Pe aceeași temă
Se caută un secretar general al Organizaţiei Naţiunilor Unite chiar în ograda noastră. Să îl căutăm și noi. O căutare care începe de acasă, cu realism internațional, cu obiective naționale clare și conștiință a răspunderii globale.
Nu este garantat că la şefia ONU a venit în sfârșit rândul grupului est-european, care numără 23 de membri. Există cinci tipuri de riscuri majore pentru concretizarea acestei perspective, pentru prima dată după 70 de ani.
În primul rând, nu e o regulă consfințită a rotației, ci una informală. Astfel, nu există formal și procedural rândul regiunii. Există însă o îndreptățire morală.
Mai mult, regiunea este eterogenă, conținând membri recenți sau cu aspirații de integrare în UE, dar și țări din foste republici sovietice. Unele voci pot invoca anacronismul acestui grup regional, considerându-l o relicvă a Războiului Rece. Totuși, redeschiderea chestiunii configurației grupurilor regionale la ONU este improbabilă. Validitatea argumentului e fragilă.
Alt risc este împărțirea candidaților în cei ai Vestului și cei ai restului, cu corolarul blocajului reciproc prin veto al P5. Federația Rusă, sprijinită de China, ar putea susține propriii candidați din regiune, în timp ce UE și SUA ar susține alții. Un semnal deloc încurajator a fost, în 2012, alegerea cu sprijinul Moscovei și al Mișcării de Nealiniere, într-un vot strâns, dar clar polarizat, a sârbului Vuk Jeremić în funcția de președinte al Adunării Generale a ONU. Acesta a fost ales în detrimentul candidatului lituanian din grupul regional est-european susținut de UE și anunțat cu mult timp înainte. A fost prima dată după 1991 când grupul nostru regional nu a prezentat un candidat agreat prin consens și s-a ajuns la alegeri.
În al patrulea rând, discordia internă din cadrul grupului care include și un membru permanent în Consiliul de Securitate și unele rivalități regionale ar putea genera o anihilare mutuală a multor candidaturi din grupul est-european. Totuși, în ciuda existenței a șapte candidaturi în 2006 și a relațiilor tradițional necordiale dintre Coreea de Sud și China sau Japonia, Ban Ki-moon a putut fi ales în funcție.
Sediul ONU de la New York
În fine, alte grupuri regionale, precum America Latină sau Africa, sau state din alte regiuni pot profita de eventuale confuzii și disensiuni și avansa candidați solizi, care să profite de eventualele diviziuni din grupul nostru. Din America Latină s-a vehiculat numele președintei chiliene Michelle Bachelet (țară care a mai dat un secretar general), dar aceasta este prinsă acum într-un scandal național de corupție. Fostul premier din Noua Zeelandă, Helen Clark, este creditată cu multe șanse. Pe lângă atuul de a fi femeie, are reputația unui administrator care, din funcția actuală de șef al UNDP, a mulțumit multe state membre pentru reformarea programului ONU pentru dezvoltare. Dar care este un fost politician la nivel înalt și cineva cu personalitate puternică, care ar putea fi tentat să dezvolte ambiții mai mari. Ar putea profita însă de o potențială dezbinare sau polarizare a grupului est-european.
Favoriţii est-europeni
În cursele de cai există strategii de pariere, bazate de cele mai multe ori pe statistici. Există multe feluri de a câștiga o cursă: conducere de la început și impunere de ritm, menținerea presiunii și forțare pe ultima sută de metri etc. Cert este că doar în jur de una din trei curse este câștigată de caii favoriți. Analogia poate să nu fie flatantă, dar plasticitatea ei ar trebui să fie sugestivă.
Front runners, candidații care par să conducă cursa în momentul de față, sunt actualul administrator al UNICEF și fostul ministru de Externe bulgar, Irina Bokova, Nickolai Mladenov, fost ministru al Apărării și de Externe bulgar, actualmente coordonator special ONU pentru procesul de pace din Orientul Mijlociu, și Kristalina Georghieva, comisarul european bulgar. Grupul fruntaș mai numără și trei slovaci: pe actualul ministru de Externe slovac, Miroslav Lajčák, și fostul ministru de Externe, Ján Kubiš (ultimul fiind reprezentantul special al secretarului general al ONU pentru Irak, iar primul având sprijinul guvernului său), dar și pe recent numitul asistent al secretarului general pentru afaceri politice, Miroslav Jenča. Irina Bokova are avantajul de a fi în sistemul ONU, de a fi percepută drept un administrator corect și o persoană consensuală. În contextul campaniei de promovare a unei femei în fruntea ONU – www.womensg.org - , are de partea sa și acest avantaj. În plus, a studiat atât la Moscova, cât și în SUA și vorbește fluent franceza, cealaltă limbă de lucru la ONU.
Alți candidați invocați sunt Danilo Türk, fostul președinte sloven, care a ocupat și o poziție înaltă în Secretariatul ONU. Din regiune, candidatura Daliei Grybauskaitė, președinta Lituaniei, ar mai aduce o femeie în grup, dar care ar atrage după toate probabilitățile un veto al Moscovei, având în vedere pozițiile sale politice (ca și o candidatură a ministrului de Externe polonez, Radosław Sikorski), tot așa cum este chestionabil dacă Vuk Jeremić ar obține sprijinul SUA, Franței și Marii Britanii. Hilary Clinton, Melinda Gates, Angela Merkel, Catherine Ashton sunt nume amintite, dar candidaturi foarte improbabile.
Argumente în faţa altor candidaturi
Nu e important să fie doar un reprezentant al regiunii noastre, dar și un reprezentant onorabil al regiunii noastre, unul care să ne facă mândri în cinci sau zece ani de mandat, nu doar să ne satisfacă un orgoliu de moment. De altfel, nu este foarte sigur că identitatea est-europeană e așa de puternică încât să suscite pasiuni colective comune dincolo de cele naționale. Nivelul de fracturare se răsfrînge chiar și la nivel național, din cauza polarizării politice din majoritatea țărilor din regiune. Situație care este susceptibilă să determine candidaturi cromatice, adică sprijinite de guverne în funcție de „culoarea“ candidaților. Deși improbabil, ar fi însă important ca finalmente grupul est-european să poată fi capabil să susțină un singur candidat.
Ce argumente ar avea un est-european în fața altor candidaturi? Din păcate, cel mai uzitat și de regulă singurul vehiculat este cel istoric-instituțional și tehnic: grupul est-european, care reprezintă 23 de state membre, este singurul care nu a mai deținut funcția până acum. Ar fi o îndreptățire în virtutea rotației și reprezentării geografice echitabile.
Dar nu trebuie să fie singurul argument. Un est-european ar merita în primul rând să dețină funcția și pentru că zonele, țările și tematicele pe care ONU le asistă prioritar și majoritar sau temele care sunt în centrul preocupărilor ONU sunt cele ale unor țări în transformare, în tranziție și reconstrucție. Țările din grupul est-european au experiența recentă a tranziției în contexte postautoritare sau de criză. Problemele noastre din ultimii 25 de ani, în principal cele ale reconstrucției economice și reformelor în justiție și administrație publică, ale statului de drept sunt avatarurile majorității statelor lumii, care au nevoie cel mai acut acum de asistența comunității internaționale. Cunoașterea și înțelegerea directă, precum și empatia care le însoțește ne dau și argumente politice și axiologice pentru funcția de secretar general al ONU.
Estul european are o experiență particulară: experiența devastatoare a războaielor mondiale, a Holocaustului, a stalinismului și comunismului totalitar, a revoluțiilor de catifea sau sângeroase care au răsturnat regimurile en place în 1989 și 1991, tranziții democratice cu rezultate felurite. Cetățenii Estului european au experiențe personale intense, cu rădăcini adânci în marile evenimente ale ultimilor 70-100 de ani. Un candidat din această regiune ar trebui să fie temperat și înțelepțit de astfel de experiențe într-un alt timp al reașezărilor istorice precum cel pe care îl trăim, ceea ce i-a conferi o înțelegere deosebită a istoriei și construcției ei.
Strategie pentru un candidat român
Un eventual candidat român trebuie să fie credibil, să aibă deschidere internațională. Iar, ca apoi, să aibă șanse reale, trebuie să fie aproape de profilul așteptat de decidenți. Totuși, pragmatismul implicat de procedura de alegere nu ar trebui să împiedice atenția acordată și altor considerente.
Şedinţă a Adunării Generale a ONU
Soarele poate străluci devreme de dimineață, dar aceasta nu înseamnă că nu poate fi acoperit la apus de nori. Altfel spus, ceea ce trebuie evitat este, pentru a reveni la analogia ecvestră, tipul morning glory, caii care scot timpi foarte buni la antrenament, dar performează sub acești timpi în cursă. Este de preferat un long shot, competitorii cărora nu li se dau multe șanse la început, dar care produc surpriza. Prin meritele lor sau datorită conjuncturii. Javier Pérez de Cuéllar a refuzat să își facă campanie la New York și se afla la pescuit în Chile când a aflat vestea alegerii sale. Nu se aștepta să fie beneficiarul blocajului reciproc al altor candidați, dezavuați fiecare de alt P5. În același timp, în contextul actual este puțin probabil să poți ajunge pe lista scurtă, dacă nu îți faci activ campanie. Campania publică ar trebui să fie scurtă, precedată de etapa lungă, campania diplomatico-politică.
Candidatul român cu șanse nu trebuie să fie perceput drept favoritul unui P5, pentru că asta ar atrage neîncrederea altora. Mai ales în situația de polarizare extremă a Consiliului de Securitate, în urma crizelor din Siria și Ucraina și în situația în care grupul regional are în compoziție un membru P5.
Strategia națională ar putea începe cu nominalizarea și agrearea unui grup restrâns de candidaturi. Membrii grupului, cel mai probabil diverși ca afiliere sau suținere politică, ar trebui să aibă un profil în consonanță cu așteptările realiste, unele expuse și în acest articol. Acest grup național ar putea fi restrâns treptat, până se ajunge la candidatul validat de aprecierile sau lipsa de rezerve a partenerilor externi și membrilor Consiliului de Securitate. Vedem deja că slovacii și bulgarii au fiecare două-trei candidaturi pe care le testează, urmând să mergă finalmente pe mâna celui care pare a fi cel mai acceptabil.
Esențialul este că nu trebuie să mai ignorăm substanța. Nu e vorba doar de candidat, ci și de ce face țara sa în plan internațional. Ce priorități va avea România la ONU? Vom redeveni contributori cu trupe (în prezent nu avem decât 71 de militari în misiuni ONU)? Vom sprijini financiar mai mult inițiativele ONU? Vom avea un buget al asistenței pentru dezvoltare mai aproape de un procent din PIB care să dovedească că suntem preocupați de ce se întâmplă în lume? Data viitoare când va fi o pandemie precum Ebola, vom trimite și doctori români, iar Institutul Cantacuzino va participa la cercetarea și descoperirea de vaccinuri, dacă va fi finanțat adecvat? Vom continua să susținem prin proiecte concrete transferul de expertiză în domenii cheie pentru dezvoltarea economică și transformare democratică? Vom acorda mai multe burse studenților din țări în curs de dezvoltare?
Testarea acceptabilităţii în capitalele relevante
Astfel de elemente, într-o campanie de promovare care nu se axează exclusiv pe personalitate, ar spori șansele ca un candidat român ar să ajungă pe lista scurtă. Campania publică ar fi doar ultima etapă. Primordială este testarea în capitalele relevante a nivelului de acceptabilitate a candidaților. După identificarea onestă a candidatului care are cele mai mari șanse, s-ar purcede la turnee de prezentare în capitalele din regiunea noastră și din țările membre ale Consiliului de Securitate (și candidate pentru posturi de membri nepermanenți la alegerile din 2016) și a altor țări importante la ONU (mari donatori și contributori cu trupe, țări cu inițiative globale). Campania publică din ultima etapă ar trebui să fie dusă cu prudență, pentru a nu fi în detrimentul campaniei politico-diplomatice. O declarație de presă într-un moment de înflăcărare sau o lipsă de anticipare a consecințelor unei declarații publice pot să jeneze un stat membru al Consiliului de Securitate și să fie un faux pas regretabil.
Acesta ar putea fi un moment important al maturității clasei politice românești, care ar trebui să dezvolte înțelepciunea, după un sfert de veac de tranziție, să gândească pe termen lung, construind consens național pe subiecte majore și astfel să știe când e momentul să transcendă partizanatul îngust. Ar trebui început cu recunoșterea candidaților demni de funcția de secretar general. Trebuie ca, dincolo de pragmatismul deciziei - care ține de așteptările decidenților -, să găsim un candidat care să dovedească sagacitate, deschidere, capacitate de înțelegere, cumpătare și prudență, simț al răspunderii și al dreptății.
Aceste calități sunt esențiale când va fi confruntat cu noi crize sau probleme recurente care îi vor testa judecata. Dilemele morale cresc exponențial cu amplitudinea relației dintre realitățile geopolitice și principiile care arată nordul valorilor care ar trebui să ne ghideze acțiunea. În cele din urmă, secretarul general al ONU trebuie să le pună în balanță și într-un oarecare raport de armonie și constanță în timp. Conștiința și convingerile sale îi vor fi ultimi sfătuitori, când diverse state și consilieri îi vor cere sau spune lucruri contradictorii.
Iar în cazul în care nu vom putea sprijini un român, trebuie să ne asigurăm că toți candidații din regiune ne vor cunoaște prioritățile, iar cel pe care o să îl sprijinim în grupul regional va fi conștient și receptiv față de sensibilitățile noastre, odată ales. O variantă de compromis ar putea fi și obținerea pentru România a altei poziții în viitor, de pildă, cea de președinte al Adunării Generale a ONU.
Orizonturi tulburi
Premisele pentru 2016 nu sunt cele mai bune, în contextul aparentei reașezări a faldurilor șifonatei ordini mondiale. Alegerea unui secretar general al ONU poate fi un nou episod al accentuării ezitărilor și divizării Vestului și al emergenței sau reafirmării unor puteri regionale contestatare ale ordinii mondiale, care percep SUA și Europa drept decadente. Mai ales că secretarul general ar proveni dintr-o regiune la confluența dintre UE, SUA și Rusia: zona foștilor sateliți comuniști și cea a Mării Negre, Mării Caspice și Caucazului. O zonă de care este profund interesată și China, dar și Turcia, Iranul și țările din Golf.
Schimbarea frontierelor Ucrainei și conflictul din estul țării, precum și încleștările pe alte dosare care opun P3 Rusiei și Chinei pot fi o premisă a confruntării și în privința alegerii secretarului general. Ordinea globală nu este pusă sub semnul întrebării doar de actori nestatali precum Al Qaeda sau ISIL. Ordinea internațională, sprijinită și pe principiul respectului suveranității naționale, poate fi chestionată în mod efectiv, după situația din Ucraina, și de un alt membru permanent al Consiliului de Securitate, dacă acesta ar decide să își amplifice mișcările revendicative în Marea Chinei de Sud, unde deja tensiunile între China, Vietnam, Japonia și Filipine sunt considerabile.
În această eventualitate, alegerea unui secretar general al ONU (care ar putea fi primul născut după încheierea celui de al doilea război mondial) ar putea fi și mai dificilă. Față de acum 70 de ani, când ONU a fost fondat la San Francisco, scena internațională consemnează provocări mai complexe la adresa umanității. În plus, deși izbucnirea unui alt război mondial a fost prevenită de la înființarea ONU - sau, cum a afirmat Ban Ki-moon utilizând un silogism ipotetic: „ultimele șapte decade ar fi fost cu siguranță mult mai sângeroase fără ONU“ -, conflictele intra și interstatale sunt încă o constantă a relațiilor internaționale, fiind încă departe de aspirația spre pacea perpetuă kantiană. Cursa înarmării pare neobosită, așa cum o atestă cele 64,4 de miliarde de dolari în vânzarea de arme de anul trecut și cifra de 1,7 trilioane de dolari reprezentând cheltuielile militare globale.
În ultimul sfert de veac au avut loc conflicte majore cu zeci de mii de morți și milioane de refugiați și strămutați din Balcanii de Vest până în Darfur, Siria și Ucraina. De fiecare dată, cu excepția intervenției în Irak, pozițiile în Consiliul de Securitate au fost împărțite de-a lungul faliei Rusia-China versus SUA-Marea Britanie-Franța. În 2014, dreptul de veto a fost folosit de două ori: de Rusia și China, pentru a bloca o rezoluție care condamna Siria, și de Rusia, pentru a bloca o rezoluție care să declare ilegal referendumul din Crimeea.
Anul 2016 este și un an al alegerilor prezidențiale în SUA. Dacă președintele Obama a vrut să fie în cele două mandate ale sale opusul predecesorului său, perceput drept intervenționist belicos, neoconservator arogant și adept al impunerii, succesorul lui Obama, în obișnuita reechilibrare din politica americană, ar putea fi chiar copia arc-peste-timp a fostului președinte George W. Bush și un semnal spre unilateralism sau izolaționism. Ceea ce ar putea complica nu doar viața secretarului general al ONU, ci și interacțiunea internațională. Cel mai probabil, actuala Administrație democrată va dori să aibă ultimul cuvând în privința următorului secretar general al ONU, înainte de o eventuală schimbare la guvernare, în tradiția cutumiară a alternanței politice din SUA.
Soluția ar fi ca est-europeanii să prezinte o propunere / propuneri atât de adecvate situației, încât să fie greu de respins. Ideal ar fi ca România să aibă un candidat atât de solid, încât vicisitudinile momentului să nu îi afecteze decisiv șansele.
Cea mai înaltă responsabilitate internațională asumată de un român i-a revenit, poate, în contextul Războiului Rece, lui Corneliu Mănescu, când, în 1967, a fost ales primul președinte din blocul comunist al Adunării Generale a ONU. Una dintre constatările căutării interne de acum a unor candidați pentru postul de secretar general al ONU (dacă procesul va fi demarat!) ar putea fi că liderii și politicienii noștri sunt prea absorbiți de problemele interne sau zboară la o altitudine politică prea joasă, de regulă sub radarul geopoliticii. Mulți sunt provinciali, puțin sunt cunoscuți în mediile internaționale. Nu avem rampe de lansare nici în afara țării: nu avem mulți români în poziții de conducere în organizații regionale și internaționale.
Ne-am pripi însă să ajungem prea ușor la o astfel de concluzie. Deși nu complet eronată, este înseninată de faptul că avem totuși câțiva oameni cu anvergură și experiență internațională capabili să reprezinte regiunea și să contribuie la soluționarea problemelor lumii. Important este să existe un consens politic cât mai larg asupra identificării corecte a acestora. Procesul de reflecție la nivel național asupra sprijinirii unui candidat român sau, inițial, a unui grup restrâns și promovarea internațională ulterioară trebuie să înceapă și să conducă rapid la concluzii și acțiuni. Altminteri, nu numai că nu vom avea cai buni în cursă, dar nici nu vom participa la pariuri. De fapt, nici nu vom apuca să vedem prea bine cursa, ridicându-ne pe vârfuri din ultimele rânduri.
Opiniile exprimate în acest articol îl angajează pe autor exclusiv în calitate personală.