Sah-mat. Strategia unei revolutii

Susanne BrandstÄtter* | 13.01.2004

Pe aceeași temă

Aflata la Berlin, in luna noiembrie, am aflat intamplator ca Susanne Brandstätter a facut un film despre Revolutia Romana, care se va difuza pe Canalul Arte, probabil in martie 2004. Am sunat-o si - desi era doar in trecere, in drum spre Viena - a fost de acord sa ne intalnim in Gara Zoo si sa vorbim despre acest film, din cate se pare, inca necunoscut in Romania.

Cum v-ati inceput cariera jurnalistica? Care sunt motivele pentru care v- ati ales aceasta profesie?
De fapt, nu ma consider jurnalista, sunt realizatoare de filme documentare: este o diferenta intre aceste profesiuni. Nu te referi la ceea ce se intampla in fiecare zi, nu relatezi, ci alegi o tema asupra careia te documentezi si o transpui prin intermediul unui film documentar. De fapt, am studiat arta si literatura si nu am fost niciodata cu adevarat jurnalista. Sunt foarte interesata de ceea ce se intampla pe plan international si imi place sa fac cercetari laborioase pe anumite teme, in care "sa ma cufund". Unul din lucrurile fascinante ale meseriei mele este ca pot sa abordez un subiect inedit cu care nu am avut de-a face inainte. Acest fapt imi creeaza atat avantaje, cat si dezavantaje. Unii oameni prefera sa se specializeze pe o anumita tema, sa stie foarte multe lucruri despre acel subiect, dar mie imi place sa invat tot timpul lucruri noi, sa intalnesc alti oameni si sa patrund intr-o zona cu totul noua. Am lucrat la acest film despre Romania timp de trei ani. Filmul se numeste Sah-mat. Strategia unei revolutii.

Cum ati devenit atunci realizatoare de filme?
Am inceput de fapt prin a lucra la radio pentru o companie austriaca. Realizam un program pentru copii. Am creat singura conceptul, am facut inregistrarile, am facut totul de la inceput la sfarsit. M-am ocupat de ceea ce numim astazi managementul de eveniment. Organizam cate un eveniment amplu in fiecare an, in sudul Austriei. Realizam filme de scurt metraj. In anul 1987 am realizat primul documentar de televiziune. De indata ce am inceput sa lucrez la radio, mi-am dorit sa ma ocup si de televiziune si sa realizez documentare. Am ajuns la tema acestui film deoarece am vorbit cu seful departamentului de stiinta despre evenimente actuale din istorie. El mi-a spus ca ceea ce cautam sunt documentarele pe teme europene, fiindca eu facusem foarte multe documentare in China si India. M-am intalnit cu un producator german care facuse filmari in Romania si a inceput sa-mi povesteasca ceva din ceea ce auzise. Ne-am hotarat sa facem ceva legat de Revolutia Romana. Am inceput sa caut in arhive. Existau foarte multe documentare facute despre Revolutia Romana. Am spus ca nu sunt interesata sa fac ceva daca nu voi gasi aspecte care nu au mai fost abordate. Nu este interesant sa spui mereu aceleasi lucruri. Pentru mine ar fi fost interesant daca gaseam un mod original de a privi tema. Mi-am spus ca toti jurnalistii, toate statiile TV si toti producatorii de televiziune incearca sa explice, sa dezvaluie ceea ce s-a intamplat in timpul Revolutiei din Romania. Vorbind apoi cu diversi romani, mi-a venit ideea ca, pentru a afla ceea ce s-a intamplat, nu este suficient sa fac cercetare doar in Romania, este nevoie sa fac acest lucru si in afara ei.

Castigatorul jocului strategic

Cercetarea in afara Romaniei este ceva nou?
Cred ca da. Nu cred ca majoritatea realizatorilor au facut cercetare in afara Romaniei. Unul din lucrurile cu care m-am confruntat in timp ce imi faceam documentarea a fost problema petrolului. Acest lucru se intampla acum trei ani, la inceputul cercetarilor mele. M-am gandit la cine ar fi profitat de pe urma revolutiilor din 1989, de sfarsitul Razboiului Rece si ce interese ar putea fi in spatele acestui fapt. Am hotarat sa analizez Revolutia Romana intr-un context international mai mare, nu intr-unul local, limitat.

Intr-un context mai mare si intr-o retea mai larga de interese?
Exact. Si nu doar analizand anul 1989, ci si anii precedenti si ceea ce a dus la acest eveniment. Indiferent de ce m-as ocupa, imi place sa fac o documentare amanuntita, sa inteleg ceea ce a determinat un lucru, ce a condus la acele evenimente, ce se afla dincolo de suprafata, care este motivul pentru care oamenii iau anumite decizii, de ce lucrurile se intampla intr-un anume fel; pentru ca lucrurile nu se petrec de la sine fara nici un motiv. Sunt multe cauze si interese care fac ca un eveniment sa se intample intr-un anume fel si nu in altul. Am fost fascinata de ideea de a face o poveste si de a o pune intr-un asemenea context; aproape ca am devenit obsedata pentru ca am inceput sa dezvolt ideea ca Revolutia Romana a fost un factor foarte important in toate evenimentele care au condus la sfarsitul Razboiului Rece, la reunificarea Germaniei.

Exista, dupa parerea dvs., vreo legatura intre Revolutia Romana si reunificarea Germaniei?
Da, exista: ideea m-a fascinat, desi nimeni nu ma credea. M-am gandit la cine avea interesul sa incerce sa-si exercite influenta asupra acestor evenimente. Mi-a venit ideea ca in afara de poporul roman, marele castigator al acestui important joc strategic sunt SUA, deoarece Uniunea Sovietica s-a prabusit. Bineinteles ca si Germania a avut de castigat. Am inceput sa ma gandesc la ce as putea gasi in sprijinul acestei idei.

Aceasta a fost ideea de inceput, dar faptul ca ati vorbit cu acesti oameni din afara Romaniei nu v-a facut sa va schimbati parerea? Informatia de pe teren sprijinea ideea dvs. sau nu?
Cu siguranta o sprijinea. Am reusit sa fac filmul tocmai fiindca datele veneau in sprijinul ideii mele. A fost foarte mult de munca.

Dar daca datele nu v-ar fi sprijinit ideea, ce s-ar fi intamplat?
Atunci am fi avut un altfel de film, care ar fi plasat actiunea in cadrul unui context international, cu care oricum ne confruntam. Fiindca nimic nu are loc fara legatura cu ceea ce se intampla in jur. Bineinteles ca nu puteam fi sigura ca ideea mea este corecta si multi au considerat-o prea speculativa. Cand am inceput sa vorbesc insa cu oameni care erau implicati, am descoperit ca ideea mea nu era atat de nebuneasca cum isi inchipuiau ei.

Filmul meu este dedicat romanilor curajosi care au iesit spontan pe strazi in decembrie '89

Dar cine sunt acesti oameni desre care vorbiti?
Am vorbit de-a lungul a trei ani cu atat de multi oameni, incat nici nu stiu cu cine as putea incepe. In primul rand cu politicieni din diverse tari.

Si din Romania?
Da. Erau dizidenti. In film apare si Stelian Tanase.

Si László Tökés?
Da. Nu poti face un film despre Revolutia Romana fara sa il incluzi si pe el.

Cum a explicat László Tökés rolul lui in cadrul revolutiei?
Acesta este un lucru foarte greu de spus. Probabil ca nu a spus ceva atat de nou. L-am intrebat de ce a spus toata lumea ca revolutia a fost spontana si daca nu crede ca a fost nevoie de mai mult curaj, data fiind situatia, adica sub regimul comunist. Sa colaborezi cu cei din Vest, cu cei care faceau parte din servicii de informatii sau cu cei pe care ii banuiau ca fac parte din el, insemna sa iti asumi un risc foarte mare. László Tökés a spus ca a avut legaturi cu cei din Vest, dar acest lucru nu este ceva nou. Nu ma refer doar la faptul de a avea relatii cu cei din Vest, ci la instigarea constanta a unei situatii care sa declanseze o revolutie: sa iei anumite masuri care sa ii determine pe oameni sa iasa pe strazi. Cand l-am intrebat, nu a raspuns direct, a stat pe ganduri fara sa spuna nimic timp de o jumatate de minut si a raspuns ca trebuie sa se gandeasca la acea problema. Acela a fost un raspuns interesant. I-am spus ca nu vreau sa ii reduc meritele si ceea ce a facut la acel moment dat. Tökés a jucat un rol foarte important si acest lucru este foarte pozitiv. Romanii au iesit spontan pe strazi, au avut acest curaj, erau contra regimului. Unii dintre ei au murit, altii au fost raniti. Am la sfarsitul filmului o dedicatie care spune ca acest documentar este inchinat tuturor romanilor curajosi care au iesit pe strazi in mod spontan in decembrie 1989. Acest lucru este important pentru mine, pentru ca nu vreau ca romanii sa considere ca doresc sa le diminuez actele de curaj. Sa incadrezi toate aceste lucruri intr-un context international si sa arati care au fost interesele si cum s-au luat anumite masuri pentru ca revolutia sa aiba loc nu inseamna sa diminuezi curajul oamenilor care au iesit pe strada sau efortul facut pentru a induce schimbarea.

Au fost mai multi jucatori pe acest teren

Dar cine a facut strategia despre care vorbiti in titlul filmului?
Totul face parte parte dintr-o strategie mai mare, care a fost dezvoltata mai ales de Statele Unite. Insa nu numai ceea se intampla in Romania. A facut parte dintr-o actiune mai ampla, menita sa darame blocul sovietic si sa infaptuiasca reunificarea germana in cadrul NATO. Unul din principalele obiective ale Statelor Unite era sa intareasca pozitia SUA in Europa. La acea vreme, acela era un obiectiv foarte important pentru Statele Unite. Ceausescu era un obstacol, deoarece bloca reformele, statea in calea lui Gorbaciov, a Statelor Unite, a Vestului. Nu vreau sa spun ca Statele Unite erau singurele care trageau sforile. Au fost multi jucatori pe acest teren. Am putea spune ca doar Statele Unite erau mai active, lucrand impreuna cu alte tari pentru a infaptui acest lucru. Gorbaciov a jucat de asemenea un rol foarte important.

In ce fel erau implicate SUA, dupa opinia dvs.? S-au aflat agenti americani pe strada, in mijlocul populatiei?
Eu nu sunt interesata de asemenea detalii. Toate celelalte documentare legate de Revolutia Romana incearca sa arate cine, unde statea si ce facea. Eu eram interesata sa arat de ce era importanta revolutia romana intr-un context mai larg; si nu doar pentru poporul roman: in filmul meu este vorba despre acest fapt, si nu despre ce facea fiecare persoana pe strada atunci. Bineinteles, acest lucru joaca un anumit rol si el nu poate fi neglijat. Cred insa ca toate lucrurile referitoare la cine a tras sforile in Romania si cine a trimis agenti (asa-numitii "turisti rusi") nu reprezinta o noutate.

Interese puternice sa nu se spuna ce s-a intamplat in Romania

In film nu este nimic nou despre turisti straini?
Nu, nu este nimic nou despre turistii straini.

In ce-l priveste pe Ceausescu, ati vorbit cu anumiti oameni?
Da, am vorbit cu generalul Victor Stanculescu, el este de asemenea prezentat in film.

A explicat ceva anume despre rolul sau complicat?
El face aluzii mai degraba la anumite lucruri si astfel ne intoarcem de unde am plecat. Nu este nici o sansa sa afli ce s-a intamplat cu adevarat in timpul revolutiei din Romania, numai vorbind cu oamenii, deoarece acestia au interese foarte puternice sa nu spuna ceea ce s-a intamplat. Intalnesti povesti foarte diferite; de aceea am crezut ca este interesant sa pui situatia intr-un context international si sa vezi ce rol au jucat influentele din exterior. Bineinteles ca au existat tot felul de interese in Romania pentru a darama regimul Ceausescu. Va mai trece o buna bucata de vreme pana vor fi divulgate aceste detalii. Dar filmul meu nu se refera la asa ceva si nu asta este ceea ce am vrut eu sa fac.

Credeti ca acest film este interesant pentru publicul roman?
Da, cred ca da, deoarece fiecare, fie ca este vorba despre un individ sau o tara, isi are punctul sau de vedere. Fiecare individ are un punct de vedere subiectiv. La fel ca si individul, o tara percepe istoria contemporana prin intermediul culturii sale, al cunostintelor sale, al vecinatatilor sale. Totul se petrece in acest fel. Deseori, este interesant de vazut, pe de o parte, cum cineva din afara percepe evenimentele si, pe de alta parte, cum pot aceste evenimente sa fie corelate cu altele, dintr-un alt punct de vedere, pe care cineva care traieste in tara poate sa il impartaseasca. Fireste, se poate spune ca este nevoie de mult tupeu sa vin eu si sa spun romanilor ce s-a intamplat atunci. Cu ce drept vine Susanne Brandstätter sa ne spuna ce s-a intamplat la noi in tara? Dar, de pe de alta parte, uneori este bine sa fie cineva care pastreaza o anumita distanta, care are o vedere noua asupra lucrurilor, care poate are un mod de abordare cu totul diferit si pe care tu nu il ai, fiindca esti atat de cufundat in problematica interna incat nu vezi lucruri pe care cineva aflat la distanta le poate observa. De aceea, cred ca este foarte interesant pentru romani sa vada filmul.

Credeti ca Ceausescu si oamenii din jurul sau nu stiau nimic despre revolutia care era pe cale sa inceapa? In film prezentati imaginea unui joc ("Sah si mat"), a unei strategii.
Da, era un plan.

A fost un plan pregatit dupa caderea Zidului? Dupa schimbarile din Bulgaria?
Nu putem sa indreptam lucrurile spre un anumit punct, fiindca acestea erau evenimente care se petreceau cu ani inaintea revolutiei. Si eu arat in film cum a fost facuta toata munca de dinainte, strategia folosita de Statele Unite. Era vehiculata ideea ca blocul sovietic ar trebui sa se desfiinteze, dar nimeni nu stia cand avea sa se intample acest lucru. Insa toata lumea a contribuit la infaptuirea acestui fapt. A fost nevoie de ani de munca, desfasurati pe diferite canale, de realizarea contactelor pentru a crea retele de dizidenti si de oameni din cadrul sistemului militar aflati in apropierea lui Ceausescu, dornici sa coopereze pentru rasturnarea lui.

Ati vorbit cu persoane din serviciile straine de informatii?
Da, am vorbit cu foarte multi oameni din serviciile straine de informatii, erau tot felul de servicii secrete.

Ce fel de servicii secrete? Americane, franceze, bulgare, austriace, germane? Si toate acestea au jucat un rol important pe "tabla de sah"?
Mai multe. A fost un nivel ridicat de cooperare.

Si cele rusesti?
Da. De fapt, cu ele nu am vorbit. Am vrut sa fac acest lucru, dar producatorul nu mi-a dat posibilitatea de a ma duce in Rusia. A fost o problema financiara. A spus ca m-am ocupat de destule servicii secrete, ne costa prea multi bani si trebuie sa ne oprim.

Ati gasit documente speciale sau doar ati vorbit cu oamenii?
Nu, am citit o multime de documente declasificate. Exista inca documente clasificate la care nu am avut acces. Am avut de discutat cu multi oameni din diferite tari, de citit documente si de adunat la un loc toate piesele puzzle-ului. Cand afli aceeasi poveste de la oameni cu care nu ai nici o legatura, din diverse tari, si pui toate informatiile laolalta, lucrurile capata un sens.

Studiu de caz despre fabricarea revolutiilor

Faptul ca ati pus laolalta toate aceste informatii inseamna crearea unei noi imagini.
Nu pot sa afirm cu certitudine ca asa s-au intamplat lucrurile, deoarece mai exista multe informatii clasificate, dar cred ca atunci cand vezi filmul ti se pare ca lucrurile trebuie sa se fi intamplat in acest fel si acestea trebuie sa fi fost motivele. Ceea ce am vrut sa realizez prin intermediul acestui film este sa pun lucrurile intr-o anumita lumina si, chiar daca nu pot sa dovedesc totul, faptul ca lucrurile sunt prezentate intr-o maniera atat de reala ii face pe oameni sa spuna ca asa s-au intamplat lucrurile. Filmul nu este doar despre Revolutia Romana. Este un fel de analogie, de studiu de caz al felului in care sunt realizate sau fabricate astfel de revolutii si cu ce scop.

Este acesta un model care a functionat oarecum la fel si la Belgrad, cand a fost inlaturat Milosevici?
Este un model care functioneaza de mult timp si care este folosit in repetate randuri. Ceea ce face filmul interesant si pune situatia intr-un context mai larg este felul cum functioneaza un asemenea lucru. Si chiar daca, dintr-un anume motiv, s-ar dovedi ca ceea ce arat in acest film nu este adevarat, este interesant de vazut filmul, fiindca el prezinta un tipar, cum sunt facute lucrurile intr-un anume fel. Acest fapt este valid. Dar eu consider ca si ceea ce este prezentat in film este adevarat. Nu pot spune ca sunt sigura suta la suta, fiindca ar fi trebuit sa dispun de acele documente clasificate. Si nici atunci nu pot fi sigura, fiindca si documentele clasificate pot fi falsificate din anumite motive.

Aveti si imagini din timpul revolutiei?
Da.

Din punct de vedere cronologic, filmul ajunge pana in 22 decembrie?
Nu. Filmul ajunge pana in 25 decembrie, pana la executia lui Ceausescu.

Ati fost surprinsa sa il vedeti pe Ceausescu la putere si dupa doar doua zile, redus la conditia unui batran la un colt de sosea? A fost aceasta schimbare de destin surprinzatoare pentru dvs.?
Nu, dat fiindca nu a fost o schimbare brusca, doar a parut sa fie astfel. Este vorba despre acest lucru in film. Au fost foarte multi factori care au contribuit la faptul ca nu a fost o schimbare brusca de destin, daca iei in considerare presiunile economice impuse asupra regimului Ceausescu. Au existat anumite strategii economice folosite pentru a face presiuni asupra regimului Ceausescu. Ori faci reforme si atunci vei primi imprumuturile din Vest, ori nu faci reforme si atunci nu vei primi imprumuturile din Vest si acest fapt va face sa creasca presiunea in interiorul tarii. Dupa cum stim, Ceausescu a ales calea de a spune ca nu se va lasa santajat, nu va fi fortat sa faca reformele pe care nu doreste sa le faca. Chiar daca ar fi facut reforme, tot ar fi fost sfarsitul regimului sau. Aceasta a fost strategia economica folosita in momentul cand el s-a hotarat sa plateasca datoriile straine. Faptul ca a platit datoriile straine a contribuit la slabirea pozitiei sale, deoarece poporul roman a suferit fiindca el folosea banii pentru a construi cladirile lui monumentale.

Spuneti-ne cand va fi prezentat?
Filmul va fi prezentat la televiziune, mai intai pe Canalul Arte, in limbile germana si franceza. Unul dintre partenerii de productie este Televiziunea Romana si de aceea va fi transmis si in Romania. Canalul Arte are drepturile principale, Televiziunea Romana are si ea anumite drepturi, la fel ca si Televiziunea Maghiara, fiindca au fost facute cercetari vaste in Ungaria. Ungurii au colaborat cu Vestul si cu anumiti romani.

Veti mai face filme despre Romania? Veti mai reveni sa lucrati la noi?
Poate ca voi reveni si voi face ceva despre anii dinainte de 1989, cu privire la Germania si Bulgaria. Am inceput sa fac cercetari, dar cred ca urmatorul film va fi cultural.

Berlin, 20 noiembrie 2003

Interviu realizat de Gabriela Adamesteanu

* Regizor si director de productie la Austrian Broadcasting Corporation/Radio and Television

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22