Ce primim pe canalele de ştiri

BrÎnduȘa Armanca 09.12.2014

De același autor

„Sub presiunea Internetului și a comunicației mobile, jurnaliștii au devenit din vânători de informație simpli fermieri de conținut... Astfel, ziarele (și TV) sunt adesea un mozaic de știri și informații reciclate.” (Studiul Mapping Digital Media)

 

În materie de mass-media și comunicare, Ro­mânia uimește Europa și lumea: are mai mul­te televiziuni pe cap de locuitor decât țările europene dezvoltate, adică peste 750 de licențe active, stă pe locul 58 din 166 de țări pe criteriul de conectivitate la Internet, con­form clasamentului Interna­tional Telecommunication Uni­on, nu stă rău ca număr de utilizatori ai Internetului, es­timat la finele acestui an la 11 milioane (Internet Live Stats), și stă bine la prezența pe Fa­ce­book, cu peste 7 milioane de conturi, conform facebrands.ro. În exces se gă­­sesc și canalele de știri românești, din ca­re ar fi vreo 7, dacă numărăm și mu­ri­bun­dul N 24.

 

În campania electorală, Realitatea TV, Digi 24, B1 TV, Antena 3, RTV și TVR News au avut cău­tare sporită față de restul anului, când publicul predilect a fost categoria de per­soa­ne în vârstă. Cel puțin asta rezultă din analiza profilului realizată în martie 2014 de pa­gi­na­demedia.ro, cu sprijinul BPN: Antena 3 - ur­mă­rită în proporție de 72% de persoane de peste 55 ani, B1 TV – cel mai numeros public de 65 ani, RTV - cel mai mare public cu stu­dii gimnaziale (27%), urmat de Antena 3 cu 23%; Realitatea TV și RTV - cel mai numeros pu­blic din mediul rural și orașe mici (60%), Digi 24 - publicul cel mai educat (40% studii su­perioare) etc. Corelate cu statisticile Inter­netului, se poate conchide că publicul tânăr și matur, mediu și superior educat, caută in­for­mațiile fie pe Internet, fie pe canalele ge­ne­raliste, din moment ce Știrile PRO TV, Ob­ser­vatorul Antenei 1 sau Jurnalul TVR înregis­trează audiențe superioare principalelor pro­grame de pe canalele de știri.

 

Explicația stă în cantitatea, dar și în calitatea in­formației livrate de te­le­vi­ziunile „spe­cia­li­za­te”. Jur­na­lismul de teren se rezumă la pânda la porțile câ­torva ins­tituții care stabilesc agenda presei – parchete, instanțe, pre­ședinție, guvern, ANI etc. – și la deplasarea la fața lo­cului în caz de acci­dente, ca­tastrofe etc. Asez­o­nate cu Brea­king News-uri meteo, fie, dacă se produce, Doamne ajută!, vreo ares­tare sau vreun accident aviatic, jurnalele nu ex­ce­lează în noutăți relevante. Sursa in­for­mațiilor rămâne altminteri Internetul, jus­t­i­fi­când o concluzie a studiului Mapping Digital Me­dia realizat de OSI: „Sub presiunea In­ter­netului și a comunicației mobile, jurnaliștii au devenit din vânători de informație simpli fer­mieri de conținut... Astfel, ziarele (și TV) sunt adesea un mozaic de știri și informații re­ci­clate”. De­și dau impresia hărniciei, ca­nalele de știri re­petă pe parcursul zilei ace­leași in­for­mații, îm­pachetate identic, com­ple­tând pro­gra­mele cu multă vorbărie servită ca talk-show. Acolo par­tizanatul se vede mai clar în configurația invitaților, în absența ex­per­ților, în subiectele „zi­lei” reluate în fiecare em­isiu­ne până la sa­tu­rație, în ierarhia in­fo­r­mației, adeseori falsă.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2014/1290/22_TV_pe_cap_%28brandusa%29_2014.jpg

O simplă numărătoare arată că Antena 3, îm­păunată cu sloganul „Specialiști în știri”, are cele mai puține jurnale: la 6 dimineața, la 12, la ora 14 și gata. De aici încolo, numai talk-show-uri de servit mogulul și acoliții. TVR News este un compromis alimentat din pro­ducția de știri a TVR de pe canalele 1 și 2, în rest cu împrumuturi subtitrate de la Euro­News ș.a., botezate News Magazin, din jumătate în jumătate de oră, de la 9 la 16. Realitatea TV și B1 TV au știri din oră în oră, cu masive reluări, cu accent pe știrile di­mineții și pe cele din prime-time. Digi 24 are cel mai bun format de știri, din oră în oră, cu Jurnalul de seară de la orele 20, unde pu­blicul primește și comentariu expert de po­li­tică externă, invitații acestui canal fiind di­feriți de „abonații” altor canale, ceea ce mă­rește încrederea în echidistanța postului. RTV preferă discuțiile în platou în segmentul de după-amiază de la orele 18 până la 23, cu in­vi­tați dedicați politicii partizane a postului. Top 10 televiziuni publicat de reportervirtual.ro pe luna noiembrie 2014 arată creșteri de au­diență și ierarhii schimbate: „Toate te­le­vi­ziu­nile de știri au crescut din punct de vedere al audienței pe fondul campaniei electorale și al celor două tururi de scrutin la prezidențiale (2 și 16 noiembrie), însă demnă de menționat este performanța Realitatea TV, care, în luna octombrie, era abia pe locul 14, cu o medie de 86.000 de telespectatori/minut la nivel na­țional. Astfel, în noiembrie 2014 postul de știri aproape că și-a dublat audiența față de luna anterioară”, arată Adrian Halpert. An­te­na 3 revine pe locul 3 general, după ProTV și Antena 1, cu un rating național de 1,99%, ce­ea ce arată că încă ține povestea fără sfârșit cu „dictatorul” Băsescu. Încă un pic.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22