Pe aceeași temă
Invazia Ucrainei de către Rusia, principalul furnizor de gaze naturale al Europei, a determinat UE să renunţe la importul de hidrocarburi din Rusia peste câțiva ani, prin creşterea importurilor de gaze din alte ţări şi prin dublarea planurilor de reducere a emisiilor de carbon.
Aceste planuri, despre care Bruxelles-ul spune că vor combate schimbările climatice şi vor ajuta ţările să se elibereze de influenţa Moscovei, includ o duzină de legi pentru a reduce emisiile din industrie, transporturi şi sectorul energetic, potrivit Reuters, preluat de Mediafax.
Miniştrii din ţările UE vor încerca joi să găsească soluţii pentru a depăşi dezacordurile cu privire la unele dintre cele mai controversate propuneri, care trebuie aprobate de majoritatea ţărilor UE şi de Parlamentul European.
Într-un document pregătitor al Franţei, care prezidează reuniunile miniştrilor UE până în iunie, se arată că există încă „diferenţe de opinie semnificative” între statele membre UE cu privire la această politică.
Potrivit documentului, miniştrii vor analiza modalităţile de „îmbunătăţire a acceptabilităţii unui astfel de sistem” sau de înlocuire a acestuia cu alte măsuri de reducere a emisiilor de CO2, în cazul în care nu se va ajunge la un acord.
Noua piaţă a carbonului ar urma să intre în vigoare abia în 2026, dar dezbaterea în jurul acestei politici s-a intensificat pe fondul creşterii preţurilor la energie din ultimele luni, în timp ce guvernele au adoptat măsuri de urgenţă pentru a ajuta cetăţenii să suporte creşterea preţurilor la combustibilii fosili.
Săptămâna aceasta, Suedia a anunţat că va reduce temporar taxa pe carburanţi pentru a contribui la limitarea prețurilor în creştere, în timp ce Franţa a oferit şoferilor o reducere pentru benzină.
Unele ţări şi legiuitori din UE se opun de mult timp noii pieţe a carbonului, despre care spun că ar putea creşte facturile la energie când furnizorii de energie vor transfera costurile tot mai mari impuse de UE pentru emisiile de CO2 către consumatori.
Alţii susţin că piaţa este necesară pentru a reduce emisiile provenite din transporturi, care au crescut în ultimii ani, şi din clădirile europene, care consumă foarte multă energie şi care, dacă nu sunt controlate, ar putea duce la anularea obiectivelor ambițioase ale politicienilor europeni privind schimbările climatice.
Comisia Europeană a propus utilizarea veniturilor obținute din piața certificatelor de CO2 pentru a sprijini gospodăriile cu venituri mici şi pentru a investi în economisirea de energie şi în alte măsuri de reducere a facturilor.