Pe aceeași temă
Biciclete culcate cu fata spre cer
De unde era desprins tabloul bizar? Vedem pe o strada mai putin umblata, la marginea trotuarului, un sir de biciclete abandonate, fara stapan. Nu e un segment de pictura moderna, obiecte neanimate, lipsit ostentativ de prezenta omului. Imaginea e integrata, in sens dinamic, intr-un jurnal de actualitati filmat recent la Berlin. E un semn de doliu in amintirea unei intamplari reale petrecute cu 40 de ani in urma. La 11 aprilie 1968, pe ruta sa obisnuita spre casa, un tanar calare pe bicicleta, cufundat in visari, a cazut strapuns de gloante. A fost impuscat in plina zi intr-un cartier linistit al capitalei. Gestul ucigas a insemnat o brusca iesire din normalitate. Nimeni nu prevazuse traversarea de la incaierarea vorbelor, oricat de aprinsa, spre executia fizica rece, sadica. Dupa sinistrul incident, bicicleta, obiect al dereglarii, a continuat sa zaca langa bordura strazii. Asta sugereaza ritualul de comemorare, conceput ca o multiplicare a momentului.
Nasterea unui mit
Cel care a tras nu fusese instruit de cineva sa comita actul barbar, a fost insa fanatizat de o psihoza a spaimei intretinuta de presa conservatoare. Se mizase pe difuzarea panicii. S-a ajuns la varsarea de sange, savarsita de un ins alienat, un muncitor cu ziua. Victimei i se sfaramase teasta, i-a fost atins centrul vorbirii, a suportat mai multe interventii chirurgicale, pana si-a reluat ocupatiile un semiinfirm, stanjenit grav de handicapare. Cu o vointa de fier a reinceput sa silabiseasca alfabetul, era din nou un copil care creste, dresat sa citeasca si sa scrie. Dupa doar cativa ani, ca o consecinta a traumatismelor, pacientul a decedat. Mai tarziu, faptasul a recunoscut din inchisoare, intr-o confesiune, ca regreta urata patanie.
S-a inaugurat de curand la Berlin, dupa blocaje si tergiversari, strada dedicata tanarului impuscat. Ca o ironie a soartei, ea se intersecteaza cu o alta artera de circulatie, strada Axel Springer, patronul gazetelor de senzatie care a contribuit activ la dezvoltarea infrastructurii locale. Timpul linge ranile, disputele vechi s-au stins. Sunt cautate resorturile care asigura refacerea coeziunii civice.
E momentul, cred, sa rostesc numele tanarului, vanat ca un raufacator, socotit inamicul public numarul unu. Pe atunci, profilul lui Rudi Dutschke era atotprezent, aparea mereu in pagina intai a ziarelor. Avea o voce nazala, fraza se revarsa lent cu consoanele accentuate si cu vocalele prelungite ca o melodie tanguitoare. Ce anume spunea nu era perfect inteligibil, multi ascultatori nu erau in stare sa reproduca ulterior sensul cuvantarii. Totusi, tonul hotarat, lipsit de ipocrizie, avea darul sa electrizeze multimea. Un sociolog cu autoritate, de renume mondial, Ralf Dahrendorf, inaltat la rangul de lord de regina Angliei, a spus in concluzie ca mintea tanarului a fost confuza, in schimb patosul si abnegatia erau autentice, ceea ce explica forta de inraurire.
Se refugiase din cealalta Germanie, cu un an inainte de ridicarea Zidului, excedat de cultul lui Stalin si al lui Ulbricht. A fugit ca sa curme inregimentarea ideilor. Venise dincolo ca sa asimileze filosofie, dar nu renuntase la idealul revolutiei, la socialism. Frecventa harnic cursurile universitare, in autobuz nu-i sustragea atentia traficul circulatiei, era mobilizat de lectura, pe scaunul de alaturi se afla un rucsac plin de carti, pe care-l tara dupa sine. Desi se considera cu modestie un ucenic in filosofie, abia descoperea marile revelatii, nu se sfia sa ceara cuvantul la adunari. A constatat treptat ca poate inflacara auditoriul, ca e un orator innascut. In felul sau sistematic, ca un ins insetat de carte, studia de zor ganditori la moda, Marx, Heidegger, Lukács, Marcuse.
Era al patrulea copil intr-o familie fara pretentii, tatal un functionar la posta, iar mama casnica, o iubea, dar o lasase in gospodaria ei, nu dorise sa discute cu cei apropiati despre politica. Debitul lui verbal inclinat spre abstract va capata un efect de dinamita cand va lansa chemarea la asalt impotriva fortaretelor capitalului. Propovaduia insurectia, dictatura proletariatului, lupta de clasa. Accente de combativitate au nelinistit spiritele cumpanite si, intr-o sesiune cu o audienta maxima, s-a trezit contrazis de un filosof, Jürgen Habermas, la debutul unei cariere de competenta. Acesta l-a avertizat pe colegul sau exaltat ca in recuzita lui s-au strecurat note prea radicale, forme de fascism.
In realitate, Dutschke era atipic, nu semana cu ceilalti exponenti ai revoltei. Nu bea alcool, se ducea la biserica precum un crestin credincios, nu incuraja conflictul cu propriii parinti, ca restul generatiei vexate de tacerea batranilor. Nu practica amorul liber, cu care se laudau camarazii care nu mai cunosteau niciun fel de opreliste, era pudic si puritan. Se casatorise foarte devreme, intemeiase o familie aparata de impuritati. In polemica pastra o rigoare, respecta opinia contrarie, predica toleranta. La el nu se exteriorizase distanta aroganta pe care o cultivau unii sefi ai miscarii, care se considerau atotstiutori si infailibili.
Ceea ce l-a umplut de nadejde, ca si pe altii, a fost un fenomen uimitor: topirea ghetii. Pe neasteptate se putea vorbi liber, niciun subiect nu mai era prohibit, nu mai existau interdictii, pedepse, somatii rigide. Ideea revolutiei aducea eliberarea din toropeala. Totul era supus discutiei: razboiul din Vietnam, reinarmarea, inegalitatea dintre barbat si femeie, autoritatea nemasurata a profesorilor. Fiecare era indemnat sa incerce experimentul de a nu depinde decat de el insusi. Se putea afirma ca specificul noii generatii era ca isi facea loc intre fronturi. Se nascuse dupa razboi si nu mai voia sa simta in spate rasuflarea paralizanta a batranilor.
In Germania nu se vorbea despre trecutul rusinos, nu se analizau cauzele dezagregarii, iar tinerii voiau acum sa obtina cu orice risc privilegiul de a spune adevarul. Curajul de a marturisi le rezerva beatitudinea. Abia mai tarziu a iesit la iveala cat de necalificati erau sa trateze marile teme ale existentei, cat de ingust era domeniul in care erau experti, ce contradictie survenea intre aspiratii si posibilitati. Nu se mai puteau intoarce la destinderea de dinainte de furtuna.
La ora bilantului, dupa aproape o jumatate de secol, s-a vazut ca societatea nu mai e aceeasi, ca telurile propuse in ‘68 au fost in mare parte bifate. S-au introdus legi de protejare a dreptatii sociale, s-a largit dreptul sindicatelor, s-a inradacinat economia de piata. S-a modificat mult statutul femeii, a avut loc o revolutie sexuala. In invatamant, catedra a coborat in strada, s-au democratizat institutiile de predare si de cercetare. Gurile rele se intreaba la ce a folosit marea confruntare, daca scopul revoltei putea fi atins si pe cale pasnica, fara graba, fara violenta. In Germania, la carma statului se gasea un guvern social-democrat, iar Willy Brandt, figura emblematica, declarase ca tara trebuie sa se incumete sa promoveze mai multa democratie ("Mehr Demokratie wagen").
O carte de scandal apartine unui om de biblioteca, Götz Ali, care participase la razmerita. Retrospectiv, el judeca aspru excesele miscarii. Totul era in curs de implinire pe drumul reformelor, nu exista o bariera reala de impotrivire. Disponibilitatea pentru violenta a fost grava deraiere. Götz Ali si-a intitulat investigatia Unser Kampf (Lupta noastra), o aluzie nevoalata la biblia compusa de Hitler, Mein Kampf. Sa compari demonstratiile de strada cu marsurile naziste - faptul i-a iritat pe fostii tovarasi de lupta. Era o blasfemie!
Incet-incet, se potolesc furiile si se accepta o trecere in revista calma si obiectiva. De neinteles sunt astazi erorile de gandire ale capilor revoltei pe plan social-politic. Era condamnata tendinta imperiala a Americii, dar nu se sufla niciun cuvant despre dictatura din Rusia, despre opresiunea din Est. Si dupa dezmeticirea starnita de dezvaluirea crimelor lui Stalin, tinerii intelectuali occidentali, inteligenti si umanisti, si-au mutat privirea spre tezele lui Mao, au sprijinit terorismul arab. Retrospectiv, si-au dovedit incapacitatea de a evalua lucid harta lumii. De la radicalismul ideilor s-a trecut la ingaduinta fata de cruzime. Inocent, Dutschke a revendicat aprinderea de noi centre de foc, doua-trei Vietnamuri, ca sa-i puna in incurcatura pe americani. Dar nu se pomenea nimic despre nazuinta de a stavili expansiunea sovietica, de a preveni ravagiile unui sistem care impunea stagnarea si teroarea. Daca Americii i se putea reprosa metoda de a nimici inamicul impanzind terenul de infruntare cu bombe, nu trebuia uitat aportul ei la construirea Europei Occidentale, la stimularea democratiei pe glob, la afirmarea drepturilor omului. E oare o intamplare ca tocmai tarile in care, de la agitatia in piete, s-a trecut la atentate si jafuri, la replica armata au fost inainte aliate in axa fascista (Germania, Italia, Japonia)? Fractiunea Baader-Meinhof a reprezentat caricatura tragica a tumultului din 1968, un exces al unei ofensive iesite din rational.
Ce viziune asupra viitorului aveau capii miscarii in ‘68? Era evident ca manifestau ignoranta in materie de economie, nu se descurcau in treburile organizarii materiale. Daca nu s-ar fi impotmolit inca in prima etapa a revoltei si ar fi avut la dispozitie sansa sa aplice proiectele nebuloase, ar fi produs un dezastru. Fata de toate aceste distorsiuni, ideea de a purta fantezia la putere a fost productiva si ea ramane marea performanta a miscarii.
Alte masti - nu aceeasi gama
Revolta din ‘68 este in prezent un motiv de celebrare in Vest, dar si in Est. Ea se desfasurase in aceeasi perioada, cu diferite rezonante, dar talcul agitatiei nu era acelasi. In apusul Europei, tinta protestului fusese sistemul intepenit instaurat de generatia veche, conventionalul in raporturile umane. Tinerii nu mai voiau, cum am subliniat, sa accepte replierea in tacere cu care tatii si bunicii lor impiedicau ancheta asupra deceniului marcat de cel de-al doilea razboi mondial. Peste prabusirea morala s-a asternut un val, martorii nu voiau sa explice pacatul savarsit, abisul cascat se mentinea ca o plaga. In Rasarit, demersul avea alte resorturi. Se preconiza o imblanzire a dictaturii comuniste, se flutura promovarea unui socialism cu fata umana. Fata de vehementa represiunii, ambitia de a lumina procesul de desferecare nu depasea anumite margini. Conflictul a culminat la Praga, cu invazia trupelor sovietice care au lichidat fermentul incendiului.
Traseele nu se puteau suprapune. Aflat la Paris, in timpul razmeritei, regizorul ceh Milos Forman reactionase uimit cand a zarit tineri cineasti francezi, colegii lui de meserie, excelenti profesionisti, arborand un steag rosu. Era pentru ei un simbol al redresarii lumii si a artei. El voise, dimpotriva, sa-l dea jos, urmand pilda frondei din capitalele Estului, unde mobilurile rezistentei se nutreau din dezgustul fata de demagogia proletara. La Paris, vedetele noului val, Godard, Truffaut, au sunat retragerea din arta, nu mai doreau sa faca filme, se daruiau actiunii de propaganda pentru educarea masei. In Occident, deziluzia dupa revelatiile crimelor lui Stalin i-a calauzit pe tinerii carturari spre alte forme de infeudare a cugetului, au mizat pe un transfer al sperantei, spre China, Cambodgia, Africa, nu mai aveau incredere in solutiile verificate si au intors spatele decadentei. Ce nu intelegeau era respins ca putred, pagubitor.
Comicul si tragicul s-au intersectat in optiunea de constiinta. De aceea ilustrez unele circumstante paradoxale, poate arbitrar alese, fara legatura directa intre ele. Ele indica insa un spectacol al contradictiei inerente. Aclamat in turneul din Romania, generalul de Gaulle, campion al independentei fata de presiunile externe, este silit sa plece mai repede spre casa, pentru ca in Franta propriul popor s-a rasculat, s-a saturat sa-l mai asculte. Batranul s-a simtit jignit de nerecunostinta cetatenilor. Ministrul sau favorit, André Malraux, s-a decis sa stopeze anarhia in arta, sa-l destituie din functia de director la Teatrul Odéon pe Jean-Louis Barrault, retezand astfel dreptul de a zburda al fanteziei. Jean Paul Sartre n-a vrut sa stea pasiv in casa, aproape orb, a iesit in strada tinandu-se de stalpi ca sa nu cada si a distribuit o fituica de agitatie exploziva de extrema stanga, nadajduind sa fie aruncat in temnita. In Germania, filosoful Adorno, care a pregatit schimbarea de mentalitate, a fost impins de cateva studente in spatele catedrei, unde nu se mai putea misca, si a fost fortat sa contemple sanii goi ai fetelor in delir care proclamau totala permisie. Si din pricina socului trait, Adorno a decedat peste un an. A fost o explozie a patimilor care nu mai deosebea raul de bine, se mergea inainte fara mila si fara jena.
Revenind la Romania, anul 1968 a fost inregistrat de departe intr-un spatiu strict supravegheat, nu se mai puteau stabili taberele in coliziune. Vointa omului de pe strada de a dezlega enigmele opresiunii se ciocnea de restrictii in informare si de neinduratorul control. Sub stapanirea lui Ceausescu nu mai misca nimeni in front. Cineva a sustinut ideea ca el a fost disidentul principal, care a luat caimacul oricarei rezistente, punandu-se pe sine in fruntea revendicarilor. E o siluire ridicola a adevarului. Pe seful statului nu-l interesa decat perpetuarea propriei puteri si a familiei sale, nu stimula in tara intentia de a se divulga orbila mascarada. Se insinua ruperea de Rusia, cochetandu-se cu ambele lagare. In realitate, despotul facea din ambiguitate un santaj ordinar. Dupa calatoria in China si Coreea, in 1971, s-a anuntat deschiderea catre o alta epoca. Numai ca, in loc de ameliorare, s-a ajuns la o strangere a surubului. Nu era admisa decat o singura maniera de reflectare a realitatii, dupa ierarhia si preferintele celor care aveau painea si cutitul. Sub aceste auspicii, nu se putea ajunge decat la seceta in cultura, la indobitocirea cititorului.
Recapituland, anul ‘68 n-a fost monocord, a avut mai multe reverberatii. Abordand un subiect vast, deloc rectiliniu, m-am rezumat la crampeie, prevenit ca pot si gresi prin simplificare si comprimare. Este limpede ca o dislocare (evenimentele din ’68 si ecoul lor) poate fi povestita in mai multe feluri, intrebuintand mereu alt filtru, selectand diferit. Sunt convins insa ca, in ciuda acestor nepotriviri posibile, ceea ce am evocat in linii mari nu tradeaza spiritul mutatiilor inregistrate. O scena concludenta. Sosit in Danemarca sa-l imbarbateze pe Dutschke, convalescent dupa spitalizare, batranul magistru Ernst Bloch (Das Prinzip Hoffnung - Principiul Speranta) i-a declarat ca-l admira pentru resursele de tenacitate si lipsa de megalomanie. Se poate presupune ca l-a sfatuit sa aiba mai multa rabdare si cumpatare, sa dea si preopinentului ocazia de a se exprima. E una dintre lectiile care au fost extrase cu folos din convulsiile anului ’68.