De același autor
Fluctuațiile la conducerea TVR reflectă bătălia politică pentru controlul mediilor publice.
Televiziunea Română a avut 12 președinți-directori generali plini din 1990, de când se definește ca televiziune publică: şapte numiți sau desemnați de PSD sau de partidele predecesoare și cinci de partidele de dreapta (PNL, PNȚ-CD). Riguros exact este că ultimii doi PDG au fost încălecați și pe stânga, și pe dreapta, fiind susținuți de USL, o alianță conjuncturală, în contradicție cu logica politică matură și responsabilă. Niciunul dintre șefii SRTV nu și-a dus până la capăt mandatul, nici pe cele scurte, dar neconturate ca misiune, nici pe cele de patru ani, așa cum prevede Legea 41/1994. Cea mai lungă șefie la vârful TVR a avut-o Cristian Hadji-Culea, trei ani și nouă luni, iar cea mai scurtă Claudiu Săftoiu, care a stat un an și patru luni.
Fluctuațiile la conducerea TVR reflectă bătălia politică pentru controlul mediilor publice. În primii ani ai postrevoluției, controlul viza influența electorală, în condițiile de monopol al audienței naționale (SOTI, fondată în 1991, emitea doar câteva ore pe frecvența TVR 2 și nu conta electoral), până în anii 1993-1995, când au apărut primele televiziuni private cu oarecare audiență: Antena, Tele 7 abc și, în fine, PRO TV, care a schimbat fața și paradigma audiovizualului românesc. Până în 1997, TVR a fost dominată de forțele de stânga, de foștii comuniști convertiți la democrație, care i-au păstrat profilul unei televiziuni „de stat“ și au folosit-o cu spor în alegeri. Abia în 1997 este votat primul PDG conform legii, în persoana regizorului Stere Gulea, susținut de PNȚ-CD. Una peste alta, TVR a stat timp de 15 ani sub mâna PSD din sfertul de veac al declinului.
După anul 2000, rolul de instrument electoral al TVR a devenit secundar, fiindcă audiența nu mai era covârșitoare într-o piață concurențială cu peste 600 de canale TV, locale, regionale și naționale. Politicienii au descoperit însă că televiziunea și radioul public sunt instituții ideale pentru a plasa clientelă politică și rubedenii. Mai mult, mediile publice au fost tratate ca sursă de afaceri personale și înavuțire. Cel mai iscusit s-a dovedit Valentin Nicolau, PDG între 2002 și 2005, autorul unui sistem de sifonare a banilor instituției în complicitate cu șeful de cabinet Truică al premierului Năstase, cel care aproba trimestrial rectificare specială de buget, pentru a astupa gaura TVR. Tăcerea a putut fi cumpărată în interior cu salarii babane și statut de vedetă acordate fidelilor. Dezastrul financiar era previzibil. Se adaugă reducerea sloturilor de reclamă printr-o decizie CNA, taxa mică și slaba colectare a ei, nevoile de retehnologizare, dar mai ales povara salariilor, care ajunsese la 55% din bugetul TVR la venirea lui Alexandru Lăzescu ca PDG, în 2010, când datoriile istorice acumulate se ridicau la peste o sută de milioane de euro. „TVR nu are soluţii pentru a-şi plăti datoria istorică. N-o pot face nici eu, nici alt manager, nici Dumnezeu“, spunea Lăzescu, citat de revista Capital în 2012. Până în 2014, când a poposit Stelian Tănase la cârma TVR, datoria aproape se dublase. S-a acumulat, colac peste pupăză, un credit angajat de cel mai nesăbuit șef al TVR, Claudiu Săftoiu.
Deși sunt principalii responsabili de situație, politicienii au continuat să trateze Televiziunea Română ca pe o slujnică. În ultimii 10 ani, nici nu s-au mai străduit să salveze aparențele: au numit în consiliile de administrație oameni de casă fără nicio pricepere într-ale televiziunii, politruci, nepoți și amici în poziții executive. Managementul de criză s-a rezumat la tăieri de bugete la producție, creșteri salariale acordate privilegiaților și, la presiunea sindicatelor, conservarea drepturilor celorlalți angajați. La finele mandatului lui Stelian Tănase, TVR, o instituție cu peste 3.300 de angajați, plătea eșalonat o datorie de 180 de milioane de euro și funcționa organizatoric într-un „coșmar operațional“.
Cel de-al treisprezecelea președinte-director general care va urma interimatului actual găsește o instituție falimentară, demobilizată, cu jurnaliști dispuși la compromis, desconsiderată de politicieni și lipsită de simpatia publicului, care nu-i acordă șansa unor audiențe mari. Evoluând pe o piață audiovizuală globală, digitalizată și îndrăgostită de divertismentul senzaționalist, televiziunea publică, obligată prin lege să împace diferite segmente de public, se vede atacată pe toate flancurile. Pesediștii tocmai au depus un proiect de lege pentru anularea taxei TV, FRF i-a cerut insolvența, televiziunile private țopăie pe neputințele TVR, iar perspectivele financiare sunt descurajante. Parlamentul actual, cel mai nefericit dintre cele postdecembriste, dominat de penalii PSD-PC-UNPR-ALDE, nu va ceda niciun milimetru din supremația sa asupra mediilor publice. Fiorul de spaimă după tragedia de la Colectiv a trecut. Soluțiile autentice pot fi ignorate. Adică: modificarea legii pentru a asigura depolitizarea, privilegierea competențelor pe baza unor concursuri netrucate, fixarea răspunderilor și sancționarea abaterilor, anularea datoriei istorice, creșterea taxei TV (în prezent, cea mai mică din Europa, sub 1 euro/lună), reorganizarea instituției și retehnologizarea în concordanță cu cerințele erei digitale. Se poate. Vrea cineva?