Pe aceeași temă
Prietenul N.C. Munteanu a descoperit in arhiva personala acest text transmis la Radio Europa Libera (in octombrie 1985). Partea finala ramane de o stringenta actualitate!
Ajunsesem de curand in Occident, in vara lui 1977. M-am intalnit intr-o seara la Paris cu un ziarist care se interesa de problemele romanesti. Am discutat, de una, de alta, pana la un ceas inaintat al noptii: nu mai ajungeam sa ne despartim. Intr-un tarziu, am hotarat totusi sa ne spunem la revedere! Tinandu-si mana intr-a mea, omul a soptit: “Doctore! Spune-mi te rog de ce boala sufera Ceausescu?”.
Intrebarea lui m-a fulgerat. O clipa, o clipa doar, am devenit putin rigid. I-am raspuns: “Sunt impotriva folosirii psihiatriei in scopuri politice”. Ne-am strans mainile si am disparut in directii diferite.
Ca doctor, intr-adevar, sunt chemat sa ingrijesc bolnavii. Oricine ar fi ei, mici si mari ai acestei lumi, avuti sau saraci, oameni ale caror idei le impartasesc, ca si altii cu opinii cu totul diferite de ale mele. Misiunea mea nu e sa le agat de gat etichete cu diagnostice. Acestea au un rost numai in masura in care justifica o terapeutica. Nu e mai putin adevarat ca omul caruia un ciudat destin istoric i-a incredintat soarta Romaniei pune o problema psihologica destul de grea. In cateva minute voi incerca sa o schitez.
Pentru a intelege “cazul”, trebuie sa urcam mai sus, in generalitate. E vorba despre transformarile psihice pe care le sufera cel care detine puterea cea mai inalta intr-un stat. Conditia puterii supreme e in genere un factor de perturbare pentru om. Sentimentul grandorii o ia repede pe dinaintea datoriei de servitor al supusilor sai. Impotriva acestei tendinte, as zice firesti, vin sa se aseze, atunci cand exista, institutiile democratice, care garanteaza, in functie de trainicia lor, un anumit echilibru intre conducator si supusi.
Mai intervine si un factor pe care l-as numi ereditar. Descendentii familiilor care au exercitat puterea indelung sunt mai putin sensibili, isi pierd capul mai greu cand ajung in varful piramidei. Dar sa nu ne lasam abatuti din drum.
Regimurile comuniste au o ciudata inclinare de a-si zeifica diriguitorii. Spun “ciudata”, pentru ca in totala opozitie cu doctrina. Un guvernamant gandit sa fie popular secreta “conducatori iubiti”, “minti clarvazatoare”, “genii”. Observatia, mai veche, ca “puterea intregului popor” naste dictatura este mai valabila ca oricand in regimurile “socialismului real”. Tesatura de clasa rasfirandu-se, accesul unui singur om la totalitatea puterii e mai lesnicios.
Actualul potentat al Romaniei a suportat foarte rau ascensiunea. Intr-o prima faza, mania grandorii imbraca un aspect sarbatoresc ce amintea de festivitatile samanatoriste. Conducatorul era intampinat, la poarta cetatilor, de insusi Voievodul, care ii oferea painea si sarea inainte de a-i inmana cheia vechii asezari, in timp ce grupuri de tarani si taranci se intreceau a juca hora, pe plaiul alaturat. Un prieten al meu spunea pe atunci ca traim intr-o “opereto-cratie”, caci intr-adevar acele inscenari semanau cu mici operete taranesti, stil Victor Vlad Delamarina.
Dar iata ca opereta se transforma intr-o drama macabra. Loviturile buldozerelor darama monumente seculare (cu precumpanire religioase); cupele excavatoarelor extrag din morminte osemintele domnitorilor, inca imbracati in uniforme, cu sabia la centura, pentru a le transfera la groapa comuna sau poate chiar la groapa cu gunoi - cine poate sa stie? Profanarea mormintelor a fost totdeauna resimtita ca un delict deosebit de oribil: ea poate fi efectul unei manii populare, cum s-a intamplat in Franta, in timpul Revolutiei; cand insa se petrece la rece si din ordin superior - ramai impietrit.
Noi, romanii, nu avem monumente grandioase, asa cum intalnesti in alte locuri; numai cine simte cu adevarat romaneste stie insa ca acele mici lacasuri, uneori perfecte sub raportul artistic, totdeauna memorabile, ne provoaca noua aceleasi emotii adanci pe care grecii le au fata de Partenon, francezii fata de Catedrala Notre Dame. Presedintele Romaniei loveste fara crutare tocmai in aceste infinit de pretioase marturii ale trecutului, provocand o tristete nemarginita celor multi din tara, celor putini din exil.
Ce motive l-au putut impinge pe cel care odinioara putea fi considerat inca un indemanatec seducator al simtirii romanesti sa se dedea la asemenea acte de vandalism? Merita sa fie resimtita ipoteza vointei de putere: el vrea sa arate ca nimic nu-i poate sta impotriva, ca, simbolic, figurile cele mai glorioase ale neamului nu sunt altceva decat un gunoi in comparatie cu forta lui.
Aceasta explicatie contine fara indoiala o parte de adevar, insa ea nu ni se pare indestulatoare. Este sigur ca Dictatorul imbatraneste rau. Simtind ca puterile ii scad - si odata cu ele si puterea de seductie asupra maselor -, el ridica pretul licitatiei si se deda la operatii de forta din ce in ce mai spectaculoase.
Disparitia lui fizica si poate si disparitia lui iminenta din memoria oamenilor (avem cu totii tendinta sa ne uitam cosmarurile) el vrea sa o asocieze cu stergerea urmelor istoriei de pe cuprinsul teritoriului national. Omul este in prada instinctului mortii. Numai asa se explica atacul frontal impotriva vechilor zidiri, pe care le iubim atata.
Insa aceasta tragedie nationala (care se impleteste cu alte tragedii individuale si colective, tinand de conjunctura economica catastrofala, de disparitia aproape a oricarei urme de libertate), aceasta tragedie nationala, spuneam, ridica o alta problema inca mai grava, pe care, mai devreme sau mai tarziu, va trebui sa ne-o punem, cu curaj. Este vorba de raspunderea colectiva pe care o implica orice cult al personalitatii.
Tiranul traieste din lingusire, care ii este tot atat de necesara pentru a trai pana la capat destinul lui de tiran pe cat ii e de necesara plantei lumina si pestelui apa. Proslaviti pe tiran si el se va umfla ca broasca din fabula; reduceti cantitatea de laude si el se va face mai mic si se va zbarci.
Marea majoritate a romanilor, este clar, s-a abtinut de la practica detestabila a linguselii. Insa au fost indeajuns de multi - mai ales in clasa intelectuala - care au facut-o: din interes, din cinism sau chiar dintr-un fel de placere abjecta. Aceasta tagma a lichelelor este tot atat de implicata in mentinerea si cresterea cultului lui Ceausescu ca si Ceausescu insusi. Dar alaturi de ei, de aceste lichele, se gasesc si cei care, din slabiciune, indiferenta sau servilism, nu i-au facut sa simta pe tenorii lingusirii cat de reprobabila si de periculoasa este practica lor. Cercul raspunderii este, deci, mult mai larg si, in cele din urma, ii atinge intr-un fel pe toti cei care au tacut si - de ce sa n-o spunem? - si pe multi care au plecat pe tacute si tac acolo unde se gasesc.
Cand va veni ora concluziilor dupa un moment istoric ca acela pe care il traim - si il resimtim deja ca mult, mult prea lung -, va trebui cu totii sa ne facem autocritica si sa ne intrebam: Cum a fost posibil sa suportam? Putini sunt cei care au platit cu suferintele lor sau chiar cu viata pretul scump al libertatii. Multi, foarte multi au suferit chinuri cumplite, materiale si morale.
Va veni ocazia intr-o zi, pentru multi dintre noi, a unei mari rafuieli morale cu noi insine, a punerii in lumina a unor grave defecte de ordin spiritual; si, astfel, suferintele momentului prezent au macar o sansa de-a se converti intr-un progres, intr-o inaltare sufleteasca de care avem nevoie. In acea ora macar nu va trebui sa trecem pe langa prilejul de-a deveni mai buni si mai intransigenti.