De același autor
Mogulii din Europa Centrală și de Est au găsit în anii ‘90 un teren vulnerabil, lipsit de reguli și legislație, cu cetățeni confuzi, fără experiență democratică în țări cu guverne rapace, dispuse să intre în jocul corupției. Au înțeles repede că mass-media pot fi un instrument de temut în afacerile lor tulburi și au profitat de slăbiciunile și de divizarea breslei jurnalistice.
De cel puțin cincisprezece ani, a intrat în uzanța vorbitorilor de limbă română termenul de „mogul“ pentru a-i desemna pe marii proprietari de presă, care își folosesc puterea și influența în afaceri și politică prin intermediul mass-media. Deși relativ nou în limbajul comun, termenul s-a impus prin sonoritatea sa interesantă, încărcătura sa peiorativă fiind intens speculată în discursul politic. Nu mai departe, în aprilie 2014, președintele statului folosea în spațiul public sintagma „moguli toxici“, cât și adjectivul derivat, „mogulesc“: „Toţi mogulii au fost toxici. Voiculescu, Vântu, Ghiţă şi Patriciu. Au manipulat. Au folosit media în folosul lor propriu. Patriciu a mers ce a mers şi şi-a dat seama că e o soluţie proastă şi a ieşit din treaba mogulească. Vântu a picat. Acum mai toxic este Ghiţă decât Voiculescu“, a declarat șeful statului la Realitatea TV.
Folosirea frecventă în dezbaterile de la televiziune și în mass-media în general face ca „mogul“ să nu mai fie resimțit ca termen de argou. Pe blogul martzian.wordpress.com cuvântul este căutat în DEX, fiindcă titularul a fost intrigat de modul repetitiv, obsedant în care e folosit. Totuși, termenul e exotic și înseamnă la origine, cf. DEX, „persoană care făcea parte din dinastia mongolă care a cucerit India“, iar la figurat „persoană foarte importantă cu puteri discreționare“ . Dinastia „Marilor Moguli“, întemeiată de Barbur, a domnit din 1526 până în 1858, când englezii au transformat India în colonie britanică. Puterea mogulului era absolută. Americanii au folosit primii termenul în argoul de business încă din secolul trecut, pentru a-i numi pe acei oameni de afaceri care controlau cu puteri uriașe piețele. Ulterior, pe măsură ce mass-media au devenit parte esențială în jocul politică-afaceri, profilul mogulului s-a asociat cu controlul media. Americanii Rupert Murdoch, patronul News Corp., implicat într-un imens scandal de ascultare ilegală a telefoanelor, Hugh Hefner, Steve Forbes, Donald Trump, italianul Silvio Berlusconi sau francezul Martin Bouygues sunt câțiva dintre businessmanii care știu care este puterea media pe terenul afacerilor. În literatura de specialitate, apare ca sinonim și japonezul „tycoon“, o titulatură pentru shogun.
Există o diferență de fond între mogulii din Europa Centrală și de Est și cei din țări capitaliste consolidate: primii au găsit în anii ‘90 un teren vulnerabil, lipsit de reguli și legislație, cu cetățeni confuzi, fără experiență democratică în țări cu guverne rapace, dispuse să intre în jocul corupției. Au înțeles repede că mass-media pot fi un instrument de temut în afacerile lor tulburi și au profitat de slăbiciunile și de divizarea breslei jurnalistice. Sasho Doncev în Bulgaria, Zdenek Bakala sau Petr Kellner în Cehia, Gábor Széles în Ungaria, Zygmunt Solorz-Zak în Polonia sau Patrik Tkač și Ivan Jakabovič în Slovacia sunt câțiva dintre mogulii primei generații post-socialiste din regiune. La noi, primei generații – Vântu, Patriciu, Voiculescu, Micula – i s-a adăugat una nouă cu Sebastian Ghiță și Cristian Burci. Toți și-au asociat afacerilor principale și poziției în politică televiziuni, ziare și radiouri folosite cu sau fără perdea în bătăliile politice și în eliminarea competitorilor din business. Chemat în justiție în 2005 și reținut pentru o noapte, Dinu Patriciu a exclamat: „Nu se mai poate, îmi fac trust de presă!“. O excepție este Adrian Sârbu, fiindcă el a ales calea „americană“ a profitului din afacerea media, cu legături discrete în politică. Pentru ceilalți moguli, mai potrivită ar fi denumirea de „oligarhi“, consideră Václav Štětka, cercetător media la Universitatea din Oxford: sunt miliardari „de carton“ ca și cei din Rusia sau Ucraina post-sovietică s-au îmbogățit rapid pe căi neortodoxe și își hrănesc averea din buzunarul statului prin relații și lovituri politico-mediatice. Tipic pentru proprietarii de presă din România este lipsa transparenței și concubinajul politic. Ei decredibilizează presa în fiecare zi. Când nu sunt personal implicați în politică, ambiționează să pună ei miniștri și președinți, cazul lui Sorin Ovidiu Vântu, ajuns pușcăriaș. Fost turnător la Securitate și mai mult de atât, Voiculescu a bătut recordul în utilizarea trustului Intact în acapararea puterii, în creșterea averii și mai ales împotriva justiției, care stă în calea afacerilor sale oneroase cu statul. Pentru jurnalism, fenomenul Antena 3 este sinonim cu manipularea, nerușinarea și corupția în presă. Cum România e originală în toate, și în materie de moguli avem ceva special: un „mogulaș“, pe Dan Diaconescu, urmărit pentru șantaj, dar posesor de partid, Bentley, avion personal și portofolii recente la guvernare. //