Pe aceeași temă
Un bun prieten, universitar si fost diplomat in MAE in anii ceausismului, imi povestea ca a avut recent prilejul sa-si studieze, la CNSAS, dosarul intocmit de DIE pe perioada 1965-1984. Dosarul respectiv, evident "periat" si redus la minimum, este un prilej nesperat de a cunoaste de la sursa activitatea securistilor care "ornau" ambasadele Romaniei. Astazi este stiut faptul ca majoritatea diplomatilor din ambasadele comuniste (inclusiv administrativii) erau securisti, "elita spionajului in slujba tarii", dupa cum repeta cu aplomb, la TV, renumitul tortionar si amic al lui Carlos, generalul Plesita. Asa cum afirma intr-o carte de memorii, editata in Romania, dr. Victor Dimitriu, fost ambasador la Paris intre 1962-1967, din cei 14 posesori de pasapoarte diplomatice ai ambasadei din Franta din acea perioada, doar 3 apartineau real MAE, ceilalti fiind ai DIE. Proportie indecenta care desfide orice practica internationala in materie diplomatico-consulara.
Dosarul de Securitate al prietenului meu permite sa se arunce o privire - documentata - asupra activitatilor acestor "lucratori cu urechea" din lumea diplomatiei. Ai fi tentat sa crezi ca in dosarul intocmit de Securitatea comunista unui diplomat MAE sunt enuntate aprecieri de profesionisti asupra problemelor internationale urmarite de diplomatul in cauza, evaluari securiste vizand contactele "suspecte" avute de acesta cu diplomatii altor state sau opinii personale privind riscurile "reale", si nu inventate de a fi contactati de spionajul strain (spaima post-Pacepa) etc. In realitate, acesti minispioni, care misunau prin ambasade, ii urmareau pas cu pas si neselectiv pe diplomatii MAE, dosarul prietenului meu fiind imbacsit, in proportie de peste 90%, cu descrieri stupide si stupefiant de inutile, de tipul: "obiectivul a plecat fara sa anunte pe nimeni din ambasada, intorcandu-se dupa mai multe ore cu o cutie mare de carton in brate pe care a introdus-o prin spate, subsemnatul fiind obligat sa ma sui pe un scaun in bucataria apartamentului sa-l pot vedea" sau "obiectivul s-a plimbat astazi cu sotia timp de 3 ore pe traseul...", "sotia obiectivului este prea eleganta" etc. Zeci de asemenea detalii de mahala, absurd de inutile, impanate de agramatisme si minciuni ordinare sau cu insinuari ticaloase, cum ar fi "are la activ tentative nereusite de ramanere in Occident(!)", facute toate cu scopul de a se justifica activitatea lor de cartite/vipere complexate, imbacsesc dosarul de urmarire al celui in cauza. La aceasta "activitate", trista oglinda a lucraturii serviciilor noastre secrete in comunism, au participat, dupa cum i-a descifrat din dosar prietenul meu, majoritatea angajatilor ambasadei respective, atat ofiterii cu grad diplomatic: consulul, atasatul economic, inspectorul DIE detasat temporar, cat si portarul, soferul, administratorul. Din dosar reiese ca fiecare dintre acestia, securisti de duzina, cu care se intalnea zilnic in micul colectiv al ambasadei, l-au urmarit constant pe diplomatul MAE, in plimbarile cu sotia, in convorbirile din apartament (inclusiv in situatii intime), insinuandu-i intentii de tradare si de "defectiune", interpretandu-i, cu rea-credinta, fiecare afirmatie, fiecare gest, fiecare eventual refuz de colaborare profesionala. Reiese ca, in lipsa unor activitati utile pentru tara, toata aceasta fauna de "superspioni", in general activisti cu studii grabite la Baneasa, se indeletnicea cu urmarirea domestica a diplomatilor MAE in mod permanent si este uimitor faptul ca o multime de gradati - ofiteri superiori DIE - isi pierdea timpul citind constant aceste "informari" de agramati, punand rezolutii gaunoase sau facand aprecieri, mai toate, stupide. Pe o asemenea mizerie anodina, impanata de rezolutii si semnaturi, prietenul meu a vazut aplicata chiar stampila extrema "Strict Secret de Importanta Deosebita", care ar fi trebuit sa marcheze doar probleme vizand grav securitatea tarii!
Numirea la conducerea SIE a domnului Mihai Razvan Ungureanu - fost ministru de Externe - este, evident, de bun augur pentru modernizarea acestui important serviciu al statului la inceput de mileniu, in eforturile reale din ultimii ani de a se debarasa de fostii securisti si de a-l face compatibil cu cerintele UE, mai ales in ceea ce priveste obiectivele generale, suporturi financiare reale, aprobate transparent de parlament, raporturile sale cu MAE, proportie in efective (suntem in UE, domnilor) si directionarea eforturilor de actiune. Domnia sa este in masura sa aprecieze corect ca partea profund nociva a prezentei vechiului DIE in activitatile din exterior nu a putut, din fericire, sa impiedice unele realizari notabile ale diplomatiei romane din acei ani: stabilirea relatiilor diplomatice cu RFG si mentinerea celor cu Israel si Chile, in conjuncturi politice speciale, rolul ei activ in politica fata de Orientul Mijlociu, miscarea de nealiniere, punctual, vizita istorica a presedintelui american Nixon in China in anii ‘70 si altele.
Este, insa, cert ca, dincolo de aceste consideratii generale, lectura dosarelor externe ale Securitatii, chiar atat de trunchiate si "asanate" - cum le-a pus SIE la dispozitia CNSAS -, este un prilej incontestabil pentru a dori sa ne desprindem, razand, de trecut.