Pe aceeași temă
In iunie 2008, Irlanda a respins, prin referendum, Tratatul de la Lisabona, un document important care ar fi inlocuit Proiectul de Constitutie Europeana dezaprobat, in 2005, de Franta si Olanda. Noul tratat ar fi modificat modul de luare a deciziilor in cadrul UE, prin introducerea majoritatii calificate, si ar fi conferit o platforma de politica externa "unitara", un presedinte care sa reprezinte guvernele nationale ale tarilor din UE si un ministru de Externe "comunitar". Validarea Tratatului ar fi eliminat dreptul de veto al statelor membre in probleme de imigratie si frontiere, ar fi redus numarul comisarilor europeni de la 27 la 18 si ar fi adaugat anumite prerogative noi Parlamentului European si Curtii de Justitie. Documentul continea o garantie de securitate colectiva si stabilea o solidaritate comunitara in domeniul energetic.
Ca sa intre in vigoare, Tratatul trebuie sa fie ratificat in unanimitate de toate cele 27 de state din UE. In mod legal, documentul este invalidat chiar daca numai o singura tara din UE il respinge. Presa europeana a criticat "ingratitudinea" electoratului irlandez si a reamintit publicului ca, in urma aderarii in 1973, Irlanda a primit de la Bruxelles de doua ori mai mult decat a contribuit la bugetul comunitar. Ceea ce i-a permis sa se transforme rapid din una dintre cele mai nevoiase state din Europa de Vest intr-un centru redutabil de prosperitate, in care venitul pe cap de locuitor a depasit pe cel din Marea Britanie. Oficialii europeni nu uita ca Irlanda a respins initial Tratatul de la Nisa, in iunie 2001, validandu-l ulterior printr-un alt referendum, in anul urmator.
La 16 iunie 2008, ministrii de Externe ai statelor din UE s-au intalnit la Luxemburg pentru consultari preliminare. Sefii statelor respective s-au intrunit la Bruxelles, intre 19 si 20 iunie 2008, ca sa analizeze optiunile pentru reanimarea Tratatului de la Lisabona, precum si pentru considerarea altor masuri care sa asigure continuarea procesului de integrare. Discutiile de la summit au fost temperate. Liderii au sugerat diferite scenarii pentru solutionarea dificultatilor create de "nu"-ul irlandez. Noul premier al Irlandei, Brian Cowen, apostrofat sever de colegii din UE, a fost solicitat imperativ sa ofere solutii pentru rezolvarea satisfacatoare a crizei, preferabil prin organizarea unui al doilea plebiscit in Irlanda, conform scenariului precedent in decursul validarii Tratatului de la Nisa.
Impotriva Tratatului
Electoratul irlandez a respins Tratatul de la Lisabona cu 53,4 % de voturi contra, fata de 46,6% pentru. La alegerile parlamentare din anul trecut, partidele politice, care au promovat acceptarea Tratatului de la Lisabona au acumulat 82% din voturi. Aceleasi partide, la referendumul din iunie 2008, nu au reusit sa obtina mai mult de 47% din voturi. Rezultatul impotriva Tratatului nu poate fi atribuit unei atitudini ostile a irlandezilor fata de UE. Sondajele de opinie recente au aratat ca 86% din populatia Irlandei recunoaste ca tara lor a beneficiat enorm in urma aderarii la UE.
Cu doua saptamani inainte de scrutinul din 12 iunie, sondajele de opinie din Irlanda sugerau ca tabara proeuropeana va castiga referendumul. Majoritatea partidelor politice si a organizatiilor civice din Irlanda au incurajat electoratul sa aprobe Tratatul. Evident, elitele irlandeze nu au reusit sa-si convinga electoratul propriu de necesitatea consolidarii politice si militare, la nivel supranational, in UE.
Campania anti-Tratat a fost promovata viguros de gruparile radicale de stanga, conduse de Sinn Fein, bransa politica a Armatei Republicane Irlandeze, si de Biserica Catolica irlandeza, care se opune vehement legalizarii avorturilor. Alegatorii au invocat diverse motive pentru care au decis sa voteze impotriva Tratatului.
O mare parte din voturile impotriva Lisabonei a fost o expresie a neincrederii in guvernul condus de Cowen. Administratia a fost sanctionata de electorat pentru regresul economic din ultima vreme, pentru scaderea valorilor proprietatilor si pentru cresterea deficitului bugetar. Publicul irlandez, revoltat de scumpirea alimentelor si a carburantilor, si-a manifestat nemultumirea fata de guvernanti, votand impotriva Tratatului.
In general, Tratatul a fost votat de alegatorii mai bine educati de la orase si de persoanele mai in varsta. Impotriva au votat mai ales tinerii, muncitorii si populatia mai putin educata din mediul rural. Motivele frecvent invocate de cei care au votat "da" au fost continuarea participarii Irlandei la deciziile care afecteaza Europa, preferinta ca economia irlandeza sa ramana angrenata la UE si imbunatatirea functionalitatii comunitare. Cei care au votat impotriva Tratatului au pretins ca nu au inteles prevederile documentului, ca au incercat sa pastreze nealterate avantajele derivate din investitiile si subventiile primite de la Bruxelles si ca au preferat ca Irlanda, nefiind membra in NATO, sa-si mentina neutralitatea politico-militara.
Sugestii pentru solutionarea impasului
La summit-ul european de la Bruxelles, din 19-20 iunie, majoritatea liderilor de state au afirmat categoric ca nu accepta "nu"-ul irlandez ca decizie finala. Ei au insistat ca procesul de ratificare al Tratatului de la Lisabona trebuie sa continue si ca, probabil, Irlanda, izolata, se va simti obligata sa rectifice rezultatul plebiscitului. Sefii de state au pus presiuni asupra premierului irlandez Cowen ca sa organizeze, cat mai curand, un nou referendum, care sa confere electoratului irlandez o noua sansa de a corecta "aberatia" antieuropeana initiala. Cowen a ripostat, sustinand ca deocamdata nu intrevede o solutie satisfacatoare pentru salvarea Tratatului de la Lisabona si ca un al doilea referendum, oferit prematur, risca sa repete rezultatul anterior.
Cowen a solicitat o perioada de reflexie de mai multe luni, care sa permita reevaluarea, de catre opinia publica, a Tratatului, identificandu-se acele prevederi care au fost contestate de alegatori si, poate, sa se gaseasca o alta forma legala pentru Irlanda ca sa ramana in UE, fara a participa la integrarea progresiva a comunitatii.
Presedintele Comisiei Europene, José-Manuel Barroso, a afirmat ca el este convins ca, in cele din urma, Tratatul de la Lisabona, in versiunea actuala, va fi validat de toate statele din UE. Pana acum, 19 tari din 27 au ratificat Tratatul. Presedintele francez Nicolas Sarkozy, care a preluat presedintia rotativa a UE la 1 iulie 2008, s-a obligat sa dirijeze eforturile pentru aplanarea "crizei" create de alegatorii irlandezi.
Un alt obiectiv urgent pentru Sarkozy este prevenirea respingerii Tratatului de catre alte state din cele sapte care inca nu au ratificat documentul. Presedintele Republicii Cehe, Václav Klaus, recunoscut oponent al integrarii politice europene, si premierul ceh Mirek Topolánek vor trebui sa fie convinsi sa sustina ratificarea Tratatului. Deocamdata, senatul de la Praga a amanat votul pe motiv ca asteapta o rezolutie din partea Curtii Constitutionale in problema ratificarii. Un alt eurosceptic, presedintele polonez Lech Kaczyński, a declarat ca, deocamdata, ezita sa semneze documentul deja aprobat de parlament. Eurocratii sunt convinsi ca Cehia si Polonia nu se vor opune ratificarii Tratatului. Ei cred ca, in cele din urma, si Irlanda va renunta la atitudinea obstructionista etalata in 12 iunie.
Necesitatea Tratatului
Uniunea Europeana are aproape 500 de milioane de locuitori si un produs brut intern de 11,2 mii de miliarde de euro. Un asemenea colos economic ar trebui sa fie un actor principal pe arena internationala, sa poata negocia cu alte state de pe o pozitie dominanta si sa proiecteze o imagine de mare putere. Ceea ce este imposibil in absenta unei autoritati centrale care sa reprezinte toate guvernele nationale din UE, care sa poata formula o politica externa coerenta si care sa asigure securitatea comunitara.
Frecvent, oficiali europeni insista ca Uniunea trebuie sa adopte o politica comuna in domeniul energetic, prin care sa poata face fata Rusiei. In acelasi timp, monopolistii rusi continua sa faca aranjamente separate cu anumite state din UE in defavoarea altor tari europene. Cand reprezentantii straini trebuie sa abordeze probleme militare, strategice sau de securitate, ei evita sa contacteze eurocratii de la Bruxelles si prefera sa discute direct cu autoritatile de la Paris, Londra, Berlin, Madrid sau Roma.
Unii analisti considera ca procesul de integrare politica in Uniunea Europena a ajuns la un impas. Respingerea Tratatului Constitutional de catre Franta si Olanda in 2005, ca si "nu"-ul irlandez fata de Tratatul de la Lisabona in 2008 sunt semnale de alarma ca populatia din mai multe tari din UE nu aspira sa participe la integrarea progresiva a Comunitatii, refuza sa renunte partial la identitatea nationala si insista sa mentina o politica externa independenta.
Din nefericire, o mare parte dintre europeni considera ca UE este o tehnocratie abstracta, distanta si netransparenta, care nu inspira incredere si care nu poate fi trasa la raspundere. In statele eurosceptice, Uniunea nu este perceputa ca nucleul principal pentru faurirea unei Europe unite, functionale si capabile. Majoritatea cetatenilor respectivi accepta integrarea economica si, poate, o amalgamare sociala limitata. Refuzand sa admita avantajele imputernicirii institutiilor comunitare, ei resping perspectiva crearii unui stat federal in care o buna parte din puterea de decizie a guvernelor nationale este transferata eurocratilor de la Bruxelles.
Concluzii
In perioada actuala, Europa nu are lideri puternici care sa inspire incredere populatiei in scopul dirijarii spre integrarea politica. Premierul britanic Gordon Brown si-a pierdut popularitatea initiala si nu are statura necesara ca sa joace un rol major in conducerea Uniunii. Conservatorii din Marea Britanie si liderul lor David Cameron sunt mult mai eurosceptici decat laburistii. Cancelarul german Angela Merkel are un spatiu limitat de manevra din cauza "Marii Coalitii” dintre Crestini Democrati si Social Democrati din guvernul de la Berlin. Presedintele francez Nicolas Sarkozy nu a reusit sa atraga simpatia sau respectul europenilor. Relatiile franco-germane, care au fost motorul integrarii in trecut, sunt mult mai reci acum decat erau pe vremea lui Jacques Chirac si Gerhard Schröder sau François Mitterrand si Helmut Kohl.
Multi politicieni eurocrati considera ca rezultatul referendumului irlandez nu reprezinta o dezaprobare a procesului de integrare politica in cadrul UE. Ei spera ca esecul Irlandei de a aproba Tratatul a fost numai o aberatie irelevanta, perfect corectabila. Unii integrationisti au sugerat ca noul plebiscit in Irlanda ar trebui sa reformuleze intrebarea de baza in felul urmator: "Acceptati Tratatul de la Lisabona sau preferati ca Irlanda sa iasa din UE?”.
Fara o reforma constitutionala, toate deciziile importante prezentate de autoritatile UE pot fi implementate numai daca sunt aprobate in unanimitate de fiecare dintre cele 27 de state membre ale Comunitatii. Ceea ce implica amanari, galceava interminabila si, in cele din urma, paralizie comunitara. Incapabila sa functioneze coerent, fara o politica externa unitara si fara reprezentanti cu legitimitate indisputabila, nu va putea participa la organizarea societatii umane in secolul XXI, alaturi de celelalte mari puteri ale lumii.