De același autor
„Sub presiunea Internetului și a comunicației mobile, jurnaliștii au devenit din vânători de informație simpli fermieri de conținut... Astfel, ziarele (și TV) sunt adesea un mozaic de știri și informații reciclate.” (Studiul Mapping Digital Media)
În materie de mass-media și comunicare, România uimește Europa și lumea: are mai multe televiziuni pe cap de locuitor decât țările europene dezvoltate, adică peste 750 de licențe active, stă pe locul 58 din 166 de țări pe criteriul de conectivitate la Internet, conform clasamentului International Telecommunication Union, nu stă rău ca număr de utilizatori ai Internetului, estimat la finele acestui an la 11 milioane (Internet Live Stats), și stă bine la prezența pe Facebook, cu peste 7 milioane de conturi, conform facebrands.ro. În exces se găsesc și canalele de știri românești, din care ar fi vreo 7, dacă numărăm și muribundul N 24.
În campania electorală, Realitatea TV, Digi 24, B1 TV, Antena 3, RTV și TVR News au avut căutare sporită față de restul anului, când publicul predilect a fost categoria de persoane în vârstă. Cel puțin asta rezultă din analiza profilului realizată în martie 2014 de paginademedia.ro, cu sprijinul BPN: Antena 3 - urmărită în proporție de 72% de persoane de peste 55 ani, B1 TV – cel mai numeros public de 65 ani, RTV - cel mai mare public cu studii gimnaziale (27%), urmat de Antena 3 cu 23%; Realitatea TV și RTV - cel mai numeros public din mediul rural și orașe mici (60%), Digi 24 - publicul cel mai educat (40% studii superioare) etc. Corelate cu statisticile Internetului, se poate conchide că publicul tânăr și matur, mediu și superior educat, caută informațiile fie pe Internet, fie pe canalele generaliste, din moment ce Știrile PRO TV, Observatorul Antenei 1 sau Jurnalul TVR înregistrează audiențe superioare principalelor programe de pe canalele de știri.
Explicația stă în cantitatea, dar și în calitatea informației livrate de televiziunile „specializate”. Jurnalismul de teren se rezumă la pânda la porțile câtorva instituții care stabilesc agenda presei – parchete, instanțe, președinție, guvern, ANI etc. – și la deplasarea la fața locului în caz de accidente, catastrofe etc. Asezonate cu Breaking News-uri meteo, fie, dacă se produce, Doamne ajută!, vreo arestare sau vreun accident aviatic, jurnalele nu excelează în noutăți relevante. Sursa informațiilor rămâne altminteri Internetul, justificând o concluzie a studiului Mapping Digital Media realizat de OSI: „Sub presiunea Internetului și a comunicației mobile, jurnaliștii au devenit din vânători de informație simpli fermieri de conținut... Astfel, ziarele (și TV) sunt adesea un mozaic de știri și informații reciclate”. Deși dau impresia hărniciei, canalele de știri repetă pe parcursul zilei aceleași informații, împachetate identic, completând programele cu multă vorbărie servită ca talk-show. Acolo partizanatul se vede mai clar în configurația invitaților, în absența experților, în subiectele „zilei” reluate în fiecare emisiune până la saturație, în ierarhia informației, adeseori falsă.
O simplă numărătoare arată că Antena 3, împăunată cu sloganul „Specialiști în știri”, are cele mai puține jurnale: la 6 dimineața, la 12, la ora 14 și gata. De aici încolo, numai talk-show-uri de servit mogulul și acoliții. TVR News este un compromis alimentat din producția de știri a TVR de pe canalele 1 și 2, în rest cu împrumuturi subtitrate de la EuroNews ș.a., botezate News Magazin, din jumătate în jumătate de oră, de la 9 la 16. Realitatea TV și B1 TV au știri din oră în oră, cu masive reluări, cu accent pe știrile dimineții și pe cele din prime-time. Digi 24 are cel mai bun format de știri, din oră în oră, cu Jurnalul de seară de la orele 20, unde publicul primește și comentariu expert de politică externă, invitații acestui canal fiind diferiți de „abonații” altor canale, ceea ce mărește încrederea în echidistanța postului. RTV preferă discuțiile în platou în segmentul de după-amiază de la orele 18 până la 23, cu invitați dedicați politicii partizane a postului. Top 10 televiziuni publicat de reportervirtual.ro pe luna noiembrie 2014 arată creșteri de audiență și ierarhii schimbate: „Toate televiziunile de știri au crescut din punct de vedere al audienței pe fondul campaniei electorale și al celor două tururi de scrutin la prezidențiale (2 și 16 noiembrie), însă demnă de menționat este performanța Realitatea TV, care, în luna octombrie, era abia pe locul 14, cu o medie de 86.000 de telespectatori/minut la nivel național. Astfel, în noiembrie 2014 postul de știri aproape că și-a dublat audiența față de luna anterioară”, arată Adrian Halpert. Antena 3 revine pe locul 3 general, după ProTV și Antena 1, cu un rating național de 1,99%, ceea ce arată că încă ține povestea fără sfârșit cu „dictatorul” Băsescu. Încă un pic.