UE a aprobat eliminarea motoarelor termice din 2035, după ce Germania și-a ridicat veto-ul

L. G. | 28.03.2023

Germania a obținut derogarea pentru utilizarea combustibililor sintetici în schimbul votului pentru eliminarea motoarelor termice la mașinile noi din 2035 în cele 27 de state membre UE.

Pe aceeași temă

Legea va obliga constructorii auto să producă autoturisme noi care să nu mai emită CO2, interzicând efectiv vehiculele pe benzină, diesel și hibride în favoarea vehiculelor complet electrice. Textul va fi „pus pe ordinea de zi” a unei reuniuni a miniștrilor energiei de marți, în vederea adoptării oficiale, a anunțat președinția suedeză a Consiliului UE, citată de Le Figaro.

Acest regulament este unul dintre pilonii planului european privind clima, care vizează atingerea neutralității emisiilor de dioxid de carbon până în 2050. Berlinul își uimise partenerii la începutul lunii martie blocând un acord în ultimul moment, deși fusese deja aprobat la jumătatea lunii februarie de către eurodeputații reuniți în plen, după unda verde din partea statelor membre, inclusiv a Germaniei. Pentru a-și justifica răsturnarea de situație, neobișnuită în acest stadiu al procedurii, Germania ceruse Comisiei să prezinte o propunere care să deschidă calea vehiculelor care funcționează cu combustibili sintetici. Această tehnologie controversată, aflată încă în curs de dezvoltare, ar consta în producerea de combustibil din CO2 produs de activitățile industriale. Promovată de marii constructori auto germani și italieni, ea ar permite continuarea utilizării motoarelor cu combustie internă după 2035.

Comisia Europeană și Germania au anunțat sâmbătă că au ajuns la un acord pentru deblocarea textului, care rămâne neschimbat, Bruxelles-ul acceptând să se angajeze mai ferm în privința combustibililor sintetici într-o propunere separată care va fi validată până în toamna anului 2024. Vehiculele cu motoare cu combustie internă vor putea fi înmatriculate după 2035 dacă vor folosi exclusiv carburanți neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2, a declarat ministrul german al transporturilor, Volker Wissing. Cu toate acestea, mulți experți consideră că tehnologia combustibililor sintetici are puține șanse de a fi acceptată pe piață și că, în cel mai bun caz, ar afecta doar o minoritate de vehicule de lux. Ea este contestată de ONG-urile de mediu, care o consideră costisitoare, energointensivă și poluantă.

Mai multe stații de încărcare pentru mașinile electrice în UE

Uniunea Europeană a ajuns marți la un acord provizoriu privind instalarea mai multor stații de încărcare pentru mașinile care funcționează cu energie electrică și combustibili alternativi.

„Acordul va transmite un semnal clar cetățenilor și altor părți interesate că o infrastructură de reîncărcare ușor de utilizat și stații de alimentare cu combustibili alternativi, cum ar fi hidrogenul, va fi disponibilă în întreaga UE”, a declarat Andreas Carlson, ministrul suedez pentru infrastructură și locuințe. În prezent, Suedia deține președinția UE.

Comentând în continuare ceea ce el a numit un „acord politic provizoriu” între Consiliu și Parlamentul European, Carlson a adăugat: „Cetățenii nu vor mai avea motive să se simtă îngrijorați că nu vor găsi stații de încărcare și alimentare pentru mașinile lor electrice sau sau pentru cele celule de hidrogen”.

El a adăugat că scopul Uniunii este de a pune la dispoziție mai multă capacitate de reîncărcare pe străzile din zonele urbane, precum și de-a lungul autostrăzilor.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22