoscutul caucazolog Alexandr Iskandarean imi spunea, dupa ce a vizitat Transnistria, ca printre elementele comune, care disting cele doua conflicte de cele din Abhazia sau Karabah, ar fi permeabilitatea relativa a frontierei dintre zona controlata de separatisti si restul tarii; la fel si coexistenta grupurilor etnice favorabile separatismului cu cele care privesc cu rezerva regimul, respectiv a georgienilor si osetinilor in Osetia de Sud si a rusilor si ucrainenilor, pe de o parte, si a romanilor moldoveni, pe de alta parte, in regiunea transnistreana. Un alt element comun al celor doua conflicte mi-l semnala in octombrie 2007, in timpul unei vizite in Georgia, Dmitri Sanakoev, liderul administratiei pro-Tbilisi din Osetia de Sud. Presedintele Saakasvili a creat pe teritoriile controlate de georgieni din Osetia de Sud o administratie controlata de Tbilisi, tot asa cum autoritatile moldovene au creat pe teritoriile transnistrene controlate de Chisinau raionul Dubasari (desi aceasta comparatie e acceptabila doar partial). La randul ei, jurnalista rusa Iulia Latinina scria, in timpul evenimentelor din august 2008, ca Osetia de Sud nu e un teritoriu, o tara sau un regim, ci o intreprindere mixta a unor generali kaghebisti si a unor banditi osetini. Lucruri similare s-au spus, nu o singura data, de-a lungul ultimilor douazeci de ani, in presa de la Chisinau sau de aiurea si despre esenta regimului transnistrean. Latinina se intreaba, pe buna dreptate, cine sunt separatistii de la Tinvali si in ce masura exprima ei punctul de vedere al osetinilor. “Cine e osetinul de acolo? Anatolii Baranov, seful KGB de la Tinvali, care pana mai ieri era seful FSB in Republica Moldova, sau ministrul Apararii, Vasili Lunev, fostul comisar militar al regiunii Perm, sau poate premierul sud-osetin, Iuri Morozov?” Intrebari identice s-au pus, de multe ori, si in legatura cu liderii separatisti de la Tiraspol, care sunt in exclusivitate cetateni ai Federatiei Ruse si in mare parte originari din Rusia sau din alte republici ex-sovietice si nicidecum din regiunea transnistreana.
Pe langa aceste similitudini de ordin tehnic, exista si multe asemanari de natura istorica sau geografica. Autonomia moldovenilor transnistreni, in cadrul Ucrainei sovietice, a fost creata la 12 octombrie 1924, cam in aceeasi vreme cu autonomia sud-osetina din cadrul Georgiei sovietice, care a fost intemeiata la 20 aprilie 1920. Ca si rusii sau ucrainenii, care au inceput sa se aseze in Transnistria abia in secolul XVIII, si osetinii s-au instalat relativ tarziu pe teritoriul actualei Osetii de Sud. Ei ajung la sud de Caucaz abia in secolul XIII, cand statul georgian avea deja aproape doua milenii de existenta. Suprafata regiunii autonome Osetia de Sud (in hotarele ei de la 1 ianuarie 1990) este de 3.900 km patrati, adica exact ca si cea a teritoriului controlat de autoritatile separatiste de la Tiraspol. Ca si Transnistria, Osetia de Sud reprezinta un teritoriu fara iesire la mare, avand frontiera comuna doar cu statul de care tinde sa se separe si cu un singur stat strain. Identice sunt si motivele Rusiei de a sprijini cele doua regimuri secesioniste. E clar ca, prin actiunile sale, Moscova nu vizeaza anexarea Transnistriei sau a Osetiei de Sud, ci penalizarea Georgiei si a Republicii Moldova pentru incercarea lor de a iesi din sfera de influenta politica, economica si culturala rusa. Rusii nu ascund faptul ca dosarele respective ar putea fi inchise doar in cazul in care puterea de la Tbilisi si Chisinau ar accepta un comportament identic cu cel al Minskului sau Erevanului in raporturile sale cu Kremlinul.
Ca si dosarul transnistrean, cel sud-osetin a fost multa vreme umbrit de cazuri mai sonore, cum ar fi cel cecen, crimeean sau abhaz, nemaivorbind de conflictele din Balcani. Lipsa unor tensiuni deschise si a unor actiuni masive de epurare etnica a facut ca, pe parcursul anilor 1990, americanii si vest-europenii sa manifeste doar un interes sporadic si modest fata de cele doua conflicte. Spre exemplu, “perla fostei riviere sovietice”, Abhazia, o regiune cu populatie musulmana, din care au fost expulzati circa 400.000 de georgieni, era analizata cu o atentie incomparabil mai mare decat Osetia de Sud. Situatia avea sa se schimbe doar dupa venirea lui Putin la putere si dupa revenirea treptata a Kremlinului la un mesaj imperial necamuflat. In perioada 2002-2005, Occidentul si-n primul rand americanii sustin discret fortele politice antirusesti din Republica Moldova si Azerbaidjan si saluta deschis schimbarile de regim de la Kiev si Tbilisi. In acelasi timp, Romania si Bulgaria sunt admise in NATO, toate acestea producand o schimbare esentiala de decor pe scena geopolitica a regiunii Marii Negre.
Deosebiri esentiale
Asemanarile dintre cele doua conflicte nu merg, insa, mai departe. Osetia de Sud a beneficiat timp de 70 de ani de un statut de autonomie regionala in cadrul Georgiei sovietice, in timp ce Transnistria nu a fost o entitate distincta decat in perioada 1924-1940, adica pana la anexarea Basarabiei de catre URSS si crearea RSS Moldovenesti. Transnistria este o regiune de ses, dens populata (in 1989 densitatea medie a populatiei in zona transnistreana a RSS Moldovenesti era de 197 locuitori/km patrat), in timp ce Osetia de Sud este o regiune montana, slab populata (in 1989 regiunea avea 100.000 de locuitori, adica de sapte ori mai putin decat zona revendicata de separatistii transnistreni). Pe teritoriul controlat de separatistii transnistreni se afla patru orase relativ mari - Tiraspolul, Benderul, Rabnita si Dubasariul -, in care in 1989 locuiau 410.000 persoane, in timp ce Osetia de Sud reprezinta o zona rurala, singurul oras important fiind Tinvali, care la recensamantul din 1989 avea numai 43.000 de locuitori (la ora actuala mai are doar vreo 20.000 de locuitori). Implicit, Transnistria era (si ramane) o regiune industrializata, cu o populatie preponderent urbana, in timp ce Osetia de Sud a fost (si ramane) o regiune agrara, cu o populatie esentialmente rurala. Exista diferente si referitor la mobilul conflictului. Desi ambele regiuni aspira sa devina subiecti ai Federatiei Ruse, separatismul sud-osetin e bazat pe un demers etnic: aspiratia poporului osetin de a dispune de un stat independent, in timp ce separatistii transnistreni nu pot avansa astfel de argumente, ei mergand pe ideea internationalismului de tip sovietic.
Una dintre deosebirile esentiale consta in pozitionarea geografica a Transnistriei si Osetiei de Sud in raport cu Rusia. Transnistria are hotar comun cu Ucraina, fiind departe de Rusia, in timp ce Osetia de Sud are frontiera comuna cu Rusia, mai exact cu Osetia de Nord, cel mai ascultator subiect al Federatiei Ruse din Caucazul de Nord.
Exista diferente sesizabile si in ceea ce tine de valoarea geopolitica a celor doua regiuni. Chiar daca Osetia de Sud este o regiune slab populata si cu o economie precara, valoarea ei geopolitica este semnificativ mai mare decat a regiunii transnistrene. Controlul asupra Osetiei de Sud, regiune ce reprezinta un intrand in teritoriul georgian, ofera rusilor posibilitatea de a supraveghea toate caile de transport si comunicatii, inclusiv oleoductele si gazoductele, ce vin spre porturile georgiene sau cele turcesti dinspre Bazinul Caspic. In acelasi timp, Transnistria nu prezinta pentru rusi un interes politic, strategic sau economic, exceptand calitatea ei de catuse pentru Republica Moldova. Lipsa unei iesiri la mare sau a frontierei comune cu Rusia, deci incapacitatea rusilor de a ajunge in Transnistria fara a trece pe teritoriul “inamic” al Ucrainei sau Republicii Moldova, invalideaza orice teorii legate de valoarea geopolitica sau geostrategica a regiunii transnistrene.
Pozitiile Ucrainei
De altminteri, pozitia Ucrainei fata de cele doua conflicte poate fi trecuta si ea la capitolul deosebiri. Atitudinea critica a Kievului fata de interventia rusa din august-septembrie 2008 in Abhazia si Osetia de Sud nu se compara cu politica ambigua a Ucrainei fata de regimul separatist de la Tiraspol. De fapt, separatismul transnistrean ar fi imposibil daca Kievul nu ar fi atat de generos cu regimul de la Tiraspol si nu ar fi privit cu ostilitate orice incercare a Chisinaului de a promova o politica mai dura fata de Igor Smirnov.
Unul dintre motivele pentru care Ucraina manifesta atata indulgenta vizavi de separatismul transnistrean este prezenta masiva a ucrainenilor (cam 30% din totalul populatiei) in asa-zisa “Republica moldoveneasca nistreana”. O alta cauza, ce-i drept invocata doar in culise, ar fi aceea ca ucrainenii considera regiunea transnistreana ca fiind “fagaduita” de istorie si geografie Ucrainei. Pe langa aceste motive “sentimentale”, mai exista si interesele economice ale unor figuri importante din sfera politica (cum ar fi ex-secretarul Consiliului Securitatii Nationale al Ucrainei, Petro Porosenko) sau economica din Ucraina (mai ales anumite grupari obscure din Odessa, care, insa, se dovedesc a fi destul de generoase cu fortele politice importante de la Kiev in perioada campaniilor electorale). Beneficiind de o liniste relativa, de vecinatatea unui oras-port agitat din toate punctele de vedere cum e Odessa, de proximitatea UE si de o frontiera permeabila in toate directiile, Transnistria s-a transformat intr-o zona off-shore a CSI, devenind o gazda primitoare pentru afacerile dubioase ale gruparilor mafiote din Rusia, Ucraina, Belarus, Republica Moldova si nu numai. Banii acestora s-au facut simtiti nu o singura data in campaniile electorale de la Kiev si Chisinau, capitale de care depinde, in mare parte, existenta nestingherita a acestui “paradis al mafiilor” din CSI.
Din vara anului 2008, cele doua dosare beneficiaza de un tratament diferit si din partea Rusiei. Osetia de Sud a fost recunoscuta de Moscova, alaturi de Abhazia, ca stat independent. E adevarat ca niciunul dintre partenerii Rusiei din cadrul CSI nu s-a grabit sa urmeze exemplul Kremlinului, nici chiar Belarus, ceea ce reprezinta un veritabil insucces diplomatic pentru rusi. Dupa toate probabilitatile, dosarele celor doua regiuni caucaziene vor trece la un “alt nivel de inghetare”, or e clar ca independenta lor nu e o solutie, iar anexarea lor la Federatia Rusa ar conduce la o deteriorare fara precedent a imaginii Moscovei in afara. In aceste conditii, cazul transnistrean are un rol mai nou. Transnistria trebuie sa fie acel exemplu pozitiv pe care vrea sa-l serveasca Kremlinul comunitatii internationale si intai de toate statelor din CSI. Rusii ar vrea sa demonstreze ca ei pot gasi solutii durabile pentru conflictele din zona si Transnistria e, din multe considerente, o varianta ideala pentru asta. Intai de toate, rusii ar trebui sa scape cumva de aceasta povara costisitoare si nu neaparat utila pentru ei din punct de vedere politic. In al doilea rand, in Transnistria, relatiile intercomunitare nu au cunoscut acea degradare care s-a semnalat in conflictele din Karabah sau Abhazia. Exista si un minim dialog intre Chisinau si Tiraspol si in fine, ceea ce e mai important, regimul comunist de la Chisinau, care traieste o adevarata “criza de popularitate”, e gata sa faca orice pentru a pastra puterea si mai ales averile pe care le-au acumulat in cei 8 ani de guvernare. Pierzand increderea americanilor si a vest-europenilor, detestat de tot spectrul opozitiei si chiar de unele factiuni din interiorul propriului partid, presedintele Voronin parea gata, in timpul evenimentelor din Caucaz, sa accepte o versiune modificata si imbunatatita a proiectului Kozak, fapt confirmat (din neatentie probabil) si de premierul Zinaida Greceanii, si de seful diplomatiei de la Moscova.
La inceputul lunii septembrie, presedintele Medvedev il primea la resedinta sa de la Soci pe liderul separatist transnistrean Igor Smirnov pentru a-i spune ca Moscova nu intentioneaza sa aplice scenariul din Osetia de Sud si in cazul Transnistriei, convingandu-l ca e necesara reluarea dialogului cu Chisinaul. Presa apropiata Kremlinului scria dupa aceasta intrevedere ca Moscova nu va alimenta asteptarile Tiraspolului, privind repetarea scenariului sud-osetin pe malurile Nistrului. Jurnalistul rus Vladimir Kuzmin transmitea de la resedinta prezidentiala din Soci ca “maximum la ce poate pretinde Transnistria este statutul de larga autonomie in cadrul Republicii Moldova”.
Adevarul e ca generozitatea liderului de la Kremlin a trezit mai curand suspiciuni in tabara democrata din Chisinau. Intrebarea ce ne framanta e: care ar putea fi pretul pentru aceasta oferta a Kremlinului? E foarte probabil ca afacerea privind reintegrarea Transnistriei in Republica Moldova sa coste prea mult, adica chiar Republica Moldova in intregime, or rusii i-ar putea servi Chisinaului o solutie care sa prevada nu doar perpetuarea prezentei lor militare in zona sau dreptul de veto al autonomiei transnistrene in probleme precum politica externa, securitatea nationala ori apararea, ci si garantii clare ca moldovenii vor fi legati de maini si de picioare de spatiul eurasiatic controlat de Rusia.
(Subtitlurile apartin redactiei)
1. Organizatie regionala, creata la initiativa statelor componente, la 10 octombrie 1997, la Strasbourg, care functioneaza ca un forum consultativ pe probleme legate de suveranitate, teritoriu, inviolabilitatea granitelor, democratie, respectarea legilor si a drepturilor omului. Statele fondatoare sunt: Georgia, Ucraina, Republica Uzbekistan, Republica Azerbaidjan, Republica Moldova. Denumirea organizatiei s-a realizat prin folosirea initialelor tarilor fondatoare.
* Prim-vicepresedinte al Partidului Democrat din Republica Moldova.