De același autor
„Jurnalistului îi este interzis să fie informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret“ (Codul Deontologic Unificat al COM)
Declarațiile Elenei Udrea despre generalul Coldea, interimar la cârma SRI, aduc din nou în discuția publică dimensiunea influenței serviciilor de informații în România. Racolările din mass-media, recunoscute de fostul director SRI, George Maior, le par oficialilor legitime, compatibile și global valabile. Întrebat la B1 TV cum stă SRI cu ofițerii acoperiți în presă, Maior declara senin: „– Cum stau toate statele democratice europene... – Îi vom afla vreodată?... – Asta e ideea, că nu. De aia e vorba de ofițeri acoperiți și de secrete de stat“.
Cazul jurnalistului Robert Turcescu, autodenunțat în septembrie trecut ca „ofițer acoperit al armatei“, a fisurat suprafața polișată a relației dintre serviciile de informații și presă. Zilele acestea ies la rampă cu amintiri și confesiuni târzii jurnaliști care susțin că au fost la un pas de racolare. Radu Moraru povestește pe site-ul televiziunii Nașul TV cum era să ajungă general și doctor în ceva prin 2010, invitat la Marriott, la un prânz cu gen. Gabriel Oprea și șeful SRI, George Maior: „Sunt primit cu onoruri, primesc o sabie, un binoclu și încă ceva, nu-mi mai amintesc. Sunt lăudat pentru «faptele mele de vitejie» și mi se propune să devin colonel. Cu o față serioasă le zic: «Păi, la cât m-ați lăudat, numai colonel?!». În câteva clipe aveam deja desenat traseul de general, cu trecere prin Colegiul Național de Apărare și doctorat servit! În numai 6 luni! Oamenii erau foarte serioși, iar eu am luat-o ca pe o glumă: «Băi, relaxați-vă, am glumit. Mă simt bine ca civil, îmi servesc oricum patria și cetățenii și cred că e bine să mai rămână și ziariști civili, că prea i-ați luat pe toți». Nu le-a plăcut gluma, iar eu am rămas cu un gust amar“.
Deși nu sunt clare motivele pentru care directorul SRI și-a prezentat demisia în ianuarie, e greu de imaginat că are legătură cu solicitarea demisiei sale „firească și necesară“ făcută de nouă organizații civice, la inițiativa APADOR-CH, pentru declarațiile lejere de la B1 TV: „solicităm public parlamentului să introducă în legile siguranței naționale o interdicție expresă a recrutării de colaboratori sau agenți din cadrul presei de către serviciile de informații. În acest fel opiniile și ideile transmise de presă vor reflecta doar convingerile ziariștilor, și nu ordinele primite de unii dintre aceștia de la serviciile de informații“. Atât cât pricepem din misiunea instituțiilor numite „servicii“, nu reiese ce anume justifică racolarea de jurnaliști în serviciile de informații interne sau ale armatei, de exemplu. Ofițerul unui serviciu secret și jurnalistul au treburi diferite până la divergență. Jurnalistul, aflat în slujba publicului, adună informații pentru acesta, dezvăluie nereguli, face investigație pentru public, veghează democrația prin darea în vileag a celor ascunse. Libertatea presei îi permite să spună, să expună. Ofițerul stă sub regulament. El trebuie să tacă. Jurnalistul-ofițer acoperit trebuie să tacă. Sau să spună ce i se ordonă. Mai este, atunci, jurnalist?
Iată de ce Codul Deontologic Unificat adoptat de Convenția Organizațiilor de Media în 2009 prevede explicit la art 3.3: „Jurnalistului îi este interzis să fie informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret“. Germania a inclus o interdicție asemănătoare în Codul Presei, după scandalul jurnalistului-agent BND, Wilhelm Dietl. Iar Parlamentul European s-a mobilizat în jurul Raportului Weber, Standarde de transparență și pluralism media la nivel UE, cu un amendament la cererea ActiveWatch-România, care solicită statelor membre UE „să adopte legislație cu privire la prevenirea infiltrării redacțiilor de știri prin intermediul unor agenți de informații, dat fiind faptul că aceste practici pun în mare pericol libertatea de exprimare, permit supravegherea redacțiilor de știri, generează un climat de neîncredere, împiedică strângerea de informații, amenință confidențialitatea surselor și, în cele din urmă, încearcă să informeze eronat și să manipuleze publicul, precum și să discrediteze mass-media“.
Pe fondul ordonanței de urgență date înainte de alegerile prezidențiale, prin care Victor Ponta (își) lua măsuri speciale ca ofițerii acoperiți să nu poată fi cunoscuți, ce poate face societatea civilă altceva decât să ceară ca serviciile secrete să își retragă agenții din redacții? Ceea ce au făcut mai multe organizații în 2014, iar recent președintele TVR. Relatarea lui Radu Moraru, în măsura în care este exactă și sinceră, arată potențialele privilegii oferite jurnaliștilor care se lasă ademeniți. Fiindcă, întotdeauna, sunt două părți într-un proces de racolare: jurnalistul slab de înger și serviciile care îl ofertează. Nu e doar o chestiune morală și de caracter, ci și una de responsabilitate. De ambele părți.